Kokemuksia Autokatsastuksesta ympäri suamenmaan !!

Viestiketju:
Kokemuksia Autokatsastuksesta ympäri suamenmaan !!

Tänään A-Katsastus Virroilla.
Määräaikaiskatsastus 16.27 €
Viranomaismaksu 2.73 €
Dieselpäästömittaus 20.00 €
Yhteensä 39.00 €

Nopea toimenpide ja hyväksytty suoritus kun vähä nokia poistettiin.:äh:
 
Kesällä kuulin jo vähän tästä hankkeesta:

Ilouutinen autoilijalle: katsastusvälit harvenevat

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/i...ti:7863&_ga=1.217131350.1547973667.1465469461

Muutoksen takana on EU, siellä etelämmässä kun ei tarvitse katsastella niin usein... Siis vanhoille olis tulossa joka toinen vuosi määräaikaiskatsastus. Osittain vähän hirvittää, kun tietää meidän autokannan ja olosuhteet... :hermot:
 
No just.... Kun sellasiakin on liikkeellä, jotka vaatii taas seuraavaan leimaansa muutaman päivän peltitöitä, ni mitä se olisi parin vuoden välillä tehtynäkkään....
Vois olla että muutaman vuoden aikana jokavuosi peltiä tarvitseva olisikin sellaisessa kunnossa ettei työmäärän takia enää tehdä.

Ja täten tälläinen autokanta poistuisi n.max 3v aikana liikenteestä....
 
Auto katsastettu tänään :rotfl:, citikka....ei varmaan usko kukaan.
K1 katsastus Kajaani, nopeasti sai ajan ja kun autokin oli kunnossa niin eipä oikein voi moittia mistään toimintaa.
 
Mut eikös tossa ollut et yli 10v vanhat katsastettais kuitenkin vuosittain..? Tai jotain..


En mä kyllä lukenut ihan sanasta sanaan tota uutista mut olevanaan tollanen käsitys jäi vilkaistessa, siis aiemmin kun tärkeitä uutisia lueskelin.. En jaksa lukea uudestaan, ei riitä nyt ajatus tähän ku on tärkeämpää tekemistä.. :huikat:
 
Meikä on viimeiset runsaat 15 vuotta suosinut Tervajoen A-Katsastusta. Siis sen ajan mitä olen paikkakunnalla asunut. Sattuneesta syystä eli edelliseltä työpaikalta oli 50m kats.konttorille ja nyt on 300m. Ei meinaan isommin kiinnosta olla töistä pois tuntikausia ja ajaa sen takia vähintään 100km:n reissu johonkin naapurikaupunkiin.

Nyt on niin helppo kahvi/ruokatunnilla heittää auto konttorille ja hakea seuraavalla tauolla pois. Hinta on sivuseikka sillä lähteminen kaupunkeihin tulee kuluineen paljon kalliimmaksi. Lisäksi kun työpaikalla onnistuu niin bensan kuin dieselin päästömittaukset joten niistäkään ei kerry lisiä.
 
Juur tänään alueradiossa haastattelivat A katsastuksen vastaavaa.148 vikaa sataa katsastetttua autoa kohti.Hylkäys prosentti 27!!!
Näin siis A katsastuksella.
 
Kurikan Konttorilla oon Huihaita käynyt näyttämässä, viime keväänä tuli hylsy, uusintanäytöllä voorttimies sitten pläjäytti leiman, kässärikenkien ja takalevyjen vaihdon jälkeen.
 
Juur tänään alueradiossa haastattelivat A katsastuksen vastaavaa.148 vikaa sataa katsastetttua autoa kohti.Hylkäys prosentti 27!!!
Näin siis A katsastuksella.
Kertoo vaan katsurin ammattitaidosta sekä autokannan vanhuudesta. Se, että vikamäärä on tuollainen, johtuu siitä että jokainen vika samassa autossa rekisteröidään erikseen, yhdessä autossa voi olla vaikka 10 vikaa....et tarvi olla kuin lamppu, joka ei toimi, se on vika....
Itselle yhdessä seatissa tuli kertaheitolla monta vikaa ku takana ei toiminu kun lisäjarruvalo, kaikki muut lamput pimeenä.....eli vikalista oli kattava oik, vilkku, oik. parkki, oik jarruvalo, vasen sama litania, rekisterikilven valo. sumuvalo..... 8 vikaa het kerralla...
 
Kertoo vaan katsurin ammattitaidosta sekä autokannan vanhuudesta. Se, että vikamäärä on tuollainen, johtuu siitä että jokainen vika samassa autossa rekisteröidään erikseen, yhdessä autossa voi olla vaikka 10 vikaa....et tarvi olla kuin lamppu, joka ei toimi, se on vika....
Itselle yhdessä seatissa tuli kertaheitolla monta vikaa ku takana ei toiminu kun lisäjarruvalo, kaikki muut lamput pimeenä.....eli vikalista oli kattava oik, vilkku, oik. parkki, oik jarruvalo, vasen sama litania, rekisterikilven valo. sumuvalo..... 8 vikaa het kerralla...

Kertoo myös käyttäjän välinpitämättömyydestä, auton pitäisi olla aina katsastuskunnossa..
 
