Fiat 680 dt etuakselin korjausta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TPJan
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kurkistin toisenkin puolen napa-akselin stefan pinnat ja samanmoinen tilanne sielläkin on.

IMG_20240829_201830_HDR.jpg


Tuo speedi sleeve vaikutti lupaavalta. Halkaisijaltaan 105mm on juuri tuohon stefapinnalle sopiva. Asennuksen jälkeen holkkia joutuisi lyhentämään tai vastaavasti katkaisemaan holkin katkaisu-urastaan ennen asennuslaippaa ja lyömään sitten sopivalla holkilla "väärästä" päästä ihan perille.

Asiasta seuraavaan, tuo laakeri pitää saada edestä pois ennen mahdollisen holkin asennusta. Onko porukka saanut tuollaisilla ulosvetimillä (alla kuva) noita ehjinä irti? Ei huvittaisi välttämättä vielä ehjää laakeria mennä särkemäänkään.

1725031289880.png


Niin ja lautaspyöräparin hammasakselin kiristin momenttiin, 294Nm oli ohjekirjan kiristysarvo.
Tuolla oranssilla vääntimellä, joka on tehty vanhasta booriholkista irrotin tuon paketin ja kiristystä varten hitsasin mutterin tuohon päähän momenttiavaimelle. Haka-avaimelle vaste löytyy sopivasti
itse tellingistä. Niin ja stefan suojapelti puuttuu vielä tuosta ura-akselin stefan päältä. Tilatussa suojapellissä sisäreikä on pari milliä liian pieni, pitää se "sorvata" isommaksi vielä jotta sen saa paikalleen.

IMG_20240829_202026_HDR.jpg
 
Eihän tuota laakeria saa ehjänä irti kuin sisäkoolista vetämällä mikä on usein aika mahdotonta.
 
Niinhä se monasti on....
Mut tuos näyttäis olevan pientä viistepintaa siel takana, niin saattais lähteä loivilla talttakiiloilla lyömällä erkaantumaan, niin sit mahtuis kunnolla laippavedin jo taakse......
 
Niinhä se monasti on....
Mut tuos näyttäis olevan pientä viistepintaa siel takana, niin saattais lähteä loivilla talttakiiloilla lyömällä erkaantumaan, niin sit mahtuis kunnolla laippavedin jo taakse......
Tuossa toisesta kulmasta toisen puolen laakeria kuvattuna. Kyllä tuonne väliin voisi jotain ohutta kiilaa kokeilla.

En tiedä hämääkö tuo kuva vai saisiko holkin asennettua irroittamatta laakeria. Täytyy se tutkia ennen kuin osat irrottaa jos holkitukseen päätyy.

1725041705807.webp
 
Luultavasti saa kyllä asennettua, koska se stefakin on ilmeiseti ongelmitta mahtunut tulemaan kartiorullien yli pois.....
 
Viimeks kun laitoin korjausholkkia tiivistepinnalle nii paikalleenlyönnin jälkeen lyhensin holkin ja hioin reunan että uus akselitiiviste menee ilman vaurioita paikalleen.
 
Asiasta seuraavaan, tuo laakeri pitää saada edestä pois ennen mahdollisen holkin asennusta. Onko porukka saanut tuollaisilla ulosvetimillä (alla kuva) noita ehjinä irti? Ei huvittaisi välttämättä vielä ehjää laakeria mennä särkemäänkään.
Harvemmin on ehjää laakeria tullut irroitettua, mutta tuo kyllä helpolla särkee laakerin.

En tiedä tuon työkalun virallista nimeä. Töissä se kulki nimellä vitun muotoiset raudat.
 
Uusin vetoakselien liukulaakerit ja stefat napa-akselissa.

IMG_20241012_180537_HDR.jpg
IMG_20241012_184235_HDR.jpg


Vetoakselin soviteholkkeihin tuli uudet o-renkaat jo aikaisemmin uusittujen tiivsiteiden ja laakerin lisäksi. Alla akseli odottaa asennusta pinnat puhdistettuna.

IMG_20241012_190028_HDR.jpg


Napa-akselin laakeripinnat sai uudet skf:n holkit. Asennus ja lyhennys meni ihan hyvin mukana tulevalla asennuskupilla, kunhan leikkasi pohjaan reiän akselitumpille ja laakerille
, mutta muuten tuossa tuli hiukan haasteita vastaan.

IMG_20241012_195454_HDR.jpg


Tuosta uudesta liukupinnasta tuli sen verran isompi halkaisijaltaan, että alunperin tuohon kaavailtu stefa ei sopinutkaan paikalleen, koska sen peltikuoressa oleva reikä oli tehty niin tarkasti alkuperäiselle akselihalkaisijalle (samanlainen Corteco kuin ylemmässä kuvassa, mutta isompi). Sorvissa ehkä voisi tuosta stefasta yrittää ottaa pois (ei ole sorvia itsellä), mutta päädyin ottamaan tiivistyksen vanhemman tyyppisestä akselista.

Eli ostin sitten perinteiset 2 huuliset stefat ja siihen kaveriksi erillinen peltisuojus jotka näkyvät vanhemmassa etuakselissa. Nuo peltisuojukset olivat keskiöreiältään myös liian pienet, joten niitä piti aavistus avartaa että mahtuvat asentumaan.

IMG_20241012_195711_HDR.jpg


Uudet stefat etunavan puolelle onkin hankalampi laittaa paikalleen. Ison puupalikan kanssa asennus meni hyvin tuohon tasopintaan asti, mutta akselitiivistettä pitää vielä saada upotettua pohjaan vastinpintaan asti jotta
stefan suojapellin saa naputeltua perään. Tuohon ei löytynyt tallista sopivaa holkkia tai akselia, joten tuon stefan asennus pysähtyi tuohon kunnes saa sopivan pätkän tuohon. Stefan ulkohalkaisija on 125, niin luulisi tuohon
löytyvän helposti joku valmis pätkä putkea riittävällä seinämänpaksuudella.

IMG_20241012_195558_HDR.jpg


Ei ole enää paljosta kiinni, mikään ei ole enää hajalla... Korjasin ohjaussylinterin varren syöpymän hitsaamalla, viilalla ja kiillotuksella, en muistanut siitä ottaa kuvaa.
 
Viimeksi muokattu:
Harvemmin on ehjää laakeria tullut irroitettua, mutta tuo kyllä helpolla särkee laakerin.

En tiedä tuon työkalun virallista nimeä. Töissä se kulki nimellä vitun muotoiset raudat.

Kuorma-autopajalla puhuivat pillunposkista, veikkaan ettei sekään ole virallinen termi...
 
Kasaus jatkuu, stefat ja suojalevyt meni paikalleen sopivan muovikiekon avulla naputellessa.

Tuo vetoakselin päätymutteri on kyllä niin kulunut että joutuuko nuo vielä vaihtamaan. Toisekseen, tuon akselimutterin hylsy ei yletykään nyt kiristämään tuota mutteria kun akseli on paikallaan. Pitää olla pitempi hylsy, täytyy väkertää/hommata sellainen vielä. Tuosa ei ollut mitään muuta lukitusta kuin tuo tuo itse mutterin muovilukko. Nuo mutterit ja aluslevyt on kyllä moukaroitu oikein kunnolla ruvelle.

IMG_20241026_202600_HDR.webp


Sitten kunnon takaisku, toisen puolen napa-akselia kiinni laittaessa yksi pultti ei ota kiinni ollenkaan. Tuossa ei ole oikein minkäänlaista kierrettä, oppaan mukaan tuossa noilla m12x1,25 ja 30mm pitkillä pulteilla on luokkaa 110-120 Nm kiristysmomentti, mutta noita aikanaan purkaessa piti osa vääntää jatkovarren kanssa irti, kun ei akkukoneessa riittänyt puhti. Ei puhettakaan että olisi mennyt lähelle momenttia ja pultin mukana tuli kierteet pihalle.

Mitähän tuolle keksii, helicoili tuskin kestää. Uusi kääntökotelo maksaa 500 euroa uutena. Tuohon pitänee vääntää uusi pykälää isompi kierre. Kyllä vastustaa nyt ennen kuin valmistuu.....

IMG_20241026_202754_HDR.webp
 
Jos isomman kierteen vääntää, niin seuraava sopiva koko lie m14x1,5... Ja täytyy uusia nuo kaikki muut pultit, missä on vielä kierteet ehjinä.
 
Kasaus jatkuu, stefat ja suojalevyt meni paikalleen sopivan muovikiekon avulla naputellessa.

Tuo vetoakselin päätymutteri on kyllä niin kulunut että joutuuko nuo vielä vaihtamaan. Toisekseen, tuon akselimutterin hylsy ei yletykään nyt kiristämään tuota mutteria kun akseli on paikallaan. Pitää olla pitempi hylsy, täytyy väkertää/hommata sellainen vielä. Tuosa ei ollut mitään muuta lukitusta kuin tuo tuo itse mutterin muovilukko. Nuo mutterit ja aluslevyt on kyllä moukaroitu oikein kunnolla ruvelle.

Näytä liitetiedosto 141777

Sitten kunnon takaisku, toisen puolen napa-akselia kiinni laittaessa yksi pultti ei ota kiinni ollenkaan. Tuossa ei ole oikein minkäänlaista kierrettä, oppaan mukaan tuossa noilla m12x1,25 ja 30mm pitkillä pulteilla on luokkaa 110-120 Nm kiristysmomentti, mutta noita aikanaan purkaessa piti osa vääntää jatkovarren kanssa irti, kun ei akkukoneessa riittänyt puhti. Ei puhettakaan että olisi mennyt lähelle momenttia ja pultin mukana tuli kierteet pihalle.

Mitähän tuolle keksii, helicoili tuskin kestää. Uusi kääntökotelo maksaa 500 euroa uutena. Tuohon pitänee vääntää uusi pykälää isompi kierre. Kyllä vastustaa nyt ennen kuin valmistuu.....

Näytä liitetiedosto 141778
Heliciol on usein vahvempi kuin alkuperäinen kierre. Joissain tapauksissa sen takia jopa uuteenkin rakenteesen asennetaan Helicoil.
 
Heliciol on usein vahvempi kuin alkuperäinen kierre. Joissain tapauksissa sen takia jopa uuteenkin rakenteesen asennetaan Helicoil.

Tämä onkin mielenkiintoinen tieto, en ole helicoilia koskaan mihinkään laittanut, kun aina on ollut mielessä, että perusaineeseen tehty kierre olisi kestävämpi mitä yksi ylimääräinen osa siellä pultin ja teräskappaleen välissä. Jos helicoil kestää saman momentin, mitä alkuperäinen kierre niin sittenhän se on varteenotettava kyllä. Tuo liitos pitää olla kuitenkin luotettava, ettei rankakärryä tiellä vetäessä ala kesken vedon olla toista etupyörää vailla 🧐
 
Tämä onkin mielenkiintoinen tieto, en ole helicoilia koskaan mihinkään laittanut, kun aina on ollut mielessä, että perusaineeseen tehty kierre olisi kestävämpi mitä yksi ylimääräinen osa siellä pultin ja teräskappaleen välissä. Jos helicoil kestää saman momentin, mitä alkuperäinen kierre niin sittenhän se on varteenotettava kyllä. Tuo liitos pitää olla kuitenkin luotettava, ettei rankakärryä tiellä vetäessä ala kesken vedon olla toista etupyörää vailla 🧐
Helicoil on terästä ja alkuperäiskierrettä suurempi halkaisijaltaan, niin mikä siitä heikomman tekisi? Vaikkapa joihinkin kilpamoottoreihin laitetaan ehjiinkin kierteisiin helicoilit. Mikäli rakenne mahdollistaa asentaa pinnapultin liimalla ja kiristää mutterilla, päästään vielä suurempaan lujuuteen.
 
