Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Etukuormaajan hydrauliikan vastus moottorille - Vilskeessä jotain jumissa?

Viestiketju osiossa 'Traktorit' , aloittaja lehmikangas, 11.6.2019.

  1. lehmikangas

    lehmikangas Kansalainen

    Liittynyt:
    17.11.2017
    Viestejä:
    93
    Saadut tykkäykset:
    14
    Tapauksena Valmet 502 erillisillä etukuormaajan hydrauliikalla. Nokkapumppu siis ja tässä tapauksessa kaksitoiminen hydrauliikka sekä kauhan käännölle että kuormaajan nostolle.

    Aiemmin oli ongelmaa hydrauliöljyjen vaahtoutumisen kanssa. Silloin epäiltiin imuvuotoa ja nokkapumpun stefaa yms. Nämä on hyvällä todennäköisyydellä korjattu. Laitteessa on mahdollista kytkeä nokkapumpu irti. Pumpun ollessa kytkettynä päälle, on ilmennyt ongelma että kone ei meinaa jaksaa pyöriä käynnistyksen yhteydessä ilman että hydrauliikan vipuja vääntää samalla. Eli minulla on epäilys, että venttiilipöytä ei päästä vapaakiertoa tai ohikiertoa tms läpi. Oletan että sellainen tulisi olla ja jos vipuihin ei kosketa startatessa, aiheuttaa hydraulijärjestelmä liian ison vastuksen moottorille.

    1. Kuulostaako edellä esitetty järkevältä?
    2. Missä vika oletettavasti olisi?

    Suunnittelin ottaa tämän nyt työn alle ja todennäköisesti irrotan venttiilipöydän kaikki liitokset ja yritän huuhdella sen jotenkin.
     
  2. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    38 753
    Saadut tykkäykset:
    2 386
    Kyllä venttiililohkon läpi pitäisi olla ihan tyystin vapaavirtaus, kun vipuihin ei koske .
     
  3. 2xford4000

    2xford4000 Kansalainen

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    2 012
    Saadut tykkäykset:
    90
    ex työmaalla oli/ on 602 valmetti ja siinä ek omalla pumpulla. siinä hydrauliikkaa niin että on lisähydrauliikka ulosotto myös taakse ek piiristä. penkin vieressä oma kara sitten on toinen vipu mikä on ek lisähydrauliikalle. lumiaura, harja ym varten. joskus ajelin ja poika oli pieni ja istui penkin takana niin oli potkassu toisen lisälohkon päälle ja ennenkuin tämän hokas niin johan vallua ahdisti. eihän sullakin olis jokin lisälohko vielä.
     
  4. lehmikangas

    lehmikangas Kansalainen

    Liittynyt:
    17.11.2017
    Viestejä:
    93
    Saadut tykkäykset:
    14
    Hyvä havainto edellä. En ole löytänyt mitään mikä viittaisi tällaiselle mahdollisuudelle kytkeä lisähydrauliikkaa. Lisäksi ongelma on pikkuhiljaa pahentunut.

    Etukuormaajassa kyllä on harjakoneille, paalipihdeille tms hydrauliikkaputket ja letkut, mutta näille ei ole minun aikana ollut venttiileille edes käyttövipuja. Putket sinne puolelle on mennyt ja palannut. Mutta tällä hetkellä menopuoli on tulpattu kun ongelmaa yritin viimeksi ratkaista. Paluupuoli on yhteydessä vielä, mutta tällä muutoksella ei tuntunut olevan vaikutusta mihinkään.
     
  5. 2xford4000

    2xford4000 Kansalainen

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    2 012
    Saadut tykkäykset:
    90
    laita kuvia niistä lohkoista ym putkista jos keksittäis mikä ahdistaa.. olikos näissä paluu suodatinta. jos olis tukkeutunut..
     