Kertoo myös käyttäjän välinpitämättömyydestä, auton pitäisi olla aina katsastuskunnossa..
Ne toimi kotoo lähties....:D..ainakin uskon niin....
Mutta periaatteessa auton pitäisi aina olla katsastuskunnossa ja kyllä mulla aika usein on ollutkin, sen jälkeen kun valtiokonttorikatsastus loppui niin tyylillä "menen hakeen vikalistan" ja leiman kanssa pois....
 
Wp-katsastus lieto. Siellä olen useamman vuoden käynyt. On sopivasti työmatkan varrella. Ja tuollainen ei ketjuliike, niin jotenkin tykkään tukea yrittäjää.

Ja maksuton juoma-automaatti, josta otan vaihtelun vuoksi kaakaota.
 
Ylivieskassa Savarin katsastuksessa käytin eilen Berlingon, tuli leima. Olin jo varautunut katsastukseen vaihtamalla uudet alapallot.
Palvelu ok. Yleensä olen mukana hallissa mutta nyt vaan odottelin kunnes toi avaimet takaisin.
 
Jos siis auto ei mene katsastuksessa läpi niin se ei ole katsastuskonttorin vika vaan käyttäjän. Kaikilla katsastukseen tarkoitetuilla paikoilla on olemassa tietyt kriteerit joita ei paikallinen konttori itse määrää.
Jos siis samalla alueella on useampi katsastuskonttori ja yhdessä tulee hyväksyttyjä enempi kuin muissa niin valvova instanssi herää aivan varmasti kysymään että mistä tuo johtuu. Onneksi on näin että meidän muiden turvallinen liikennöinti on turvallisempaa kun mahdollisesti liikenteeseen vaarallinen kalusto blokataan pois.
 
Mä olen vuosikymmeniä jo tarkistanut vain valot ja sitten hakenut vikalistan konttorilta. Levyjarruja tapaan herkistellä renkaanvaihtojen yhteydessä ja pakoputkea saatan katsoa, jos jostain syystä käväisen auton alla. Nivelistä on joskus tullut hylkyjä, kun niitä on vähän hankala itse testailla ja ruostettakin on joskus löytynyt yllättävistä paikoista.

Mutta siis hylkyprosentti ei oikeastaan kerro kuin siitä, että autoa ei ole tarkistettu etukäteen. Jos auto tarkistettaisiin ja korjattaisiin katsastusta edeltävänä päivä, se olisi kunnossa vain pari päivää enemmän vuodessa, kuin sellainen auto, jonka vikalista haetaan konttorilta. Voi tulla halvemmaksi hakea vikalista ja sitten korjataan vain ne paikat, joissa on oikeasti vikaa. Ei tule tehtyä varmuudenvuoksi-remonttia.
 
Ja joskus ilmenee myös sellaista, niinku vaikka Hiasen etupään yläpallonivelet, joista katsurit sano vuoskauet, et toinen tai molemmat pitää vaihtaa ennen seuraavaa katsastusta antamatta kumminkaan korjausmääräystä. Kun en vaihtanu ennenku tuli hylky niin varmaan kuus vuotta meni muka väljä nivel läpi. Ja sittenkin joutu vaihtamaan vaan siks ku nuor katsuri ei tienny et määrätty välys ol sallittu. Ja ymmärrän kyllä mitä oikeasti väljä nivel tarkoittaa noin niinku muitten tielläliikkujien kannalta
 
Hylkäysprosentti saatta heittää eri katsastusasemien kesken yksinkertaisesti siitäkin syystä kuinka paljon autokauppoja sen piirissä on. Meillä Tervajoella pienessä kylässä on varmaan toista kymmentä autokauppaa joista https://www.rinta-jouppi.com/yritys/yhteystiedot/rintajouppi-tervajoki/ on suurin. Autokaupat kun käyvät leimattavat vaihdokkinsa ensiksi katsastuksessa näyttämässä niin ainahan niihin jotain pientä/suurempaa moitittavaa löytyy verrattuna yksityiseen autoilijaan joka edes yrittää ennakkon korjata mm. pimeät polttimot.
 
Noinkoha ounnii. Ite ku ostin halavan Korollan nii käytiin ihan automyyjän kanssa se katastamas ja merkkiliikkeen jopparin tuijotukset, kehonkieli ja fiilikset ol sellaset, et jos et katsuri tätä leimaa niin katastukset siirtyy siltä asemalta toiselle. Voi olla että tulkitsin väärin mut siltä krapula-aamuna, ei omana, tuntu. No toimihan se kosla kumminkii hyvin, automyyjän tuijotuksista välittämättä
 
Ite ku ostin halavan Korollan nii käytiin ihan automyyjän kanssa se katastamas
Mut se onkin toyota, sellaisen kanssa uskaltaa jobbari lähteä asiakkaan kanssa leimalle.

Eipä tosiaan niitä katsastustarkastuksia tehdä etukäteen, kun JT maksaa parikymppiä. Eipä korjaamot pysty siihen hintaan ennakkoon syynäämään. Omat autot tulee jokaisessa renkaanvaihdossa tarkastettua läpi ja jarrut herkisteltyä. Katsastukseen kierrän vaan auton läpi, josko olis kilven valoista toinen sammunut.
 
Takaisin
Ylös