Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Erilaiset moottorikonstruktiot.

Viestiketju osiossa 'Maamoottorit, moottoritekniikka' , aloittaja Ultimate Welder, 9.7.2019.

  1. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    30 133
    Saadut tykkäykset:
    6 662
    Wankelin tiivisteistä:

     
    • Tykkään Tykkään x 3
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  2. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    30 133
    Saadut tykkäykset:
    6 662
    Sylintereitä riveissä, kulmissa, pinoissa...

     
    • Tykkään Tykkään x 2
  3. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    23 596
    Saadut tykkäykset:
    4 172
    Jos mä nyt oikeinväärin muistan nii eikös toi U moottori ollu venäläisessä taistelukalustossa ainakin kokeeksi ollu moottori tuolla toisen isomman rähinän aikana...
     
  4. Ultimate Welder

    Ultimate Welder Satulapummi
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    28 627
    Saadut tykkäykset:
    9 901
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  5. JiiPee

    JiiPee Kansalainen

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    2 950
    Saadut tykkäykset:
    549
  6. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    30 133
    Saadut tykkäykset:
    6 662
    Näin kootaan tähtimoottori:

     
    • Tykkään Tykkään x 5
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  7. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    23 596
    Saadut tykkäykset:
    4 172
    Ompi siinä suunnittelijat varmaan päätä raapinu ja tupakkaakin varmaan menny toinenkin aski enneku tommonen on suuniteltu ja proto pyörii...
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 5
  8. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    30 133
    Saadut tykkäykset:
    6 662
    Tuollainen moottori, jossa sylinteriryhmä pyörii, on vielä tavallistakin kummempi ajateltava.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 3
  9. westfalia

    westfalia Kansalainen

    Liittynyt:
    19.10.2021
    Viestejä:
    17
    Saadut tykkäykset:
    63
    Löysin Suomesta joskus 80-luvulla saksalaisen kirjan vuodelta 1889, joka esittelee moottorikonstruktioita. Siinä on piirrustukset varmaan 20-30 konstruktiosta, suurin osa kuumailmakoneita ja ilmeisesti laivakäyttöön suunniteltuja. Sylinterien halkaisijat ovat luokkaa pari metriä, höyrykoneissa ja polttomoottoreissa pienemmät. Kirja on omistuksessani kyllä, mutta jossain piilossa että en nyt valitettavasti saa siitä kuvia. Jännä että tuollainen on Suomeen päätynyt, ehkä jonkun aikakauden Saksassa opiskelleen teknikon mukana? Jopa itse Wreden...?
     
    • Tykkään Tykkään x 4
  10. metu

    metu Tulokas

    Liittynyt:
    8.9.2018
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    2
    • Tykkään Tykkään x 2
  11. klm

    klm Kansalainen

    Liittynyt:
    24.12.2019
    Viestejä:
    902
    Saadut tykkäykset:
    491
    Kyllä on tekniikan ihmetys tuo tähtimoottori:epätieto: Ihmeelisenä pitin aikoinaan kaksitahtista moottoria jossa kaksi mäntää syliterissä vastakkain. Joutuin mokomaan sylinteihässäkän vaihtamaan, oi leikannut mokoma kiinni. Oli melkoisen haastava homma ujuttaa se ylempi mäntä paikoileen, se oli eri kokoa mitä kierokangen päässä oleva.
     
  12. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    30 133
    Saadut tykkäykset:
    6 662
    Tämän jampan tubevideoita on tullut katseltua. Melkoinen wizardi. :palvova: Tekee ihan mitä haluaa.



     
    • Tykkään Tykkään x 4
  13. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    7 512
    Saadut tykkäykset:
    2 873
    Tässäkin ihan mielenkiintoinen kokeilu. Ahdettu 2 tahti ja pakopuolella rotary valve.
     
    • Tykkään Tykkään x 2
  14. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    7 512
    Saadut tykkäykset:
    2 873
    Kun hondamies haaveileekin moto guzzista :D
     
  15. J5_BR

    J5_BR Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    14.1.2019
    Viestejä:
    1 507
    Saadut tykkäykset:
    269
    vapaa.jpg

    Mielenkiintoinen keksitö. Vastaavaa mietin poikasena, mutta eihän sitä olisi osannut toteuttaa.
     
  16. Hannu T

    Hannu T Kansalainen

    Liittynyt:
    6.7.2020
    Viestejä:
    243
    Saadut tykkäykset:
    124
    Sellainen ihmemoottori oli joskus 80-90 -luvulla kun oli kaksi mäntää vastakkain ja hydraulipumppu keskellä. Kampiakselia ei ollut ollenkaan, mäntä-pumppu-mäntä, oli kaikki yhtä pötköä.
    Olisikohan se ollut Matti Sampon autonomisessa traktorissa, tai jossain.:epätieto:
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 4
  17. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    23 596
    Saadut tykkäykset:
    4 172
    Mikähän senkin keksinnön hukkas jatkokehityksestä....
     
  18. J5_BR

    J5_BR Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    14.1.2019
    Viestejä:
    1 507
    Saadut tykkäykset:
    269
    ˆˆˆTuossa se sammon viimeinen on kuvassa. En tiedä onko kukaan jatkanut kehittämistä.
    Vuosituhannen vaihteessa näin tuon. Ei saaneet kestämään, aika tarkka sytytyksen säädöstä.
     
  19. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    30 133
    Saadut tykkäykset:
    6 662
    Vapaamäntäinen moottori toimii varmaan paljon kätevämmin, jos teho otetaan ulos sähkönä. Tehoerotiikalla pystytään säätämään tuota käämipuolen toimintaa paljon paremmin kuin jos pitäisi purskuttaa mehua. Sama toiminee myös toisin päin moottorin henkiin herättämiseksi, yms.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Free-piston_linear_generator



     
    • Tykkään Tykkään x 2
  20. J5_BR

    J5_BR Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    14.1.2019
    Viestejä:
    1 507
    Saadut tykkäykset:
    269
    Ei taida kerätä tuokaan jarruenergiaa talteen, jos oikein ymmärsin. Toyotalla (mainittu) ainakin oli kaasuvaimennin suunnan vaihdossa.
     

Jaa tämä sivu