Fiat 680 dt etuakselin korjausta

Viestiketju:
Fiat 680 dt etuakselin korjausta

Mielenkiintoinen ketju lueskella näin, kun talossa on Fiat ollut kohta 40 vuotta ja tuo etuakseli on tullut tutuksi itsellenikin.

Tuo booriakseli pitäisi korjata omastakin. Joskus 90-luvun puolivälissä huomasin sen olevan ehkä hivenen enemmän kulunut kuin tämän ketjun koneessa. Jäi silloin tekemättä ja on tuo tänne asti kuljettanut. Ehken 3000 tuntia ajettu tuon huomion jälkeen, joten ei nuo ihan vähällä näy pyörähtävän. Uuden holkin taisin silloin laittaa. Mutta on tietysti parempi laittaa kuntoon ja tässä tapauksessa on hyvää työtä tehty vähillä välineillä.

On se kumma, miten tuossakin se kallein osa kuluu. Koneen alla oleva suora akselin pätkä on ollut omassa ainakin moitteeton, mutta juuri tuo perän boori kuluu. Jossain oli juttua, että sen kuluminen johtuu väljistä keinulaakereista, mutta omassa se puoli on ollut ok. Etukuormaajakoneessa helppo tarkastella keinun kuntoa ja rasvatessa nostan kuormaajalla keulan ilmaan.

Tuo käntökotelo osaa olla muuten kalliskin. Itsellä viimeisen vuosikerran 80-sarjalainen ja siihen uusi olisi maksanut reilun 1500 euroa. Sovittelin Marjakankaalta löytyneen 500 euron hintaisen tekemällä uuden kääntösylinterin ja soviteholkin raidetangon pään kartioon.

Molemmat navat tähänkin pitänyt laittaa napa-akselin katkeamisen seurauksena. Tuon navan laakerin mutterin olen kiristänyt ihan näppituntumalla seurailen milloin napa on sopivan tuntuinen pyörimään. Tuntuu jotenkin kovalta tuo momentti, mutta uskottava tietysti jos korjaamokirja niin sanoo.
 
Oletan, että tässä tuo , oliko 560Nm momentti, olisi planeettakehän kirrausmomentti
 
Kyllä on, tuo C6 merkitty mutteri, 510Nm oli merkitty oppaaseen.
kuva_2024-11-25_224316277.png


momentti.PNG
 
Se planeetan kehäpyörä sietääkin olla ihan aikuisten oikeasti kiinni.
 
Navan mutterit on kiristetty molemmin puolin momenttiin, ja kyllä tuo tuntui vielä pyörivän ihan hyvin eikä tuntunut klappia myöskään. Samat säätölevyt sinne meni, mitä tuli poiskin. Vähän piti viritellä vanhasta autopukista tukea, että sai väännettyä kunnolla momenttiavaimella ilman, että työkalut muljahtaa pois paikaltaan. Akseli piti vetää vielä tuohon työpukkiin parista kohtaa liinoilla kiinni, ettei se lähde nousemaan väännön mukana. Tuota tee se itse hylsyä joutui vahvistamaan kesken kiristyksen, kun hampaat alkoivat vääntyä.


IMG_20241126_191802.jpg


Mutterit molemmin puolin kiristettynä, sain lainaan momenttiavaimen.

IMG_20241126_200022_HDR.jpg


Toinen puoli kasassa, huomenna nippuun toinen puoli.

Sitten saakin nostaa akselin renkaille, onneksi traktorikatos on alamäen suunnalla. Helpompi saada se sinne takaisin alamäkeen, kuin oli saada ylämäkeen työnnettyä talliin :D
IMG_20241126_210924.jpg
 
On se kumma, miten tuossakin se kallein osa kuluu. Koneen alla oleva suora akselin pätkä on ollut omassa ainakin moitteeton, mutta juuri tuo perän boori kuluu. Jossain oli juttua, että sen kuluminen johtuu väljistä keinulaakereista, mutta omassa se puoli on ollut ok. Etukuormaajakoneessa helppo tarkastella keinun kuntoa ja rasvatessa nostan kuormaajalla keulan ilmaan.
Olen miettinyt tuota rasvanipan lisäystä etuperän booriholkkiin, siitä on kyllä kahta mielipidettä onko se hyvä vai kerääkö se vain lisää hiekkaa sinne. Jos sen nipan sinne laittaa, niin ainakin sitten pitää muistaa rasvata myös sitä. Jos ja kun tuohon koneeseen saa viritettyä pohjaan panssarin, niin pitää ottaa noiden nippojen saavutettavuus sitä suunniteltaessa, ettei tee itselleen turhan hankalaa huoltotoimenpiteistä.
 
Onneksi lumet lähti, vielä on mahdollisuus pysyä aikataulussa eli talveksi (2024-2025) kuntoon :cool:
 
On se kumma, miten tuossakin se kallein osa kuluu. Koneen alla oleva suora akselin pätkä on ollut omassa ainakin moitteeton, mutta juuri tuo perän boori kuluu. Jossain oli juttua, että sen kuluminen johtuu väljistä keinulaakereista, mutta omassa se puoli on ollut ok. Etukuormaajakoneessa helppo tarkastella keinun kuntoa ja rasvatessa nostan kuormaajalla keulan ilmaan.

Olen miettinyt tuota rasvanipan lisäystä etuperän booriholkkiin, siitä on kyllä kahta mielipidettä onko se hyvä vai kerääkö se vain lisää hiekkaa sinne. Jos sen nipan sinne laittaa, niin ainakin sitten pitää muistaa rasvata myös sitä. Jos ja kun tuohon koneeseen saa viritettyä pohjaan panssarin, niin pitää ottaa noiden nippojen saavutettavuus sitä suunniteltaessa, ettei tee itselleen turhan hankalaa huoltotoimenpiteistä.

Minun ensimmäisessä 780:ssä (1983) oli myös todella kuluneet boorit sekä etuperässä että akselissa. Kuului aika kova kalina tienopeuksilla ajaessa. Ei olisi ollut kärsivällisyyttä korjata noin hyvin kuin Mr. TPJan!

Ratkaisin asian tapani mukaan helpoimman kautta: ostin kaksi kytkentäholkkia, hitsasin/sorvasin laipat päihin ja tein laippoihin samalla jaolla ja reikäympyrällä 4 reikää. Sitten akselin keskikannatin irti ja tekemäni holkkiviritys ensin etuperään niin syvälle kuin meni (juuressahan oli ehjää, kulumatonta booria!) ja toinen holkki samalla tavalla akseliin boorien juureen asti. Keskikannatin takaisin ja nyt oli siis holkkiviritysten laipat vastakkain jotka yhdistin pulteilla toisiinsa. Tätä ennen vaihdoin tietenkin keinuakselin kannattimiin molemmin puolin uudet puslat.

Tuossa traktorissa oli etukuormaaja (ollut kai uudesta asti?) ja keinuakselin rasvaus oli kenties unohdettu kokonaan. Ei siis mikään ihme että puslat lopussa. Ajelin Fiatilla vielä 13 vuotta sen jälkeen kunnes myin sen ja on se vieläkin ajossa. Toki vähemmän kuin minulla, mutta kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Uskon kyllä rasvanipasta olevan enemmän hyötyä kuin haittaa etenkin jos rasvauksen hoitaa tarpeeksi usein. Silloin tuskin likaa pääsee booreja hiomaan.
 
Toinen napa myös kasaan ja seuraavaksi saa pudotella öljyt perään ja napoihin ja renkaat kiinni. Akseli olisi nyt nipussa. 5 cm pitää nostaa akselia, että saa renkaat kiinni. Täytyy tuohon vielä laittaa yksi liina ettei akseli kippaa kun sitä nostaa.


IMG_20241127_205018_HDR.jpg



Silmälaakeri irtosi lopulta lämmittämällä ja piikillä vääntämällä. Täytyy hakea uudet lukkorenkaat noiden vanhojen tilalle, niin saa laittaa sylinterinkin sitten kiinni, kunhan saa akselin paikalleen.


IMG_20241127_194101.jpg
 
Miten olette korjannut väljiä ohjauksen tapin reikiä pyöränpuoleiseen päähän? Onko holkitettu,täytehitsattu ja porattu vaiko expander tai AM bonus tapeilla tehty? AM bonus tarjoaa tappeja tuohon 20 mm kokoon 135 € kpl. Omassa 82-94DT on vähän väljää niin mitä suosittelette. 680 akseliinkin varmaan ne expander sopii jos on tarve? Hienosti korjattu akseli.
 
