Kelkkareissuja ja muuta kelkka-aiheista tarinaa

Viestiketju:
Kelkkareissuja ja muuta kelkka-aiheista tarinaa

Tuskin tuo pöljänringin pyöritys tuollaisessa lumessa kovin pahasti maaperää vaurioittaa.

H...tin hyvää kuntoilua, kyllä hiki tulee ja sykkeet nousee, kannattaa kokeilla, jos et ole kokeillut.
Olen kokeillut. Ei ollut meikäläisen laji. Moottoripyöräily tuntuu paljon mielekkäämmältä kuin jyrätä kelkalla jotain uraa pitkin tai hinkata järven jäätä edestakaisin. Siksi kyselinkin täällä aikaisemmin noiden tela/suksi enduropyörien kelkkareittikelpoisuudesta, mutta henki oli hiukan se, että kelkalla pitäisi saada ajaa kaikkialla, mutta siellä missä kelkalla saa ajaa, ei ehdottomasti saa ajaa millään muulla. :D
 
Olen kokeillut.
Tuolla vuoristossa ei kyllä juurikaan järviä ja reittejä ole. Aivan huippuhommaa, pari kertaa olen päässyt kokeilemaan.

Nuo telaprätkät on mielestäni kelkkoja kyllä, taitaa vaan viranomaiset olla kankeita rekisteröimään noita kelkoiksi, ja varsinkaan keväiseen-syksyiseen muutosrumbaan. Onhan noita valmiitakin ihan kelkaksi leimattuja, vaikjapa Snowhawk.
 
Jos ja jos Suomeen saataisiin pitkä reitistö esim, Hamina-Utsjoki itärajaa pitkin jossa saa ajaa millä huvittaa, se olisi suuri matkailuvaltti! Aivan varmasti tulisi porukkaa keski Euroopasta ja jopa etenpääkin ruuhkaan asti rälläämään, reitin varrelle sikiäisi ravintola/majoitus huoltoa tankkausta korjaamo/hinaus palveluita jne...
 
Jos ja jos Suomeen saataisiin pitkä reitistö esim, Hamina-Utsjoki itärajaa pitkin jossa saa ajaa millä huvittaa, se olisi suuri matkailuvaltti! Aivan varmasti tulisi porukkaa keski Euroopasta ja jopa etenpääkin ruuhkaan asti rälläämään, reitin varrelle sikiäisi ravintola/majoitus huoltoa tankkausta korjaamo/hinaus palveluita jne...
Kelkallahan tuo onnistuu ja moni tuttu tuon on tehnytkin. Suunnitelmissa on ollut itsekin joskus ajaa, siis täältä Mikkelin korkeuksilta pohjoiseen. Pätkissä kyllä olen ison osan joskus ajanut. Hamina-Luumäki on ajamatta ja sitten tuolta väliltä pitkä pätkä Ylä-Luosta-Vuokatti-Hyrynsalmi. Enkä ihan pohjoisessa Ivalon yläpuolella ole käynyt.
 
Jos ja jos Suomeen saataisiin pitkä reitistö esim, Hamina-Utsjoki itärajaa pitkin jossa saa ajaa millä huvittaa, se olisi suuri matkailuvaltti! Aivan varmasti tulisi porukkaa keski Euroopasta ja jopa etenpääkin ruuhkaan asti rälläämään, reitin varrelle sikiäisi ravintola/majoitus huoltoa tankkausta korjaamo/hinaus palveluita jne...
On se kyllä näinkin. Jos jollain 4wd matkailuautolla pääsis, niin sakemanneja olis jonossa.
 
Kyllähän se on niin että se pieni 1% porukka pilaa aina koko harrastajakunnan maineen!

