Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Ferguson tea 20 rojekti

Viestiketju osiossa 'Traktorit' , aloittaja Puustinem, 9.1.2019.

  1. Puustinem

    Puustinem Kansalainen

    Liittynyt:
    10.3.2018
    Viestejä:
    188
    Saadut tykkäykset:
    47
    joskus kun kerkiää alottaa rojektoinnin niin tänne tullee rojektoinnista kuvia ja tarinointia IMG_20190109_170356.jpg
     
    • Tykkään Tykkään x 8
  2. hile6363

    hile6363 Väärällä lääkityksellä.

    Liittynyt:
    16.8.2015
    Viestejä:
    2 571
    Saadut tykkäykset:
    307
    Laita kaikki kuvat ym. tietotaito tänne.. Itellä vm54 TEA20 tallin perällä. Vuokralainen vaan sit "anasti" mun tilat navetasta remppaamiseen.. Mulla väljä kone, kampura hiottavissa ekaan alikokoon. Männät, putket, ym sälä löytyy ulkomailta. Jostain tilasin 2dvd,n missä suomeks kerrotaan purku+kasaus. Masinistit.com oli tilattavissa? Huono audio. Mulla onneks sisätiloissa ollu koko ikänsä, eli tekniikkaa vaan pitäs rempata.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  3. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    5 014
    Saadut tykkäykset:
    918
    Kyseessä on aikakautensa edistyksellisin maataloustyökone, 3-piste työvälinekiinitys hydraulisella nostolaitteella / painon siirolla.
     
    • Hyödyllinen Hyödyllinen x 1
  4. Puustinem

    Puustinem Kansalainen

    Liittynyt:
    10.3.2018
    Viestejä:
    188
    Saadut tykkäykset:
    47
    Pieni epäilys että männät saattavat olla ruostunu sylinterii. Kaikki sähköt/sähköosat pitää uusia ja kaasuttimessa toimii kohona pingispallo joten kaasari pitää ainaki ehostaa ja vuotaa öljyä lohkosta ne pitää paikkailla, tässä on viat jotka tiedän nyt
     
  5. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    5 014
    Saadut tykkäykset:
    918
    • Tykkään Tykkään x 1
  6. hile6363

    hile6363 Väärällä lääkityksellä.

    Liittynyt:
    16.8.2015
    Viestejä:
    2 571
    Saadut tykkäykset:
    307
    Kumpaas siinä esiteltiin? 3.152 vai Teffiä? 3.152 sella tänään polttopuita ajoin.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  7. 2xford4000

    2xford4000 Kansalainen

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    2 006
    Saadut tykkäykset:
    88
    suht helppoja koneita laitella osia saa oikeastaan kaikkia eikä ole järkyttävän kalliita. toissa kesänä entrasin kesä naapurien bensa ferkun joka täysin orginaali. pikku työllä lähti tulille mut kaikki kun huolsi niin olihan siinä pikku askare. oli seissyt 20v ainakin. vähän ajettu muutenkin. bensat löyty moottorista jne. tuol pari kuvaa ja videokin koneesta. talvehtii lämpöses kellari tallis nykyään. https://ford4000.kuvat.fi/kuvat/sekalaista/harmaa+ferku+bensa/
     
    • Tykkään Tykkään x 3
  8. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    4 724
    Saadut tykkäykset:
    712
    Tuommoinen hiirenharmaa löytyy multa. Ajokunnossa on, paitsi kaasari tulvii jonkun verran. Tarkoitus olisi jossain vaiheessa ottaa työn alle kunnon entisöintiin. Muita projekteja pukkaa, niin odottakoon, kun on vielä toimiva. Säilyy paremmin kokonaisena, kun vielä muistaa käytelöä pari kertaa vuuoteen.

    20190109_183627.jpg

    Se on ollut uudesta asti meillä ja on yksi Suomen vanhimmista, ellei jopa vanhin Fergu Suomessa. Se on SMK:n maahantuoma kesällä 1948 n. puoli vuotta ennen virallisen maahantuonnin alkua. SMK osti Brittiläiseltä jälleenmyyjältä 10 kpl uusia Ferguja ja sai niille tuontilisenssin. Tarkoituksena oli aloittaa maahantuonti. Neuvottelut meni kuitenkin puihin ja maahantuonnin aloitti puoli vuotta myöhemmin tunnetusti Korpivaara Oy:n tytäryhtiö Farming vuonna 1949.

    Tuo meidän Fergu on juuri tuosta esisarjasta peräisin.

    Valmistenumeroltaan se on 52978 ja 80-luvulla Hankkijan järjestämässä kilpailussa ei löytynyt pienempää ja silloin se julistettiin Suomen vanhimmaksi Fergusoniksi.

    20190109_183807.jpg

    Toki on mahdollista ja jopa todennäköistä, että joku muu noista esisarjalaisista oli vielä pienemmällä numerolla ja saattaahan olla tallessakin, mutta ainakaan silloin ei ilmennyt, eikä myöhemminkään ole vastaan tullut. Aika monen Fergun valmistenumeron olen tarkastanut. Myös uustuontina on voinut maahan tulla vanhempia.

    Mielellään kuulisin, jos jollain on tallessa vielä pienemmällä numerolla olevaa tai jotain muuta esisarjalaista. Esisarjalaisen tunnistaa Britti rekisterinumeron pohjasta, mikäli ei ole uudelleen maalattu tai ruostunut. Niihin oli maalattu mustalla peräkoteloon ja konekoppaan maskin alle suorakaiteen muotoinen alue, johon olisi kotimaassaan siveltimellä maalattu rekisterinumero.
     
    • Tykkään Tykkään x 3
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  9. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    13 760
    Saadut tykkäykset:
    2 103
    Kyllä joka miehellä pitää yks harmaa olla (paitsi mulla on pääosin ruskea... ja kärsii osapuutteista).
     
    • Tykkään Tykkään x 2
  10. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    38 265
    Saadut tykkäykset:
    2 328
    Ei tarvii...... Oot hiukan väärässä.....
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  11. 2xford4000

    2xford4000 Kansalainen

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    2 006
    Saadut tykkäykset:
    88
    joo mullakin usein kesäl sedän harmaa diesel välil lainas ja mun takakauha siinä perässä. hyvä puutarha kone. tosin dexta olis parempi ku olis tutumpi väri.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  12. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    13 760
    Saadut tykkäykset:
    2 103
    No sallitaan sulle se pinkkikin.
     
    • Hauska Hauska x 3
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  13. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    38 265
    Saadut tykkäykset:
    2 328
    Tai no, voisin mä tollasen Harmin Alliksella nostella romulavalle tai kiikuttaa montun täytteeksi.....
    Konekaluston kirjo on melko riittävä jo nyt, niin miks vielä tollanen tusinatuote pitäis olla......
     
  14. Puustinem

    Puustinem Kansalainen

    Liittynyt:
    10.3.2018
    Viestejä:
    188
    Saadut tykkäykset:
    47
    Kun vähän pengoin niin löysin tämmöset IMG_20190109_224227.jpg
     
    • Tykkään Tykkään x 2
  15. 2xford4000

    2xford4000 Kansalainen

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    2 006
    Saadut tykkäykset:
    88
    juu naapureillakin löytyy kaikki ostokuitista lähtien ja kahden tuota bensaa edeltävän harmaankin kirjat ja kuitit. vanha isäntä oli tarkka ja kaikki on tallessa. luin niitä kirjoja ja huoltoohjeita läpi kun aloitin huollon. siitäkin rekisteri ote tallessa ja katsellaan mitä tulee että josko vaikka joku heistä sen lunastaa ja kilpiin saattais.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  16. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    4 724
    Saadut tykkäykset:
    712
    Alkuperäisiä työkoneita on säilynyt kärkiaura, halkosirkkeli ja tuo kuvassakin näkyvä niittokone.

    Lisäksi on 50-luvun alussa ostettu Ferguson F-JE-A40 kippikärry 3 tonnin hydraulikipillä. Hydraulikippi oli 50-luvun alussa todella harvinaisuus, kuorma-autoissakin oli kapulakipit. Kärry on nykyäänkin käytössä klapin, roskien ym. ajossa. Siihen on kerran lavan laudoitus uusittu ja pohja pariin otteeseen ja kerran kipin sylinterin tiivisteet. Renkaatkin jouduttiin uusimaan 90-luvulla. Alkuperäiset jarrut toimii, siinä on mekaaniset rumpujarrut, ilmeisesti seisontajarruksi suunniteltu, mutta kyllä kuulemma isoilla kuormilla oli aisalla ollut jarrumies mukana käyttämässä jarrua tarvittaessa.

    Kärkiaura on mielenkiintoinen, siinä tulee apurunko koneen ali ja vaijerit vetovarsiin. Vaijereiden avulla aura keulassa voidaan nostaa ja laskea nostolaitteita käyttäen.

    Klapisirkkeli on tallessa, mutta se on muutettu lattahihnavetoiselle sähkömoottorille jo varmaan 60-luvulla.
     
    • Tykkään Tykkään x 3
  17. 2xford4000

    2xford4000 Kansalainen

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    2 006
    Saadut tykkäykset:
    88
    joo paljon näihin on niitä omia lisälaitteita saanut. meil oli aikanaan nostolaitteeseen harmaan niittokone oli jo romukuormassa kun yks tuttu sen pelasti. en oo muistanu kysellä onko kunnostellu. kyntöaurat löytyy naapurista ja sedältäkin. joskus pottumaata sillä kynnin. naapurissa varmasti ollut muitakin koneita mutta hävitetty vuosien mittaan. nykyään kyllä ovat aina multa kysyneet ensin jos joku tavara on hävitys listalla, mut peräkoneet ehti myymään ennenkuin paremmin tutustuttiin.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  18. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    38 265
    Saadut tykkäykset:
    2 328
    Melkeinpä sanoisin, et toi @LPR :n verku on alkuperäisvarusteineen melkoisen ainutlaatuinen tapaus....
    Mistään tosin en mitään tiedä......
     
    • Tykkään Tykkään x 2
  19. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    4 724
    Saadut tykkäykset:
    712
    Joo, ainakaan se EI OLE myynnissä :D.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  20. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    38 265
    Saadut tykkäykset:
    2 328
    No ei varmaan ole, sitä ei tarvii tuskin edes odottaa, muutamiin kymmeniin vuosiin.....
     

Jaa tämä sivu