Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Hydraulimoottorin liikkeellelähtö

Viestiketju osiossa 'Härvelit' , aloittaja ekke45, 22.6.2018.

  1. ekke45

    ekke45 Kansalainen

    Liittynyt:
    13.4.2017
    Viestejä:
    92
    Saadut tykkäykset:
    109
    Kertokaapa härvelin rakentajalle miten olette ratkaisseet sellaisen pulman kuin hydraulimoottorin joustavan liikkeellelähdön? Käyttöventtiili on 80 l/ min ja moottori 100 cc/r.
    Kone ampaisee niin äkäsesti liikkeelle, että kuski meinaa puota pukilta. Käyttöventtiilissä on moottorikara
    Joten pysätuminen tapahtuu hillitysti. Pitäisikö jotain tehdä tuolle karalle.

    Toinen epätietoisuus on kauha/ aisa liikeradoissa. Kun kauhan liike on puomin ala-asennossa maksimissaan alaspäin niin sen käänösylinterin männän varsikin on melkein kokonaan ulkona. Sitten kun puomia aletaan nostamaan ,niin kauhan kääntösylinteri onkin pitkä, eli männän pitäisi painua sisään samaa tahtia kun puomi nousee. Miten tämä toiminta järjestyy?
     
  2. Trakpa

    Trakpa Kansalainen

    Liittynyt:
    24.6.2015
    Viestejä:
    100
    Saadut tykkäykset:
    11
    Nostosylinterin kaveriks on laitettava toinen sylinteri joka kytketään kauhasylinterin kanssa rinnan. Jolloin saat hydraulisen vakaajan. Lisä sylinterin on tietysti oltava kooltaan oikea suhteessa kauha sylinteriin. Tällöin lisäsylinteri kääntää kauhaa kun nostosylinteri liikuttaa aisoja. Systeemiä käytetään jossain traktorien etukuormaimissa. nimeltään se on tietääkseni hydraulinen vakaaja. Moottorin liikkeelle lähtöä lienee helpoin hallita karan liikkeellä, jos kyseessä ei ole sähköinen on/of kara. En tiedä mahtaisiko tuollaisessa toimia paine akku joka pehmentäisi lähtöä?
     
  3. tommi

    tommi Kansalainen

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    1 535
    Saadut tykkäykset:
    107
    Erilainen kara hydraulimoottorin venttiiliin: Semmoinen joka päästtä vähemmän öljyä liikkeen alussa.
     
  4. ekke45

    ekke45 Kansalainen

    Liittynyt:
    13.4.2017
    Viestejä:
    92
    Saadut tykkäykset:
    109
    Jäi vielä mainitsematta, että moottorin käyttöventtiilissä on jonkinlainen varoventtiili. Miten se toimii?
    Jos työnnetään väkisin mäntää sisään niin antaako tuo periksi, tuossa puomin ja kauhan yhteistyössä?
    Kuulisin enemmänki noista karoista mulla on 2-toiminen ja moottorikara tuohon venttiiliin.
    Luin jostain karaan viilatusta lovesta, autaisiko sellainen , mutta mihin kohtaan lovi viilataan ?
     
  5. Ultimate Welder

    Ultimate Welder Satulapummi
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    17 359
    Saadut tykkäykset:
    3 823
    Sohovassa liikkeellelähtöä annostellaan "antamalla hanaa" eli määränsäätöventtiilillä, samoin nopeuden säätöön tätä käytetään
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  6. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    38 211
    Saadut tykkäykset:
    2 322
    Varovenat on venttiileissä yleensä öljyn syöttöpuolella. Venttiili kun on kiinni niin varokin on letkun suunnasta tuleville paineille mitääntietämätön
     
  7. JiiPee

    JiiPee Kansalainen

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    440
    Saadut tykkäykset:
    55
    Moottorille pitäisi muutenkin olla oma kara, sylinterikaran varrenpuoli on ahtaampi. Nostaa paluupaineet korkealle toiseen suuntaan, syö tehoa ja saattaa huonolla tuurilla rikkoa jotain.

    E:ei kun sullahan onkin moottorikara, kun otat karan pois lohkosta, näet todennäköisesti karassa kanavan reunassa viistettyjä leikkauksia. Niistä yhtä vaikka neulaviilalla varovasti jatkaen mahdollisimman pienellä kanavalla voit saada hienosäädettyä tuon liikkeellelähdön. Liikaa ei saa tietenkään näitä leikkauksia jatkaa, mieluummin sitten syvyyttä tai kanavia lisäämällä mahdollinen tarvittava lisävauhti alkuun. Tuo leikkaus on tarkoitettu antamaan pehmeä alku mutta monestikaan kaikkien tarpeet eivät ole samat. Ja sanomattakin lienee selvää erittäin huolellinen pesu jos viilaillaan...

    Ja kauhan vakauksen suosittelen hoitamaan reaktiotangoilla, hae mallia vaikka etukuormaajista tai pyöräkuormaajien aisoista, kumpi versio sinun rakennelmaan sopii paremmin
     
    #7 JiiPee, 22.6.2018
    Viimeksi muokattu: 22.6.2018
  8. ekke45

    ekke45 Kansalainen

    Liittynyt:
    13.4.2017
    Viestejä:
    92
    Saadut tykkäykset:
    109
    Miten tuo käytännössä toimii? Asennetaan paineen tulopuolelle, mutta eikö säätö ole silloin kiinteä?
     
  9. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    38 211
    Saadut tykkäykset:
    2 322
    3-tieventtilillä tulosta ohjataan painevirtausta vapaan paluun ja moottorin lähtöaukon kesken
     
  10. Ultimate Welder

    Ultimate Welder Satulapummi
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    17 359
    Saadut tykkäykset:
    3 823
    Kyseisessä sohovassa käytössä ehkä 1/10 osa säätöalueesta, eli venttiilin käyttö on aika tarkkaa. Kyseinen venttiili näkyy kuvassa öljyfiltterin takana.
    Screenshot_2018-06-22-16-14-15.jpeg
     
  11. Kontsa

    Kontsa Kansalainen

    Liittynyt:
    12.6.2016
    Viestejä:
    1 531
    Saadut tykkäykset:
    293
    #11 Kontsa, 22.6.2018
    Viimeksi muokattu: 22.6.2018
    • Hyödyllinen Hyödyllinen x 1
  12. JKAVS

    JKAVS Teekkari
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    11.12.2015
    Viestejä:
    682
    Saadut tykkäykset:
    184
    Laita propoventtiili ja sopiva ohjain. Ohjelmallisesti voisi sitten tehdä esimerkiksi erilaisia ramppeja kiihdyykseen.
     
  13. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    38 211
    Saadut tykkäykset:
    2 322
    Omavalmistehärpäkkeeseen ei ehkä sähköohjattu vena ole se kätevin ja helpoin sekä luotettavin vaihtoehto....
     
  14. ekke45

    ekke45 Kansalainen

    Liittynyt:
    13.4.2017
    Viestejä:
    92
    Saadut tykkäykset:
    109
    Tässä härvelinrakentamiseessa on haaste toisensa perään. Paneudun ensin tähän liikkeellelähtöasiaan, siis haluaisin ajon hoituvan yhdellä polkimella (yhdellä venttiilillä eteen,taakse, portaaton nopeus ) . Polttomoottorissa on automaattinen mekaaninen kierrosluvun säädin (Vw),
    joka pitäisi (?) säätää kierroksia kuormituksen mukaan niin, että mitä enemmän venttiilillä annetaan öljyä hydraulimoottorille niin vastaavasti säädin antaa lisää soppaa vw -teollisuusmoottoerille, säätimeen voi asettaa moottorille maksimikierrokset, noin niinkun olen teoriaa funtsinut
    Tähän tehtävään olen valjastanut käsiohjausventtiilin P80 1x A8/ 80 l/ min. (kuva). Olen vaihtanut alkuperäisen karan tilalle moottorikaran X-P 80-S-D (kuva)
    Alla pari kuvaa noista karoista, ylemmässä kuvassa on moottorikara (Hydraulipumppu.fi kuva), siinä näkyy koloja vähän joka puolella.
    Alempi kara on tuo mun venttiilissä oleva kara.(Pöllumehe kaubamaja) Siinä on otettu huomioon pehmeä pysähtyminen.
    Mitä sanoo konekansa? Tostako punaisten merkkien kohalta viilaan?

