Hyvä 4x4 traktori pihatöihin?

Jonkin tiedon mukaan 1500kg
No tossa on 220cm yleiskauha minkä tilavuus vissiin 1.4m3 se kukkurallaan märkää hiekkaa nousee varsin eleettömästi tyhjäkäynnillä mutta vallu kyllä meinaa huokasta.
Paineet tosta mittasin kun oma keulapumppu tolle kuormaimelle niin 180bar on.
Onhan tää vähän humoristinen näkönen.
Näytä liitetiedosto 145261
Njaa, kauha näyttää ehkä 700l paremminkin. Suunnilleen vastaavan näkönen mittasuhteiltaan ku tuo quicken maakauha joka meillä on. Minusta tuo näyttää ihan sopusuhtaiselta ko. Koneessa
 
Njaa, kauha näyttää ehkä 700l paremminkin. Suunnilleen vastaavan näkönen mittasuhteiltaan ku tuo quicken maakauha joka meillä on. Minusta tuo näyttää ihan sopusuhtaiselta ko. Koneessa
Ton tilavuuden katoin valmistajan sivuilta
Norjen kauha
 
Hiukan plarasin konedattaa..
4wd DB/CASE 1390, etuset 12.4-24 ,akselväli 210cm , 1494 etuset 13.6.24 akseliväli 224cm ( olikos näis muutoin samankokoiseíssa koneissa isommasa etukehto pidempi, ja siksi näyttää / on mitoiltaan selkeästi isompi .
Kääntöympyrpylpyrlöinen 1390 sen n.8.5m ja 1494 9.5m. Pidemmästä etukehdostako johtuva akselivälimuutos olis pelkästään tuon jutun takana ?
No, ainaka totaa omaa 1494 kontta ei kertapyöräytyksellä tuolla pajanpihassa paluusuuntaan saa kännettyä, kuormaajansovitteet rajaa ulmaa jonkinverran,ja sit se, että missä se kauhan uloin kulma huitelee.
Liekkö 15m kääntöympyräkään siis ihan riittävä.
 
Tosa seitketluvun alkupuolella yhteen taloon vaihtoivattten raktorin, johon tuli etukuormaaja, kapee kauha, levee kauha ja sontapiikit.
Niimpä siinä sitte kävi että emäntä makaili sairaalassa tovin jos toisenkin, ku isäntä jotain siinä ajeli, sontapiikit kuormaajassa, katteli taakseen ettei kaarroksessa ota kärry kiinii rakennuksen kulmaan ja lähti kääntämään niin sontapiikkien yks piikki iski kasvimaalla jotain suorin jaloin kumartuneena noukkivaa emäntää lonkkaan ja lonkkan oliko ny nivelkuppia jota hajotti sekä nivelpallo irti reisiluun päästä.
Siihe aikaan kun ei ollu tekoniveliä, sinne metallia pultattiin ja toivottiin jotta luutuu. No kyl se parani mut ontu koko lopun ikäänsä, ei oo montaa vuotta ku emäntä kuoli...
 
Lisää offtopic: Joskus voimalaitostyömaalla ollessani meillä oli hommissa traktoriurakoitsija joka purki etukuormaajalla lasteja, siirteli tavaroita, jne.
Kerran sitten työmaan valvoja antoi ukaasin että tyhjänä ajellessa etukuormaajan piikit pitää olla vähintään 45 astetta yläviistoon. Turvallisuusriski kuulemma. Taisi vaan olla kateutta muiden urakoitsijoiden taholta :virnpeuk:
 
Lisää offtopic: Joskus voimalaitostyömaalla ollessani meillä oli hommissa traktoriurakoitsija joka purki etukuormaajalla lasteja, siirteli tavaroita, jne.
Kerran sitten työmaan valvoja antoi ukaasin että tyhjänä ajellessa etukuormaajan piikit pitää olla vähintään 45 astetta yläviistoon. Turvallisuusriski kuulemma. Taisi vaan olla kateutta muiden urakoitsijoiden taholta :virnpeuk:
Kyllä on merkitystä turvallisuuteen, paljonkin. Ulottuvuutta on vähemmän, piikit näkyy kuljettajalle ja jos osuu johonkin, niin ei ole niin terävä pää seivästämässä.
 
Kuvasta rullamitalla mittaillen katselin että karvan yli 2000kg jääneepi karkeasti nostotehoa noilla mittasuhteilla jamekseen jos on 60mm männät nostosylintereissä. Hankala kuvasta sanoa onko ne niin isot? Ehkä siis 2200 jos aisat lasketaan pois. Se olis jo aika riski kuormaaja, kun tuo teeläisen iso kuormaajakaan ei juuri yli kolmea tonnia nosta, tai ehkä 3,5 noilla 205bar paineilla mutta nostaa kylläkin yli neljän metrin korkeuteen. Siinä jo on isonkin traktorin perä ilmassa ja eturenkaat ei meinaa jaksaa kääntyä kun ottaa 2,5-3 kuutiota lehmänpaskaa kyytiin, + 500kg kauha.
 
