Erilaiset moottorikonstruktiot.

Viestiketju:
Erilaiset moottorikonstruktiot.

Siis ideanahan se ei liennyt mikään pöljempi ajatus, matka ja kevyessä ajossa kun riittää siihen nopeuden ylläpitoon 4-mukiakin, kiihdytyksissä tai kuormaa ollessa onkin se 8 mukia käytössä ....
Mahtoiko tuo pitää huilissa olevien sylinterien kaasuläppiä selällään ja vaikka pakoventtiiliä täysin auki. Tuskin?
 
Tuohon samaan 80-luvun alkuun vielä Cadillac onnistui pilaamaan tuon V8-6-4 lisäksi mainettaan noilla dieseleillään. Tai siis ei omilla dieseleillä, vaan ensimmäisen kehitysversion Olssin dieseliä myytiin ainakin Sevillaan, jos ei kaikkiin malleihin. Ne purkaantui järjestään ja herrat Lincoln ja Imperial hymyilivät.
 
Mahtoiko tuo pitää huilissa olevien sylinterien kaasuläppiä selällään ja vaikka pakoventtiiliä täysin auki. Tuskin?
Jotain se venttiilikoneistossa muutti ja ruiskutuksen katkas.

edit. Jatkettu.

Nyky elektroniikalla ja tekniikalla tuo olisi ollut ihan kelvollisesti toteutettavissa, mutta 80-luvun alussa ei oikein vielä Jenkkipoika moista teknologiaa hallinnut. Jopa elektroniikan edelläkävijämaassa Japanissakin oli vielä tuolloin kärkisytkät suurimmassa osassa autoja.
 
Keksitäänpäs porukalla miten iskunpituutta saadaan lennossa lyhennettyä. Siinä se isoin ongelma taitaa olla. Kannenhan voisi ehkä rakentaa ikäänkuin toiseen mäntään joka tulisi ylhäältä vastaan silloin kun ajettaisiin lyhynnetyllä iskulla. Nää kun ratkoo aluksi yksimukiseen niin...
 
Jotain se venttiilikoneistossa muutti ja ruiskutuksen katkas.
Siinä oli throttle body injection, joten se kerrytti bensaa kiinni olevien venttiilien päälle. Sieltä sitten annos koneeseen kun venttiili lähti taas mukaan juhliin.
 
Siinä oli throttle body injection, joten se kerrytti bensaa kiinni olevien venttiilien päälle. Sieltä sitten annos koneeseen kun venttiili lähti taas mukaan juhliin.
No niinpä tietysti, eipä monipisteruiskuja tuolloin vielä ollut, ainakaan Jenkeissä.
 
Oliks niissä sitten pakovena huilatessa auki? Jostainhan sen on hengitettävä.
 
Kylmiä pyttyjä,turhaa painoa ja ylimääräistä kitkaa oli niissä ameriikan moottoreissa mitkä pyttyjään lepuuttaa.
Oli jotain vastaavia euromoottoreissakin, saattoi olla Alfa-romeolla jos joku muistaa.
Oliko nämä jotain silloisen energiakriisin aiheuttamia hätäpäissään tehtyjä mötöstyksiä?
Tämä lepuutus tavallaan on nyt tapahtunut poistamalla fyysisesti turhia sylintereitä ja pienentämällä tilavuuksia näissä ns litran moottoreissa.
Ilmeisesti tekninen kehitys tämän nykyisin mahdollistaa ja kuluttajien asennemuutoskin osaltaan.
 
Ku tätä lankaa lueskelin niin jostain Hooverin pölykasojen kätköistä hienoisena haamuna alkoi nousta jostain lehdestä juttu, jossa säädettiin oliko puristussuhdetta kannessa olevilla liikkuvilla käikäleillä, liittyivät ehkä jotenkin venttiilien istukoihin joita pystyi liikutamaan ja sylinterin lilavuus muuttui.....ja oliko nimenomaan saappi tääkin juttu. Jostain about 70 luvun energiakriisiin tais liittyä....
 
^^Oli Saabilla se holkkina liikkuva venttiilin istukkakin kehitteillä.
 
Hiljakkoin oli jossakin juttua muuttuvalla puristussuhteella toimivasta moottorista. Siinä kiertokangen alasilmä oli "laakeroitu" epäkeskeisesti kankeen ja tarpeen mukaan mäntä oli ykk:saa ylempänä tai alempana kuin normaalisti. Öljynpaineella taisi säätö tapahtua.
 
puristussuhteen muutosta joskus mietiskelin ahtomopoon...eli 0-5000rpm ois vaparin puristussuhde ja 5000rpm ylöspäin ois ahdetun puristussuhde sais vaparin alaväännön ahdettuun mopediin mutta ei se kovin helpolla taida onnistua.
 
Oliks niissä sitten pakovena huilatessa auki? Jostainhan sen on hengitettävä.

Eikös ne molemmat pidä sulkea että energiaa ei kulu hukkaan.
Eli kun venttiilit ovat kiinni niin suurin osa puristukseen käytetystä energiasta saadaan samantien takaisin "ilmajousesta", mutta jos joka kerta otettaisiin uusi annos niin energia karkais lämpönä pakoputkesta ulos.
 
Tuli MIELEen se kuuluisa Majorin puolipuristin .........
Missä muissa on ollut vastaavaa ?
 
Ei kait, huvittavaa se oli seuraila joskus ......

Mut missä muissa vastaavaa on ollut ?
 
Takaisin
Ylös