Pitää nyt taas kysellä tyhmänä kun nyt ei oikein sovi omaan järjen (?) juoksuun... Ensinnä kuitenkin pahoittelut Yläneen suuntaan, jos olen vahingossa sanonut jotain vuotavista vesipumpuista. Tää on selvästi jokin kostoliike. Mulla tuli nyt vähän käänteinen ongelma esille. Satuin viikonloppuna taas autoa syynätessä huomaamaan, että (tuolloin tuntemattoman) jäähdytysnesteen pinnan korkeusanturin johto oli poissa paikoiltaan. Napautin sen tuolloin kiinni ja eilen Mersua startatessa kojelaudassa huutaa sireenit ja palaa uusi outo vesisänkysymbooli punaisella saatteella. Symbooli ja ääni loppui kun johdon otti irti. Eihän mulla ees ole vielä sitä vesisänkyä motorhomessa... En siinä muun häsäämisen ohella alkanut tsekkailla asiaa sen enempää. Tuo säiliö on myös metka kun siinä on jäähdyttäjän ja öljyntäytön korkit vierekkäin ja jotakin lokeroita, vaikea ymmärtää kun siitä näkee ehkä neljäsosan yläreunasta. Jonkun verran ajan patinaa, niin en siinä hetkessä alkanut tehdä hyviä tai huonojakaan johtopäätöksiä. Jätin johdon irti ja suljin keulapellin. Tänään pihalla ollessani oli vähän luppoaikaa. Eilen iltasella yritin sivistää itseäni aiheesta ja tänään laittaa opinnot kokeeseen. Kone oli täysin kylmä noin +5C kelissä ja ajattelin tarkistaa, että tuolla on oikeasti jäähdytysnestettä (eikä vain pinttymää) ja mahdollisesti ottaa anturi irti mitattavaksi. Eipä tuo yritys sitten onnistunutkaan. Avasin korkkia hieman, niin joko paine tai ylipaine kuului korkin raosta. Samalla säiliön nestepinta NOUSI ja jo kohta alkoi lorottaa korkin raosta ulos. Anturi toki toimi nyt kun sai nestepintaa vähän ylös. Mutta mikä iankaikkinen ilmiö voi olla se, että paisariin tulisi lisää nestettä kylmällä koneella? Nestepinta on nyt sentin-pari yli maximin ja jos korkkia raottaa niin lorina kuuluu hallin lattialta kun korkin aukosta vuotaa yli. Onko tuo järjestelmä nyt jotenkin ilmaamatta ja siitä johtuen vääristää fiiliksiä? Entä onko tietoa millaista litkua Mersu noissa käyttää? Tämä on hyvinkin kirkkaan vihreää. Löytyykö esim. moponetistä (huomenna ois matkan varrella) tai ikh:lta (samoin)? PS. Melko mielenkiintoinen tuo anturi kun on "normally open" tyylinen, eli anturi kytkeytyy johtavaan tilaan vasta kun nestepinnan taso on vajaa.
Ei tuokaan pois suljettu tutkintalinja ole, kompura on nestejäähyllä. Mutta en silti pidä tätä mitenkään loogisena (vaikka eikos se logiikka ole enemmän naisten alaa?)...
No vasta töissä yhteen oksentavaan kotkaan laittovat kompressoriin uutta kannentiivistettä kun vuos vesitilan puolelle ilmaa että ei se tosiaan mikään tavato ja ensluokkane ilmiö ois.
En oikein tiijä , ohan siellä päävaroventtiili luultavimmin heti kompressorin jälkeen niinku muissaki.
Jäähdytysnesteestä. Jos on jonkinlainen käyttöohjekirja niin siellä ehkä tarkemmin, mutta oon aika varma, että vaatimus on MB 325.0. Eli purkin kyljestä pitäisi löytyä tuollainen Mersun luokitus. Siis on samaa kuin VW TL-774 C (G11). Sitten toinen vinkki tuli mieleen vesisateesta. Ategoissa on moottorin ilmansuodatin jotenkin silleen, että sinne pääsee jossain elämänvaiheessa valumaan sadevedet. Sielltä ylempää pettää joku tiivistys tai mätänee joku pelti, en nyt muista. Joka tapauksessa aika monta moottoria on kilahtanut, kun auto seissyt pitkään, vettä suodatinkotelo täyteen, starttia ja... Edit: lisätty tuo VAG standardi.
Ah joo, jossain olenkin nähnyt tuollaisen MB xxx.y koodin. Oli merkattu enemmänkin "Check MB xxx.y" niin mietin että jotain service bulletinia pitäisi alkaa metsästää. Paperien osalta tuo vaikuttaa olevan kunnossa, eli pitääpä lueskella tässä läpi. Oma muu kalusto menee G13:lla. Sekoituskelpoista ainakin VAG standardien mukaan, joskin tulee kiva väri. Vähän kuin kalsareissa takapuolella. Pitääpä tsekata kun sakastin kippaan. Tuo imutorven pää on mun mielestä tuossa keulapellin takana ja tosiaan osoittaa ylöspäin.
