Kelkkareissuja ja muuta kelkka-aiheista tarinaa

Viestiketju:
Kelkkareissuja ja muuta kelkka-aiheista tarinaa

aaretti

Käy hitaalla
KK Plus pack
Liittynyt
30 Marraskuu 2011
Viestit
4,431
Täälläkin kun on meitä kelkkailijoita niin tänne voi kertoa mukavista ja muuten vaan muistorikkaista reissuista.

Omalta kohdalta tämän kauden parhaat ajokelit oli tänään. Yöllä ja aamulla pakkasta senverran että vihdoin oli kunnon hankikeli. Velipojan kanssa lähdettiin kelkkailemaan. Pito on kohdallaan ja hanki kantaa, joten pätkäkelkalla pääsee mihin vaan. Suunnistimme erästä sähkölinjaa pitkin ajatuksena katsoa mitä eteen tulee. Tulihan niitä, laaksoja ja kukkuloita. :D Ylös ja alas, ylös ja alas. ylös ja alas... Matkaa kertyi edestakaisin vain jotain 30 km, mutta naamat messingillä kun tultiin takaisin :D

Valitettavasti ajokelit taitaa loppua ihan kohta, mutta ensikautta odotellen :peuk:
 
Uusi ajokausi on sitten alkanut ja kelkat on kaivettu kesäteloiltaan :) Kolmella kelkalla neljästä on ajettu, wanha ockkeli saa odottaa vielä vähän aikaa. Ihan vaan vähän kokeiltiin. Ei ihan hyvät kelit olleet, pelloilla kynnetty puimureilla akseleita myöten tai ihan vaan auroilla. Höttönen pakkaslumi ei paljon kanna, menee kolisteluksi. Hyvinhän nuo kesän jäljeen toimi. Pojilla olis ollut menohaluja enemmänkin mutta täytyy vielä odottaa.
 
Tulipa itselläkin otettua kelkka tallista pihalle. Pikkulenkki pihatiellä ja sitten pihalle parkkiin odottamaan lisää lunta. Hyvin tuntui liikkuvan kesän jäljiltä.
Onko porukoilla tapana tyhjentää kesän yli seisoneet bensat tankista? Vai mennäänkö vanhoilla? Itse yleensä ajan keväällä tankin mahdollisimman tyhjäksi ja syksyllä sitten lorottelen tuoretta bensaa vanhan joukkoon eikä ole ollut ongelmaa tuon suhteen...
 
Laitan viimeiseen tankilliseen bensan säilöntäainetta ja ajan senverran että varmasi on mennyt järjestelmään. Sitten kesän aikana käytän lämpimäksi muutaman kerran
 
Ainakin kaksi vuotta (voi olla kolmekin?) kesäteloilla seissyt Lynx 5900 Syncro herätetty henkiin ja viety naapurille lainaan. Toimenpiteet käynnistyksessä olivat sangen helpot. Ensin kintaan raosta tankkiin hieman paineilmaa, samalla primeri pumppua painellen, kunnes tuntui pumppaavan. Sitten kertavedolla käymään:ilo: Koeajolenkille lähdettäessä kannullinen uutta bensaa vanhan jatkoksi ja vanha palvelija oli käyttökunnossa.
 
Käytiin poikien kanssa vähän ajelemassa taas. Availtiin jokavuotisia reittejä ja rakennettiin pari siltaa helpottamaan ojien ylityksiä. Sitten vain pörräiltiin pitkin poikin :heko:
 
Tänään taas jatkettu kelkkailuharrastusta. Pojat ja minä, kolme jannua ja kolme kelkkaa. Ajeltiin pitkin poikin kotikyliä. Aamulla ensimmäisenä kyläkaupalta tankit täyteen ja eikun menoksi. Äkkiä tulee yli 30 kilsaa mittariin. Sitten kävin iltapäivällä hyvän kaverin kanssa vähän pitemmällä lenkillä. Päivän saldo 120 kilsaa. Mii laik! :ilo:
 
120 kilsaa rauhallista ajelua kaverin kanssa tänään. Ennen lähtöä säädin hieman aurauskulmia. Tai siis haritustahan kelkoissa on. Alkaa Jammu pikkuhiljaa tulla tutuksi. Huomenna mahdollisesti saman mittainen lenkki. Kelit on kohdallaan, antaa palaa vaan :ilo:
 