Helicoilin kierre joustaa hieman ja jakaa voimaa useammalle kierteen harjalle kuin jäykkä kierre. Tämä on myönteinen ilmiö kestävyyden kannalta.
 
Helicoil on terästä ja alkuperäiskierrettä suurempi halkaisijaltaan, niin mikä siitä heikomman tekisi? Vaikkapa joihinkin kilpamoottoreihin laitetaan ehjiinkin kierteisiin helicoilit. Mikäli rakenne mahdollistaa asentaa pinnapultin liimalla ja kiristää mutterilla, päästään vielä suurempaan lujuuteen.
Joskus kasarilla serkku kuplaansa viritteli, oli 2.3L kone ( jotain liki 200hv pyöriltä ? Kakkosvaihteellakin kaupunkiliikenteessä keulis )
Tulpat ei tahtonut pysyy kansissa kiinni, tahtoi tulla kierteineen ylös, niin helikoileilla pysyi.
 
Jos aatellaan että M12 kierteen kehämitta ympäri on n. 38mm
Ja laitetaan Helicoili, tms korjauskierre samaa kokoa, niin tämän korjauskierteen ulkokehämitta onkin luokkaa 44mm ( oletusarvona 14mm ulkohalkaisija ) jolloin kehäpituus perusmateriaalissa kasvaa jo n.15%.
M8 kierteen ( helikoill tms ) korjauskierre on ulkohalkaisijaltaan n.9.8mm.
Eli M8 kierteen ulkokehämitta on 25.1mm ja korjauskierteellä 9.8 ulkohalkaisijalla, 30.8mm eli suhdeluku on 1.23 korjauskierteen eduksi.
 
Kasaus jatkuu, stefat ja suojalevyt meni paikalleen sopivan muovikiekon avulla naputellessa.

Tuo vetoakselin päätymutteri on kyllä niin kulunut että joutuuko nuo vielä vaihtamaan. Toisekseen, tuon akselimutterin hylsy ei yletykään nyt kiristämään tuota mutteria kun akseli on paikallaan. Pitää olla pitempi hylsy, täytyy väkertää/hommata sellainen vielä. Tuosa ei ollut mitään muuta lukitusta kuin tuo tuo itse mutterin muovilukko. Nuo mutterit ja aluslevyt on kyllä moukaroitu oikein kunnolla ruvelle.

Näytä liitetiedosto 141777

Sitten kunnon takaisku, toisen puolen napa-akselia kiinni laittaessa yksi pultti ei ota kiinni ollenkaan. Tuossa ei ole oikein minkäänlaista kierrettä, oppaan mukaan tuossa noilla m12x1,25 ja 30mm pitkillä pulteilla on luokkaa 110-120 Nm kiristysmomentti, mutta noita aikanaan purkaessa piti osa vääntää jatkovarren kanssa irti, kun ei akkukoneessa riittänyt puhti. Ei puhettakaan että olisi mennyt lähelle momenttia ja pultin mukana tuli kierteet pihalle.

Mitähän tuolle keksii, helicoili tuskin kestää. Uusi kääntökotelo maksaa 500 euroa uutena. Tuohon pitänee vääntää uusi pykälää isompi kierre. Kyllä vastustaa nyt ennen kuin valmistuu.....

Näytä liitetiedosto 141778

565 Valmetin vetovarret on kiinni 4:llä 5/8" pultilla, 2 pultin reikää yhdestä varren kiinnityksestä oli venynyt soikioksi, laitoin valurunkoon V-coilin 5/8" ja kesti vääntää vanhan pinnapultin + mutterin muutama sata newttoniä helposti, kyllä ne coilit kestää jos saa coilia varten tehtävän uuden kierteen tehtyä hyvin.

Millikierteen perusnapamutterit on niin halpoja että uutta vaan tilalle jos saa käsiin helposti.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös