Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Härveliin liittyvä hydrauliikka

Viestiketju osiossa 'Härvelit' , aloittaja ekke45, 2.10.2018.

  1. ekke45

    ekke45 Kansalainen

    Liittynyt:
    13.4.2017
    Viestejä:
    92
    Saadut tykkäykset:
    109
    Olisi taas kysyttävää tietäjiltä, lähemmin "hydraulisesta kellunnasta".
    Lähtökohta on sellainen, että minulla on härvelissä hydraulikäyttöinen aisa ja vaihdettava , kippaava työntölevy / kauha.
    Näitä on tarkoitus käyttää kaksiosaisella käsiohjausventtiilillä P 40 2X A1 40 l/min (Kuva alla),
    ja kaksitoimisilla sylintereillä . Olen värkkäillyt siihen venttiiliin yksivipuohjauksen (Kuva alla)
    Venttiiliin on vaihdettu kelluntakara aisan käyttöä varten (kuva alla).
    Työntölevy on varustettu lyhyillä "suksilla", ettei se tökkää, eli sen pitäisi myötäillä pinnan epätasisuuksien mukaan
    Koeajossa en huomannut mitään " kellumista". Missä karan asennossa aisan pitäisi kellua.
    Ei ainakaan vivussa tunnu mitään lukitusta kellunta-asentoon

    venttiili 1.jpg kelluntakara2.jpg Venttiilien käsohjaus.jpg
     
  2. pajs

    pajs Mutunvilkku Pietarsaaresta
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    25.1.2012
    Viestejä:
    6 924
    Saadut tykkäykset:
    956
    Eikö siihen pitäis järjestää kellunta jollain ylimääräisellä venttiilillä. Minä en tiedä todellakaan hydrauliikasta mitään, joten jätä ihan omaanarvoon tämä kommentti. Kyllä täältä löytyy joku asiantuntija viimeistään illalla. :peukku:
     
  3. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    21 158
    Saadut tykkäykset:
    3 380
    Hieno mekanismi yhdelle vivulle! Kellunta selvinnee ennen pitkää.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  4. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    40 550
    Saadut tykkäykset:
    2 582
    Kellunta-asento pitäisi olla lukkiutuva ja se on laskuasennosta vielä eteenpäin , välissä voi olla aika jäykkä kohta. Karan suokakuppi on yleensä vähän pidempi pidemmän liikkeen takia.
     
  5. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    40 550
    Saadut tykkäykset:
    2 582
    Etukuormaajan öljyinen ja vähän likainen venttiilistö.
    Etummainen karoista kauha ja taaempi, jossa pidempi kuppi, nosto-pito-lasku-kellunta.

    WP_20181002_001.jpg
     
  6. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    14 997
    Saadut tykkäykset:
    2 310
    Kelluva kara tekee pitkän liikkeen. Se kellunta on yleensä karan laitimmaisessa asennossa ja jää ns. pitoon. Eli karaa pitää työntää jonkun työliikkeen yli kellunta-asentoon. Venttiilistä siis pitäisi löytyä neljä asentoa, joista yhteen keskittää ja yhteen lukittuu.
     
  7. ekke45

    ekke45 Kansalainen

    Liittynyt:
    13.4.2017
    Viestejä:
    92
    Saadut tykkäykset:
    109
    Pitäisikö öljynpaine hoitaa lukituksen , va pitäisikö tuntua mekaaninen lukitus, kun karaa työnnetään tarpeeksi pitkälle Karakuppi on tosiaan tuossa kelluntakarassa n. 50 mm pitempi , kuin tuossa vierekkäisessä karassa. Ehkä vivun varren säätö auttaa asiaan, tai välitystä venttiiliin on muutettava jo liike ei riitä. Täytyy tutkia asiaa...
     
  8. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    14 997
    Saadut tykkäykset:
    2 310
    Karassa on kuula ja jousi, jotka lukitsevat asentoon. Eli kupissa on vastaava olake. Vaatii ehkä vain voimaa.
     
  9. alfred_j_kwak

    alfred_j_kwak Kansalainen
    KK Plus pack Betatester

    Liittynyt:
    18.8.2014
    Viestejä:
    2 687
    Saadut tykkäykset:
    473
    Niissä joihin olen koskenut on mekaaninen lukitus. Eli yleensä on työnnetty eteen ja yli.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  10. ekke45

    ekke45 Kansalainen

    Liittynyt:
    13.4.2017
    Viestejä:
    92
    Saadut tykkäykset:
    109
    En vielä pääsyt oikein testailemaan kun piti työ piti siirtää toiseen talliin ja toinen talli vaati "raivauksen"
    Sen verran pääsin kuitenkin siirrossa kokeilemaan, etten havainnut kelluntaa ollenkaan missään vivun asennossa.
    Vika voi kyllä olla vivun välityksessä, ei ehkä siirrä karaa tarpeeksi. Ehkä ensi viikolla pääsen uudestaan käsiksi härveliin, irroitan käyttövivun ja latan tilalle suoran kepin millä varmasti saan kaiken karan liikkeen aikaiseksi.
    Kerron sitten miten kävi.
    Uusi probleema on nyt ajankohtainen. Tarvitsisin saman periaatteen siirtoalustan, kun näkee formulavarikolla.
    Alusta pitäisi olla 2- pyöräinen , joka asetetaan keskelle autoa tasapainokohtaan helmojen alle.
    Siinä auto kiikkuisi ja sen voisi paikallaan kääntää. Alustan pyörät kääntyisivät Fiiun pystyasentoon kiinnitettyjen pyörännapojen varassa.
    Mutta mistä voisi hankkia kohtuuhintaiset pyörät ?
    Laitteeseen sopisi pyörät jotka kestävät yli 600 kg / kpl, halkaisijaltaan n. 100-150 mm
     