    Untitled-1 copy.jpg


    Alemmassa kuvassa on sijoitus härveliin ja itse venttiili ajoventtiili 005a.jpg
     
    #14 ekke45, 23.6.2018
    Viimeksi muokattu: 23.6.2018
  15. topik

    topik Väsyttää
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    3 897
    Saadut tykkäykset:
    523
    Lovista en osaa sanoa muuta kuin, että samoille kohdillehan nuo tuossa osuu. Ja asiaan auttaa.
    Mites polkimen liikematka millä se liikuttaa venttiiliä onko kovin lyhyt, eli pieni liike polkimella avaa venttiilin kokonaan.
    Pystyisko sitä muuttaan sellaiseksi, että alussa pitkällä polkimen liikkeellä liikkuisi venttiili vähän.
     
  16. ekke45

    ekke45 Kansalainen

    Liittynyt:
    13.4.2017
    Viestejä:
    92
    Saadut tykkäykset:
    109
    Kokeilin. Tuo kyllä auttaa, mutta polkimen liike käy vain kovin pitkäksi, pitäisi pakillekin riittää liikevaraa. Ehkä voisi suunnitella kahta poljinta kuten esim Avantissa. Tilaa on kyllä kovin vähän. Pehmeä lähtö onnistuu kyllä äärimmäisen varovaisella polkimen liikkeellä, mikä ei tule onnistuman käytännössä. Funtsin nyt ekaks, ehkä alan viilailemaan lovia, karan poistaminen rungosta merkitsee öljyn kanssa lotraamista
     
  17. topik

    topik Väsyttää
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    3 897
    Saadut tykkäykset:
    523
    Eteen ja taakse ajo samalla polkimella jota käännetään tai siirretään sivuttain painamaan sitä vipua mihkä suuntaan halutaan kulkea. Silloin voi säätää kumpaankin suuntaan liikkeet halutuiksi.
    Tai poljin pyöräyttää epäkeskopyörää, joka on alkuliikkeen kohdalla hyvin pieni muutuen isommaksi poljinta enemmän painettaessa. Tässä välitys vaijerilla.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  18. YxJampe

    YxJampe Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    3 994
    Saadut tykkäykset:
    347
    Öljyn kanssa pääsee luttaan moneen kertaan vielä, älä pelkää :D
    Projekteissa kun moni asia ei selviä kuin kokeilemalla.
    Noista karoista sen verran että ylempi muistuttaa muodoltaan karoja mitä käytetään kaivinkoneiden ajopuolella.
    Tuota loveusta kannattaa koittaa aika pienillä muutoksilla, pienestä voi olla toiminta kiinni.
     
  19. ekke45

    ekke45 Kansalainen

    Liittynyt:
    13.4.2017
    Viestejä:
    92
    Saadut tykkäykset:
    109
    Niin, venttiili on kiinni ja mäntä ulkona ja kun puomi laskee, niin silloin sylinterin pitäisi päästä painumaan sisään, ettei joku paikka särkyisi. Nyt se ei painu kun kauhan kääntöventtiili on kiinni, ellei sitä myös käytetä.
    Voisiko tämän järjestää siten , että laittaisi käyttöventtiilin ja sylinterin painepuolen väliin varoventtiilin, joka päästäisi paineen tankkilinjaan? Esim tuollaisen: paineenrajoitusventtiili.jpg (kuva)
     
  20. YxJampe

    YxJampe Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    3 994
    Saadut tykkäykset:
    347
    Kyllä noiden pitäisi homma hoitaa.
     

Jaa tämä sivu