Ha perävaunun kuormaus

Viestiketju:
Ha perävaunun kuormaus

Jaa tuossa just vedin 1000km isoa respoa jossa kevyt kuorma enkä huomannut mitään ongelmia edes kuoppaisilla hiekkateillä, ne kumijousikärryt olisi kyllä pitänyt jättää keksimättä kokonaan. :D
Ainoa mistä huomasi kärryn olevan perässä oli HIEMAN lisääntynyt bensankulutus ja alentunut kiihtyvyys.
Kokeilitko täydellä kuormalla kuoppaisella soratiellä?
 
Puolitoista kaksi pinometriä kuivaa polttopuuta 760 Muuliin ja se sata, satakymmenen etenemisnopudeksi. Edes Corsa tiedä kuormaa jäljessä olevan.
Paras kärry mitä konsaa vetänyt ja niitä vedettyjä kerennyt koukussa "joitakuita" olla.
 
On pomppivia ja ei pomppivia kumijousikärryjä. Veljellä on sellainen ihan pieni retkikärry kuomullinen, kottikärryn rengaskoolla, erikoinen siitä, että kumijousen vääntövarsi on eteenpäin.
 
Kokeilitko täydellä kuormalla kuoppaisella soratiellä?
Eihän tuohon yhdistelmään saa laillisesti kuormata kuin noin 160-170kg kyytiin joten täyttä kuormaa ei voi laillisesti kokeilla..
Kuormaa oli noin 120kg eli kaksi vanhaa mopoa.
 
Minulla on kumijousinen telikärry. Tyhjänä vähän rynkyttää, kuormattuna hyvä vetää.
Jahka teen uuden kärryn niin lehtijouset tulee kyllä siihen.
Ja pyörät lavan alle.
 
En tiedä miten huonoja teitä tai miten kovaa ajatte mutta en ole ihan oikeasti nähnyt mitään tarvetta päivittää lehtijouselliseen. Olen vetänyt tuota kumivääntöiskarikärriä monenlaisella kuormalla ja työpaikan lehtijousellista Muulia vaikka kuinka. Ei mitään väliä kumpi on perässä.
 
Ihan kevyet vanhan liiton kumijouselliset saattavat tyhjänä pompahdella melkoisesti. Viime vuonna ostamani jarrullinen Karhu kulkee kyllä perässä siististi tyhjänäkin.
 
En kyllä kumihyppyheikkiä enään koukkuun ota......
 
Mun jarruton kummijousiteliomavalmisteperäkärry ei pompi juurikaan normikuntoisilla teillä tyhjänä, eikä yhtään kun kerran toin sillä kalkkilouhokselta 1900kg kalkkia. :facepalm:
 
Ihan kevyet vanhan liiton kumijouselliset saattavat tyhjänä pompahdella melkoisesti. Viime vuonna ostamani jarrullinen Karhu kulkee kyllä perässä siististi tyhjänäkin.

Pakkohan noita ryskyjä on kehittää, eihän niitä muuten kukaan ostais. :D
 
Meillä on tuossa pihassa tällähetkellä 1- akselinen jarruton kumijousikärppä, 2-akselinen jarruton alumiininen Teräskärry kumijousin, 1 akselinen jarruton Juhta lehtijousi. Ja iskarein, 1- akselinen jarruton IKH(Majava?) Lehtijousin ja iskarein, 2- akselinen jarrullinen konikoppi Farmi Pro 2000kg kokonaismassalla ja kumivääntöjousilla, en muista oliko iskareita.. sekä 2-akselinen jarrullinen Deventen konikoppi 2000kg kokonaismassalla, kierrejousilla ja iskareilla..

Tästä orkesterista lähinnä tuo Teräskärry ryskää tyhjänä, mutta kunnon kuormassa sekin on kohtuu ok.
Muutta toi kierrejousipeli on kuningas.
 
Kukaan ei laittaisi auton alle tasapainottamattomia renkaita, mutta harva viitsii tasapainottaa kärryn renkaita, kun "sehän on vain halpa peräkärry". Mutta kärryn renkaitten tasapainottaminen on kuulemma joillakin rauhoittanut kärryn kulkua. Mun kärry tulee normaalistikin auton perässä melko rauhallisesti, enkä huomannut minkään muuttuneen tasapainotuksen ansiosta.
 
Kukaan ei laittaisi auton alle tasapainottamattomia renkaita, mutta harva viitsii tasapainottaa kärryn renkaita, kun "sehän on vain halpa peräkärry". Mutta kärryn renkaitten tasapainottaminen on kuulemma joillakin rauhoittanut kärryn kulkua. Mun kärry tulee normaalistikin auton perässä melko rauhallisesti, enkä huomannut minkään muuttuneen tasapainotuksen ansiosta.
Tämä kyllä nyt menee jo pahasti ohi aiheen...

Aika paljon vaikuttaisi myös kärryn käytökseen, jos ne anopin ukilta perityn kärryn runkovikaiset ristikudosrenkaat vaihdettaisiin edes 40 vuotta uudempiin tai edes tarkastettaisiin ilmanpaineet. Myös liki poikki murtunut aisa ja irti ruostunut akseli huonontaa veto-ominaisuuksia. Nämä kaikki viat olen nähnyt lähiaikoina, eikä asiakas ole katsonut tarpeelliseksi korjata niitä, vaikka olen asiallisesti tarjoutunut korjaamaan vian hyvin kohtuulliseen hintaan.
 
Takaisin
Ylös