Koeajo - Ponsse Beaver

Viestiketju:
Koeajo - Ponsse Beaver

Kyllä kehitys kehittyy. Erotiikkaa ei enää syrjäytä mikään. Sillä voidaan kustannustehokkaasti rakentaa hyvinkin tehokkaita järjestelmiä. Valitettavasti nyt vielä eletään murroksessa. Kokoonpano ehkä kömpelöä, monimutkaista ja jopa kallistakin. Tulevaisuudessa komponentit halpenevat ja yksinkertaistuvat. Väylätekniikka oli aikoinaan yksi virstanpylväs, vastaavia tekniikan hyppäyksiä tullaan vielä näkemään.

Mitä tulee tämänpäivän moottorinohjaukseen, niin sehän on ihan puhtaasti hätäpaskaelektroniikkaa. Lainsäädäntö (päästömääräykset) on tiukentunut paljon suuremmalla tahdilla, mitä tekninen kehitys antaa myöten. Siten on jouduttu suunnittelemaan monenmoista lisätekniikkaa (DPF, urea, EGR, jne...), jotka alkavat muistuttaa monimutkaisuudessaan 80-/90-luvun kaasuttimien alipainehässäköitä (saastelaitteita). Kun moottoritekniikka kehittyy, niin näistä lisälaitteista kenties päästään eroon.
 
Niin, mehän olemme matkalla jälkiteolliseen artistiyhteiskuntaan. Tahtoo sanoa, että siinä missä siivooja nykyään siivoaa hotellihuoneita, niin sen tekee tulevaisuudessa robotti. Ihmiselle jää tehtäväksi taitella pyyhkeistä joutsenen muotoisia origameja vuoteelle, jotta asiakkaalla olisi feng shui.


No tuota... miten tämän muotoilisi jotta hyvä tulisi... kuva kertokoon olennaisimman

IMG-20180329-WA0001.jpg
 
Ihan kylmät väreet tuli tuota katellessa, vanha piiveri liukupuominosturilla ja vanhalla kuuskymppisellä. Sitä letkunvaihdon määrää...On pikkuisen mukavampia käyttää uudemmat :) Letkutus on muuten ihan alkuperäinen HN125/H60e yhdistelmässä käytetty, tosin pyörivät liittimet jätetty ilmeisesti pois puominpääletkuista.

Ei vaan, tottapuhuen suunnilleen uusin mitä kannattaa harrastekoneeksi edes miettiä, kouran ohjausventtiilit on-off magneettiventtiileitä joita saa mistä vaan hydrauliikkaa myyvästä kaupasta ja noiden tietotekniikkapuoli oli huomattavan luotettavaa verrattuna uudempiin. Tuolla liukupuomilla ajaessa kannattaa pitää pilari ts."taitto" aikalailla pystyssä ja pelata ylettimellä. Pilarin kallistuessa nostovoima katoaa todella tehokkaasti.
 
No eikös se juur tarkoita niitten ohjausboksien poistumista...

Ei, vaan ettei tarvita mitään saastelisäsuodattimia tai kierrätysventtiileitä kun saadaan hierottua tekniikka ja elektroniikka kohdalleen niin päästöt on pienet ilman suodatuksia tai muita vippaskonsteja.
 
Ihan Metsamanin kuumeen nostamiseksi. Epäilen vahvasti, että kukaan maailmassa ei ole vielä hakenut Ponssella postia!
 
Takaisin
Ylös