HATZ yksisylinterinen diesel

Viestiketju:
HATZ yksisylinterinen diesel

Tiisanseppä

Kansalainen
Liittynyt
8 Joulukuu 2021
Viestit
7
Onko kellään tietoja tästä moottorista vm.1966. Pitäisi saada käymään seissut monta vuotta mutta kaikki vivut liikkuu mut ei tule ruiskupumpulta oikein painetta. Löytyyköhän mistään räjäytys kuvia.
 
Onko kellään tietoja tästä moottorista vm.1966. Pitäisi saada käymään seissut monta vuotta mutta kaikki vivut liikkuu mut ei tule ruiskupumpulta oikein painetta. Löytyyköhän mistään räjäytys kuvia.

Tervetuloa foorumille. Löytyy dokumentteja. Kerrotko tarkemman mallin? Imusarjahehku vai kammiohehku?
 
Tsekkaa tämä: https://www.hatz-diesel.com/fileadm...illisten/Archiv/E80-89/EL_E80-E89_1975_09.pdf

Jos ei tuosta irtoa, niin voin kaivaa vähän syvemmältä. Tuo on mielestäni kohtuu hyvä prosyyri myös vanhempien osalta ja kattaa eri variaatioita.
Kiitoksia Kymille kyllä on hyvää tietoa ja kuvia.Jos löytyy jotakuta joka on käyttänyt tälläistä moottoria olis kiva kuulla kommentteja.Tämä moottori on ollut muistaakseni metsähallituksella vesipumppua pyörittämässä joka on mukana.Tuli pajalle restauroitavaksi.
 
Finnmotor Hatzin maahantuoja, sieltä olen saanut hyvää palvelua ja osat kun Hatzia korjasin
 
Tsekkaa tämä: https://www.hatz-diesel.com/fileadm...illisten/Archiv/E80-89/EL_E80-E89_1975_09.pdf

Jos ei tuosta irtoa, niin voin kaivaa vähän syvemmältä. Tuo on mielestäni kohtuu hyvä prosyyri myös vanhempien osalta ja kattaa eri variaatioita.
Löytyisikö kuvia dieselpumpusta räjäytyskuvaa mihin asentoon sisäosa mitä "hammastanko" liikuttaa tulee.Sain tulemaan suihkun suuttimelta mutta tulee myös sammuttimen ollessa päällä asennossa.Ilmeisesti pumpun säätöosa väärässä asennossa.Toimiikohan sammutin periaatteella ruiskutus seis.
 
Löytyisikö kuvia dieselpumpusta räjäytyskuvaa mihin asentoon sisäosa mitä "hammastanko" liikuttaa tulee.Sain tulemaan suihkun suuttimelta mutta tulee myös sammuttimen ollessa päällä asennossa.Ilmeisesti pumpun säätöosa väärässä asennossa.Toimiikohan sammutin periaatteella ruiskutus seis.
Juu, noinhan kaikki dieselit sammutetaan, eli lopetetaan polttoaineen ruiskutus. Mulla meni yanmarin pumpun kasauksessa männän väärään asentoon. Muistaakseni 180° ja oli koko ajat täys syöttö päällä kaasun asennosta riippumatta. Eli ne sai paikoilleen kahdessa eri asennossa, oikeassa ja väärässä :rolleyes:
Tuli vain mieleen, voisko tässäkin olla samanmoinen rakenne.

Aluksi luulin, että kävi moottoriöljyllä, oli jumissa minulle tullessa. Mutta kun tuollainen 2 sylinterinen poltti 10minuutissa litran polttoainetta (rätti imusarjassa kierroksia rajoittamassa), tajusin, että pumpussa jotain pielessä.
 
Kerran olen tuollaisen kasannut ja pienen pähkäilyn vaati, että se elementti löysi oikean asennon. Oli muistaakseni jotenkin epälooginen, mutta lopulta toimi.
 
Täytynee ottaa vielä pumppu remonttiin ja tutkia oikeaa asentoa. Suutinkara käy joka asentoon hammastanko pyörittää suutinkaraa täytyy etsiä asento jossa ei mene polttoaine pumpun läpi.:rolleyes:
 
Täytynee ottaa vielä pumppu remonttiin ja tutkia oikeaa asentoa. Suutinkara käy joka asentoon hammastanko pyörittää suutinkaraa täytyy etsiä asento jossa ei mene polttoaine pumpun läpi.:rolleyes:
Se muistaakseni oli jotenkin niin, että sammutusasennossa elementti pyörähti täysin ympäri ja sieltä aukeaa leikkaus jota pitkin paine vapautuu, eikä mäntä pumppaa. Eli polttoaineen saantia ei estetä, vaan paineen muodostuminen.
 
Takaisin
Ylös