Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Kehu tai hauku hyvät/huonot tuotteet

Viestiketju osiossa 'Sekalaista' , aloittaja borg, 25.8.2013.

  1. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    21 763
    Saadut tykkäykset:
    3 755
    Tuota vulkanoivaa teippiä ole veneessä käyttänyt vedelle arkojen liitosten suojana. Vaikkapa silloin kun oli purjevene, oli tuulimittarin ja tutkan liittimet sillä suojattu. Vaikka oli natoliittimet, oli ne teipattu varmuuden välttämiseksi.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  2. JiiPee

    JiiPee Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    3 210
    Saadut tykkäykset:
    667
    Tuo kone tarvii sen 8.0Ah akun ja se pitää olla täys että saa tehot irti. Jo pykälän vajaa akku vaikuttaa tehoihin.
     
  3. Kontio

    Kontio aliHankkija
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    1.12.2011
    Viestejä:
    3 113
    Saadut tykkäykset:
    1 569
    Ne akut eivät muuten olleet niitä high output akkuja. Mutta laitoin niitä heti tilaukseen ja ne saapuivatkin nopeasti. (oli just niitä 8ah akkuja) Mutta ei sillä koneella vieläkään "kuuhun mennä"...

    Ei toimi siinä hommassa mihinkä tuo alunperin hommattiin. Ei aukea pultit jotka on momenttikoneella (siis melkein kuin hydrauliavain, mutta nyt vaan sähkökoneena) 1800Nm momenttiin ajettu.
     
  4. JiiPee

    JiiPee Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    3 210
    Saadut tykkäykset:
    667
    Jaa, taannoin avasin mutterin joka kiristetään 2200Nm. Mutta tovin sai hakkuuttaa kylläkin.

    Se avaamiseen vaadittava momentti voi kyllä olla huomattavasti suurempi kuin kiristysarvo, johtuen mm. kitkasta. Lisäksi kaikki jousto on iskevälle koneelle myrkkyä.
     
  5. YxJampe

    YxJampe Klenkkaava Rasvanäppi.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    11 898
    Saadut tykkäykset:
    1 615
    Onko pultit ollu kauankin kiinni.
    Noita tiukempia välillä joutu aukoon ja se aukeemis momentti oli välillä aika paljo isompi mitä kiristysmomentti.
    Sarjassamme on se nyt sa###na kumma kun ei aukee tällähän ne kiristettiinkin.
    Tollasella sähkömomentilla kun vetää kiinni niin on varmasti siinä momentissa eikä alle
     
  6. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    24 927
    Saadut tykkäykset:
    4 498
    Tossa testattiin momenttivartta, ilmapyssyllä hakkuutettiin pultit kiini ja momenttiavaimella tarkistettiin kireys. 110Nm momenttivarsi ku oli niin tarvitsi momenttiavaimessa 120 Nm asetuksen ennenkuin liikahti...
     
  7. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    32 039
    Saadut tykkäykset:
    5 904
    Nykyään auton pyörissä alkaa olemaan 130Nm kiristyksiä. Hyötyajoneuvoissa onkin ollut jo pidempään mm. 180Nm.
     
  8. Sorajewski

    Sorajewski Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    21.1.2020
    Viestejä:
    1 882
    Saadut tykkäykset:
    493
    Kauhulla katoin ku raskoneella vetivä rinttelin alupylpyröitä kahteensataan nyyttoniin.
     
  9. kymi

    kymi Rahtari
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    10 538
    Saadut tykkäykset:
    2 011
    Itellä on prosyyrin mukaan tuo 130Nm niissä, joiden momentti kiinnostaa ja niissä joiden ajoneuvokohtainen momentti ei kiinnosta niin laitan samaan 130Nm. Rautapulteilla/muttereilla avaan Makitan akkupyssyllä, mutta kiinni pyörittelen käsin räikällä ja viimeistelen momenttiavaimella. Alumiinimusuihin pelkillä käsityökaluilla aina.

    Lukkopultit/mutterit vähän tapauskohtaisesti, yleensä käsivaramomentti noin 100Nm.
     
