Jonnet ei muista.

Viestiketju:
Jonnet ei muista.

Nykyisin kun on hyviä agrekaatteja, tuo raksan pyörittäminen agrella on varmaan ihan asiallista.
Liitäntähinnat ja varsinkin tilapäisliitäntähinnat ovat ihan järjettömiä nykyisin.
Yhden kuivaamon tiedän että pyörii agrekaatilla, olis ollu puolen kilsan linjan veto ja kuulemma muuntajan uusiminen, liitäntähinta ja perusmaksu oli sitä luokkaa että viljelijä oli käskeny pitämään tunkkinsa...osti ison agrekaattivaunun.
 
Nykyisin kun on hyviä agrekaatteja, tuo raksan pyörittäminen agrella on varmaan ihan asiallista.
Liitäntähinnat ja varsinkin tilapäisliitäntähinnat ovat ihan järjettömiä nykyisin.
Yhden kuivaamon tiedän että pyörii agrekaatilla, olis ollu puolen kilsan linjan veto ja kuulemma muuntajan uusiminen, liitäntähinta ja perusmaksu oli sitä luokkaa että viljelijä oli käskeny pitämään tunkkinsa...osti ison agrekaattivaunun.
Meni muutama kuorma vajaakanttista 47x100 rahtikuivaamolle jossa samanlaista hommaa.Maatilalta lopetettu karjan pito,navetasta tehty puusepän verstas.Omatekoinen kuivaamo,muutamakymmen kuutiota oli satsi.Kuorma-auton moottori käytti genua josta virtaa höylälle ja kuivaamon kennot toimi jäähdyttimenä.Jäi mieleen,isäntä esitteli kaikki,oikea Pelle Peloton.
 
Meni muutama kuorma vajaakanttista 47x100 rahtikuivaamolle jossa samanlaista hommaa.Maatilalta lopetettu karjan pito,navetasta tehty puusepän verstas.Omatekoinen kuivaamo,muutamakymmen kuutiota oli satsi.Kuorma-auton moottori käytti genua josta virtaa höylälle ja kuivaamon kennot toimi jäähdyttimenä.Jäi mieleen,isäntä esitteli kaikki,oikea Pelle Peloton.
Tällä myös sahuri-höyläri pyörittää höylää genulla. Ja hieno genu onkin, moottorina Valmetin rivikasi 815 D, on siellä joku pienempikin, mitä pyörittää silloin kun ei sähköä tarvii niin paljon.
 
Mikäs tarkoitus oli urkuharmooneissa niillä koskettimien alapuolelta esiin taitettavilla sivurajoittimilla?
1733303713378.png
 
Kansakoulussa olen viimeksi kuullut urkuharmoonin soittoa ja muistaisin että noilla säädettiin äänenvoimakkuutta jotenkin?
 
Ne pitää sen hurskaan vanhapiikasoittajan polvet siveellisesti yhdessä kesken mehukkaimmankin urkusoolon.
 
Noihin harmooneitten lisäläpysköihin on ihan lookinen selitys.
Olemmehan nähneet ainakin alakoulussa aikoinaan jotta millainen oli soittajan habitus. Yli viisikymppinen jakkupukuinen hartaan oloinen Nainen. Meidän opella oli vielä se nutturakin.
Nyt vanhemmiten sen tajuaa, miksi ne niitä polviaan aukoo ja puristelee.
On tehty käyttäjäystävällinen soitin. Eli panostettu työn mielekkyyteen.
Nyt kun alkoi muistelemaan niin taisipa kerran oikein pitkän rajutempoisen soitannan jälkeen Opettajatar olla niin naatti, että lysähti hetkeksi niitten koskettimien päälle. Sillätavalla punainen poski edellä, kädet sivuille veltosti pudonneina se siinä hetken huohotteli silmät puoliummessa.
Se nutturakin oli auennut.
 