Kuvasta rullamitalla mittaillen katselin että karvan yli 2000kg jääneepi karkeasti nostotehoa noilla mittasuhteilla jamekseen jos on 60mm männät nostosylintereissä. Hankala kuvasta sanoa onko ne niin isot? Ehkä siis 2200 jos aisat lasketaan pois. Se olis jo aika riski kuormaaja, kun tuo teeläisen iso kuormaajakaan ei juuri yli kolmea tonnia nosta, tai ehkä 3,5 noilla 205bar paineilla mutta nostaa kylläkin yli neljän metrin korkeuteen. Siinä jo on isonkin traktorin perä ilmassa ja eturenkaat ei meinaa jaksaa kääntyä kun ottaa 2,5-3 kuutiota lehmänpaskaa kyytiin, + 500kg kauha.
Putki päältä mitattuna 80mm ja varsi 50mm tossa kuormaimessa.
 
70mm mäntä luultavasti, on siinä sitten potkuva
Arvelin kans tota halkaisijaa.
Käsittääkseni tota kuormain mallia on jonkinverran aikoinaan käytetty traktorikaivureissa.
Toi systeemi on taka-akselissa kans kiinni ja siellä on käytännössä tupet joissa nyt toi peräpaino kiinni. Paino makaa niiden päällä, vetovarret ja työntötanko vaan pitää paikallaan. Tiedä sitte onko alkujaankin semmonen rakenne että kaivuulaite tulis suoraan samaan paikkaan kiinni.
 
Arvelin kans tota halkaisijaa.
Käsittääkseni tota kuormain mallia on jonkinverran aikoinaan käytetty traktorikaivureissa.
Toi systeemi on taka-akselissa kans kiinni ja siellä on käytännössä tupet joissa nyt toi peräpaino kiinni. Paino makaa niiden päällä, vetovarret ja työntötanko vaan pitää paikallaan. Tiedä sitte onko alkujaankin semmonen rakenne että kaivuulaite tulis suoraan samaan paikkaan kiinni.
Tuossa meidän 3303 kaivurissaki on ollu kai tällanen, mutta on muutettu vastapainokoneeksi kun pultit rungosta löystyneet ja korvake etukehdon kyljestä/ rungosta lohennu. James kaivuri vain perässä siis enää. Pystytolpat kuormaajasta jälellä. On hyvin peräpainoinen kone ilman isoa etukuormaajaa.
 
Jos palataan aiheeseen, tuossa on kone joka varmasti pärjää monessakin mielessä valmeteille eikä ole yleensä likikään niin kalliita, vaihdekaavio näissä ei ole paras EK hommiin mutta muuten ok jos kunnossa. Saattaa tuurilla lähteä alle nettikoneen hintojen jos huutokauppakeisarit ei ole huutelemassa päättymisaikaan.

Verhoilujen rähjääntyminen on näissä tyyppivika, ne lahoaa ja varisee itsestään alas vanhemmiten vaikkei niihin ois ikinä melkein hipastukaan.
 
Jos palataan aiheeseen, tuossa on kone joka varmasti pärjää monessakin mielessä valmeteille eikä ole yleensä likikään niin kalliita
Tuossa Koneviestin artikkelissa on juttua tuostakin Jontikan mallista:

 

"vesipumppuremontti kesti odotettua kauemmin, kun asiakas oli suositusten mukaisesti purkanut Zetoriaan ennakkoon. Osia oli valtavasti pitkin ladon lattiaa. Todellisuudessa traktorista ei olisi tarvinnut ottaa irti juuri mitään"
"lähes jokaisessa Zetorissa esiintyi pidemmän käytön jälkeen oli kytkinongelmia, etenkin nestejärjestelmissä. Kolmas tyypillinen Zetor-vaiva oli vaihteistossa. Jos vaihteiston vipua käsitteli turhan rivakasti, saattoi kaksi vaihdetta mennä päälle yhtä aikaa."
 

"vesipumppuremontti kesti odotettua kauemmin, kun asiakas oli suositusten mukaisesti purkanut Zetoriaan ennakkoon. Osia oli valtavasti pitkin ladon lattiaa. Todellisuudessa traktorista ei olisi tarvinnut ottaa irti juuri mitään"
"lähes jokaisessa Zetorissa esiintyi pidemmän käytön jälkeen oli kytkinongelmia, etenkin nestejärjestelmissä. Kolmas tyypillinen Zetor-vaiva oli vaihteistossa. Jos vaihteiston vipua käsitteli turhan rivakasti, saattoi kaksi vaihdetta mennä päälle yhtä aikaa."
"Ylösen huoltomiesura päättyi vuonna 2003, jolloin Zetorin menekki oli jo kääntynyt laskuun. Edelleen hän pitää Zetoria pikkuvikoineenkin ihan kelpo traktorina, jos sitä ei ole pilattu korjauksilla. Varsinkin pienemmät Zetorit olivat remonttien ja huoltojen puolesta isoja kätevämpiä. Lisäksi sekä isoihin että pieniin Zetoreihin saa hyvin varaosia, eivätkä ne ole hintavia."
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista!

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös