Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Erilaiset moottorikonstruktiot.

Viestiketju osiossa 'Maamoottorit, moottoritekniikka' , aloittaja Ultimate Welder, 9.7.2019.

  1. Ultimate Welder

    Ultimate Welder Satulapummi
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    20 719
    Saadut tykkäykset:
    5 039
    • Tykkään Tykkään x 3
  2. AJS

    AJS Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    13.11.2013
    Viestejä:
    5 326
    Saadut tykkäykset:
    733
    lieneekö edes sama moottori
     
  3. kymi

    kymi Keski-ikääntynyt Apinamies
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    3 471
    Saadut tykkäykset:
    569
    En nyt kyllä ilman isoa epäilystä ala uskoa tuohon hommaan. Ainakaan nuo kuvat ei tuo luottamusta.

    Jos miettii vähän faktoja, niin:
    - mäntä syrjäyttää kampikammiosta saman tilavuuden kuin sylinterinkin puolelta (liikemäärä on sama, muoto ei muutu). Vaikka siis tuolla saisi 100% hyötysuhteen niin ahdot on maksimissaan 2bar absoluuttista
    - paineellinen ilma vaikuttaa yhtälailla kampikammiossa kuin imukanavistossa ja välijäähyssä, eli osa paineistetusta ilmasta jää hyödyntämättä kierrossa koska se jää paineellisena kampikammioon
    - imutahti toimii yhtäaikaa imutahtina moottorille (jolloin imukanavassa pitäisi olla paineistettua ilmaa), että paineentuottotahtina kampikammiolle. Alussa siis iso vastapaine kampikammiossa ja lopussa tuskin juurikaan painetta - imuputkistoon jää väistämättä painetta, joka seuraavan työtahdin pitää ensin voittaa ennen kuin työtahdin tuottamasta paineesta on hyötyä

    Kokonaan oma lukunsa on sitten moottorin täyttöaste, pitkällä aikavälillä kesto ja ohivuoto (männänrenkaat), jne. Yleensä tottunut siihen, että kampikammiossa halutaan mieluusti ylläpitää alipainetta, jotta täyttöaste olisi maksimaalinen, vähemmän pumppaushäviöitä kampikammion takia ja seos (tai happi) joka moottoriin menee sisään olisi jotenkin kontrolloitu.
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  4. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    44 602
    Saadut tykkäykset:
    2 984
    Koskakohan ne kehittelee muuntuvatilavuuksisen ( iskunpituus tai tms ) moottorin, vaikka tuolla pensselinpesuaineella käyvän ?
     
  5. AJS

    AJS Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    13.11.2013
    Viestejä:
    5 326
    Saadut tykkäykset:
    733
    ^Saab sen jo teki ainakin protoasteelle, kahtena eri versiona.
    Tai siis muuttuvalla puristussuhteella toimivan moottorin.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  6. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    7 720
    Saadut tykkäykset:
    1 097
    Nykyelektroniikalla on helpompi ja edullisempi toteuttaa tuo tilavuuden muutos jättämällä pyttyjä pois pelistä.
     
  7. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    44 602
    Saadut tykkäykset:
    2 984
    Nyt on myönnettävä rehdisti, että tästä olen ihan tietämätön ......
     
  8. Hulpio

    Hulpio Biojäte
    NoAd

    Liittynyt:
    21.11.2018
    Viestejä:
    854
    Saadut tykkäykset:
    116
    Joo, siinä lohko kallistui suhteessa kampuraan. Ts mäntä ei tullut enää "ylös" asti. Muistaakseni.
    Oli joskus - 85 tai jotain TM: ssä
     
  9. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    7 720
    Saadut tykkäykset:
    1 097
  10. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    44 602
    Saadut tykkäykset:
    2 984
    Käkkylässähän tollasta mukien lepuutussysteemiä on ollut jo pitkään, tai ainakin aikoja sitten jo, joissain malleissa.
    Vuorottain lepuutettiin eri mukeja V-8 koneessa ( käytettiin 4 / 4 cyl ), ja pystyi ajamaan ilman jäähynesteitäkin X-määrän, kun lepuutusmukeilla "tuultettiin" ja jäähdytettiin motoria .......
     
  11. YxJampe

    YxJampe Rasvanäppi.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    5 922
    Saadut tykkäykset:
    559
    Ookko nähny saabin V8:n?
     
  12. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    17 634
    Saadut tykkäykset:
    2 706
    Joskus neljännesvuosisata sitten oli moottoreita, joissa voitiin säätää sylinteriryhmän etäisyyttä kampiakseliin. Ts. lohko oli poikki runkolaakereiden yläpuolelta.
     
  13. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    7 720
    Saadut tykkäykset:
    1 097
    Oon, Linnavuoressa yks proto olemassa. Oliko vielä 16 keppisillä kansilla. Jenkkimarkkinoille avo 900:siin suunniteltiin.
     
  14. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    44 602
    Saadut tykkäykset:
    2 984
    Tälläses systeemissä puristussuhde muuttuu etäisyyden muuttuessa, ymmärtääkseni ......
     
  15. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    44 602
    Saadut tykkäykset:
    2 984
    En oo moista nähny, ja Linnavuores ei oo tullu käytyy .....
     
  16. Hulpio

    Hulpio Biojäte
    NoAd

    Liittynyt:
    21.11.2018
    Viestejä:
    854
    Saadut tykkäykset:
    116
    Sitä on mietitty varmaan vuosisata. Ratkaisisi osakuormatilanteen pumppaushäviöt jne jne ottomoottorissa. Dieselissä vaikutus olisi ilmeisesti jonkun verran pienempi.
    Loistavaa ajankulua moisten miettiminen jos uni ei tule silmään.
     
  17. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    7 720
    Saadut tykkäykset:
    1 097
    Olisko ollu vielä niin, että Linnavuoressa suunnittelivat tuon padan salaa Saabin johdolta.
     
  18. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    44 602
    Saadut tykkäykset:
    2 984
    Muuntuvatilavuuksinenhan ymmärtääkseni tarttis kansitason korkeusmuutosta ja samalla iskunpituuden muutosta, jotta puristussuhde pysyisi vakiona ?
     
  19. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    17 634
    Saadut tykkäykset:
    2 706
    Dieselmoottorihan on periaatteessa muuttuvatilavuuksinen. Sinne sylinteriin syötetään pienellä kuormituksella paljon ilmaa, joka ei osallistu palotapahtumaan.
     
  20. YxJampe

    YxJampe Rasvanäppi.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    5 922
    Saadut tykkäykset:
    559
    Nyt en pysty sanoon kun Useempi vuosi takaperin tuolla linnavuoressa kävin niin toi saabin moottori oli viety pois sieltä museosta ja nuori moottoripuolen inssi ei tienny koko koneesta. kouluaikoina moottori vielä oli näytillä -99
    3 kappaletta nopita protoja muistaakseni oli. 1 niistä oli 9000 saabin keulalla jolla ajelivat
    Toinen kansi noissa käsin muokattu toisenkätiseksi.
     

Jaa tämä sivu