Fiat 680 dt etuakselin korjausta

Viestiketju:
Fiat 680 dt etuakselin korjausta

Tulipa pyöriteltyä etuakseli fiatin alle.

Siinäpä homma alullaan akseli on saatu traktorin alle hollilleen.. Onneksi oli tullut hommattua aikanaan kunnon pullotunkki puuvajan oikaisuun. Ei tarvitse montaa pölkkyä pistää alle, että ylettyy. Tässä vaiheessa homma oli iloisesti alullaan ja kohta pääsisi laittamaan akut, ohjaussylinterit jne. kiinni.

IMG_20241206_123853.jpg


Siinäpä sitä ihmetellään, miten saadaan lopullinen paikka noille akselin keinuille. Ei ihan helposti ole sivusuunnassa säädettävissä tuo akselin paikka,
kun katoksen pohja on epätasainen sorapohja.

IMG_20241206_123915_HDR.jpg


No siellä ne lopulta on, ja rasvat lykätty perään. Levitin kyllä rasvaa jo ennen asennusta laakeriholkeille. Rautakanki oli hyvä apuväline asemoinnissa.

IMG_20241206_150557_HDR.jpg


Ja takimmainen myös paikallaan.

IMG_20241206_150826_HDR (1).jpg



Sitten vielä korjattu akkuteline (oli melkoinen reikäjuusto tämä) ja akku kiinni, ohjaussylinteri paikalleen. Uudet öljyt ohjaukseen, etuvedon akseli kiinni, öljykylpyilmansuodatin kiinni ja siinä se alkaisi olla. Olipahan työmaa ensimmäinen isompi remontti tehtynä traktorille.

Jos jotakin tästä oppii, niin ainakin ensi kerralla voisi tuon traktorin purkaa jonnekin tasaiselle alustalle. Meni se melkein 3h tuon akselin asentamisessa paikalleen, tasaisella alustalla olisi ollut paljon helpompi.
 
Viimeksi muokattu:
Sen verta lujaan otti projekti, että nyt saa ottaa ison mukin jäykkää :D oli sen verran kylmä viima ulkona että niskat on aika jumissa ja pitäähän se itsenäisyyspäivän kunniaksi muutenkin vähän istahtaa hetkeksi paikalleen.
 
Noita etuakselin tappeja rasvatessa alkoi rasvaprässi taas temppuilemaan. Ei auttanut kuin käyttää auki ja uudestaan kiinni,kun piti tarkistaa onko siellä sitä rasvaa vai ei. Välillä pumppaa ja välillä ei. Täytyy sitä ihmetellä vielä onko siellä joku rikki, vai onko tuo halpisprässi tullut vain tiensä päähän.
 
Noita etuakselin tappeja rasvatessa alkoi rasvaprässi taas temppuilemaan. Ei auttanut kuin käyttää auki ja uudestaan kiinni,kun piti tarkistaa onko siellä sitä rasvaa vai ei. Välillä pumppaa ja välillä ei. Täytyy sitä ihmetellä vielä onko siellä joku rikki, vai onko tuo halpisprässi tullut vain tiensä päähän.
Vemputa sitä tikkua siellä rasvassa eestaas siinä löysällä alueella. Sillä lailla tuntuu ilmakuplat lähtevän kohtuudella, se luki prässin ohjekirjassa. Sitä ei varmaan monet erehdy lukemaan kun osataan käyttää jo valmiiksi... Rasvan määränkinhän näkee kun vetää tikkua perästä ulos, siellä on sen verran rasvaa minkä matkaa tikku tulee keviästi ulos.
 
Vemputa sitä tikkua siellä rasvassa eestaas siinä löysällä alueella. Sillä lailla tuntuu ilmakuplat lähtevän kohtuudella, se luki prässin ohjekirjassa. Sitä ei varmaan monet erehdy lukemaan kun osataan käyttää jo valmiiksi... Rasvan määränkinhän näkee kun vetää tikkua perästä ulos, siellä on sen verran rasvaa minkä matkaa tikku tulee keviästi ulos.
Kokeillaan, josko lähtisi noin toimimaan. Eipä ole ohjekirjaa tullut katsottua koskaan..
 
Kokeillaan, josko lähtisi noin toimimaan. Eipä ole ohjekirjaa tullut katsottua koskaan..
Varsinkin jäykemmällä tappivaseliinilla ja talvella saattaa olla kuplat tiukassa ja voi joutua välissä pumppaamaan vipua ja välissä tikkua, yms. Kikkailua. Asiahan helpottuis jos se männän vieteri olis vaikka aluksi sen 2x jäykempi.
 
Patruunaa vaihtaessa jättää sen pumppupään parille kierteelle, saa turhan ilman ehkä pois jos muuta ilman poistoa ei ole järjestetty.
Toiset prässit ei tykkää pahvisista rasvatuubeista, menee mäntä liian tiukaksi.
 
Rupesin tänään vasta käynnistelemään Fiattia, kun on joulunaika mennyt ihan muissa hommissa. No nyt käy ja kukkuu kone, olisin laittanut pätkän käynnissä olevasta traktorista, mutta eipä tuo mp4:n liitos onnistukkaan. Valot puuttuu vielä keulalta, mutta se ei estä nyt takalanan käyttöä pihassa. Valot tulee kiinni, kun saan uuteen relerasiaan vedettyä johdot.

Tuossa vedin uuden virtajohdon akulle startilta, kun vanha oli melko korppuna. Ihmettelin sitten kun traktorin polttoainemittari näytti tyhjää tankkia, ja eihän siellä pohjalla ollut juuri mitään. Siellä kyllä hiukan löpöä piti olla, kun se jäi tuohon remonttiin. No tuo tankilta tulevassa letkussa oleva suodatin on nokottanut sen 10 litraa löpöä hiljalleen maahan. Tuo suodatin saa luvan lähteä tuosta pois, tuskin tuota on tuossa alunperin ollut. Olen uusinut tuon suodattimelta siirtopumpulle menevän letkun ja klemmarit, mutta vetäisen tankille asti uuden letkun yksimittaisena. Ja tuolle suodattimelle tuleva letku on 6mm, se ei mene kunnolla edes tuohon suodattimen nippaan perille asti. Onneksi tankissa on hana, niin ei valuttele nyt taas tankin sisältöä pitkin katoksen pohjia, kunhan muistaa sen aukaista ennen seuraavaa käynnistystä...

Traktori lähti kyllä hyvin käyntiin, kun ensin starttasin hiukan sammutin vedettynä ja sitten sammutin pois päältä ja käyntiinhän se lähti melkein saman tein. Pakkasta oli -8. Tuossa kuvassa vasemmassa alakulmassa näkyvä pistoke on lohkolämmittimen, mutta se laite on mykkä, ei lämmitä yhtään mitään.
Voisi tuohon laitella letkulämmittimen, imun kylmälle nesteelle voisi ottaa jäähdyttimeltä tulevasta haarasta ja kuumennettu pakkasneste voisi mennä vaikka lämpömittarin juureen kannen päälle. Lämmityskenno on katolla, niin siihen letkuun ei oikein taida noiden lämmittimien nostoteho riittää sitä kautta kierrättämään. Kyllähän tuo Fiatti lähtee kylmiltäänkin käyntiin hyvin kylmemmässäkin, mutta ei sitä viitsisi kylmiltään käynnistellä jatkuvasti, kun lämmittimetkin on keksitty.

Hehkusäiliön toinen liitos näytti myös tiputtavan hiukan löpöä, täytyy se korjata myös, niin ei turhaan kastele moottorin pintoja.

Uudet polttoainesuodattimet on hankittu ja ne menee tuossa tuon letkun vaihdon yhteydessä paikalleen.

IMG_20250109_170203_HDR.jpg


Traktori on taas ajossa. Kiitos kaikille hyvistä neuvoista! Remontti kesti, mutta pääasia että kone on nyt saatu takaisin ajokuntoon. Kyllähän tuolta muutakin huollettavaa löytyy/löytyi jo, mutta jätetään ne tämän etuakseliremontin ulkopuolelle, kun itse aiheen remontti on saatu päätökseen.
 
Takaisin
Ylös