Kelkkareissuja ja muuta kelkka-aiheista tarinaa

Muistakaa että ainakaan kybeissä ei saa vetää mitään klickeriä täysin kiinni!
Varsinkin rebound-säädön kiinni vetäminen hirttaa sen neulan sinne männän sisään ja seuraavassa patissa voi olla simmilevy halki!
 
Paluuvaimennus alkoi häviämään ja loppumatkasta pohjaili ihan luvattoman helposti.
Ne Jammun Öhlinsit, mitkä vaihdoin sen jumi-iskarin tilalle varoitti hyvin sillä pintakovuuden tunteella. Vaimennus jotenkin heikkeni, että sellaisessa pikkunypytyksessä tuntui pintakovalta. Oli vissiin alussa jotenkin niin pehmeä ja hieman syvemmällä toimi, niin tuli tunne pintakovuudesta.
 
Piipsjärvi 24h -tapahtumassa tuli käytyä Oulaisissa kelkkailemassa kerhon 'osastolla'. Eliasonista tela poikki heti kun pääsi jäälle niin tuli sitten ajeltua Catilla.

Kypärät aiheutti ihmetystä pienemmän ja välillä isommankin väen keskuudessa.

20240323_135801.jpg
20240322_161316.jpg
 
Mikäs Eliasonin telan katkaisi ?
Onko jokin selkeä syy tiedossa ?
Tela koostuu läjästä yhteen kytkettyjä ketjun pätkiä. Ketjut liitetään alunperin erillisillä ohjari/poikkipienan liitoskappaleilla joiden kestävyys ei ole lähelläkään ketjun kestävyyttä. Noita liitoskappaleita on mennyt silloin tällöin poikki, nytkään en osaa sanoa mikä sen katkeamisen aiheutti, tieten ne on luokkaa 77 vuotta vanhoja...

Nyt ajattelin että muutan rakenteen niin että telan ketjut on yhtenäiset ja nuo ohjari/poikkipienan liitoskappaleet hitsataan ketjuun kiinni eikä niin että ne toimivat myös liitoskappaleina ketjun pätkien välissä.

20220707_085543 (1).webp
20230129_201603.webp
20230204_200421.webp
 
Noita ketjun lisäpalikoita oli jollain ketjuvalmistajan sivulla tyrkyllä. Ne tietysti erikokoisia.
Täytyy yrittää muistella...missä!
 
IMG20240331131530.webp


Käytiin reippailemassa naapurikunnassa, joku 250km tais tulla mittariin. Huuruinen kuva, oli ehkä raskain reissu mitä on tullut ajettua muutamaan vuoteen. Reilusti yli puolet reissusta ihan reipasta patikkoa. Paljon näkyi jälkiä että oli kelkka käännetty ja palattu takaisin.
 
Näytä liitetiedosto 131083

Käytiin reippailemassa naapurikunnassa, joku 250km tais tulla mittariin. Huuruinen kuva, oli ehkä raskain reissu mitä on tullut ajettua muutamaan vuoteen. Reilusti yli puolet reissusta ihan reipasta patikkoa. Paljon näkyi jälkiä että oli kelkka käännetty ja palattu takaisin.
Oliko kuplavolkkaria vai turistipattia? Kaikkein paskin on kuplavolkkari minkä päällä on turistipatti.
 
Oliko kuplavolkkaria vai turistipattia? Kaikkein paskin on kuplavolkkari minkä päällä on turistipatti.
Lähinnä sellaista pienempää kuplavolkkarimallia, määräänsä enempää ei sitäkään jaksa vaikka muuten ihan ajettavaa onkin.

Ukkohallan puoli ei taaskaan pettänyt, oli tapansa mukaan kuplavolkkaria ja mutkat turistipattia mallia iso...
 
Lähinnä sellaista pienempää kuplavolkkarimallia, määräänsä enempää ei sitäkään jaksa vaikka muuten ihan ajettavaa onkin.

Ukkohallan puoli ei taaskaan pettänyt, oli tapansa mukaan kuplavolkkaria ja mutkat turistipattia mallia iso...
Sellainen ihan oikean kuplavolkkarin kokoinen tai vähän isompi hyppypatti on kivaa, kun saa otettua hypyn ja homman haltuun ennen seuraavaa, mutta se parin-kolmen metrin patti turistilla höystettynä on hanurista, kun ei oikein mitään rytmiä löydy.
 
Moottorikelkka 1911

Tätä kummallisen näköistä moottorikelkkaa, joka on kuin mikäkin nelijalkainen kenkä,
käyttää lentokoneen moottori propelleineen ja sitä ohjataan samalla tawoin kuin automobiilia.
Kone on kotoisin Mainzin automobiilikoulusta.

Moottorikelkka-1911.webp
 
IMG20240408144300.webp

Kärry lastattu ja Sodankylään...

IMG20240409151757.webp


Perillä. Pikku muuttujia taas, Rovaniemellä piti kiristellä kärryn pyöränmutterit kun alkoi naputus kuulumaan, perillä piti kurvata Konevasaraan ostoksille kun yksi sankari unohti kelkkakengät(vanhat toki oli muutenkin vaihtokunnossa joten aiheellista oli muutenkin)
IMG20240409162825.webp


Oratunturilla ihailemassa maisemia 🤣
 
IMG20240410105437.jpg

Pyhätunturi, kaffepaussi näin tihkusateisena aamupäivänä.
IMG20240410105856.jpg

Hitto että oli hyvää.
IMG20240410112516.jpg

Neidon Sydän. Vahva suositus:peukku:
IMG20240410130345.jpg

Kemijärvi, alkaa sade parantua...
IMG20240410191202.jpg

Ja sitten takaisin arkeen... Toverin lynxin varirullan akseli poistui huoneesta. Kelikin muuttui meidän reissujen hengen mukaiseksi...
IMG20240410150251.jpg

Vikajärven kaupalla kahvit, vettä tulee kaatamalla:sade2:
Muovipussitkin kastuu läpi, siksi ei Käyrämön stopilta kuvia.

Juniori valitteli siinä kahvitellessa kun skippa nostelee suksea ettei meinaa pysyä mukana, kysyin että paljonko on etukepeissä paluuvaimennusta? Hetken hiljaisuus vastasi aivan riittävän hyvin, pihalla tutkittiin, oli 19 napsua auki:tapu:. Pistettiin viiteen, kuulemma korjautui käytös. Ja alkoi vauhtikin löytyä...

Vaan takasin Sodankylään päästiin, uitettuja mutta onnellisia. Huomenna sitten korjataan remonttia...

E: rapiat 10 tuntia, 400km.
 
Näytä liitetiedosto 131643
Pyhätunturi, kaffepaussi näin tihkusateisena aamupäivänä.
Näytä liitetiedosto 131644
Hitto että oli hyvää.
Näytä liitetiedosto 131645
Neidon Sydän. Vahva suositus:peukku:
Näytä liitetiedosto 131653
Kemijärvi, alkaa sade parantua...
Näytä liitetiedosto 131646
Ja sitten takaisin arkeen... Toverin lynxin varirullan akseli poistui huoneesta. Kelikin muuttui meidän reissujen hengen mukaiseksi...
Näytä liitetiedosto 131650
Vikajärven kaupalla kahvit, vettä tulee kaatamalla:sade2:
Muovipussitkin kastuu läpi, siksi ei Käyrämön stopilta kuvia.

Juniori valitteli siinä kahvitellessa kun skippa nostelee suksea ettei meinaa pysyä mukana, kysyin että paljonko on etukepeissä paluuvaimennusta? Hetken hiljaisuus vastasi aivan riittävän hyvin, pihalla tutkittiin, oli 19 napsua auki:tapu:. Pistettiin viiteen, kuulemma korjautui käytös. Ja alkoi vauhtikin löytyä...

Vaan takasin Sodankylään päästiin, uitettuja mutta onnellisia. Huomenna sitten korjataan remonttia...

E: rapiat 10 tuntia, 400km.
Tuon lenkin olen ajanut monesti. Sillein päin, että Kemijärveltä lähtenyt Vikajärven tai Napapiirin kautta Sodikseen ja Pyhä-Luoston kautta takas. Jotakuinkin tuo 10 tuntia siihen menee.
 
Tuon lenkin olen ajanut monesti. Sillein päin, että Kemijärveltä lähtenyt Vikajärven tai Napapiirin kautta Sodikseen ja Pyhä-Luoston kautta takas. Jotakuinkin tuo 10 tuntia siihen menee.
Ikään en oo tuollaisessa kelissä kelkkaillut, vettä tuli parhaimmillaan/pahimmillaan kuin kesän ukkoskuurosta. Hiton hienoa pätkää syöttää menemään kyllä.
 
Ikään en oo tuollaisessa kelissä kelkkaillut, vettä tuli parhaimmillaan/pahimmillaan kuin kesän ukkoskuurosta. Hiton hienoa pätkää syöttää menemään kyllä.
Kerran ajoin Villala-Kitee-Tohmajärvi-Tolski-Villala sillein, että jäätävää sadetta tuli kaatamalla. Tohmajärvellä oli ajopuvun pinnassa varmaan puolen sentin jääkerros. Rutina vain kuului, kun jääpalat varisi ajopuvusta liikkuessa. Toinen kerta oli Pokasta Leville. Satoi sellaista alijäähtynyttä vesisumusadetta, lasit kesti sulana sata metriä. Pakko oli ajaa ilman laseja, vähän lipalla yrittää suojata naamaa. Onneksi ei ollut sen pitempi matka.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös