Ferguson tea 20 rojekti

Viestiketju:
Ferguson tea 20 rojekti

Puustinem

Kansalainen
Liittynyt
10 Maaliskuu 2018
Viestit
585
joskus kun kerkiää alottaa rojektoinnin niin tänne tullee rojektoinnista kuvia ja tarinointia
IMG_20190109_170356.jpg
 
Laita kaikki kuvat ym. tietotaito tänne.. Itellä vm54 TEA20 tallin perällä. Vuokralainen vaan sit "anasti" mun tilat navetasta remppaamiseen.. Mulla väljä kone, kampura hiottavissa ekaan alikokoon. Männät, putket, ym sälä löytyy ulkomailta. Jostain tilasin 2dvd,n missä suomeks kerrotaan purku+kasaus. Masinistit.com oli tilattavissa? Huono audio. Mulla onneks sisätiloissa ollu koko ikänsä, eli tekniikkaa vaan pitäs rempata.
 
Kyseessä on aikakautensa edistyksellisin maataloustyökone, 3-piste työvälinekiinitys hydraulisella nostolaitteella / painon siirolla.
 
Laita kaikki kuvat ym. tietotaito tänne.. Itellä vm54 TEA20 tallin perällä. Vuokralainen vaan sit "anasti" mun tilat navetasta remppaamiseen.. Mulla väljä kone, kampura hiottavissa ekaan alikokoon. Männät, putket, ym sälä löytyy ulkomailta. Jostain tilasin 2dvd,n missä suomeks kerrotaan purku+kasaus. Masinistit.com oli tilattavissa? Huono audio. Mulla onneks sisätiloissa ollu koko ikänsä, eli tekniikkaa vaan pitäs rempata.
Pieni epäilys että männät saattavat olla ruostunu sylinterii. Kaikki sähköt/sähköosat pitää uusia ja kaasuttimessa toimii kohona pingispallo joten kaasari pitää ainaki ehostaa ja vuotaa öljyä lohkosta ne pitää paikkailla, tässä on viat jotka tiedän nyt
 
Kumpaas siinä esiteltiin? 3.152 vai Teffiä? 3.152 sella tänään polttopuita ajoin.
 
suht helppoja koneita laitella osia saa oikeastaan kaikkia eikä ole järkyttävän kalliita. toissa kesänä entrasin kesä naapurien bensa ferkun joka täysin orginaali. pikku työllä lähti tulille mut kaikki kun huolsi niin olihan siinä pikku askare. oli seissyt 20v ainakin. vähän ajettu muutenkin. bensat löyty moottorista jne. tuol pari kuvaa ja videokin koneesta. talvehtii lämpöses kellari tallis nykyään. https://ford4000.kuvat.fi/kuvat/sekalaista/harmaa+ferku+bensa/
 
Tuommoinen hiirenharmaa löytyy multa. Ajokunnossa on, paitsi kaasari tulvii jonkun verran. Tarkoitus olisi jossain vaiheessa ottaa työn alle kunnon entisöintiin. Muita projekteja pukkaa, niin odottakoon, kun on vielä toimiva. Säilyy paremmin kokonaisena, kun vielä muistaa käytelöä pari kertaa vuuoteen.

20190109_183627.jpg


Se on ollut uudesta asti meillä ja on yksi Suomen vanhimmista, ellei jopa vanhin Fergu Suomessa. Se on SMK:n maahantuoma kesällä 1948 n. puoli vuotta ennen virallisen maahantuonnin alkua. SMK osti Brittiläiseltä jälleenmyyjältä 10 kpl uusia Ferguja ja sai niille tuontilisenssin. Tarkoituksena oli aloittaa maahantuonti. Neuvottelut meni kuitenkin puihin ja maahantuonnin aloitti puoli vuotta myöhemmin tunnetusti Korpivaara Oy:n tytäryhtiö Farming vuonna 1949.

Tuo meidän Fergu on juuri tuosta esisarjasta peräisin.

Valmistenumeroltaan se on 52978 ja 80-luvulla Hankkijan järjestämässä kilpailussa ei löytynyt pienempää ja silloin se julistettiin Suomen vanhimmaksi Fergusoniksi.

