Etuvetoinen audi quatro

Viestiketju:
Etuvetoinen audi quatro

harriveikko

Kansalainen
Liittynyt
16 Tammikuu 2015
Viestit
4,271
Tossa yhdellä tutulla on 2004 mallin quatro.Viime talvena sano kerran krunts ja takaveto hävis,etuveto toimii ihan kun ihmisen mieli,ei kilinöitä eikä kolinoita,mutta ei takapää vedä.En tiedä tiedä ton tekniikasta hölkäsen pöläystä,vaikka quatro itselläkin kyllä on.Eli mikähän siitä on mahtannu paukahtaa,kun kumminkin etuveto on jäänny.
 
Perästä halteksikytkin. Voi olla että pumppu porsinut tai suodatin tukossa tms. Olethan öjyt ja suodattimet vaihdattanut?
 
A6, ilmeisesti 2.6 V6, vm jokin -95-96 ?
Harriveikko tuosta puhui kun poikkesi, että samanlinen kuatro kuin hänenkin -95 A6 2.6 V6 , automaatti
 
Ei kyl torsen-quattrosta hävii takapää tai etupää. Ja tosiaan A3/TT, sekä tietyt spesifit kohtuu uudet quattro-mallit eivät ole torseneita rakenteeltaan. Haldexin, etenkin vanhempien, perisynti on ollut nuo erinäiset hydepumppuongelmat.

Torsen-quattrossa voimanjako etu- ja taka-akselin välillä perustuu torsen keskitasauspyörästöön. Ja torsen taas perustuu ihan puhtaasti kertotauluun. Jos on esim. 1:3 torsen, niin huonommalla pidolla olevalle akselille kun välitetään voimaa määrä 1, voidaan torsenin ansiosta toiselle akselille välittää voimaa määrä 3. Jos toisen akselin välittämä voima on 0 (esim. kardaani poikki, tai löytyy youtubesta videoita, joissa torsenin etu/takapää on rullilla), voidaan toiselle akselille välittää voimaa 0*3 = 0. (tai oikeammin torsen perustuu jakolaskuun, ja kuten tunnettua nollalla ei voi jakaa, mutta tää foorumi ei veny asiasta luennoimiseen)
 
Ja jos tuosta C4 quattro voimalinjasta jotain saa rikki muuta kuin luonnottomalla kulumalla, niin sulakkeena siinä on vetoakselit, yleensä takana.
 
Oikeastaan kirjoitin vähän hassusti vajaasti kun laitoin vain että "ei liikkuis enää mihinkään", mutta kymi tuossa kertoikin homman paremmin.
Itsellä kokemusta A4:n kanssa ulos pullahtaneesta vetoakselin päästä ja siihen jäätiin, tuo torsen mallien täydellinen vetokyvyn menetys kun jollakin pyörällä nollapito kuulostaa pahemmalta kuin oikeasti kuitekaan on käytännössä -aina sitä pitoa kuitenkin yleensä löytyy sen verta että eteenpäin päästään
 
Vetari poikki niin siihen jää, jos on avoimet perät akseleilla. Millään et saa nurkalle sen vertaa pitoa, että auto liikkuis omin avuin. Noissa rullilla/jäällä 0-pidolla oleville ehjille akseleille voi aina tarjota jarrua, jolloin "pitoa" on.
 

Samankaltaisia viestiketjuja

Takaisin
Ylös