Justiisa tuli yhen RE.n alustan kepit laitettua. :)
 
Jos ja jos Suomeen saataisiin pitkä reitistö esim, Hamina-Utsjoki itärajaa pitkin jossa saa ajaa millä huvittaa, se olisi suuri matkailuvaltti! Aivan varmasti tulisi porukkaa keski Euroopasta ja jopa etenpääkin ruuhkaan asti rälläämään, reitin varrelle sikiäisi ravintola/majoitus huoltoa tankkausta korjaamo/hinaus palveluita jne...
Tuotahan moni ajaa eteenpäin. Ura jaetaan vain useammalle käyttäjälle sekä merkitään myös kesäkäyttöön. Se mihin se tökkää on maanomistajat joita häiritsee ainakin seuraavista asioista vähintään yksi: hiihtäjät, hiihtolatu, valaistulatu sekä sen tuottama valosaaste, läskipyöräilijät, lumikenkäilijät, koiravaljakot, kelkalla ajo, hevoset, yleisesti jokamiehen oikeudet, naapuri, joku muu hyötyy taloudellisesti reitistä enemmän kuin maanomista sekä tärkeimpänä loppuu äkkiä valittamisen aiheet mistä voisi julkisesti valittaa.

Ja mikä asiassa on huvittavinta on siihen ollut ihan julkista rahaa varattuna monin paikoin.
 
Kyllähän se on niin että se pieni 1% porukka pilaa aina koko harrastajakunnan maineen!

Justiisa tuli yhen RE.n alustan kepit laitettua. :)
Mutta kun se ei ole pelkästään kelkkailusta kyse. Ihan sama mistä yhteisölle hyödyksi olevasta, niin samat maanomistajista haraa vastaan kun omistavat jaettuja sukunsa maita sieltä täältä pikku plänttejä. Sitten on virtuaalinen itsemurha kun pakkorasitteella alueet otetaan käyttöön saaden alle kolmasosan korvaukset alkuperäisestä tarjouksesta menettäen samalla käyttöoikeuden maapohjaan kokonaan.
 
Täällä paikoin pyöräilyä ja jopa jalan kulkua ja mikä hulluinta omalle metsä palstalle kulkia haittaa hevostelijat. Kelkalla ym härvelillähän niillä metsikkö poluilla ei hupia saa ajaa mutta tiet on aikojen saatossa kehittynyt sinne mettään ihan maan omistajien toimesta. Kax kertaa on munki pitäny hevostelijat kaa ottaa yhteen siellä ku oon maasturilla ajellu töihin niitä polkuja. Sen jälkeen ku hevoset siellä alako kulkemaan ei sinne oo enää henkilö autolla päässy. Nii ja mikä parasta niin meiltä ei ainakaa kukaan oo kysyny että saako siitä hepalla ajella
 
Nii ja mikä parasta niin meiltä ei ainakaa kukaan oo kysyny että saako siitä hepalla ajella
Niin, eikä tarvitse kysyä kun jokamiehenoikeudella saa hevostella toisten mailla, siinä missä kävellä tai pyöräillä.

https://www.ratsastus.fi/talliyrittajalle/hevoset-ja-jokamiehenoikeudet/

Ei näistäkään asioista tarvitse ottaa yhteen. Yhteistyöllä pääsee paljon pidemmälle ja varsinkin rakentavalla yhteistyöllä ehdottaen ja hakien yhdessä ratkaisuja. Mutta mitäpä jäärät tekee, herne nenään ja ottamaan yhteen. Niin tuttua.
 
Tuotahan moni ajaa eteenpäin. Ura jaetaan vain useammalle käyttäjälle sekä merkitään myös kesäkäyttöön. Se mihin se tökkää on maanomistajat joita häiritsee ainakin seuraavista asioista vähintään yksi: hiihtäjät, hiihtolatu, valaistulatu sekä sen tuottama valosaaste, läskipyöräilijät, lumikenkäilijät, koiravaljakot, kelkalla ajo, hevoset, yleisesti jokamiehen oikeudet, naapuri, joku muu hyötyy taloudellisesti reitistä enemmän kuin maanomista sekä tärkeimpänä loppuu äkkiä valittamisen aiheet mistä voisi julkisesti valittaa.

Ja mikä asiassa on huvittavinta on siihen ollut ihan julkista rahaa varattuna monin paikoin.

Meillä on ainakin ulkoilureitin hoitajalla arkijärki hukassa. Siltoja tehdään vaan vanhan mädän päälle. Tuossakin oli kolmas ojan ylitys tehty vaan vanhan päälle. Patohan siihen muodostu ja pieni muotoinen tulva. Tuulenkaadot silputtu niin lyhyiksi ettei pysy rankakärryllä.
 