  10. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    7 956
    Saadut tykkäykset:
    3 126
    Täällä on autoissa ollut iät ajat sama momentti :rolleyes: räikästä kiinnia, Hnnjjih.. ja nyto hyvä.
     
  11. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    21 763
    Saadut tykkäykset:
    3 755
    Volvossa on 140 Nm kiristysmomentti. Pienellä akkupulttikoneella vetelen 2-teholla kiinni ja momentilla loput. Näppituntuma on tuolle koneelle tullut sillein, että vartti - puoli kierrosta jää momentilla kiristettävää.
     
  12. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    21 763
    Saadut tykkäykset:
    3 755
    Pitäiskös kovilla pakkasilla tarkastaa pulttien momentti? Alumiini kutistuu kylmässä enemmän kuin teräs, niin eikös pyörät ole löysässä?
     
  13. paska

    paska Verkusonni
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    3.2.2014
    Viestejä:
    3 206
    Saadut tykkäykset:
    825
    Kyllähän ne periaatteessa löystyy hieman. Luokassa About satkun vähenee jännitystä 40 asteen lämpötilaerolla ja 20mm paksulla alumiinilla. Mun laskuilla jännitys saattaa vähetä jopa tonnin pultissa mutta ne nyt voi aina olla väärinki.
     
  14. icesmir

    icesmir Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    21.9.2021
    Viestejä:
    48
    Saadut tykkäykset:
    9
    Opel Insignia A pyörän mutterit 150 Nm tiukkuuteen. M14 x1.5. Avainkoko 22 mm.
     
  15. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    32 039
    Saadut tykkäykset:
    5 904
    Ristikkoavaimella kiristettäessä se perinteinen 110Nm menee äkkiä vahingossa sinne 160-200Nm. Veikkaan, että 98% itse laitetuista pyöristä on kiristetty liian tiukkaan.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 7
  16. paska

    paska Verkusonni
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    3.2.2014
    Viestejä:
    3 206
    Saadut tykkäykset:
    825
    Naapurin Fordista piti tänä syksynä käydä poraamassa yks pultti kun katkesi mutterin kanta irrottaessa. Selvästi kuuluu tuohon joukkoon. Ei oo ollu tuollaista ongelmaa mihin itse vaihtanut, ehkä johtuu siitä että ei oo ristikkoa vaan se perus auton oma avain :rolleyes: Silläkin saa laitettua helposti liian lujaan jos haluaa
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  17. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    32 039
    Saadut tykkäykset:
    5 904
    Kyllä sillä omallakin avaimella menee tiukkaan. Monesti näkee, että sitä vielä polkaistaan jalalla.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  18. korhonen

    korhonen Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    29.1.2016
    Viestejä:
    4 751
    Saadut tykkäykset:
    1 946
    3/4” milkkarilla kirityt pultit on haasteellisia avattavia sellaisella auton omalla avaimella.. ai mistäkö tiedän.. :mad:
    Kerroin kesärenkaita vaihtaneelle työparille pienimuotoisen tarinan siitä kuinka muutama vanhempi naisihminen ehkä pahotti mielensä meikäläisen kiroilusta..
    Eli se momenttiavain on hyvä, olipa melkeen mistä tahansa hankittu..
     
  19. YxJampe

    YxJampe Klenkkaava Rasvanäppi.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    11 898
    Saadut tykkäykset:
    1 615
    Riippuu vähä mikä sprintteri on. Muistaakseni työmaan sprinttereissä oli tyyliin peltivanteet 240 vaiko 280nm ja aluvanteelle 200nm tai 220nm toki omassa ajoissa oli peltivanteet kun paripyörillä.
     
  20. Joona.S

    Joona.S Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    29.9.2013
    Viestejä:
    4 552
    Saadut tykkäykset:
    2 656
    Hauska juttu tuli ajatelmiin , joskus kymmenkuntavuotta sitte lainattiin tuttavan rengaskauppiaan momenttiavainta kun tarvis kirrata kannenpultteja , m12 12.9 pultteja katkastiin kaks 125nm arvolla , vietiin avain takasi ja kehuttiin oikein kunnolla.
     
    • Hauska Hauska x 6

Jaa tämä sivu