- Liittynyt
- 14 Joulukuu 2011
- Viestit
- 49,933
Kyllä kehitys kehittyy. Erotiikkaa ei enää syrjäytä mikään. Sillä voidaan kustannustehokkaasti rakentaa hyvinkin tehokkaita järjestelmiä. Valitettavasti nyt vielä eletään murroksessa. Kokoonpano ehkä kömpelöä, monimutkaista ja jopa kallistakin. Tulevaisuudessa komponentit halpenevat ja yksinkertaistuvat. Väylätekniikka oli aikoinaan yksi virstanpylväs, vastaavia tekniikan hyppäyksiä tullaan vielä näkemään.
Mitä tulee tämänpäivän moottorinohjaukseen, niin sehän on ihan puhtaasti hätäpaskaelektroniikkaa. Lainsäädäntö (päästömääräykset) on tiukentunut paljon suuremmalla tahdilla, mitä tekninen kehitys antaa myöten. Siten on jouduttu suunnittelemaan monenmoista lisätekniikkaa (DPF, urea, EGR, jne...), jotka alkavat muistuttaa monimutkaisuudessaan 80-/90-luvun kaasuttimien alipainehässäköitä (saastelaitteita). Kun moottoritekniikka kehittyy, niin näistä lisälaitteista kenties päästään eroon.
Mitä tulee tämänpäivän moottorinohjaukseen, niin sehän on ihan puhtaasti hätäpaskaelektroniikkaa. Lainsäädäntö (päästömääräykset) on tiukentunut paljon suuremmalla tahdilla, mitä tekninen kehitys antaa myöten. Siten on jouduttu suunnittelemaan monenmoista lisätekniikkaa (DPF, urea, EGR, jne...), jotka alkavat muistuttaa monimutkaisuudessaan 80-/90-luvun kaasuttimien alipainehässäköitä (saastelaitteita). Kun moottoritekniikka kehittyy, niin näistä lisälaitteista kenties päästään eroon.