  6. lehmikangas

    lehmikangas Kansalainen

    Liittynyt:
    17.11.2017
    Viestejä:
    93
    Saadut tykkäykset:
    14
  7. lehmikangas

    lehmikangas Kansalainen

    Liittynyt:
    17.11.2017
    Viestejä:
    93
    Saadut tykkäykset:
    14
    Tuossa edellä kuvat siitä käytössä olevasta lohkosta. Voisin ehkä yrittää piirtä jonkin kaavion miten mikäkin putki kulkee ja mihin jos nähdään että siitä olisi hyötyä.

    Paluusuodin on ja se on hiljattain vaihdettu. Vaihdon syy oli että hydrauliikka lakkasi toimimasta kokonaan. Samalla vaihdettiin öljytkin. Hydrauliikka alkoi taas toimia, mutta vastusti kyllä. Lähti sentään käyntiin ilman vipujen kääntelyä.
     
  8. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    14 016
    Saadut tykkäykset:
    2 149
    Onko merkitystä, että kumpaa vipua vääntää?

    Olisiko mahdollista, että niissä lisähydrauliikan venttiileissä (joille ei ole edes vipuja) on ns. moottorikara, joka lukittuu asentoon? Tarkoitan, että olisi josain vaiheessa mennyt päälle-asentoon ihan epähuomiossa ja hydrauliikka puskisi ns. seinää vasten.
     
  9. lehmikangas

    lehmikangas Kansalainen

    Liittynyt:
    17.11.2017
    Viestejä:
    93
    Saadut tykkäykset:
    14
    Ensimmäisessä kuvassa näkyy oikealla reunalla varoventtiili. Olen sen käyttänyt syksyllä irti, mutta en ymmärtänyt siitä mitään erityistä.
    Löysin siitä kuvankin:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  10. lehmikangas

    lehmikangas Kansalainen

    Liittynyt:
    17.11.2017
    Viestejä:
    93
    Saadut tykkäykset:
    14
    En ole huomannut että olisi merkitystä kumpaa kääntää, kumpikin auttaa, mutta en ole ajatellut että olisiko toinen parempi kuin toinen. Tai että onko merkitystä mihin suuntaan kääntää.

    Ei ole käsittääkseni mahdollista että puskisi ns. seinää vasten sinne toiselle puolelle, etenkin nyt kun sinne päin menevä paineputki on jo tulpattu. Ongelma oli tosin sama vaikka ei olisikaan tämä tulpattu. Tulppasin sen siksi kun ei ollut tarvetta ja siellä puolen oli öljyvuotoa. Lisäksi yritin rajata pois syytä mikä tämän ongelman aiheuttaa.
     
  11. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    14 016
    Saadut tykkäykset:
    2 149
    Mutta ei saisi tulpata. Nämä lohkot ovat sarjaankytketyt ja öljyn pitäis päästä virtaamaan vapaasti kummankin lohkon läpi, jos hydraulitoimintoja ei käytetä.

    Vai tulppasitko vain aisoille menevät putket?
     
  12. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    38 753
    Saadut tykkäykset:
    2 386
    Rataspumppu kun on, systeemi on ns.keskeltä avoin, eli lohkon toispuolelta paine sisään ja toiselta puolen vapaa paluu ....
     
  13. lehmikangas

    lehmikangas Kansalainen

    Liittynyt:
    17.11.2017
    Viestejä:
    93
    Saadut tykkäykset:
    14
    [​IMG]

    Se tehty tulppaus näkyy osittain tässä kuvassa. Eli kuvassa vasemmalla tästä lohkosta lähtee toiselle puolelle konetta putki. Olen tulpannut tuon putken (näkyy valkoista putkiteippiä vähän), vaikka tässä ei ole painetta. Lisäksi on tulpattu paikka lohkossa mihin tämä tuli kiinni. Tuo on helppo palauttaa alkuperäiseksi.

    Ja jos palautan alkuperäiseksi, niin sitten voi tietenkin alkaa etsiä syyllistä myös sieltä toiselta puolelta missä on muuten samanlainen venttilipöytä (vai venttiililohko?), mutta siellä ei ole varoventtiiliä.
     
  14. Forssoni

    Forssoni Kansalainen

    Liittynyt:
    30.9.2016
    Viestejä:
    410
    Saadut tykkäykset:
    94
    Jos tuolla tulpan alla on sarjanippa niin pumppu pumppaa seinää vasten.

    Olisiko toisen puolen lohkossa ollut kara pännissä ja sekin olisi jurrannut ylipaineventtiilin kautta?
     
  15. lehmikangas

    lehmikangas Kansalainen

    Liittynyt:
    17.11.2017
    Viestejä:
    93
    Saadut tykkäykset:
    14
    Eipä ole ehtinyt tätä roplaamaan. Harrastukset haittaa harrastuksia, autohuolet tuli nyt akuutimmaksi.

    Mutta suunnitelma on että se tulppaus ilman muuta nyt pois ja pitänee saada toisen puolen lohkolla jotain tehtyä.
     
  16. lehmikangas

    lehmikangas Kansalainen

    Liittynyt:
    17.11.2017
    Viestejä:
    93
    Saadut tykkäykset:
    14
    Nyt on tulppaus purettu. Kyllä se kevyemmin lähtee kone pyörimään. Ensimmäisellä yrittämällä etenkin kun kakkospuolen menoletku oli varmaankin tyhjä, joten vipuihin tarvinnut koskea käynnistyksen yhteydessä. Mutta seuraavilla kerroilla tahmasi jälleen selvästi, lähti kuitenkin. Moottorin sammuttamisessa kyllä huomaa pumpun vastuksen, pysähtyy niin nopeasti verrattuna sammutukseen jos nokkapumppu ei ole kytkettynä.

    En voinut käyttää kovin pitkään kun vuotoa oli parissa paikassa jotka tulivat taas aktiivisiksi kun tulppaus purettiin.

    Nyt huomasin että venttilipöytä jurahtaa pahasti kun kauhan käännön ajaa ääriasentoon.

    Kakkospuolen venttiileille ei ole vipuja olemassa, mutta yritin niitä silti nostaa/laskea. Eihän niitä saanut liikkumaan, pitänee rakentaa sopiva kappale millä vääntää.
     
  17. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    14 016
    Saadut tykkäykset:
    2 149
    Tämä on ihan normaalia. Venttiilipöydän painevaro aukeaa.
     
  18. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    38 753
    Saadut tykkäykset:
    2 386
    Juuri näin. Kassukin pitää aika pärinät, että kuuluu hyttiin oikein hyvin, etukuormaajan venttiililohko hytin etukulman alla, traktorin rungossa kiinni.
     
  19. lehmikangas

    lehmikangas Kansalainen

    Liittynyt:
    17.11.2017
    Viestejä:
    93
    Saadut tykkäykset:
    14
    Herättääkö se sitten mitään ajatuksia, että kyseistä jurahdusta ei kuulu kuin vain toisesta venttiilistä ja siinäkin vain toisessa ääriasennossa?
     
  20. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    38 753
    Saadut tykkäykset:
    2 386
    Ei tainnu Kassukaan sitä pahinta ääntä pitää, muutakuin kauha kääntäessä ylös, sylinterin öljytilavuus varren puolella on pienempi ja liike menee päin "seinää" nopella liikkeella, joka voi antaa nopean paineiskun varoventtiilille, että varo alkaa / jää "pärisemään".
    Kauhaa tyhjentäessä öljy menee männän taakse, eikä varren puolelle, niin paineisku ei ole niin nopea. Sama nosto-laskussakin, kun öljytilavuus sylintereillä on suurempi, eikä pysty rajaa päin mennessään tekemään niin nopeaa paineiskua ?
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1

Jaa tämä sivu