Miten olette korjannut väljiä ohjauksen tapin reikiä pyöränpuoleiseen päähän? Onko holkitettu,täytehitsattu ja porattu vaiko expander tai AM bonus tapeilla tehty? AM bonus tarjoaa tappeja tuohon 20 mm kokoon 135 € kpl. Omassa 82-94DT on vähän väljää niin mitä suosittelette. 680 akseliinkin varmaan ne expander sopii jos on tarve? Hienosti korjattu akseli.
Tuossa minun tapauksessa näyttäisi olevan holkitettu tuo pyörän puoleisen pään kiinnitys. Täytyy käydä nappaamassa kuva siitä.
 
Tuossa minun tapauksessa näyttäisi olevan holkitettu tuo pyörän puoleisen pään kiinnitys. Täytyy käydä nappaamassa kuva siitä.
IMG_20241128_153827_HDR.jpg



Siinäpä kuva holkista, on tuossa jotain muutakin harrastettu. Olisiko ollut tappi kiinni hitsillä ennen holkitusta.
 
Näytä liitetiedosto 143253


Siinäpä kuva holkista, on tuossa jotain muutakin harrastettu. Olisiko ollut tappi kiinni hitsillä ennen holkitusta.
Tuo hitsaaminen noissa on yleistä, mutta ei näytä kestävän. Omassakin on heftattu kiinni. Täytyisi molemmat haarukat hitsata, mutta sitten on tapin vaihto työlästä jatkossa. Onko tuossa joku messinkipusla väristä päätellen? Teräspuslan kyllä mielestäni vaatisi.
 
Tuo hitsaaminen noissa on yleistä, mutta ei näytä kestävän. Omassakin on heftattu kiinni. Täytyisi molemmat haarukat hitsata, mutta sitten on tapin vaihto työlästä jatkossa. Onko tuossa joku messinkipusla väristä päätellen? Teräspuslan kyllä mielestäni vaatisi.
Kyllä se messinkiä taitaa olla, olisiko ajateltu että tehdään tuohon liukulaakeriliitos. No tuossa minun tapauksessa siitä laakeriliitoksesta on unohdettu rasvaus, kun kanavat oli tapissa aivan tukossa. Teräs/teräsparihan tuossa alunperin on
1732911932153.png
 
Jos laittaa vaikka öljypronssisen puslan Loctite 648:lla kiinni, sitten kun tulee väljäksi niin lämmityksellä irti ja uusi samanlainen pusla vaan reikään.
 
Miten olette korjannut väljiä ohjauksen tapin reikiä pyöränpuoleiseen päähän? Onko holkitettu,täytehitsattu ja porattu vaiko expander tai AM bonus tapeilla tehty? AM bonus tarjoaa tappeja tuohon 20 mm kokoon 135 € kpl. Omassa 82-94DT on vähän väljää niin mitä suosittelette. 680 akseliinkin varmaan ne expander sopii jos on tarve? Hienosti korjattu akseli.
Isobroidi opettajan työn ohella harrastaa pientä varaosakauppa ja hänellä ainakin oli joku expander tyyppinen ratkaisu juuriki Fiiatin etuakselin kaupaten joskus🤔. Vihdin Kone.
 
IMG_4466.jpeg
Tein kuitenkin puslan. Aine on 25 mm hydrauliputkea. Muuten hyvä, mutta joku pehmeämpi olisi ollut helpompi sovittaa. Toisen tein sitten väljemmillä sovituksina ja hitsasi tasopinnasta kiinni. Saa nähdä pysyykö..?😅
 
Kannataa ainakin käytössä muistaa seurailla. Itse jouduin korjauttamaan massikan cat3 akseliin kartioreiän koneistetulla holkilla. Siinä on siis sylinterin päässä pallonivel kartiotapilla, kuten raidetangon päissä on. Tulee melkein parin viikon välein avaimella koitettua, että mutteri ei ole löystynyt. Vaikka en olisi edes ajanut siinä välissä 😂.
 
Takaisin
Ylös