Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

H-auton vaihteisto nokkapumpun alennusvaihteeksi?

Viestiketju osiossa 'Traktorit' , aloittaja tommi, 11.7.2018.

  1. tommi

    tommi Kansalainen

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    1 164
    Saadut tykkäykset:
    62
    Mahtaako kestää 242:sen kompakti laatikko alennusvaihteena nokkapumpulle, jonka tuotto on suoralla vedolla moottorin parilla tonnilla kierroksella lähellä 200 litraa, eli voimaa ottaa minkä 63hv/300nm kolmisylinterinen BM Volvo tuottaa. Tuppi-ukkomestari vaatii ison pumpun, mutta kaivurittomassa tilassa BM kärsii liian isosta pumpusta, silloin voisi laittaa pienempää pykälää tarpeen mukaan taikka jopa katkaista vedon kokonaan. Mielipiteitä?
     
    #1 tommi, 11.7.2018
    Viimeksi muokattu: 12.7.2018
  2. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    33 668
    Saadut tykkäykset:
    1 990
    Vanhois kuokissa ja pyöräkuormaajissa on monasti paineet aika maltillisia, esim Alliksessakin on vain 90bar.
    Maltilliset paineet on korvattu isoilla sylintereillä ja kovalla litratuotolla (240 ).
     
    #2 jusape, 11.7.2018
    Viimeksi muokattu: 11.7.2018
  3. topik

    topik Väsyttää
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    3 239
    Saadut tykkäykset:
    406
    Jos paineet on 100bar, niin tuolla 200l/min tuotolla tarvii 33kw tai 45hv tehoa, luulis kestävän.
     
  4. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    11 083
    Saadut tykkäykset:
    1 760
    Luulis kestävän. Eiköhän tuota laatikkoa oo kiusattu 200hv tehoillakin.
     
  5. AJS

    AJS Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    13.11.2013
    Viestejä:
    3 607
    Saadut tykkäykset:
    445
    Momentti olennainen tuossa loota hommassa että kestääkö.
     
  6. tommi

    tommi Kansalainen

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    1 164
    Saadut tykkäykset:
    62
    Mulla on uusi (13 vuotta vanha :) ) venttiilipöytä Ukkomestarissa, ja siinä varo on 150 bar säädetty. Vääntöä on Volvon 1300 varvataalilla, kuten mittarissa lukee, se 300nm. Noilla pikkukierroksilla saa moottorin sammumaan rajoitinta vasten. Kai se silloin vääntää minkä jakssa.
     
  7. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    33 668
    Saadut tykkäykset:
    1 990
    Pumppusäädin kierroslukupyyntö (RSV eli työkonesäädin ) vaiko ajoneuvokäytön säädin ( tietyn tehon pyynti soppamäärällä )
     
  8. refy

    refy Kasvis
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    4.12.2011
    Viestejä:
    1 336
    Saadut tykkäykset:
    503
    Autokäytössä menee tavallisesti kymmenkunta kilowattia lootan läpi. Hetkellisesti kestää toki moninkertaisesti mutta ainakaan venekäytössä auton askit eivät yleensä ole kovin pitkäikäisiä.
     
  9. tommi

    tommi Kansalainen

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    1 164
    Saadut tykkäykset:
    62
    Työkonesäätimen lienevät tehtaalla -70 luvulla työntäneet Sims:in sisuskaluihin.

    Tätä pitkä-aikaiskäyttöä ajattelin itsekin, vähänlaisestihan öljyäkin on henkilöauton lootassa. Varmasti kuumuu enemmän mitä auton alla, kaivuri kuormittaa koko ajan. Toisaalta nelonen on suora, kestänee suurimman väännön? Pienemmillä vaihteilla käyttö ei sitten olisi yhtä kuormittavaa.
     
  10. Ultimate Welder

    Ultimate Welder Satulapummi
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    14 912
    Saadut tykkäykset:
    3 040
    Jokin auton perämurikka alennukseksi, vaikkapa pikkumersun murikka, kääntää tosin vedon 90 astetta, mutta ompa sitten pumppu hyvin tyrkyllä
     
    #10 Ultimate Welder, 12.7.2018
    Viimeksi muokattu: 12.7.2018
  11. tommi

    tommi Kansalainen

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    1 164
    Saadut tykkäykset:
    62
    Ei onnistu, kun kaivurikäytössä pitää olla moottorin kierrokset pumpussa suoraan, että kaivuri liikkuu tarpeeksi joutuisasti. Muissa hommissa, vaikkapa metsäkärryn käyttö, pumpun ei ole pakko olla yhtä tuottoisa. Maantielle olisi hyvä sitten saada pumppu sammuksiin.
     
  12. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    33 668
    Saadut tykkäykset:
    1 990
    Eihän kaivurikäytössäkään ole täysiä paineita varoa vasten kuin hetkittäin. Pääosin ajasta pumppu on hyvinkin matalalla kuormituksella
     
  13. AJS

    AJS Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    13.11.2013
    Viestejä:
    3 607
    Saadut tykkäykset:
    445
    Tuon 300nm se varmaan kestää, tuollaisessa käytössähän lootan voi yli täyttää.
    Sianpää volvossa oli sama laatikko kyljellään.
    Öljynä voi käyttää gl-5 öljyä paremman pintapaineen keston toivossa, kun syncrojen elämästä ei tarvii huolehtia.
     
  14. tommi

    tommi Kansalainen

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    1 164
    Saadut tykkäykset:
    62
    Mielipiteitä seuraavasta sijoittelutavasta: Askin akseleiden päihin ristikot, itse laatikko olisi ikäänkuin kardaanin pätkä. Kumityynyllä joustava kiinnitys runkoon.
     
  15. HL-Zetor

    HL-Zetor Raakki
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    5 688
    Saadut tykkäykset:
    1 699
    Olisko kumista mitää iloo,kartaanis?
    [​IMG]
     
  16. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    33 668
    Saadut tykkäykset:
    1 990
    Siin kalkkisetkas nokkapumpulle on kardaani ristikoilla, ja 2 talvea menee niin niis on väljää eli ristikot vaihdettava. Moottorin tyhjäkäynnin ja pienten kierrosten värinä aikaa myöden syö...
    Joskus sille sanoinkin et kampuran päähän tars kummikiekko laittaa ni varmasti auttais...
     
  17. tommi

    tommi Kansalainen

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    1 164
    Saadut tykkäykset:
    62
    Tässä on tehtaan asentamana kardaani nokalla, olen kyllä laakerit siihen kerran vaihtanut, mutta koko härhvelillä ei ole ajettu kuin 4000 mittarituntia. Italialaisen ulosottoakselin neulallakerit sopi paikoilleen. Murrosta ei ole kuin nimeksi. Tuossa avatarkuvan Super Marjossa on myös nokkapumppu, jossa kardaani, siinäkään ole juuri murrosta, mutta 40 vuotta sitten laitetut laakerit yhä! Vammaskaivurissa on sitten ne nylonpalaloilla varustetut hammaslukon näköiset joustimet, nekin ovat olleet mielessä. Mutta mietinässä oli lähinnä se, että olisiko laatikolle haittaa itselleen siitä, jos se olisi ikäänkuin ristkoiden/kumien välissä se akselin pätkä, jos se on kiinnitetty vaikka kumityynyillä runkoon joustavasti.
     

Jaa tämä sivu