Viikonlopun saldoksi tuli sitten 230 kilsaa. Rauhallista menoa niin siitä nauttii. Ensiviikonloppuna lähdetään varmaan nuorimmaisen tenavan kanssa koko päivän kestävälle turneelle. Vanhempi poika menee rippileirille niin päästään juniorin kanssa kahdestaan. Ellei sitten päätä jäädä hiihtolomaa viettämään äitinsä luo
 
Jatketaanpa tätä yksin puhelua :D Tänään kahdeksan jälkeen nuorimmaisen kanssa Jammu alle ja menoksi. Kotiin tultiin yhdeltä, matkaa takana 140 kilsaa. Ajeltiin ihan kaikessa rauhassa hiljakseen maisemia katsellen. Kaksi kaakaotaukoa pidettiin. Ja munkit tietty. On tuo 500cc nelari Jammu ihan kohtuu taloudellinen, ainakin kun vertaa noihin 600cc kaksitahti kelkkoihin. 14 litraa satasella edellisen kelkan jopa 28 litran kulutukseen. Tokihan tämäkin kuluttaa jos on raskas keli mutta ei ole vielä mennyt yli kahden kympin
 
Onhan niissä isoja kulutuslukemaeroja kaksarin ja nelarin välillä
 
On tietysti eroa hevosvoimissakin. 500cc nelarissa 80 ja 600cc kakstahtisessa yli sata. Huomaa myös ajossa. Satasen vauhdista kiihtyvyys on ihan eri luokkaa, vaikka huipuissa ei ole eroa kun vajaa parikymppiä
 
broidil oli viimevuoden malli lynx 600 urheilu kelkka.. kyllä melko maltisella kulutuksella meni vaikka kunnon revittelyä ja täysiä menoa oli aina.. ja 2t kone siis kyseessä.. joka vuos on kulutusta saatu pienemmäks.. lukemia en muista mut sen muistan ku broidi puhu et vie paljon vähemmän ku pari vuotta vanhempi samanlainen.. joka sillä oli aiemmin.. no myi kesäl kelkan kaverille et nyt on vaan vm79 535 lynx työkelkka tos pihas.. ja siinä jotain vikaa ei voimaa ja bensaa nielee niin et kovin pitkälle ei uskalla ilman varakannua lähteä..
 
Meillä oli Lynx Rave 647 2-tahti 110 hv ja kulutus 30 l/100 km. Nyt pari talvea ollut Yamaha RS Venture 1000 m3 ja kulutus 15 l/100 km. Nelitahti ja 116 hv. Nämä uudet 2 tahti kelkat kuluttaa kyllä vähemmän kuin vanhat.
 
Tänään tuli tehtyä Ski-Doo Scandikilla ajouria yms. puunajon valmistelua. Pirunmoista hommaa mäkisessä merenrannan louhikossa, siinä hiki ja räkä lensivät. :rolleyes: Lapio ja saha olivat erittäin hyödylliset apuvälineet.

23022013927.jpg
 
On tietysti eroa hevosvoimissakin. 500cc nelarissa 80 ja 600cc kakstahtisessa yli sata. Huomaa myös ajossa. Satasen vauhdista kiihtyvyys on ihan eri luokkaa, vaikka huipuissa ei ole eroa kun vajaa parikymppiä

Täytyy tähän vielä lisätä että minulle riittää hyvin tuo 500cc nelarin 80 heppaa. Minun kun ei tarvitse päästä patikolla tuhatta ja sataa. Meillä oli velipojan kanssa kimppakelkka, 440 XCR Polaris jossa oli n. 80 heppaa, ja velipoika halusi vaihtaa sen isommaksi. En ollut innostunut asiasta mutta vaihdettiin se sitten Pro X 600 Polarikseen. Muutama vuosi meni ja velipoika alkoi mieliä omaa kelkkaa ja ostin sitten osakkeen häneltä pois. Olihan siinä sekin etu että päästiin nyt yhdessä ajelemaan. Sitten viimekeväänä sattui kohdalle asiahintainen Yamaha Phazer -07 ja ostin sen. Nyt olen sitä säätänyt mieleisekseni ja olen melko tyytyväinen hankintaan. Etuiskarit kun saan vielä vaihdettua WP:n säädettäviin niin saan siitä ajo-ominaisuuksiltaan mieleiseni
 
Minulla olis ja semmoinen puuhapalsta tuossa lähistöllä mistä pitäisi alkaa pikkuhiljaa tehdä polttopuita. Ensin pitäisi kuitenkin raivata se ja sitten alkaa puusavottaan. Työkaluna vanha Trapper 5000 ja parireki. Sillä meinasin kelkuta puut kotipihalle. Jäänee kuitenkin vielä ensi talveen tää projekti
 
No huomenna pitäs lähtee lumen luokse, ku lumi ei tuu tänne. Ei ku vehkeet kärriin ja pohjosta kohti. Kyl sen 500 kilsaa suuntansa vetää kärriä ihan mielellään yhen päivän ajelujen takia.

Kävin tossa männä viikolla päivittämässä kalustoa ja tulihan silläkin reissulla mittariin 1300km. Nyt on alla -12 mallin Lynx Xtrim SC 600. Löyty semmonen 1000 kilsaa ajettu ni iski kelkkakuume. Vaihdossa annoin rouvan -09 MXZ:n ja vanha Xrtim jää nyt rouvan ajokiks.

Pitää ajaa vähän koeajoa uushankinnalla, en oo rakentanu vielä mitään muutoksia. Ihan vakiona mennään, tehassäädöissä.
 
No nyt on vihdoin kausi avattu. Eilen ajettiin kevyt avausreissu 295 km. Yllättävän vähän paikat jumissa aamulla.

Perjantai-iltana ajettiin pieni 450 km siirtymä Suomussalmelle kärrin kanssa ja majoituttiin paikalliseen hotelliin. Kaverit oli tuullu jo aikaisemmin ja bongannu paikallisen reissuun mukaan oppaaksi. La aamulla lähdettiin Suomussalmelta Metsäkylän kautta Julma Ölkkyyn, sieltä Hossaan syömään ja sieltä itärajaa illaksi takasin Suomussalmelle.

Oli vähän erilainen reissu ku tuo paikallinen uus tuttavuus tuns maastot. Ajettiin varmaan kolmannes matkaa reittien ulkopuolella paikallisten ketunmehtuupolkuja ja talvitien pohjia myöten. Ilman opasta olis ihan mahoton lähtee tollein seikkailee. Välillä mentiin umpista ja välillä lakkautettua Taivalkosken rataa pitkin. Ihan huippu reissu, rouvakin jakso jyvin koko matkan.

Kelkkaan pitää tehä vähän pientä hienosäätöä. PowderPro sukset, tankoo vähän ylös ja paremmat iskarit alle, ni sit rupee pärjäilemään. Jotain häikkää on ku ei meinaa sivukatteet kestää kiinni. Pitää tutkia onko astinlaudan etupäät taipunu ylös vai mistä tuo johtuu. Jos isompaa löytyy ni kun on 1000 km ajettu, uudenveroisena liikkestä myyty kelkka, ni maksaja pitäs löytyä remontille jostain muualta kun omasta pussista.

Bensaa meni kohtuullisesti, 85 litraa kahteen kelkkaan (vaimolla samanlainen kelkka ku mulla), ni sehän tekee suunnilleen 14,5 l/100 km. No eipä se E-tecci oo ennenkään paljoo enempää vieny.

Illalla käytiin saunassa ja otettiin pari rentouttavaa. Aamulla osa jengistä lähti ajelemaan vielä etelää kohti ja poimittiin ne matkalta mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään ajettu kaikilla kolmella kelkalla. Lunta ei juurikaan ole, siis tarpeeksi kelkkailuun mutta kylän nuorempi sukupolvi on aurannut jääradan pikkujärvelle. Tahkottiin sitä sitten ympäri, sekä sänkipelloilla pääsi kohtuullisesti ajamaan. Tuli varmaan 50 kilsaa kaikkiaan :ilo:
 
Takaisin
Ylös