Kokemuksia Autokatsastuksesta ympäri suamenmaan !!

Viestiketju:
Kokemuksia Autokatsastuksesta ympäri suamenmaan !!

Niin, en osaa sanoa, että voisiko jossain tilanteessa tulla jollekin joku tulkintavirhe pimeällä, että tuolla on nyt valkoinen heijastin, eikä oranssi (muistaakseni se oli oikea väri) ja sitten tapahtuu onnettomuus? Noh, tuskin montaa euroa maksavat, pistetään homma kuntoon.

Vaan tuota sumuvaloa aloin miettimään. Mistäs inssi tietää, onko vika kärryssä vai autossa? Itsekään en tiedä, mutta tarkistetaan sekin kun keretään.

Niin, en osaa sanoa, että voisiko jossain tilanteessa tulla jollekin joku tulkintavirhe pimeällä, että tuolla on nyt valkoinen heijastin, eikä oranssi (muistaakseni se oli oikea väri) ja sitten tapahtuu onnettomuus? Noh, tuskin montaa euroa maksavat, pistetään homma kuntoon.

Vaan tuota sumuvaloa aloin miettimään. Mistäs inssi tietää, onko vika kärryssä vai autossa? Itsekään en tiedä, mutta tarkistetaan sekin kun keretään.
onko vetokoukkua? jos on ni katoppa onko pistorasiassa tappi minkä kärryn pistoke painaa pohjaan. mun skodassa on juuttunut tappi pohjaan ja takasumuvalo ei toimi. itekki huomasin tänä talvena että mulla on ralliautossa kirkaat hehkulamput valkoisisssa etuvilkuissa, ei oo katastusmies koskaan sanonut mitää niistä ja auto ollut mulla 9 vuotta.

onko vetokoukkua? jos on ni katoppa onko pistorasiassa tappi minkä kärryn pistoke painaa pohjaan. mun skodassa on juuttunut tappi pohjaan ja takasumuvalo ei toimi. itekki huomasin tänä talvena että mulla on ralliautossa kirkaat hehkulamput valkoisisssa etuvilkuissa, ei oo katastusmies koskaan sanonut mitää niistä ja auto ollut mulla 9 vuotta.
Eikös nyt ollut kärrin leimaamisesta kyse.

Minkä ikäinen @Mika 82 n kärri on? Takasumuvalo tuli kärreissä pakolliseksi 1.10 1994. Sitä vanhemmista sen voi poistaa.

Tuossa kun viimeks edellisviikolla käytiin leimaamassa pari autoa, niin oli aatoksissa ottaa jutuksi tuo perävaunupistokkeen toiminnan tarkistus katsastuksessa......
Mut unohdin, kun siinä oli vähä muutaki asiata, sillä tietyllä varatuilla " katsastusaikaikkunoissa " ...
Eli meni jo vähän asiat / ajat muutenkin yli niiden peräkkäisten varattujen aikojen.....

Käyttis pitäs leimata ennen Paukepäiviä tai menee leima yli. Vaikka katsastus nyt ei mikään siivouskilpailu oo, niin pitäs kyllä vähän pyyhkästä sisältä ja päältä ja varmaan syytä ois syksyn jälkeen käydä ajollakin. Sanallisia huomautuksia on jaettu epäsiisteydestä.

Mersu sit heti Paukkeiden jälkeen.

Eipä tuolla paikallisella konttorilla oo yleensä ollu kiire mihinkään, ja noissa rakkaan kaluston varausajoissa on kyllä ihan jutusteluvaraa (varaavat 2h). Olihan siellä just pari vuotta sitten käyttiksen aikaan tilanne kun oli 4wd Hiace nosturilla. Ruvettiin siinä meidän nosturilla kuuntelemaan kun toinen inssi koputtelee vähän helmaa ja päivittelee ja homma kuulostaa kuin kottiskärryistä kippais hiekkaa hallin lattialle. Pyysi sitten mun inssin (ja epäsuorasti mut) katsomaan ja arvioimaan, että tarviiko päästää edes pihasta ulos (asiakas ei ollut hallissa).

Nyt sentään vähän viime vuonna helpotti kun konttorin toinen entisistä omistajista "jäi eläkkeelle" (juu teki ylityövuoron kevyellä puolen viime vuonna, että mä leimasin Mersun). Joskus muistan kun jäin tiskille rupattelemaan tuon vanhan omistajan kanssa asioita ja sit seuraavana totean, että prkl käyttis on hallin oven takana valmiina. Kesken jutun sit halliin, ja hallissa sit varmaan puol tuntia paperien läpikäynti ("en mä nyt tosta rottelosta mitään keksiny vikaa") ja muut kuulumiset.

Ihan positiivisin fiiliksin tuonne saa taas rällätä pihalle. Asiakaspalvelu on asia mitä osaa arvostaa ja ite oon aika lojaaliksi kasvanut. Nastapoikkeamaa lukuunottamatta noilla on tuntunut aina olevan aikaa vaihtaa ees sana taikka kaks.

