Farmi vinssin kytkimen säätö, ym?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nikki
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

nikki

Kansalainen
Kyseessä on siis vanha, ehkä 70- luvulla valmistettu vinssi nostolaitekiinnityksellä. Vaihdoin painelaakerit kelan molemmin puolin ja kytkimen säätöön tarvittaisi neuvoja. Kyseessä ei ole se trapetsikierteinen akseli vaan akselin päähän tulee kaksi laippaa joiden välissä on kolme kartiorullaa.
Räjäytyskuvia, linkkejä,?

Laita nyt vähän kuvia keksinnöstä. Oman Farmivinssin oon joskus purkanu ja niin vähän oli liikkuvia osia että toiminnan kyllä ymmärsi ihan katselemalla. Noita laippoja ja kartiorullia en muista. Mielestäni ainut säätö on se akselin mutterin asento mitä käyttövipu liikuttaa.

... Mielestäni ainut säätö on se akselin mutterin asento mitä käyttövipu liikuttaa.
Akselin päässä on kyllä iso mutteri, mutta sillä ei säädetä mitään. Se vaan kiristää sen "suojuksen" (joka on kiinni vinssin rungossa alhaalta ja ylhäältä) akseliin.
Youtubesta löysin kaksikin eri videota joissa käsiteltiin Farmi vinssin kytkintä, mutta niissä molemmissa oli trapetsikierre akselissa johon "kierreholkki" kierretään ja kytkimen käyttövipu lukitaan sen kierreholkin ympärille sopivaan asentoon.

Onkohan tämä minun vinssi sitten vanhempaa vai uudempaa "disainia"...:Häh:

Tuossa videossa on samanlainen vinssi, mutta eipä näytetä kytkimen säätöä...

IMG_20260125_155006_HDR.webp

Mulla tuollainen vinssi.
Vaseliinilla kartio rullat paikalleen ja testaamaan.
Tarvittaessa vaihtaa vivullisen laipan rotaatiota 1 pykälän verran että saa vivun liike sektorin toimintaa alueelle. On siis 3 mahdollisuutta. Jengahan lähtee aina samasta kohdasta kiertymään. Oliskohan2- 3 milliä rummussa pituus liikettä (välys).
Mulla oli isoimpana vikana vääntyneet vivustot jotka rajoittivat liike matkaa

Löysin sellaisen kohdan jossa vipu osuu oikeaan sektoriin. Kolme mahdollisuutta tosiaan! Kytkin toimii aivan ok, mutta noiden laippojen välissä on n. 3mm rako, "lepotilassa". Rummussakin on välystä mutta en saa siitä vetämällä tuota laippojen välystä kokonaan pois. Vielä jotain väärin?

Tuo sininen värikö tarkoittaa että on Keskon myymä?

Viimeksi muokattu:
Vivuston liike kannattaa tsekata. Sinnehän vois ohuen levyn leikata painelaakerin alle, niin sais välystä pienemmäksi.. puoli milliä saattaa tossa kohtaa olla paljon. Kytkin palat rupee vissiin olee lähellä nittausta

Itse koitin porata kierre osaan ohjurin reiät ristiin, mutta se ei tuonut oikotietä onneen.
Tuo sininen on Hakki.

Kytkinpalat on vielä tosi hyvät, niittaukseen useampi milli pelivaraa. Niitä kartiorullia vielä mietin mutta ei kai niitä väärinpäin saa edes?
Ja toisaalta kun kytkin kyllä toimii niin liekö tuolla välyksellä niin väliä? Pistäähän se silmään toki. Ja helpommin menee roskia kartiorullien väliin.

Tuota kierrelaippaa ihmettelin myös kun säätömahdollisuus vain 180 astetta! Tuli mieleen että suojuksen kiinnityslatasta tapit pois ja joku muu lukitustapa laipalle = portaaton säätö... Mutta se ei tosiaan varmaan auttaisi kun vipu ei osuisi sektoriin. Pitäisi se vipu olla pantakiinnitteinen kuten siinä toisen mallisessa Farmin kytkimessä onkin.

Onkohan tämä minun vinssi sitten vanhempaa vai uudempaa "disainia"...:Häh:
Nyt vasta hokasin että pahoin rispaantuneessa tyyppikilvessä lukee "Orion-Yhtymä" eli vinssi on siis vähintään
vm 1972. Kilvessä on myös Peltosalmen Konepajakin...
Aika vanha, muttei vanhimpia:)

Mulla on vissiin erilainen systeemi ku Makelen kuvassa, tässä löysätään 2 kuusiokolo topruuvia, haetaan rumpua painava mutteri sopivan lähelle että vivussa riittää liikevara ja sitten kirrataan topruuveilla käyttövipu mutteriin. Heinänkorsi siinä lukitusruuvissa, toinen ruuvi toiselka puolella.
20260304_194617.webp

20260304_194633.webp

Liekkö uudempi vai vanhempi tämä. Punanen ollu ja tarranjämistä muistaakseni sai vielä takavuosina arvattua orion yhtymä tekstin. Varma peli ollut, reilu 10v sitten ku ostin ni purin, tarkastin ja rasvasin. Sen jälkeen vaan vaijeri uusittu ja vinssattu joka talvi.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin