Jeep autot konekansalaisilla.

1736710311212.webp

CJ5 oli tuolloin uusi malli. Oli ollut vuoden markkinoilla, mutta ainakin vielä -55 on Suomessa rekisteröity uusia CJ3B Jeeppejä. Tuontilisenssejä on kaiketi ollut helpompi saada halvemmalle vanhalle mallille. Teknisestihän nuo on hyvin samankaltaisia. Umpikorit oli kotimaista valmistetta, taitavasti on niittaamalla alumiinista tehty ja pyöreät muodot taivutettu, vaikuttaisi melkein lentokonetehtaan tuotannolta. Liekö Valmetin tekosia? Oli myös ollut vanerisia umpikoreja. Meidän Kymi-yhtiölle uutena tulleessa -50 CJ3A:ssa on ollut vanerinen umpikori, tai siis katto/korin takaosa. Oli niin laho jo 60-luvun alussa, että isä mätti sen juhannuskokkoon. Nyt on tallessa yksi alumiininen kori, mutta en ole varma asennanko sitä, kun laitan auton ajoon. Toisaalta avo olisi mukava, mutta pitäisi haalia alkuperäiset kuomun kaaret ja kuomu jostain.

JEEP on yksi harvoista automerkeistä, joihin aikanaan sai ihan tehtaalaisena kaikenlaista lisävarustetta, esim juuri maataloustöihinkin.
Aivan kuten Unimog-autoihinkin.

Olikos jeepeissä ulosottoa. Eikö joissain jeeppityyppisissä ajoneuvoissa ollu ulosottoakseli jolloin siitä ei peritty autoveroa kun oli rekisteröitävissä työkoneeksi.

Olikos jeepeissä ulosottoa. Eikö joissain jeeppityyppisissä ajoneuvoissa ollu ulosottoakseli jolloin siitä ei peritty autoveroa kun oli rekisteröitävissä työkoneeksi.
On noissa vanhemmissa. Maastureissa oli autoverovapauden ja myöhemmin alennetun autoveron edellytyksenä voiman ulosotto. Vaatimus poistui muistaakseni -90 tai -91, kun vero nousu 50 %:n.

Mulla XJ:ssä ei ole, vaikka otteessa niin lukeekin vaatimuksena. On kaiketi jakolaatikko joskus vaihdettu. Ei tunnu katsastuksessa kiinnostavan, vaikka periaatteessa verohelpotukseen vaikuttaneet varusteet pitäisi edelleen löytyä.

On noissa vanhemmissa. Maastureissa oli autoverovapauden ja myöhemmin alennetun autoveron edellytyksenä voiman ulosotto. Vaatimus poistui muistaakseni -90 tai -91, kun vero nousu 50 %:n.
22.11.1989.

Eli tuo minun Land Cruiser on 50% autoveron aikakaudelta, siksi noita kanttilamppuisia on ihan hiton vrt. pyöreälamppuisiin.

22.11.1989.

Eli tuo minun Land Cruiser on 50% autoveron aikakaudelta, siksi noita kanttilamppuisia on ihan hiton vrt. pyöreälamppuisiin.
Mun XJ on -91, mutta miksiköhän otteessa on edelleen merkintä ulosotosta? Jakiksessa ei ole ulosottoa, mutta kojelaudan alla oli vielä ostaessa vaijeri ja nuppi, mistä ae on kiskottu päälle.

Mun XJ on -91, mutta miksiköhän otteessa on edelleen merkintä ulosotosta? Jakiksessa ei ole ulosottoa, mutta kojelaudan alla oli vielä ostaessa vaijeri ja nuppi, mistä ae on kiskottu päälle.
Kai se VOA on vaadittu vielä 50% veron aikaankin? On mullakin Cruiserissa.

En oo tainnut nähdä koskaan edes kuvaa miten se Jeepissä on toteutettu, Toyotan jakiksista sen voimanoton voi ottaa irti ja pistää peitelevyn päälle mutta noissa NPxxx jakiksissa ei vastaavaa mahdollisuutta ole. Mun on vuosimallia -92, mutta se on myyty uutena Saksaan ja tuotu Suomeen 2004, siksi siitä löytyy ~kaikki varusteet.

Kai se VOA on vaadittu vielä 50% veron aikaankin? On mullakin Cruiserissa.

En oo tainnut nähdä koskaan edes kuvaa miten se Jeepissä on toteutettu, Toyotan jakiksista sen voimanoton voi ottaa irti ja pistää peitelevyn päälle mutta noissa NPxxx jakiksissa ei vastaavaa mahdollisuutta ole. Mun on vuosimallia -92, mutta se on myyty uutena Saksaan ja tuotu Suomeen 2004, siksi siitä löytyy ~kaikki varusteet.
Ei vaadittu. Vaatimukset oli neliveto, maavara ja riittävän jyrkät kohtaamiskulmat edessä ja takana. Onko RJ:ssä merkattu VOA otteeseen? Sitä omassa ihmettelen. Noissa Jeepeissä oli VOA toteutettu monin eri tavoin. Kaiketi sai ulosotolla varustettua jakistakin, mutta ainakin VIP Carin maahantuomiin on VOA lisätty jälkikäteen. Se oli joku peltikuuppa jakiksen kupeessa ja jotenkin veto saatiin kytkettyä, että akseli pyöri leimalla tarvittaessa. Isä kun kävi koeajamassa uutta XJ:ta -88 (tai -89), niin Esko (VIP Carin omistaja) sanoi, että älä koskaan laita ulosottoa päälle paitsi katsastuksessa jos pyydetään, muuta se ei kestä.

HJ 60 ei olis niillä kohtaamiskulmasäännöillä mennyt läpi korottamatta tai muuten peräylitystä modaamatta. Ainakaan vetokoukun kanssa. Nuo vaatimukset koski myös lisävarusteita, kuten vetokoukkua. Isälle tuli uutena -92 Voyager neliveto 50 % verolla maasturina. Nelikko Voyager oli halvempi kuin etuveto. Nelikot oli tehty Itävallassa ja niitä oli korotettu jonkun verran jo lähtöpelissään. Maahantuojalla siitä oli leikattu etupuskurin helma pois ja hinaussilmukka poistettu, niin edestä täyttyi kulmat. Takana ei muutoksia tarvinnut, mutta vaikkapa vetokoukku oli sellainen, että nousi oikeassa kulmassa, ettei muuta kohtaamiskulmaa. Sumuvalot jos olis eteen laittanut puskurin alle, niin korotetun autoveron olis joutunut maksamaan.

Samalla metodilla vaikka Golf Country tuli maastoauton verotuksella, sekin korotettiin Itävallassa.

Viimeksi muokattu:
Tälleen mistään lunttaamatta sanoisin, että se vero maastureihin olisi tullut 1.1.1990. Meillä oli joulukuussa 1989 vanhalla verolla rekisteröity Trooper.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista!

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin