Enpä tiiä....saattaa olla että ensmäinen kinkku (joulu semmonen) voi olla totta tässäkin torpassa mutta siinä on vielä pari muuttujaa......toivotaan että se sauna ei jaksa syttyä liekkeihin.
Meillä on pruukattu tehdä hernesvelliä joulun jälkeen ja työnnetty se possun luu sinne sekaan pehmiämään. Aattelin tehdä taas mutta ostan kylläkin savupotkan kaupasta ku kinkussa ei oo....
Einyt varsin jouluruokaperinne, mutta mulla on tapana syyä joulukalenterin 24 luukkua tunti tunnilta 24.12. aikana. Opein tän käytännön lapsena kun pikkusisko söi mun kalenteria vastaan, siinä 12. päivän nurkilla selvis et kalenteri on tyhjä, sen jälkeen en oo riipinyt kalenteria muoveista ennen jouluaattoa, nyt luukku nro. 4. ja kinkku näkyis olevan 41C nyt.
^ hyvä konsti hävikkiä vastaan, liki sama kun yhdellä tutulla, se on varmaan 40 vuotta tehnyt saman "aattona kerralla" aikamiehen kalenterille. Eli 23 olutta ja pullo kossua....
Äskön nautin kulinaristisen nirvanaan johtavan annoksen, karjalanpiirakkaa jossa kylmäsavulohta ja keko sipulisienisalaattia.
Tän joulun ehdoton superstara oli taas muikunmäti. Onneksi meilläkään tota ei kaikki syö koska kilohinta hipoo sataaviittäkymppiä ja se kilo ei niin hirveästi ole kun sitä lastataan ruisleivän päälle niin paljon kuin pysyy. Mustapippuria ja sipulisilppua kaveriksi omanmaun mukaan, taidan mennä ottamaan taas vaikkei mahaan sopisikaan.
Tuttu päijänne kalastaja tuota muikun mätiä eroittelee kaloista tuolla toisessa ketjussa mainitsemallani kalanperkuukoneella. Kovasti tyytyväinen kun saa mädit talteen.
Ihan varmasti on tyytyväinen koska kauppa käy kuin siimaa. Meillä tuota syödään kasoittain kerran vuodessa niin melko sama mitä se maksaa koska on herkkua ja eihän sitä tuottajallekkaan ole loputtomasti tarjolla. Kysynnän ja tarjonnan lakihan sen hinnan aina lopulta määrää. Ja asian vierestä totean ettei meillä juurikaan käytetä rahaa lahjoihin vaan lähes pelkästään ruokaan ja juomaan näin jouluna niin se mahdollistaa tälläiset elämykset kerran vuodessa. Meille joulu on hyvän ruuan ja yhdessäolon ja rentoutumisen aikaa nykyään ilman mitään kaupallista hössötystä ja siitä olen hyvin onnellinen.
Ihan tovin ihmettelin, että mikä järki niitä pahviluukkuja on syödä Mutta olisko kyseessä sellainen suklaata sisältävä kalenteri?
Josko ottais palasta lumityöt ulkoilun jälkeen? Itse tehtyihin Karjalan piirakoihin erinäisillä täytekerroksilla ei kyllästy!
Ei nyt silleen perinteitä oo , joku siivu kinkkua menee ja ehkä se paras on paistia ja piirakoita lautaselle. Maut ja miut olokaan kun ei kissoja oo talossa.