• KAMIINA ON HÄTÄAPUKAMIINA - LUE TÄMÄ!

    Kamiina ei ole EU:n rakennustuoteasetuksen vaatimusten eikä ekosuunnitteludirektiivin mukainen tuote. Sen hiukkaspäästöjä ei ole mitattu, eikä kamiinaa ole testattu EU-määräysten mukaisesti.

Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Flying Albatross 871 -02

Viestiketju osiossa 'Vesikulkuneuvot' , aloittaja LPR, 4.9.2020.

  1. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    29 931
    Saadut tykkäykset:
    5 510
    Tämmöinen vene tuli hankittua. Syrjäsuon veistämön tekele, n. 9 m pitkä ja vajaa kolme leveä. 100 hv Yanmar on koneena ja sille pitää ainakin jotain tehdä, tuntia on kertynyt jo liki 3000, niin isompi huolto on edessä. Varusteluja ym. pikkuhommia on myös edessä ja trailerin teko.

    20200904_101831.jpg 20200904_131909.jpg 20200904_095715.jpg 20200904_100321.jpg
     
    • Tykkään Tykkään x 13
  2. alfred_j_kwak

    alfred_j_kwak Hiilinielu.
    KK Plus pack Betatester

    Liittynyt:
    18.8.2014
    Viestejä:
    11 460
    Saadut tykkäykset:
    2 512
     
    • Hauska Hauska x 1
  3. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    29 931
    Saadut tykkäykset:
    5 510
    Edellisen omistajan antama nimi, en vielä teippejä ehtinyt ottaa pois...
     
  4. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    13 911
    Saadut tykkäykset:
    4 332
    Onnea uudelle paatille.
    Mullakin oli noita akselivetoisia. Mutta matala ranta ei näille sovellu, piti aina jättää syvemmälle poijuun ja sieltä karauttaa matalaan että muutkin pääsee kyytiin. Kiireen saa myöskin unohtaa, max - runkonopeudessa yleensä meteli on jo niin eufornaalinen ettei sitä viitsi ajaa. Tilat on varmaan mainiot ja näyttäisi olevan makuuhytti takana erillisenä tilana, joka on mielestäni hyvä asia. Saa jättää aina peitot levälleen, laittaa vain ovet kinni niin ei häiritse.
     
  5. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    29 931
    Saadut tykkäykset:
    5 510
    Tuossa Albatrossissa on kone laskettu tuonne kantokölin sisään. Ei ole kovin meluisa. Kone on kokonaisuudessaan vesilinjan alapuolella ja lattioissa on tuplat äänieristykset. Kun katsot trailerikuvasta perän muotoilua, niin ei ole perinteinen uppoumavene. Mukava ja oikein hiljainen on 7-8 kn nopeudessa, mutta kun kahvaa työnnetään syvemmälle nousee albatrossi siivilleen. Tuo vene on puoliplaanari, perinteisestä fiskarin ulkonäöstä huolimatta. 15 kn on huiput ja käytännön matkanopeus on 12-13 kn. Alle 80 db jää melu sisällä tuollakin nopeudella.
     
    • Tykkään Tykkään x 5
  6. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    13 911
    Saadut tykkäykset:
    4 332
    Mielestäni en havainnut kuvista keulapotkuria? Se on taas mielestäni tällaiselle paatilla välttämättömyys!
     
  7. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    29 931
    Saadut tykkäykset:
    5 510
    No, 47 vuotta olen Saimaalla kulkenut, josta yli 35 vuotta itse kipparoinut, viittä kesää lukuunottamatta uppoumarunkoisella, enkä vielä kertaakaan ole keulapotkurin nappia painanut, muuten kuin asiakkaan veneissä kokeillu toimintaa. Olishan se jossain erikoistilanteessa luksusta, mutta en sitä ole juurikaan kaivannut. Uppoumaveneessä vedenalainen lateraalipinta on melko suuri, niin eihän tuo keula pahasti tuulen mukaan lähde. Eniten kaipasin sitä tuossa Aquadorissa, kun sivutuulessa keula kääntyi aina tuulen mukana.
     
  8. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    13 911
    Saadut tykkäykset:
    4 332
    Mulla oli muinoin venepaikka pielisjoella pekkalan sillan alla, vene oli 9 m mäntyfiskari. Oli muuten varsin vittumainen purtilo ajaa omaan laituriin, joen virtaus - tuuli aiheutti monesti virhearvioita joita olisi voinut korjata sivu potkurilla. Parhaimmillaan taisi vasta vidennellä yrityksellä satua tolppien väliin ettei särje toisten veneitä!
     
  9. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    10 545
    Saadut tykkäykset:
    4 630
    Samalla vaivalla, kun moottorin haalaa, niin hieman lisää ahtoja ja syöttöä :D
    No juu, vitsivitsi.
    Joku minulta kerran kysyi, kestääkö sellainen viritetty perämoottori?
    No mitä siihen sanomaan, ainahan se johonkin vaikuttaa. Ja tuntuu ne vakiotkin hajoovan :oops:
     
  10. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    29 931
    Saadut tykkäykset:
    5 510
    Tuo sama suuri vedenalainen lateraalipinta tekee luonnollisesti sen, että poikkivirrassa lähtee virran mukaan. Aika harvoin niitä tapauksia tulee. Jos tuota innostuu pakilla pitämään laiturissa, niin silloin voisi ehkä keulapotkurille olla tarvetta. Kunhan nyt opettelee ajamaan tuota, kyllä akselivetoinen pakilla kääntyy, vaikka monet väittää muuta.
     
