Euro 6 -moottori ja Webasto/Eberspächer

Viestiketju:
Euro 6 -moottori ja Webasto/Eberspächer

Nii ku noissa on tuo virrankulutusjuttukin vielä mukana.
Eihän nuo kapineet edes lataa kylmänä, kun moottorin kuormitusta on pudotettu pois, esim juurikin tietokoneen ohjaamalla laturilla, jolle ei anneta lupaa tuottaa virtaa kylmänä.
Eli ekat 5+km mennään helposti täysin puhtaasti vain akun virran varassa.
Ja siksi myös ne ohjelmoinnit akun vaihdon yhteydessä......
 
Luulis että katti ja pakoputki jäähtyy muuta moottoria nopeammin, jolloin lampdoissa olis asia otettu jotenkin huomioon?
 
Tästä opinnäytetyöstä löytyi tietoa.

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/156876/Puolitaival_Miika.pdf?sequence=1

Samalla kun päästömääräykset ovat kiristyneet, autovalmistajat ovat kehittäneet moot- toritekniikkaa, jotta päästörajat voitaisiin täyttää. Euro 6 -päästömääräykset täyttävät au- tot tarkkailevat päästöihin vaikuttavien lämpötunnistimien toimintaa tarkemmin kuin ai- kaisempien päästömääräysten aikana. Osa näistä autoista tekee tunnistintarkistuksen pitkän, tyypillisesti 6–8 tunnin seisontajakson jälkeen. Tunnistintarkistus tehdään välittömästi sytytysvirran kytkennän jälkeen, minkä aikana moottorinohjainlaite vertailee eri lämpötunnistimien signaaleja keskenään. Tunnistimet todetaan toimiviksi, jos ero tunnis- tinsignaalien kesken pysyy riittävän pienenä. Tyypillisesti eroa tunnistinsignaalien kes- ken sallitaan 20–25 °C. Tunnistinsignaalien eron ylittäessä raja-arvon siitä aiheutuu vi- kakoodi ja moottorinhäiriövalon syttyminen. (Webasto henkilöautolämmittimet 2018.)

Opinnäytetyössä oli jopa valmistettu prototyyppilaite anturitiedon manipulointiin:

Esilämmittämisen jälkeen tunnistintarkastuksen aikana ohjainlaite suorittaa lämpötilasig- naalin manipuloimisen. Ohjainlaite lukee vallitsevan ulkolämpötilan ja hakee sopeutuk- sen yhteydessä tallennetusta taulukosta lämpötilaa vastaavan jännitearvon. Taulukosta haettu jännite syötetään jäähdytysnesteen lämpötunnistimen signaalijohtoon. Näin syötetty manipulointiarvo vastaa manipuloinnin alussa ulkolämpötilaa, jolloin moottorinoh- jainlaite ei havaitse moottorin esilämmittämistä. Ohjainlaite jatkaa manipulointia nosta- malla tasaisesti manipulointilämpötilaa. Kun manipulointilämpötilaa on nostettu 25 °C:seen, katkaistaan manipulointisignaalin syöttäminen ja moottorinohjainlaite siirtyy lu- kemaan todellista jäähdytysnesteen lämpötilaa.
 
Tuli vaihdettua Alfa pois ja (mulle) uuteen autooni haluaisin Webaston tai Eberin. Muutamasta paikasta vastattiin tarjouspyyntöön ettei voi laittaa, koska moottori on Euro 6 (bensa ja ahdettu).
Valistakaa nyt, miten lämmittimellä lämmitetty moottori eroaa moottorin lämmöstä?
Eikö lämpö riitä lämmittämään lukuisia antureita tarpeeksi vai mikä?
Joudunko nyt tyytymään typerään säteilylämmittimeen öljypohjassa ja sisätilalämmittimeen ja olemaan riippuvainen sähköstä. Olisinko sittenkin hankkinut sähköauton? :D
Moottorista en niinkään ole huolissani, mutta arv palelee.
Onko kokemuksia tai essonbaaritietoa lämmittimen käytöstä nykyaikaisessa moottorissa?
 
Volvot vuoden 2020 jälkeen eivät esilämmitä kuin ohjaamoa, nestekierrossa on venttili joka pitää "hullunkierron" päällä webastolla lämmittäessä.
 
Volvot vuoden 2020 jälkeen eivät esilämmitä kuin ohjaamoa, nestekierrossa on venttili joka pitää "hullunkierron" päällä webastolla lämmittäessä.
Miks siellä edes sitten on vesikiertoinen lämmitin, kun homma hoituis paremmin ilmalämmittimellä.
 
Miks siellä edes sitten on vesikiertoinen lämmitin, kun homma hoituis paremmin ilmalämmittimellä.
Ilmanjakelu auton omien kanavien kautta antaa paremman lopputuloksen, myös lämmittimen sijoittelu on vapaampaa.
Meluasiatkin vaikuttaa.
 
Takaisin
Ylös