Kuorma-auto

Viestiketju:
Kuorma-auto

Olisko tiedossa mitään bittinastaa siellä moottoriaivoissa josta voisi skoopin tms kanssa tutkailla onko aivosähkökäyrässä vipatusta?
 
Oletan, että tuossa on CAN-väylä.
Jos tuo ei ole aiemmin ollut samanlaisessa Ategossa vaan jossain vastaavassa moottorissa, niin can-väylän päätevastus konfigurointi ei välttämättä täsmää ja silloin väylä ei toimi. Tuon saa kyllä mitattua yleismittarilla CAN pinnien väliltä.
Edit: mitataan siis can lo ja hi karvojen välinen resistanssi, muistin väärin...
 
Viimeksi muokattu:
Niin, voi olla että siitä hiiltyneestäkin aivosta voi saada mitattua miltä se CAN-väylä ihan resistiivisesti näyttää ja vertaa sitä uuteen?
 
Saman ikäisen Actrosin boksi tämä uusi ja on tosiaan CAN-väylällä. Boksissa ei ole päällä mitään säädettävää ja ennen kuin asiat on myyjän kanssa setvitty, niin en boksia avaa (tuossa on edellisen avaajan jäljiltä sinettitarrat).
 
Saman ikäisen Actrosin boksi tämä uusi ja on tosiaan CAN-väylällä. Boksissa ei ole päällä mitään säädettävää ja ennen kuin asiat on myyjän kanssa setvitty, niin en boksia avaa (tuossa on edellisen avaajan jäljiltä sinettitarrat).
onko niissä noin pieniä koneita?
 
CAN väylästä pitäisi löytyä väyläjohtojen väliltä 60 Ohm jos kaikki purkit on kiinni(olettaen että päätevastus on purkissa. Toinen päätevastus irti, pitäisi olla 120 Ohmia. Väyläjohto-maa välillä ei saisi olla yhteyttä.

Tämä sillä olettamalla että mersu noudattaa standardoitua väylärakennetta.
 
En osaa sanoa miten tuo on johdotettu. Noiden sähkökuvien kanssa on välillä vähän tuskaa kun ei ole varsinaista isoa kokonaiskuvaa, vaan nuo on aika pilkottuja. Samoin en ihan tarkkaan tiedä miten tuo testeri noita bokseja lukee.

Mittaristo ainakin kaipaa moottorinohjainta väylästä, samoin "drive control" moduuli (tämä on käsittääkseni pääsähköjen ja väylien keskusyksikköboksi).
 
Liekkö tuossa muuta tehtävissä kuin kuikuilla yleismittarin kanssa niitä Lo ja Hi johtoja. MB ilmeisesti käyttää tähtimallista topologiaa, näin luin jostain. Onko tuossa kolmi? johtiminen väylä ja J1939 vaiko 2 johdolla J1708? Trukkipuolella puhuttiin J1939 on kolmella johdolla ja CAN-Lite kahdella. Parikierrettynä hi + lo molemmissa.
Mutta toki trukeissa paljon muutakin hassua.
 
Näyttäs et hassulla tähtiohjelmalla nimeltä Star compact c4 pääsis käpistelemään tuota väylää. Liekkö miten käytössä ha puolen harrastajilla.
 
Niin, katsastukseenhan tuo piirturi ei vaikuta mitenkään eikä katsastusmiestä kiinnostakaan.
Kyllä se on kiinnostanut, mutta se kuuluu työnkuvaan. Aina ovat voimassaolon vilkaisseet, ei haittaa, en koita sluibailla lakisääteisestä velvoitteesta.
 
Näyttäs et hassulla tähtiohjelmalla nimeltä Star compact c4 pääsis käpistelemään tuota väylää. Liekkö miten käytössä ha puolen harrastajilla.

Niin siis tuo Star compact c4 on väyläadapteri läppärin ja auton väliin ja tuo mulla oleva on yhteensopiva (en nyt muista tarkkoja notuleita eikä oo tässä). Tuo toimii käytännössä 100% tapauksiin joissa mainitaan Mercedes-Benz, jopa kolmannen osapuolen toteutuksiin missä on MB:n leluja (esim. OM).

Tuohon johtomäärään. Mulla on joku hatara mielikuva, että johtoja ois neljä, eli HI ja LO ovat omina pareinaan. Tai sitten tuolla on useampi väylä (toki todennäköistä tämäkin).

Oli tässä kohta tarkoitus alkaa surffailla noita kuvia taas vaihteeksi.
 
Nyt on vähän pyöritelty sähkökuvia.

Moottorinohjaimessa on suora dedikoitu CAN-väylä drive controlille ja liekkihehkulle. Tuossa väylässä ei ole muita eikä se myöskään näy diagnostiikkapistokkeelle. Diganostiikkapistokkeelle tulee ilmeisesti vain kriittisimmät moduulit suoraan ISO-bus yhteensopivina (mm. tuo moottorinohjain). Näille on omat pinninsä liittimessä. CAN väyliä on numeroitu ainakin 12 asti, ja tuo moottorinohjaimen väylä on numero 4. Ilmeisesti vähemmän tärkeät moduulit luetaan ikäänkuin drive controlin julkaisemana.

Nuo CAN väylät kulkevat johdotuksessa kahdella (hi-lo) tai neljällä (hi-lo-gnd-gnd) johdolla. Osassa liittimiä ei kyllä ole kuin kolme nastaa, mutta luonnollisesti parisuojauksessa tuo neljä piuhaa on ihan järkevää.

Tein tuossa taulukot itselleni moottorinohjaimen liittimien nastoista. Virtapuolen liittimessä näkyy kaikki pinnit, mutta heikkojännitepuolella napoja puuttuu viisi. Onhan siellä toki paljon tyhjiä kontakteja, mutta on tuossa mun taulukossa jo nyt parikymmentä tyhjää, jotka on tyhjiksi myös piirretty kuvassa. Pieni lisähuoli tässä kyllä tuli kun huomasin, että sekä CAN, että ISO käyttää tuota isompien virtojen liitintä, eli se mihin on kyllä osumaa tullut.

Liekkihehku on myös jotenkin hukassa. Vähän nyt jotenkin raavituttaa päätä ja menee tikkuja tahtomattanikin sormiin.
 
Eihän tässä nyt vaan ole voinut käydä niin, että tuo moottorin ohjaimen kärähdys olis vienyt muitakin bokseja mukanaan :hermot:
 
Takaisin
Ylös