Ha perävaunun kuormaus

Viestiketju:
Ha perävaunun kuormaus

Yllättävää kuitenkin, että kilvet ei lähtenyt ekalla kerralla. Yleensä katsastamatta ja verot maksamatta.
Kaveri oli itte ton hiivatin aiemmin katsastanu. Ei ollu varsinaisesti tallin oma auto vaan jonkun piruparan jonka parempi puolisko ratsastusta harrasti.
 
Kärrykuormaa sitoessa on mukavampi kun liinat on sopivaa kokoa, 4t on liinoilla on ikävä sitoa pikkukärrtn kuormaa. Yleensä mulla on liinalaatikossa lähinnä 2 raitasia, muutama pieni ja pari isoa.

Kuormureissa nuo lattiasido tapisteet taisi olla 5t specs8llä?

Joo, mutta kun noita liinoja nyt sattuu tulemaan ja olemaan.
On miulla pari pikkuliinaakin, oikein ostettuja...
 
Veikkaanpa että noiden 825kg vaunujen kauppa kärsii, eihän moista voi kuormurinkaan perään iskee ilman lisämerkkejä kortissa..
 
Harvalla henkilö tai farkkuautolla saa edes sitä 750kg täyslastissa kiskoa .....
 
Harvalla henkilö tai farkkuautolla saa edes sitä 750kg täyslastissa kiskoa .....
Mein kolmesta B-kortilla ajettavasta mitsun 4x4 L300 on ainoa jolla ei saa vetää 750kg jarrutonta, siinä taisi olla 600kg tai 650kg, Hiasessa ja väykässä on 750kg maksimit, pakuissa 2000kg ja mesessä 2100kg jarruin..
Pihassa on tällähetkellä 3kpl 750kg O1, 1kpl 650kg O1 ja 2kpl 2000kg O2 vaunu.
 
Mulla on 2001 S80 ja siinä maks vetopaino on 500kg jarrutonta. Iso jarruton kuomukärry sen perässä on melko käyttökelvoton jos sen omapaino on vaikka 340kg :)
 
Niin koska eihän sen ole väliä rikkooko sääntöjä, vaan sen jääkö siitä kiinni..





?
Niin...... Naapuri kevääl haki siemenviljaa, jonkin tuhannen kiloo.... Jarruton kuomukärry ja veturina farkku-focus ( jarruttoman vetomassa jokin 550kg )
 
Kuomu on siitä kiva ettei päälle näy paljonko on kuormaa :D
Kyllä näkyy riippuu kärrystä.....respon nelilehtiset toimii tuossa tapauksessa hyvin mutta kun on kevyt kuorma (pari polkutinta) niin jousitus ei oikeen toimi eli pitäis laittaa pihalaattoja tai pari tärylätkää kaveriksi.
 
Kyllä näkyy riippuu kärrystä.....respon nelilehtiset toimii tuossa tapauksessa hyvin mutta kun on kevyt kuorma (pari polkutinta) niin jousitus ei oikeen toimi eli pitäis laittaa pihalaattoja tai pari tärylätkää kaveriksi.
Tuopa onkin juuri lehtijousituksen suurin ongelma ja tekee siitä sopimattoman kevytperävaunuun. Lehtilousi ei ole progressiivinen, huonosti suunniteltuna se on jopa degressiivinen. Kumijousilla tuota ongelmaa ei olisi.
 
Tuopa onkin juuri lehtijousituksen suurin ongelma ja tekee siitä sopimattoman kevytperävaunuun. Lehtilousi ei ole progressiivinen, huonosti suunniteltuna se on jopa degressiivinen. Kumijousilla tuota ongelmaa ei olisi.
Kumipomppua ei varmasti enään tule oli kuormaa tai ei :eek:
 
Pitäis kyhätä muuleihin semmonen kiinteä, irrotettava lasti, jonkimoinen camperi.mopocamperikin on tosin vielä pahasti vaiheessa.
 
Lehtijousilla pitää aina olla lakikuorma tai yli. Muuten on sama vaikka olisi hitasttu jäykäksi, kun joustoa ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Jaa tuossa just vedin 1000km isoa respoa jossa kevyt kuorma enkä huomannut mitään ongelmia edes kuoppaisilla hiekkateillä, ne kumijousikärryt olisi kyllä pitänyt jättää keksimättä kokonaan. :D
Ainoa mistä huomasi kärryn olevan perässä oli HIEMAN lisääntynyt bensankulutus ja alentunut kiihtyvyys.
 
Aika monessa lehtijousukärryssä on todellisuudessa kumijousitus. Tyhjänä kulkee rautajousilla ja kuormattuna pohjaanlyöntikumien varassa. Jos 750 kg kärryyn tehdään lineaarinen teräsjousitus, joka kestää pohjaamatta ajaa täydellä kuormalla kuoppaan, ei tyhjänä ole jousitusta lainkaan, sen on oltava niin jäykkä. Norraa lyhyemmillä jäykillä päistään pakasta irti olevilla kuormankantolehdillä voitaisiin jotenkin toteuttaa toimiva lehtijousitus, mutta enpä ole moista yhdessäkään tehdastekoisessa nähnyt. Monesti on täysin lineaarinen tai jopa degressiivinen yksilehtinen rakenne.
 
Jos kumijousikärry pomppii, niin ei se ole jousitustyypin vika. Se on suunnitteluvirhe.
 
Takaisin
Ylös