Käytin työ 2017 mallista portteria katsastuksessa ja sanoin että katsoppas etupäätä tarkemmin kun ääntelee siihen malliin että jotain väljää on, no ei löytänyt kuin väljät kallistuksen vaimentimen puslat joista korjauskehoitus.
Hommasin samantien merkkihuollosta korjausajan ja kun hain auton sieltä niin ihmettelivät katsastajaa kun ei ollut huomannut että raidetankojen päät aivan väljät ja toisesta kumi aivan repaleinen, ei ollut vaan varattu aika riittänyt niiden vaihtoon ja uusi aika viikon päähän -arveli vielä että saattaa löytyä vielä lisääkin korjattavaa kunhan saavat nuo nivelet kuntoon ja niinhän sieltä oli sitten löytynyt eli joustintukien laakeroinnitkin loppu joille sitten taas nyt perjantaiksi uusi aika...

Käytin työ 2017 mallista portteria katsastuksessa ja sanoin että katsoppas etupäätä tarkemmin kun ääntelee siihen malliin että jotain väljää on, no ei löytänyt kuin väljät kallistuksen vaimentimen puslat joista korjauskehoitus.
Hommasin samantien merkkihuollosta korjausajan ja kun hain auton sieltä niin ihmettelivät katsastajaa kun ei ollut huomannut että raidetankojen päät aivan väljät ja toisesta kumi aivan repaleinen, ei ollut vaan varattu aika riittänyt niiden vaihtoon ja uusi aika viikon päähän -arveli vielä että saattaa löytyä vielä lisääkin korjattavaa kunhan saavat nuo nivelet kuntoon ja niinhän sieltä oli sitten löytynyt eli joustintukien laakeroinnitkin loppu joille sitten taas nyt perjantaiksi uusi aika...

Tuokin on välillä tiedettä ymmärtää miten jotain alustan niveliä voi tai pitää kokeilla. Esim. joku B5 korinen Audin etupää on neljä tukivartta ja raidetangonpäät (korkeussäädöllä). Normaalisti näkee sen tilanteen, että inssi fiiliksissään nostaa keventimellä keulan ylös ja alkaa kokeilemaan nivelet läpi eri asennoissa. Tuossa menettelyssä on vaan se ongelma, että jousi jännittää kaikki nivelet (paitsi rt) ja puslat.

Jossain ei nykyisellä konttorilla muistan, että meinasin saada korjauskehotuksen siitä, että raidetangon ulkopäiden palloniveltä ei ole kiristetty olka-akseliin kiinni. Selitä siinä sitten itseäsi viisaammalle inssille, että kun se on fyysisesti mahdottomuus ja jos niin päätyisin tekemään niin auto on hengenvaarallinen. Tuossa rakenteessa nivelen päässä on joku noin 6mm pultti, jolla voidaan säätää raidetangon korkeutta suhteessa alustan korkeuteen (vaikuttaa bump steeriin) ja se lukitaan jollain 10-12mm pultilla, jolle on ura tuossa nivelen tapissa. Kumia ei saa mun mielestä yltämään olka-akseliin jos tuo 10-12mm pultti on paikallaan.

Tuosta tulikin Mieleen että ainakin kakkoskoppasessa Golffissa, kun nostaa etupään ilmaan niin saatta erehtyä luulemaan että jotain on pahasti vialla kun iskarien yläpää -joustintuet pääsevät tippumaan muutaman sentin. Auto kun seisoo vain omalla painollaan näiden kartiomaisten tukien päällä -onhan siellä konetilan puolella semmonen kiekko joka tipahtamisen kokonaan estää, mutta muutama sentti väliä on.

Tuosta tulikin Mieleen että ainakin kakkoskoppasessa Golffissa, kun nostaa etupään ilmaan niin saatta erehtyä luulemaan että jotain on pahasti vialla kun iskarien yläpää -joustintuet pääsevät tippumaan muutaman sentin. Auto kun seisoo vain omalla painollaan näiden kartiomaisten tukien päällä -onhan siellä konetilan puolella semmonen kiekko joka tipahtamisen kokonaan estää, mutta muutama sentti väliä on.

Aika monessa MacPhersonissa.

Tuossakin on sit se ongelmapuoli, että katsastuksella kun keula on ilmassa ja käännetään rengasta, niin yläpään kääntölaakereita ei välttämättä pysty toteamaan.

Joissain pallonivelissä/raidetangonpäissä on sisällä kupin alla jousi, mikä pännää pystyvälyksen pois. Tätä jousta pystyy sopivalla kangella puristamaan ja näyttää, että olisi pystyvälystä, vaikka olisi uusi nivel. Näistäkin on yritetty hylätä. Samoin joissain apusimpukoissa on tehtaan jäljiltä niin löysä kumi, että yrittävät hylätä uudenkin nivelen.

Takaisin