Vettähän se vain oli joo , kannattaa myös tutkia välijäähy että onko siinä mahollisuutta kerryttää jäätä ja vettä sisääsä talvikelissä , ainaki tään yhen ruottalaismerkin vehkeisiin on coolerin päätyyn alanurkkaan porattu 3mm reikä josta kertyvä kosteus poistuu , ymmärtääkseni tähä ohjeistus on tullu enempi valmistajan suunnalta tms. Siitäköhä se köhivän kanan kuva tulee kun se vetää vettä keuhkoosa
Neloskoneeseen näin, isolohkoon MB 325.3. Varmaan eroa kuin kuulla ja auringolla, joten nyt tarkkana!
Mersuille on olemassa ns. käyttöaineluettelo, jossa on kaikki mahdolliset litkut. Esim. jäähdytysnesteet: https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/category_Coolant.html Sieltä löytyy sopivat kauppanimikkeet yms.
Tais isos kalustossa olla ohje että 5mm reikä ..... Kun niitä koneita kilahteli vesipuristukseen .... Nuffin coolerissakin on 4mm reikä ....
Hei veljet, kippis vaan! Eli siellä prkeleessä oli vettä vielä jossain, joka nyt parin plussapäivän jälkeen muutti olomuotonsa kiinteästä nesteeksi. @oh1hih taisi ansaita omakustanteisen, vaikka kyllä tuo kompura väkisin on aika lussu kaveri (tai sitten tuo "tulppa" lähti liikkeelle ja otti oman aikansa). Meinasin pskahalvauksen saada kun istuskelin kuskin jakkaralla ja tsekkailin grammaria (toimii kun vaan osaa käyttää) ja ajotietokonetta (joka sekin toimii nyt paremmin - kun vaan osaa käyttää). Alunperin tuota paisariasiaa piti tutkia, ja tutkinkin. Päästelin loputkin "paine-erot" ja periaatteessa siis "ylimääräiset" nesteet pihalle. Ruuvasin OM:n tulille ja kokeilin kylmänä paisarin korkkia raottamalla - ei ylipainetta (kompurahan paineistaisi tuollaisen pienen vesitilan aika nopeasti). Siinä sitten iski sellainen mitä helvettiä kysymys. Lämppärin kennolle lähtee letkut paisarin kyljestä ja paisarin päältä ja tuo kennon läpivienti on koko paisaria ylempänä. En keksi muuta kuin, että tuossa on joku hullun kierto ja olen nyt tyhjentänyt lämppärin kennosta litkut paisariin ja keruuastiaan. Eipä puhallellut tänään enää lämmintä sakastiin. Mitenhän hitossa a) tuo lämppärin kenno pitäisi ilmata ja b) tuo paisari täytetään oikeaoppisesti? Jos siellä lämppärin kennon toimiessa ja anturi irroitettuna oli hieman alta minimissä nestepinnan taso, ja käytännössä +-0 paine-erolla tyhjensin nyt lämppärin... Penkkiä testailin, selkänojan tyynyt toimii kaikki erittäin mukavasti. Mittariston käyttöä tosiaan masteroin ja päädyin tilanteeseen, että ajotietokone ei raportoi vikoja. Vaihto ulkolämpötilan (kiinteä +24C) ja moottorin lämpötilan välilläkin toimii nyt. Katsastusvarusteista teoriassa puuttuu enää takarenkaat (=omaa mielenrauhaa), kuskin turvavyö, sammutinpottu, jarrupaineanturi (on/off-malli), ja jos mittariston painemittari ja/tai kierroslukumittari pitää toimia niin jotain sellaista rustaamista vielä vailla. Hyvä päivä. Näitä lisää. Ja sihiä.
Ainiin, tänään vaikka olinkin käyttiksellä liikenteessä, niin bongailin rahtarikolleegoita tien päällä ja morjestelin kuten me ammattikuskit... Edellämainittu poikkeilijatyyppi kyseli eilen pitäisikö karjapuskuri vetää samantien myös katon yli... Tänään se sitten iski silmään. Jollain rahtareilla on katolla erikseen valorautoja (sellasta sormen vahvuista kromivesijohto/jap putkea). Kyllähän Meseen tulee vähintään 4" korjaan noin 100mm paksusta kiillotetusta rst-putkesta valorauta. Ja nuo 3-4kpl 10-15cm lisäpitkää muiden katoilla näyttää edelleen mauttomilta, ja ledbarit ei kyllä sovi tyyliin. Alas sitten joku 120mm rstputki -toteutuksella. Lamppujen mittakaavana työvaiheessa joku 30l saavin pohja on sopivan kokoinen per valaisin kpl. Sit myös Suomen liput pitää saada kopin etukulmiin liehumaan ja Miselin-ukot tietysti koska rengastus. Ja alppitorvista taisinkin jo sanoa tuolla aikaisemmin, että sen verran paljon että varmasti kuuluu. Jollain bongasin tänään 2kpl per puoli ja se on kyllä varmasti ihan minimi mitä voi laittaa. Nimimerkki-rekisterikilpi pitää kanssa tilata kabiiniin laitettavaksi ja ja ja... Ohan tässä saakelisti tätä nimenomaisesti ei-katsastusvermettä vielä todo-listalla. Kaikki nämä hankkeet (lippuja lukuunottamatta) on näin peura-alueella asuvana tärkeitä turvallisuustekijöitä. Pitää näkyä ja kuulua niin nuo äpärät väistää ja jos eivät väistä niin ne näkee ajoissa.
Dn150 käppyröitä ja rööriä löytyy myös mutta sitten se on jo melko sama onko kymi vai ohihhi puikoissa näkökenttä aika sama......