Flying Albatross 871 -02

Viestiketju:
Flying Albatross 871 -02

LPR

Kytöstelijä
KK Plus ADpack
Liittynyt
27 Maaliskuu 2013
Viestit
40,436
Tämmöinen vene tuli hankittua. Syrjäsuon veistämön tekele, n. 9 m pitkä ja vajaa kolme leveä. 100 hv Yanmar on koneena ja sille pitää ainakin jotain tehdä, tuntia on kertynyt jo liki 3000, niin isompi huolto on edessä. Varusteluja ym. pikkuhommia on myös edessä ja trailerin teko.

20200904_101831.jpg
20200904_131909.jpg
20200904_095715.jpg
20200904_100321.jpg
 
Onnea uudelle paatille.
Mullakin oli noita akselivetoisia. Mutta matala ranta ei näille sovellu, piti aina jättää syvemmälle poijuun ja sieltä karauttaa matalaan että muutkin pääsee kyytiin. Kiireen saa myöskin unohtaa, max - runkonopeudessa yleensä meteli on jo niin eufornaalinen ettei sitä viitsi ajaa. Tilat on varmaan mainiot ja näyttäisi olevan makuuhytti takana erillisenä tilana, joka on mielestäni hyvä asia. Saa jättää aina peitot levälleen, laittaa vain ovet kinni niin ei häiritse.
 
Onnea uudelle paatille.
Mullakin oli noita akselivetoisia. Mutta matala ranta ei näille sovellu, piti aina jättää syvemmälle poijuun ja sieltä karauttaa matalaan että muutkin pääsee kyytiin. Kiireen saa myöskin unohtaa, max - runkonopeudessa yleensä meteli on jo niin eufornaalinen ettei sitä viitsi ajaa. Tilat on varmaan mainiot ja näyttäisi olevan makuuhytti takana erillisenä tilana, joka on mielestäni hyvä asia. Saa jättää aina peitot levälleen, laittaa vain ovet kinni niin ei häiritse.

Tuossa Albatrossissa on kone laskettu tuonne kantokölin sisään. Ei ole kovin meluisa. Kone on kokonaisuudessaan vesilinjan alapuolella ja lattioissa on tuplat äänieristykset. Kun katsot trailerikuvasta perän muotoilua, niin ei ole perinteinen uppoumavene. Mukava ja oikein hiljainen on 7-8 kn nopeudessa, mutta kun kahvaa työnnetään syvemmälle nousee albatrossi siivilleen. Tuo vene on puoliplaanari, perinteisestä fiskarin ulkonäöstä huolimatta. 15 kn on huiput ja käytännön matkanopeus on 12-13 kn. Alle 80 db jää melu sisällä tuollakin nopeudella.
 
Mielestäni en havainnut kuvista keulapotkuria? Se on taas mielestäni tällaiselle paatilla välttämättömyys!
 
Mielestäni en havainnut kuvista keulapotkuria? Se on taas mielestäni tällaiselle paatilla välttämättömyys!
No, 47 vuotta olen Saimaalla kulkenut, josta yli 35 vuotta itse kipparoinut, viittä kesää lukuunottamatta uppoumarunkoisella, enkä vielä kertaakaan ole keulapotkurin nappia painanut, muuten kuin asiakkaan veneissä kokeillu toimintaa. Olishan se jossain erikoistilanteessa luksusta, mutta en sitä ole juurikaan kaivannut. Uppoumaveneessä vedenalainen lateraalipinta on melko suuri, niin eihän tuo keula pahasti tuulen mukaan lähde. Eniten kaipasin sitä tuossa Aquadorissa, kun sivutuulessa keula kääntyi aina tuulen mukana.
 
Mulla oli muinoin venepaikka pielisjoella pekkalan sillan alla, vene oli 9 m mäntyfiskari. Oli muuten varsin vittumainen purtilo ajaa omaan laituriin, joen virtaus - tuuli aiheutti monesti virhearvioita joita olisi voinut korjata sivu potkurilla. Parhaimmillaan taisi vasta vidennellä yrityksellä satua tolppien väliin ettei särje toisten veneitä!
 
Samalla vaivalla, kun moottorin haalaa, niin hieman lisää ahtoja ja syöttöä :D
No juu, vitsivitsi.
Joku minulta kerran kysyi, kestääkö sellainen viritetty perämoottori?
No mitä siihen sanomaan, ainahan se johonkin vaikuttaa. Ja tuntuu ne vakiotkin hajoovan :oops:
 
Mulla oli muinoin venepaikka pielisjoella pekkalan sillan alla, vene oli 9 m mäntyfiskari. Oli muuten varsin vittumainen purtilo ajaa omaan laituriin, joen virtaus - tuuli aiheutti monesti virhearvioita joita olisi voinut korjata sivu potkurilla. Parhaimmillaan taisi vasta vidennellä yrityksellä satua tolppien väliin ettei särje toisten veneitä!
Tuo sama suuri vedenalainen lateraalipinta tekee luonnollisesti sen, että poikkivirrassa lähtee virran mukaan. Aika harvoin niitä tapauksia tulee. Jos tuota innostuu pakilla pitämään laiturissa, niin silloin voisi ehkä keulapotkurille olla tarvetta. Kunhan nyt opettelee ajamaan tuota, kyllä akselivetoinen pakilla kääntyy, vaikka monet väittää muuta.
 
Viimeksi muokattu:
Samalla vaivalla, kun moottorin haalaa, niin hieman lisää ahtoja ja syöttöä :D
No juu, vitsivitsi.
Joku minulta kerran kysyi, kestääkö sellainen viritetty perämoottori?
No mitä siihen sanomaan, ainahan se johonkin vaikuttaa. Ja tuntuu ne vakiotkin hajoovan :oops:
Ne oli veistämöllä yhtä venettä kokeilleet isommalla koneella, niin 15 kn jälkeen oli aika hurja ajaa. Pyrkii nousemaan kantokölin varaan ylös vedestä ja vaappuu sivulta toiselle.
 
Viimeksi muokattu:
Viikonloppuna vähän kävin ajamassa. Sen verran vikoja ainakin löytyi, että latausvalo vähän kiiluu. Ei silloin aurinkoisella kelillä koeajolla näkynyt. Pitänee lisätä laturi talven remonttilistalle.
 
Lisää työlistalle käy läpi kaikki sähköt, veneiden sähköt on aina minulle sattuneissa tapauksissa olleet ala arvoisia!
Nykyiseen paattiin teinkin sähköt kokonaan uusiksi, esimerkiksi abikoja ei litistetty vaan johdin tinattiin. Tuo latausvaje voikin johtua huonosta maadoituksesta tai hapettuneista liitoksista, omaani asensin V / AH mittarit rinnakkain. Sitten rakensin 2- akku järjestelmän, 1-1+2 -0 pääkytkin katkaisee kaikki muut toiminnot paitsi pilssipumpun.
 
Lisää työlistalle käy läpi kaikki sähköt, veneiden sähköt on aina minulle sattuneissa tapauksissa olleet ala arvoisia!
Nykyiseen paattiin teinkin sähköt kokonaan uusiksi, esimerkiksi abikoja ei litistetty vaan johdin tinattiin. Tuo latausvaje voikin johtua huonosta maadoituksesta tai hapettuneista liitoksista, omaani asensin V / AH mittarit rinnakkain. Sitten rakensin 2- akku järjestelmän, 1-1+2 -0 pääkytkin katkaisee kaikki muut toiminnot paitsi pilssipumpun.
Tinattu liitos liikkuvassa kohteessa murtuu tinauksen juuresta ajan myötä. Tästä syystä ajoneuvoissa käytetään puristusliitoksia.
 
Tinattu liitos liikkuvassa kohteessa murtuu tinauksen juuresta ajan myötä. Tästä syystä ajoneuvoissa käytetään puristusliitoksia.
Jaa vai niin, ka enpä tuota tiennyt. Tein näin, kuorin johtimen ja tinasin kuoritun osan. Laitoin johtimeen pätkän kutistesukkaa ja taitoin abikon haitat johtimeen, lämmitin abikon runkoa ja tinasin liitoksen sekä lämmitin kutistesukan pätkän liitokseen.
Venekäytössä abikoliitimien laadussa ei toinna tinkiä, ei sulakerasioissa ei katkaisimissa ei johtimissa ei yhtikäs missään. Hapettuminen / koroosio vaanii koko ajan!
 
Jaa vai niin, ka enpä tuota tiennyt. Tein näin, kuorin johtimen ja tinasin kuoritun osan. Laitoin johtimeen pätkän kutistesukkaa ja taitoin abikon haitat johtimeen, lämmitin abikon runkoa ja tinasin liitoksen sekä lämmitin kutistesukan pätkän liitokseen.
Venekäytössä abikoliitimien laadussa ei toinna tinkiä, ei sulakerasioissa ei katkaisimissa ei johtimissa ei yhtikäs missään. Hapettuminen / koroosio vaanii koko ajan!
Periaatteessa, jos käyttää tinattuja liitoksia, johto pitäisi tukea/kiinnittää liitoksen vierestä jolloin johto ei pääse heilumaan ja aihettamaan murtumaa. Kutistesukka voi osaltaan hoitaa tuota tukemista ja venekäyttö ei välttämättä ole niin rajua kuin autoilu.
 
Kaikkea pientä on tullut mytisteltyä, kun lämpeni kelit.

Peräkajuutan kaapistot purin pois, että saa vanhan toimimattoman ankkuripelin johdotuksen purettua pois ja nestekaasuputkiston tehtyä. Pieni ylläri tuli vastaan, pakoputki on veistämöllä jätetty kiinnittämättä, niin on pahasti kulunut. Teräspunokset on näkyvissä, mutta ei vielä lähellekään puhki ollut. Teräskierteen sisäpuolella lienee vielä kordi vahvistamassa letkua. Vaihtoon menee kuitenkin ja pitää veistämölle olla yhteydessä, jos eivät tiedä ongelmapaikasta rakenteessa. Myös liiton katsastajille aion kuvan lähettää. Ja ei ole ainoa venetyyppi, missä olen samaan vaivaan törmännyt.

20210421_001442.jpg
20210421_001503.jpg
 
Huoltohommia vähännolen tehnyt. Koneen nostin ylös, että on tilaa paremmin.

Nyt vähän tökkäs... :mad: Lämmönvaihtimen otin auki putsausta varten, niin on merivesipuolelta hieman korroosio nakertanut. Hapettumakerroksen ja laponestoventtiilin varassa on vene pinnalla kestänyt.

Hyvistä jäähdytinkorjaamoista vois laittaa vinkkejä...
 
Pari kuvaa lämmönvaihtimesta. Sähköpari on syönyt sinkin messingistä ja jäljellä on haperoa kuparia.

20220508_143246.jpg 20220508_143241.jpg

Alumiininen lämmönvaihtimen kuori on syöpynyt päätylaipan vierestä n. 5 mm. Pelkän kovan valkean hapettuman varassa pysyi vedet sisällä.

20220508_143340.jpg20220508_143413.jpg

Jos tuon täytehitsaa, niin saako @aaretti tuon pakosarja/lämmönvaihdin paketin sorviin tai jyrsimeen kiinni, että pystyy koneistamaan päädyn muotoon?

20220508_143534.jpg20220508_143540.jpg
 
Takaisin
Ylös