Noihin harmooneitten lisäläpysköihin on ihan lookinen selitys.
Olemmehan nähneet ainakin alakoulussa aikoinaan jotta millainen oli soittajan habitus. Yli viisikymppinen jakkupukuinen hartaan oloinen Nainen. Meidän opella oli vielä se nutturakin.
Nyt vanhemmiten sen tajuaa, miksi ne niitä polviaan aukoo ja puristelee.
On tehty käyttäjäystävällinen soitin. Eli panostettu työn mielekkyyteen.
Nyt kun alkoi muistelemaan niin taisipa kerran oikein pitkän rajutempoisen soitannan jälkeen Opettajatar olla niin naatti, että lysähti hetkeksi niitten koskettimien päälle. Sillätavalla punainen poski edellä, kädet sivuille veltosti pudonneina se siinä hetken huohotteli silmät puoliummessa.
Se nutturakin oli auennut.
Kyllä nyt aika kultaa muistot.
 
Kyllä nyt aika kultaa muistot.
Joo se nuttura taisi aueta joskus eri kerralla. Saattoi olla silloin kun hermostuksissaan repi oppilasta käsivarresta eestaas.
Maanantai aamuna Sisu-pastillin tuoksuisena.
Punehtuu ne posket niinkin tietty eikä vaan aina laulutunneilla.
 
Ja Koraali kirja oli kovassa käytössä, eikä kukaan älynnyt hakea vahingonkorvausta.
 
-Oon kerrannut pakotettuna varmaan viidesti, suurta ammattitaitoa vaativat tehtävät ovat ensisijalla kertautettavista, miinanpolkeminen ja kovapanosammunnan maalitaulutehtävät hoituu kaikilta ilman sen kummempaa treeniä.

-Bv206 jotka "me kaikki omistetaan" on itseasiassa suurin osa sillä foordin koneella ja ZF:n tomaatilla, en usko laatikon olevan saabista koska ei se tuota leikkiä kestäisi...
Uudemmat bankut on sitten Mersun 3l diesel koneella, bensavehje menee hieman kovempaa tiellä mutta se kulutus on aivan järkyttävä...
Maastossa tosiaan pitelemätön peli ja todella ketterä puikkelehtija metsässäkin. Nasu on enemmän t-72 tyyppinen laite...

-Hiihtohinaus vaatii myös niiltä vedettäviltä paljon, muistelen että ensimmäisten hiihtäjäparien pitää vetää joka kurvissa rajusti ulkokaarteeseen päin tai seuraavat on tosiaan pusikossa, viimeiset taas auraa kokoajan että köysi pysyy kireänä ja välillä olevat kaverit pysyy pystyssä kun saavat köydestä tukea.
Muutaman kerran itsekkin jouduin narunpäässä olemaan ja kyllähän se aluksi oli melkoista takkuamista kun joku siellä keulilla kaatui 50m välein...
 
joku siellä keulilla kaatui 50m välein...
🙋 Ei toki tekan perässä vaan Lynxin. Viidennen pöllähdyksen jälkeen kuulu kelkan päältä "onko se taas sama kaveri" porukka sano yhteen ääneen "joo". "Rekeen niiku olis jo"🤷
 
Kertausharjoituksissa lapissa oltiin -80 luvun alussa jossa mun homma oli taistelulähetti raskassinkojoukkueessa. Onneksi olin "virkamies" eli etuvaunussa istumassa lääkintämiehen ja et-mittarin kanssa. Bankussa oli Fordin bensa v6 ja mersun automaatti. Perässä pulkassa raskassinko ja niiden perässä hiihtohinattavat. Pulkan jälki oli hiihtohinattaville mukavan tasainen mutta umpisessa mennessä oli ongelma että rasko ja hinattavat otti sen verran voimille että bankussa joutui vedättämään ihan rajoittimelle että automaatti vaihtoi isompaa. Kierrokset tapissa vaihtaessa jolloin nykäisy oli todella raju ja porukkaa kaatui. Ellei sitten jaksanut isommalla niin pienemmälle vaihtaessa taas repäisy ja kumoon. Homma vakiintui että marssinopeutta umpisessa laskettiin sen verran ettei tarvinnut isompaa yrittää.
Kapiukot tosin yrittivät että siirtymiselle on laskettu tietty aikataulu josta tarvii pitää kiinni. Kuitenkin tuo hitaampi eteneminen oli tehokkaampaa kun ei jatkuvasti ollut porukka kumossa.
 
Mitkä V6 moottorit tuona aikakautena oli puhtaasti FORDin omia koneita ?
 
Takaisin
Ylös