Kitkat vai OIKEAT talvirenkaat

Viestiketju:
Kitkat vai OIKEAT talvirenkaat

Näinhän se oli, muistan vielä jääradan lähtökiihdytysurat....:D
kuva25_saab_1960luku.jpg
Tuommoset "piikkipyörät" oli serkkupoikien peltoautossa. Oli huima pito perusnulleihin verrattuna...vaikka ei meistä kukaan tainnut varsinainen asiantuntija olla koska ralliautotiimin keski-ikä oli noin 10v:D
 
Eipä silloinen lainsäädäntö sallinut kuin reunoille nastoittamisen, mikäli oikein muistan. Ei kuitenkaan noissa tuon aikaisissa ollut kuin reunoilla nastat.
Kyllä 70-luvun alkuvuosina vielä sai laittaa nastoja niin paljon kuiin sielu sieti, myös keskelle. Olen sellaisilla ajanut paljaalla kestopäällysteellä ja liukkaiksi todennut. Noin suunnilleen tämän näköisillä:
kuva33_rallinastat.jpg
 
Ne muinoiset pitkät nastat alko vanhemmiten pyöriä ja heilua kuopissaan ennenku irtosivat. Ja ulkonemaa oli, muistan vielä sen rapinan kun vuokraisäntä läks Cortinallaan ja istuttiin ikkunan äärellä kahtomassa.
 
Ne muinoiset pitkät nastat alko vanhemmiten pyöriä ja heilua kuopissaan ennenku irtosivat. Ja ulkonemaa oli, muistan vielä sen rapinan kun vuokraisäntä läks Cortinallaan ja istuttiin ikkunan äärellä kahtomassa.
Se irtominen oli yleinen riesa noilla pitkillä nastoilla:(, kun sattui lumikinokseen auto juuttumaan kylätiellä, kyllä sieltä kova pohja esiin tuli kun vähänaikaa autoa heijasi. Sitten kun soralle asti sai kaivettua alkoi nastoja ropisemaan. Kerran pukatiin serkun 3000 Capria, kun Capri irtosi lumesta poika polkaisi vähän reilummin kaasupetalia, joku takaa huusi, nastoja lentää aivan kuin ampuisi konekiväärillä.:kiroaa:
 
Se irtominen oli yleinen riesa noilla pitkillä nastoilla:(, kun sattui lumikinokseen auto juuttumaan kylätiellä, kyllä sieltä kova pohja esiin tuli kun vähänaikaa autoa heijasi. Sitten kun soralle asti sai kaivettua alkoi nastoja ropisemaan. Kerran pukatiin serkun 3000 Capria, kun Capri irtosi lumesta poika polkaisi vähän reilummin kaasupetalia, joku takaa huusi, nastoja lentää aivan kuin ampuisi konekiväärillä.:kiroaa:
Capri Kutonen, oikeen hieno auto
 
Lehtijouset ja kaikki :D
Se Capri oli vähän muokattu, eikä niin vähäkään ,ammatilaisen toimesta:jakari:. Kunnia kuulunee senaikaisen Kemiläisen verstaalle.:peukku: Serkkupoika oli saanut tuon osittaen rakennushommien ohella,:pesis: rakentanut ok talon pääkaupunkiseutulle, kuskin ovessa oli jos oikein muistan nimi, Rainio. Capri oli rakennettu viimeisen päälle ratavehkeeksi, omistaja luopunut sitten siitä. Hankala vehje siviilikäytössä, liikeelle lähtö kovilla kierroksilla, kivikova alusta,reilu kulutus ja muuta mukavaa. Särkyi huoloasemman lasikin kun Kalevi poika tankilta lähti,:kiroaa: huoltsikan piha kun oli murskepinnalla. No oppia ikä kaikki, älysi Kalevikin ostaa seuraavaksi ihan oikean auton.
 
”Kaupungin omien toimihenkilöiden kitkarenkaiden käyttöä voidaan edistää edellyttämällä kitkarenkaiden käyttöä työasiamatkoilla kilometrikorvausten saamiseksi”.
 
Se Capri oli vähän muokattu, eikä niin vähäkään ,ammatilaisen toimesta:jakari:. Kunnia kuulunee senaikaisen Kemiläisen verstaalle.:peukku: Serkkupoika oli saanut tuon osittaen rakennushommien ohella,:pesis: rakentanut ok talon pääkaupunkiseutulle, kuskin ovessa oli jos oikein muistan nimi, Rainio. Capri oli rakennettu viimeisen päälle ratavehkeeksi, omistaja luopunut sitten siitä. Hankala vehje siviilikäytössä, liikeelle lähtö kovilla kierroksilla, kivikova alusta,reilu kulutus ja muuta mukavaa. Särkyi huoloasemman lasikin kun Kalevi poika tankilta lähti,:kiroaa: huoltsikan piha kun oli murskepinnalla. No oppia ikä kaikki, älysi Kalevikin ostaa seuraavaksi ihan oikean auton.
Nuo Kemiläisen Caprit ja Escortit oli niin paljon muutettuja alustaltaan ja tekniikaltaan, että silloisilla määräyksillä ei olisi onnistunut muutoskatsastaa. Kemiläinen oli ilmeisesti tyyppikatsastuttanut autoja omaksi mallikseen, ainakin joitain malleja, ja niissä rekisteriotteessakin luki merkkinä/mallina esim. Ford Capri/Kemiläinen. Olis harvinainen auto nykyään.
 
Viimeksi muokattu:
Nio Kemiläisen Caprit ja Escortit oli niin paljon muutettuja alustaltaan ja tekniikaltaan, että silloisilla määräyksillä ei olisi onnistunut muutoskatsastaa. Kemiläinen oli ilmeisesti tyyppikatsastuttanut autoja omaksi mallikseen, ainakin joitain malleja, ja niissä rekisteriotteessakin luki merkkinä/mallina esim. Ford Capri/Kemiläinen. Olis harvinainen auto nykyään.
Samoin Kemiläinen vamistanut muutamia 4w transittia.
 
Puhutteko te Joensuussa olleesta autoliike Kemiläisestä ja sen muinoisen omistajan rata autoista?
Nimi oli must Matti J Kemiläinen ja kaupassa oli hyllyllä näytillä hänen silloinen sininen Mexico Escort.
Mutta ihan sama oliko nastat vai kitkat, eteneminen riippuu ratin/penkin välissä olevasta tekijästä.
 
Puhutteko te Joensuussa olleesta autoliike Kemiläisestä ja sen muinoisen omistajan rata autoista?
Nimi oli must Matti J Kemiläinen ja kaupassa oli hyllyllä näytillä hänen silloinen sininen Mexico Escort.
Mutta ihan sama oliko nastat vai kitkat, eteneminen riippuu ratin/penkin välissä olevasta tekijästä.
Joo juuri Matti J ja Heikki Kemiläisestä puhutaan., of topikkina:rolleyes: . Jo alkuvaihessa arvasin @Josva jos kuka muistaa Kemiläisen autoliikkeen.
 
Joo juuri Matti J ja Heikki Kemiläisestä puhutaan., of topikkina:rolleyes: . Jo alkuvaihessa arvasin @Josva jos kuka muistaa Kemiläisen autoliikkeen.
Kukapa Pohjois-Karjalainen ei muistaisi?
Siellä kaupassa oli myös näytillä veljesten puna/valkea Ford Cortina Mark 1 jonka punaisen venttilikopan kannessa luki Lotus.
 
Uudessa rengaslaissa näköjään sanotaan että nyt saa olla O2 kärryssä (jarrukärry) sekarengastus vetoauton kanssa. Mutta tämän päivän M+S rengas nykymuodossaan kielletään autoissa 2024 ja kärryissä 2029 jälkeen. Omassa lavetissa kun ei ole talvigummeja niin teoriassa jotkut halvat m+s menis kesät talvet 2029 saakka ja vois vedellä autolla ku autolla kun sekarengastus on nyt sallittu.
 
Takaisin
Ylös