  11. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    12 613
    Saadut tykkäykset:
    1 856
  12. ekke45

    ekke45 Kansalainen

    Liittynyt:
    13.4.2017
    Viestejä:
    92
    Saadut tykkäykset:
    109
    Hei !
    Kyllä se kellunta-asnto löytyi , kun laajensin vivun liikerataa. Yllätys oli että se on niin jäykkä menemään siihen kellunta-asentoon.
    Paljon kiitoksia kaikille opastaneille !
    Sopivat pyörätkin löytyivät
     
    • Tykkään Tykkään x 4
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  13. ekke45

    ekke45 Kansalainen

    Liittynyt:
    13.4.2017
    Viestejä:
    92
    Saadut tykkäykset:
    109
    Rupes vielä harkittuttamaan tuo hydraulinen ohjaus mekaanisen tilalle, eli orbitoli. Mutta mistä sille voima? Kauhan ja aisan pumpussa olisi todennäköisesti kapasiteettia ohjaukseen kun.Joku ehdotti tuohon hommaan virtauksen jakoventtiiliä. Kalliita näyttää olevan..
    Mietin, josko tuosta edellä mainitusta kaksoisventtiilistä, jolla ohjataan kauhaa ja aisaa, voisiko siitä voi ottaa osan öljynpaineesta ohjaukseen. Minkälainen on sen 2-lohkosen venttiilin venttiilin rakenne? Mielestäni siinä öljy virtaa vapaasti karojen ollessa ollessa keskiasennossa, mikä siinä estää paineen karkaamisen takaisin tankkiin kun vain toista toimintaa käytetään?
    Olen ymmärtänyt, että orbitoliin menee 2 letkua, paine ja paluu ja toiset 2 letkua ohjaus sylinterille? Voisiko tämän ylimääräisen paineen ohjaukselle ottaa tuosta käsiventtiilin virtaamasta?
     
  14. MaxiSami

    MaxiSami Kansalainen
    Betatester NoAd

    Liittynyt:
    22.1.2013
    Viestejä:
    3 232
    Saadut tykkäykset:
    639
    Tuleeko siinä tilanne että kun käytät kuormainta samaan aikaan niin ei toimi ohjaus?
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  15. YxJampe

    YxJampe Rasvanäppi.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    4 593
    Saadut tykkäykset:
    402
    ^^ Ton perusventtiilin toiminta on sellanen ettei jaa varsinaisesti öljyä karojen kesken vaan kun karaa alkaa liikuttaa niin ohjaa öljyn työlaitteelle ja kuristaa samalla tulolinjaa että paine nousee. Käytännössä suht hankala käyttää kahta liikettä samaan aikaan jos isoja eroja paineessa työliikkeiden kesken. Eka kara käytännössä ottaa suurimman osan tilanteessa kuin tilanteessa ja jälkimmäinen toimii miten toimii.
    Yleensä järjestys sarjaankytketyssä hydrauliikassa on että ohjaus/jarrut eka sitten työhydrauliikka.
    Virtauksenjakoventtiili yksi vaihtoehto mutta siinä virtaus aina sellanen kun säädetty käytti ohjausta tai ei ja lämmittää öljyjä.

    Oikeaoppisesti tohon käsiventtiiliin laitetaan sarjakytkentänippa kun sen jatkeeksi laitetaan jotain. Sarjakytkentänipasta otetaan öljynvirtaus seuraavalle venttiilille ja jos sitä venttiiliä käytetään niin siitä ei sitten öljyä tule vaan öljy menee työlaitteelle ja paluu tankkilinjaan.
     
  16. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    40 550
    Saadut tykkäykset:
    2 582
    Kyllä ohjauksella pitää oma pumppu olla. Orbien yleiset max paineetki käytössä lienee 80-100bar
     
  17. Duster

    Duster Kansalainen

    Liittynyt:
    20.11.2015
    Viestejä:
    263
    Saadut tykkäykset:
    75
    Esim. M&S Hydraulicsin 65-500 ccm orbeilla max paine 170 bar.
     
  18. YxJampe

    YxJampe Rasvanäppi.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    4 593
    Saadut tykkäykset:
    402
    ^Noissa sitten vielä oma painevaro.
    Mutta tässä tapauksessa kaikista helpoin ratkaisu olisi tosiaan tuo oma pumppu ohjaukselle, pystyy ohjaan ja käyttään aisaa ja kauhaa vanhaan malliin samanaikaisesti.
     
  19. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    40 550
    Saadut tykkäykset:
    2 582
    Hervemmin niitä orbeja käytetään likikään sallituilla maksimipaineilla. Yleisesti maksimit käyttöpaineet, eli orbin pumpun varo, lienee 50-75% suurimmasta sallitun paineen maksimista
     
  20. Duster

    Duster Kansalainen

    Liittynyt:
    20.11.2015
    Viestejä:
    263
    Saadut tykkäykset:
    75
    Monestikaan ohjauksen pumpuissa ei ole omaa varoa, vaan systeemi pelaa orbin varon varassa.

    Ja kyllähän tässäkin härvelissä se oikea tapa on vaan laittaa oma pumppu ohjaukselle.
     

Jaa tämä sivu