    #10 LPR, 4.9.2020
    Viimeksi muokattu: 4.9.2020
  11. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    29 931
    Saadut tykkäykset:
    5 510
    Ne oli veistämöllä yhtä venettä kokeilleet isommalla koneella, niin 15 kn jälkeen oli aika hurja ajaa. Pyrkii nousemaan kantokölin varaan ylös vedestä ja vaappuu sivulta toiselle.
     
    #11 LPR, 4.9.2020
    Viimeksi muokattu: 4.9.2020
  12. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    29 931
    Saadut tykkäykset:
    5 510
    Viikonloppuna vähän kävin ajamassa. Sen verran vikoja ainakin löytyi, että latausvalo vähän kiiluu. Ei silloin aurinkoisella kelillä koeajolla näkynyt. Pitänee lisätä laturi talven remonttilistalle.
     
  13. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    40 069
    Saadut tykkäykset:
    10 378
    Näin...
     
    • Hauska Hauska x 1
  14. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    13 911
    Saadut tykkäykset:
    4 332
    Lisää työlistalle käy läpi kaikki sähköt, veneiden sähköt on aina minulle sattuneissa tapauksissa olleet ala arvoisia!
    Nykyiseen paattiin teinkin sähköt kokonaan uusiksi, esimerkiksi abikoja ei litistetty vaan johdin tinattiin. Tuo latausvaje voikin johtua huonosta maadoituksesta tai hapettuneista liitoksista, omaani asensin V / AH mittarit rinnakkain. Sitten rakensin 2- akku järjestelmän, 1-1+2 -0 pääkytkin katkaisee kaikki muut toiminnot paitsi pilssipumpun.
     
  15. alfred_j_kwak

    alfred_j_kwak Hiilinielu.
    KK Plus pack Betatester

    Liittynyt:
    18.8.2014
    Viestejä:
    11 460
    Saadut tykkäykset:
    2 512
    Tinattu liitos liikkuvassa kohteessa murtuu tinauksen juuresta ajan myötä. Tästä syystä ajoneuvoissa käytetään puristusliitoksia.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 6
    • Tykkään Tykkään x 1
  16. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    13 911
    Saadut tykkäykset:
    4 332
    Jaa vai niin, ka enpä tuota tiennyt. Tein näin, kuorin johtimen ja tinasin kuoritun osan. Laitoin johtimeen pätkän kutistesukkaa ja taitoin abikon haitat johtimeen, lämmitin abikon runkoa ja tinasin liitoksen sekä lämmitin kutistesukan pätkän liitokseen.
    Venekäytössä abikoliitimien laadussa ei toinna tinkiä, ei sulakerasioissa ei katkaisimissa ei johtimissa ei yhtikäs missään. Hapettuminen / koroosio vaanii koko ajan!
     
  17. alfred_j_kwak

    alfred_j_kwak Hiilinielu.
    KK Plus pack Betatester

    Liittynyt:
    18.8.2014
    Viestejä:
    11 460
    Saadut tykkäykset:
    2 512
    Periaatteessa, jos käyttää tinattuja liitoksia, johto pitäisi tukea/kiinnittää liitoksen vierestä jolloin johto ei pääse heilumaan ja aihettamaan murtumaa. Kutistesukka voi osaltaan hoitaa tuota tukemista ja venekäyttö ei välttämättä ole niin rajua kuin autoilu.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  18. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    29 931
    Saadut tykkäykset:
    5 510
    Kaikkea pientä on tullut mytisteltyä, kun lämpeni kelit.

    Peräkajuutan kaapistot purin pois, että saa vanhan toimimattoman ankkuripelin johdotuksen purettua pois ja nestekaasuputkiston tehtyä. Pieni ylläri tuli vastaan, pakoputki on veistämöllä jätetty kiinnittämättä, niin on pahasti kulunut. Teräspunokset on näkyvissä, mutta ei vielä lähellekään puhki ollut. Teräskierteen sisäpuolella lienee vielä kordi vahvistamassa letkua. Vaihtoon menee kuitenkin ja pitää veistämölle olla yhteydessä, jos eivät tiedä ongelmapaikasta rakenteessa. Myös liiton katsastajille aion kuvan lähettää. Ja ei ole ainoa venetyyppi, missä olen samaan vaivaan törmännyt.

    20210421_001442.jpg 20210421_001503.jpg
     
  19. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    29 931
    Saadut tykkäykset:
    5 510
    Huoltohommia vähännolen tehnyt. Koneen nostin ylös, että on tilaa paremmin.

    Nyt vähän tökkäs... :mad: Lämmönvaihtimen otin auki putsausta varten, niin on merivesipuolelta hieman korroosio nakertanut. Hapettumakerroksen ja laponestoventtiilin varassa on vene pinnalla kestänyt.

    Hyvistä jäähdytinkorjaamoista vois laittaa vinkkejä...
     
  20. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    29 931
    Saadut tykkäykset:
    5 510
    Pari kuvaa lämmönvaihtimesta. Sähköpari on syönyt sinkin messingistä ja jäljellä on haperoa kuparia.

    20220508_143246.jpg 20220508_143241.jpg

    Alumiininen lämmönvaihtimen kuori on syöpynyt päätylaipan vierestä n. 5 mm. Pelkän kovan valkean hapettuman varassa pysyi vedet sisällä.

    20220508_143340.jpg 20220508_143413.jpg

    Jos tuon täytehitsaa, niin saako @aaretti tuon pakosarja/lämmönvaihdin paketin sorviin tai jyrsimeen kiinni, että pystyy koneistamaan päädyn muotoon?

    20220508_143534.jpg 20220508_143540.jpg
     

Jaa tämä sivu