Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Hydrauliikka kysymykset

Viestiketju osiossa 'Omavalmisteiset koneet ja koneiden tekniikka' , aloittaja Kontsa, 7.7.2019.

  1. JKAVS

    JKAVS Teekkari
    KK Plus pack Betatester

    Liittynyt:
    11.12.2015
    Viestejä:
    949
    Saadut tykkäykset:
    314
    Lajimerkin C tarkoittaa painesäädintä, eli pumppu pyrkii pitämään yllä vakiopaineen.
     
  2. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    6 416
    Saadut tykkäykset:
    2 338
    Mikä käikäile tämäkin mahtaa olla? Tuo natsa on törröttänyt puimurin lattiasta läpi, että kengällä sitä on voinut tarvittaessa painaa.
    IMG_20210322_101754913_HDR.jpg IMG_20210322_102016415.jpg
     
  3. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    17 793
    Saadut tykkäykset:
    2 604
    Onkos tuo joku painesuuntaventtiili? Yleensä niissä on neljä letkua. Mutta mites onko noita yksitoimiseen?
     
  4. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    6 416
    Saadut tykkäykset:
    2 338
    Aloin miettimään, mihin tuo liittyy. Koska tuossa on pikaliittimet, meni varmaan pöytään. Pöydässä kaatokelan nosto yksitoimisilla sylintereillä ja kaatokelan variaattorin säätö yksitoimisella sylinterillä.
    Eli olisko tolla vaan säästetty yksi venttiililohko tai jotain? Normaalisti säädetään kelan korkeutta, mutta nappia painamalla säädetäänkin samalla vivulla nopeutta?

    No ei taida olla käyttöä klapikoneessa.
     
  5. paska

    paska Verkusonni

    Liittynyt:
    3.2.2014
    Viestejä:
    2 349
    Saadut tykkäykset:
    605
    Ainakin Sampossa pannaan polkimella pöytä pyörimään ja pois päältä. Mutta jos nuppi nousee ylös heti kun jalan löysää niin ei oo siihen tarkoitukseen. Ei todellakaan tuommosia laiteta minkään säästöjen takia mihinkään
     
  6. korhonen

    korhonen Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    29.1.2016
    Viestejä:
    3 550
    Saadut tykkäykset:
    1 352
    Minkäs mallin massikasta on kyse?
     
  7. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    6 416
    Saadut tykkäykset:
    2 338
    487 special
    Kyllä mä sillä nurkissa ajelinkin, mutta en tainnut tuota käyttää tai en ainakaan muista, mitä teki.
     
  8. Duster

    Duster Kansalainen

    Liittynyt:
    20.11.2015
    Viestejä:
    522
    Saadut tykkäykset:
    176
    Eikös tuo ole 3/2 tuplaajaventtiili, mahdollistaa kahden yksitoimilaitteen käytön yhdellä ohjausventtiilin karalla.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  9. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    6 416
    Saadut tykkäykset:
    2 338
    Tätä puimurin vanhaa lohkoa ihmetellyt. Kaksi ekaa toimii mielestäni normaalisti, mutta miksi tuo viimeinen yksitoiminen lohko vastustaa virtausta kahvaa painettaessa?
    Paine menee P liittimeen ja tuossa toisessa lukee B, jonka oletan olevan paluu.
    https://photos.app.goo.gl/EYry5fKYUFLarvaG7
     
  10. Hannu T

    Hannu T Kansalainen

    Liittynyt:
    6.7.2020
    Viestejä:
    165
    Saadut tykkäykset:
    100
    Yleensä on
    P Paine.
    T Paluu.
    A toiminto.
    B toiminto .
    Kaksitoiminen sylinteri kytketään A ja B.
    Yksitoiminen A tai B ja toinen paluuseen. Jos ei ole paluuseen kytketty, tökkii varoventtiiliä vasten liikettä palauttaessa.
     
  11. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    6 416
    Saadut tykkäykset:
    2 338
    Tämä kohta meni hieman ohi. Ei kai yksitoimisessa sylinterissä mene kuin 1 letku sylinterin ja lohkon välillä?
    Ja taisin tulkita tuon paluun väärin, että ei oliskaan B vaan NR.
    IMG_20210404_184812851.jpg
     
  12. Hannu T

    Hannu T Kansalainen

    Liittynyt:
    6.7.2020
    Viestejä:
    165
    Saadut tykkäykset:
    100
    Joo, NR on vapaa paluu.
    Oikein se sitten on kytketty. Kaksitoiminen on ajovariaattori ja yksitoimiset pöydän nosto ja kaatokelan korkeussäätö. Sisäänrakennettu paluukanava.
    Voi toimiakin, muttei toimi ilmalla. Tai kara voi olla jumissa.
     
  13. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    6 416
    Saadut tykkäykset:
    2 338
    Lisää hämmästelyä.
    Sain kyliltä haalittua letkuja ja lohkon, jotta pääsis hieman testaamaan konetta.
    Ajoin sylinterin ulos, sisään ajaessa nousi paine mittarissa ja varrenpuoleinen letku hajosi. Oli hieman heikon näköinenkin, mutta meinasin, että välttää testaamiseen.
    Vaihdoin letkun. Sylinteri oli nyt ulkona. Aloin ajamaan sisään. Pienen matkan tuli, mutta sitten paineet nousi ja siihen jämähti.
    Onko vika osissa vai asennuksessa?
    Tuon paluun alapuolelta lähti lyhyt letku, sen tilalle laitettiin tulppa.
    Jotain juttua oli, että siihen ehkä saisi kaksoisnipan.
    https://photos.app.goo.gl/Wqe4akaoXtKPPwUEA

    Eli kuvassa oikea tulee pumpulta, vasen menee tankkiin ja keskimmäiset sylinterille.
    Ja se tulppa vasemmalla paluun alapuolella.

    IMG_20210405_185924149.jpg
     
  14. Hannu T

    Hannu T Kansalainen

    Liittynyt:
    6.7.2020
    Viestejä:
    165
    Saadut tykkäykset:
    100
    Vaikuttaa siltä että myös se tulpattu voi olla paluukanava.
    Tämä mistä paluu nyt tulee voisi olla paluu/sarjaliitäntä (toisen venttiilin paine).
    Kun kara on keskellä, kiertää kaikki öljy vapaasti paluuseen.

    Tulpattu lähtö olisi sitten liikkeiden paluukanava. Kun kara avaa virtauksen sylinterin jommalle kummalle puolelle, tulee toisen puolen paluuvirtaus tästä. Kun karaa poikkeuttaa osittain, tulee molempia kanavia.

    Siinä ei näytä olevan varoventtiiliä, niin siksi poksahti letku, kun ei päässyt sylinteriltä tuleva öljy paluuseen. On voinut olla vaikka traktorissa lisälohkona pumpun ja nostolaitteen venttiilin välissä.
     
  15. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    6 416
    Saadut tykkäykset:
    2 338
    Siinä posahtaneessa letkussa oli kyllä ihan selkeä ulkoinen vaurio jo valmiiksi.
    Minä oletin, että tuo karan vieressä oleva kuusiokoloruuvi/lukitusmutteri olis varo?
    Ja pumpussa taitaa olla myös itsessään varo, kun siinä vastaava systeemi. Tuo pumppuhan on jostain lastauslaiturista tai vastaavasta nosturista. Pumpussa on 24V solenoidi. Siihen kun antoi virtaa kierrätti takaisin säiliöön öljyn.

    Mutta vaatisiko tämä sitten kaksi paluuletkua?
    Screenshot_20210405-210706.png
     
  16. YxJampe

    YxJampe Klenkkaava Rasvanäppi.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    9 915
    Saadut tykkäykset:
    1 177
    Kyllä toi karan vieressä oleva kuusiokolo on painevaro.
    Koita nyt aluksi sillain että laitat tosta tulpatusta letkun säiliöön. Voi hyvinkin olla että nyt paluulinja sarjakytkennän lähdöstä.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  17. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    6 416
    Saadut tykkäykset:
    2 338
    Pitää huomenna koittaa tätä.
     
  18. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    56 961
    Saadut tykkäykset:
    5 349
    Jotenkin tuli mutu, että vasemmalta lähtevä nykyinen paluu pitäis olla sinne alempaan lähtöön, joka nyt on tulpattuna.
    Varohan myös sitten päästää paineet paluuseen lohkon läpitte, ja jos paluu on tukkeessa tms, karkaa paineet varosta huolimatta taivaisiin ....
     
    #38 jusape, 5.4.2021
    Viimeksi muokattu: 5.4.2021
    • Tykkään Tykkään x 1
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  19. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    6 416
    Saadut tykkäykset:
    2 338
    Juu, tämä oli mielessä. Pistin nyt tulpan paikalle letkun säiliöön. Ja toimii. Letkusta tulee öljyä, aina kun liikutat venttiiliä.
    Säädin paineen 40 bar pumpun varosta ja meinasin koittaa tulppaa tuohon ylempään lähtöön. Mutta joku perkele varastanut sen tulpan. Puoli tuntia ja hävinnyt. En edes poistunut tallista kertaakaan. Pirun ovela varas :kiroaa:

    Edit: no se tulppa löytyi kuitenkin. Kyllä se auki pitää olla. Eli kaksi letkua tankkiin.
     
    #39 Mika 82, 6.4.2021
    Viimeksi muokattu: 6.4.2021
  20. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    6 416
    Saadut tykkäykset:
    2 338
    Mutta kun se toinenkin lohko tarttis saada käyttöön, niin mihin se sarjanippa kytketään tässä lohkossa?
    Tunnistaako joku valmistajaa?
    Ja paluuletkuja tulis yhteensä kolme, kaksi tästä ja yksi siitä toisesta lohkosta. Pitääkö ne viedä kaikki tankille vai voiko haaroittaa aikaisemmin?
    Ja mitä noiden kirkkaiden tulppien alla on? Onko ne vain pelkkiä tulppia/letkun paikkoja vai kuinka?
    IMG_20210412_201142108.jpg IMG_20210412_200947732.jpg
     

Jaa tämä sivu