Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Erilaiset moottorikonstruktiot.

Viestiketju osiossa 'Maamoottorit, moottoritekniikka' , aloittaja Ultimate Welder, 9.7.2019.

  1. alfred_j_kwak

    alfred_j_kwak Hiilinielu.
    KK Plus pack Betatester

    Liittynyt:
    18.8.2014
    Viestejä:
    11 181
    Saadut tykkäykset:
    2 449
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  2. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    34 650
    Saadut tykkäykset:
    9 907
    Tuntuu uskomattomalta, ettei tuollaista geometriaa olisi ikinä kokeiltu.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  3. JiiPee

    JiiPee Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    4 721
    Saadut tykkäykset:
    1 175
    Suurinpiirtein näin. Kampikulma muuttuu kuitenkin ja sillä on melkoinen merkitys. Tuo mahdollistaa vielä lyhyemmän kiertokangen kuin mitä perinteinen konstruktio, varsinainen kiertokanki voi olla jopa iskunpituutta lyhyempi tuolla tavalla toteutettuna.
     
  4. alfred_j_kwak

    alfred_j_kwak Hiilinielu.
    KK Plus pack Betatester

    Liittynyt:
    18.8.2014
    Viestejä:
    11 181
    Saadut tykkäykset:
    2 449
    Joo, mutta kasvattaa rajusti mäntään kohdistuvaa keinumista ja keinuminen syö sylinterin (tai männän). Joku jippo noissa sisuskaluissa on pakko olla - toisaalta kaikki jousto männän ja tapin välillä syö voimaa.
     
  5. alfred_j_kwak

    alfred_j_kwak Hiilinielu.
    KK Plus pack Betatester

    Liittynyt:
    18.8.2014
    Viestejä:
    11 181
    Saadut tykkäykset:
    2 449
  6. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    65 168
    Saadut tykkäykset:
    7 696
    Eikös männälle sais eri kampikulmat ja kiihtyvyydet myös jos kampura on eri linjalla sylinterilohkoon nähden ?
     
  7. topik

    topik Väsyttää
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    11 634
    Saadut tykkäykset:
    2 630
    Isoissa laivakoneissa taitaa olla tuolllaista kiertokankiratkaisua käytössä.
     
  8. Hulpio

    Hulpio Yöryömies

    Liittynyt:
    21.11.2018
    Viestejä:
    4 608
    Saadut tykkäykset:
    1 347
    Yliporatuissa lohkoissahan siirretään monesti linjaa niin, että painepuolelle jää enempi seinämää.
     
  9. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    28 884
    Saadut tykkäykset:
    5 220
    Höyrykoneissa ja myös joissain laivadieseleissä on kiertokangen yläpuolella ristipää, josta lähtee männän varsi. Rakenne poikkeaa sinällään, että männän varsi on tiivis sylinteriin ja paisunta tapahtuu sekä männän ylä-, että alapuolella.
     
  10. topik

    topik Väsyttää
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    11 634
    Saadut tykkäykset:
    2 630
    Jaa toi onkin uusi asia, että laivadieselit siis noi oikein isot polttaa myös männän alla.
     
  11. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    28 884
    Saadut tykkäykset:
    5 220
    Itseasiassa taisin olla väärässä. Luonnollisesti höyrykoneeseen rinnastaen ristipääkoneeseen ajattelin polton myös alapuolelle, mutta se onkin eräänlainen huuhtelupumppu tai ahdin, se alapuoli pumppaa ilmaa viereiseen sylinteriin.
     
    #151 LPR, 16.11.2022
    Viimeksi muokattu: 16.11.2022
    • Tykkään Tykkään x 1
  12. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    28 884
    Saadut tykkäykset:
    5 220
  13. topik

    topik Väsyttää
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    11 634
    Saadut tykkäykset:
    2 630
  14. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    28 884
    Saadut tykkäykset:
    5 220
  15. Hannu T

    Hannu T Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    6.7.2020
    Viestejä:
    809
    Saadut tykkäykset:
    268
    Joku sellainen systeemi on kuulemma olemassa.
    Raskaasta polttoaineesta jää osa palamatta työtahdin loppuvaiheilla. Sitä ei päästetä pakokaasujen mukana ulos vaan se jätetään uudelle kierrokselle. Paineistettua ilmaa ja uutta polttoainetta lisätään joka kierrokselle.
     
  16. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    10 166
    Saadut tykkäykset:
    4 440
    Jonkintapaiset kumitopparit tuossa näyttäis olevan, jotka menevän männän sisään, eli jonkinmoista liikettä siellä kai tapahtuu.

    Minä epäilen, että aika äkkiä alkaa kolina kuulumaan, jos kestotestiä aletaan tekemään ja kumimujua öljypohja täynnä.
    Screenshot_20221116-083918.png
     
  17. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    29 996
    Saadut tykkäykset:
    5 498
  18. Roope

    Roope Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    23.3.2013
    Viestejä:
    1 274
    Saadut tykkäykset:
    83
    Aloin mielessäni pohtimaan kaksitahtimoottoreiden voitelua. Miten ihmeellä se voi toimia? Kampikammiossa on kerrallaan pieni suhaus polttoainetta ja siinä polttoaineessa muutama prosentti öljyä. Miten se riittää, kun vastaavan kokoinen nelitahtikone vaatii kampikammioon öljyä litran tai useamman?
     
  19. Hulpio

    Hulpio Yöryömies

    Liittynyt:
    21.11.2018
    Viestejä:
    4 608
    Saadut tykkäykset:
    1 347
    Kuulalaakeri pärjää vähällä mutta liukulaakeri vaatii paineellisen öljy akselin ja liuskan väliin. Öljyhän se siinä laakerina toimii.
    Roiskevoidellut nelarit eikö nuo lie kuula tai rullalaakereilla.
     
  20. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    28 884
    Saadut tykkäykset:
    5 220
    Vanhemmat 2-tahtarit on liukulaakereilla, mutta niissä onkin yleensä rikkaampi öljyseos. Jo on roiskevoideltuja nelareitakin liukulaakerilla, ainakin Briggsi.

    2-tahtarit on monesti myös sellaisessa käytössä, missä käyttöä tulee vähemmän. Esim. kelkan 2-tahtikone kaipaa remonttia jo 10000 km kohdalla, kun nelarilla voi ajaa viisinkertaisen määrän. Monelle tuon 10000 km saavuttamiseenkin menee 20 vuotta.
     

Jaa tämä sivu