Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Erilaiset moottorikonstruktiot.

Viestiketju osiossa 'Maamoottorit, moottoritekniikka' , aloittaja Ultimate Welder, 9.7.2019.

  1. Ultimate Welder

    Ultimate Welder Satulapummi
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    17 744
    Saadut tykkäykset:
    4 016
    • Tykkään Tykkään x 3
  2. AJS

    AJS Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    13.11.2013
    Viestejä:
    4 355
    Saadut tykkäykset:
    609
    lieneekö edes sama moottori
     
  3. kymi

    kymi Keski-ikääntynyt Apinamies
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    1 806
    Saadut tykkäykset:
    299
    En nyt kyllä ilman isoa epäilystä ala uskoa tuohon hommaan. Ainakaan nuo kuvat ei tuo luottamusta.

    Jos miettii vähän faktoja, niin:
    - mäntä syrjäyttää kampikammiosta saman tilavuuden kuin sylinterinkin puolelta (liikemäärä on sama, muoto ei muutu). Vaikka siis tuolla saisi 100% hyötysuhteen niin ahdot on maksimissaan 2bar absoluuttista
    - paineellinen ilma vaikuttaa yhtälailla kampikammiossa kuin imukanavistossa ja välijäähyssä, eli osa paineistetusta ilmasta jää hyödyntämättä kierrossa koska se jää paineellisena kampikammioon
    - imutahti toimii yhtäaikaa imutahtina moottorille (jolloin imukanavassa pitäisi olla paineistettua ilmaa), että paineentuottotahtina kampikammiolle. Alussa siis iso vastapaine kampikammiossa ja lopussa tuskin juurikaan painetta - imuputkistoon jää väistämättä painetta, joka seuraavan työtahdin pitää ensin voittaa ennen kuin työtahdin tuottamasta paineesta on hyötyä

    Kokonaan oma lukunsa on sitten moottorin täyttöaste, pitkällä aikavälillä kesto ja ohivuoto (männänrenkaat), jne. Yleensä tottunut siihen, että kampikammiossa halutaan mieluusti ylläpitää alipainetta, jotta täyttöaste olisi maksimaalinen, vähemmän pumppaushäviöitä kampikammion takia ja seos (tai happi) joka moottoriin menee sisään olisi jotenkin kontrolloitu.
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1

Jaa tämä sivu