20190109_183807.jpg


Toki on mahdollista ja jopa todennäköistä, että joku muu noista esisarjalaisista oli vielä pienemmällä numerolla ja saattaahan olla tallessakin, mutta ainakaan silloin ei ilmennyt, eikä myöhemminkään ole vastaan tullut. Aika monen Fergun valmistenumeron olen tarkastanut. Myös uustuontina on voinut maahan tulla vanhempia.

Mielellään kuulisin, jos jollain on tallessa vielä pienemmällä numerolla olevaa tai jotain muuta esisarjalaista. Esisarjalaisen tunnistaa Britti rekisterinumeron pohjasta, mikäli ei ole uudelleen maalattu tai ruostunut. Niihin oli maalattu mustalla peräkoteloon ja konekoppaan maskin alle suorakaiteen muotoinen alue, johon olisi kotimaassaan siveltimellä maalattu rekisterinumero.
 
Kyllä joka miehellä pitää yks harmaa olla (paitsi mulla on pääosin ruskea... ja kärsii osapuutteista).
 
joo mullakin usein kesäl sedän harmaa diesel välil lainas ja mun takakauha siinä perässä. hyvä puutarha kone. tosin dexta olis parempi ku olis tutumpi väri.
 
Tai no, voisin mä tollasen Harmin Alliksella nostella romulavalle tai kiikuttaa montun täytteeksi.....
Konekaluston kirjo on melko riittävä jo nyt, niin miks vielä tollanen tusinatuote pitäis olla......
 
juu naapureillakin löytyy kaikki ostokuitista lähtien ja kahden tuota bensaa edeltävän harmaankin kirjat ja kuitit. vanha isäntä oli tarkka ja kaikki on tallessa. luin niitä kirjoja ja huoltoohjeita läpi kun aloitin huollon. siitäkin rekisteri ote tallessa ja katsellaan mitä tulee että josko vaikka joku heistä sen lunastaa ja kilpiin saattais.
 
Alkuperäisiä työkoneita on säilynyt kärkiaura, halkosirkkeli ja tuo kuvassakin näkyvä niittokone.

Lisäksi on 50-luvun alussa ostettu Ferguson F-JE-A40 kippikärry 3 tonnin hydraulikipillä. Hydraulikippi oli 50-luvun alussa todella harvinaisuus, kuorma-autoissakin oli kapulakipit. Kärry on nykyäänkin käytössä klapin, roskien ym. ajossa. Siihen on kerran lavan laudoitus uusittu ja pohja pariin otteeseen ja kerran kipin sylinterin tiivisteet. Renkaatkin jouduttiin uusimaan 90-luvulla. Alkuperäiset jarrut toimii, siinä on mekaaniset rumpujarrut, ilmeisesti seisontajarruksi suunniteltu, mutta kyllä kuulemma isoilla kuormilla oli aisalla ollut jarrumies mukana käyttämässä jarrua tarvittaessa.

Kärkiaura on mielenkiintoinen, siinä tulee apurunko koneen ali ja vaijerit vetovarsiin. Vaijereiden avulla aura keulassa voidaan nostaa ja laskea nostolaitteita käyttäen.

Klapisirkkeli on tallessa, mutta se on muutettu lattahihnavetoiselle sähkömoottorille jo varmaan 60-luvulla.
 
joo paljon näihin on niitä omia lisälaitteita saanut. meil oli aikanaan nostolaitteeseen harmaan niittokone oli jo romukuormassa kun yks tuttu sen pelasti. en oo muistanu kysellä onko kunnostellu. kyntöaurat löytyy naapurista ja sedältäkin. joskus pottumaata sillä kynnin. naapurissa varmasti ollut muitakin koneita mutta hävitetty vuosien mittaan. nykyään kyllä ovat aina multa kysyneet ensin jos joku tavara on hävitys listalla, mut peräkoneet ehti myymään ennenkuin paremmin tutustuttiin.
 
Melkeinpä sanoisin, et toi @LPR :n verku on alkuperäisvarusteineen melkoisen ainutlaatuinen tapaus....
Mistään tosin en mitään tiedä......
 
Takaisin
Ylös