Meillä on ainakin ulkoilureitin hoitajalla arkijärki hukassa. Siltoja tehdään vaan vanhan mädän päälle. Tuossakin oli kolmas ojan ylitys tehty vaan vanhan päälle. Patohan siihen muodostu ja pieni muotoinen tulva. Tuulenkaadot silputtu niin lyhyiksi ettei pysy rankakärryllä.

Itse häiritseviin asioihin kun voi itse vaikuttaa ihan itse omalla käyttäytymisellään sekä yhteistyöllä maanomistajana. Niin tuohon silta-asiaan tiedustelemalla miksi näin toimitaan ja voisiko sitä tehdä vähän erilailla perustellen, miksi se vanha tulee sieltä poistaa?

Sama myös tuulenkaatoihin jos niiden pituus olisi vaikka kolme metriä jolloin ne on vielä kohtuudella käsin siirrettävissä, kuten siellä usein niitä käsin pyöritellään reitiltä joskus jopa hyvinkin vaativissa olosuhteissa? Yhtä hyvin voi ne tuulenkaadot lahjoittaa reitin varrella mahdollisesti sijaitsevan laavun poltopuutarpeisiin.
 
Ei nii, JOS ne hevostelijatkin tietäisivät mitä kuuluu jokamiehenoikeuden lisäksi jokamiehen VELVOLLISUUKSIIN kun liikutaan toisen maalla...
Kyllä, nehän löytyvät tuolta linkistä. Nuo maanomistajien "tiet" ovat polkuja ellei niillä ole nimiä.

Ja se yhteistyö...
 
Viimeksi muokattu:
Itse häiritseviin asioihin kun voi itse vaikuttaa ihan itse omalla käyttäytymisellään sekä yhteistyöllä maanomistajana. Niin tuohon silta-asiaan tiedustelemalla miksi näin toimitaan ja voisiko sitä tehdä vähän erilailla perustellen, miksi se vanha tulee sieltä poistaa?

Sama myös tuulenkaatoihin jos niiden pituus olisi vaikka kolme metriä jolloin ne on vielä kohtuudella käsin siirrettävissä, kuten siellä usein niitä käsin pyöritellään reitiltä joskus jopa hyvinkin vaativissa olosuhteissa? Yhtä hyvin voi ne tuulenkaadot lahjoittaa reitin varrella mahdollisesti sijaitsevan laavun poltopuutarpeisiin.

Luulis että jokainen ymmärtää ojan tarkoituksen, mutta ei ilmeisesti. Tuulenkaatojen siirtomatka ulkoilureitillä on ehkä yksi metri. Kyllä sen matkan 20-30 cm kuusi siirtyy pitempinäkin paloina kuin 50-60cm, vaikka olis kuinka vaativa maasto. Ainakin täällä lakialla. Laavuja ei ole tällä puolella kohtuu matkan päässä jossa nämä ongelmat on. Ja tuon yhden hollitallin lämmitykseen menee kyllä toinenkin tuulenkaato.
 
1,5 metriä syvä oja ja puomi ohjeistaa ihan riittävästi kaikkia luonnossakulkijoita.
 
Luulis että jokainen ymmärtää ojan tarkoituksen, mutta ei ilmeisesti.
Niinpä, mutta ei. Se täytyy monesti vähän vinkata kun tekijä ei useastikkaan omista omaa maata tai metsää. Tahdon sanoa että kyse on monesti puhtaasta tietämättömyydestä.
 
1,5 metriä syvä oja ja puomi ohjeistaa ihan riittävästi kaikkia luonnossakulkijoita.
Niin, puomikaan ei estä jokamiehen oikeuksilla liikkumista. Pikemmin vain lisää kiinnostusta käydä jollain nopsaan kattomassa, yleensä moottoroidulla pelillä.
 
1,5 metriä syvä oja ja puomi ohjeistaa ihan riittävästi kaikkia luonnossakulkijoita.

Mua ei haittaa kävelijät ja pyöräilijät. Ja lupahan tuolle ulkoilureitille on. Ainoastaan kunnossapito närästää välillä.
 
Takaisin
Ylös