Eräily, telttailu, retkeily. Tarinat/kokemukset/välineet

Viestiketju:
Eräily, telttailu, retkeily. Tarinat/kokemukset/välineet

Yhdelle talvivaellukselle ompelin "ruumispussit" meille.
Sinne oli hyvä sujauttaa valmiiksi täytetty alusta ja pussi.
Kaupalliset tuotteet maksaa kuukiviä siksi tein itse eurokankaan kankaasta.
Paketti kulki ahkion päällä hienosti ja toimi myös tauolla persiinalusena.

Kuvassa varaustupa Aku-hotelli Paistuntureilla.
Tunturikerho Kavtsilta oli ahkiot ja kösäkkö.

akuhotelli.jpg

Yhdelle talvivaellukselle ompelin "ruumispussit" meille.
Sinne oli hyvä sujauttaa valmiiksi täytetty alusta ja pussi.
Kaupalliset tuotteet maksaa kuukiviä siksi tein itse eurokankaan kankaasta.
Paketti kulki ahkion päällä hienosti ja toimi myös tauolla persiinalusena.

Kuvassa varaustupa Aku-hotelli Paistuntureilla.
Tunturikerho Kavtsilta oli ahkiot ja kösäkkö.

Näytä liitetiedosto 140470
Tuosta ruumispussista tuli mieleen eräässä humpuukikaupassa "Kasvihuoneilmiö", myytävistä ruumispusseista.
Lapussa luki. Osta kaverille, jolla on jo kaikkea, lahjaksi. Sodanaikaisia käyttämättömiä olivat, eivätkä olleet hinnankiroissa. Oli kyllä lähellä, etten ostanut.

Nää nykyset armeijan pussit on hyviä, pikkukalsarit jalassa kunnolla suljettuna - 10 asteessa tulee kuuma....

Talvella pitäisi olla ulkopussina keinokuitupussi. Vaikka ohutkin. Se kerää kosteuden untuvapussista pitäen sen kuivana seuraavaa yötä varten.

Ja muutenkin se untuvapussi on arka vähän kaikelle...kipinät, kosteus jne niin kyllä tommonen sa-tyyppinen kuitupussi on parempi rymyhommiin.
Se painohan on vaeltajan vihollinen...

Nää nykyset armeijan pussit on hyviä, pikkukalsarit jalassa kunnolla suljettuna - 10 asteessa tulee kuuma....
Carinthiahan noissa intin pusseissa valmistajana onkin. Juuri olin muutama viikko takaperin kertaamassa, ja sielä kattelin pussista tuon valmistajan nimen kun totesin että onhan tuo perkele hyvä pussi.

Pitäisköhän nyt ottaa vaan sitten ja tilata tuolta varustelekasta tuo maastokuosilla oleva...Varuste.net myy samaa pussia vähän halvemmalla, mutta siinä on se perusväri, ei sisäpussia mukana eikä myöskään kipinäsuojaa...

Juuri olin muutama viikko takaperin kertaamassa, ja sielä kattelin pussista tuon valmistajan nimen kun totesin että onhan tuo perkele hyvä pussi.
Sen olis voinu "hukata" ja maksaa sinne....

Se oli pakkastallvi alkuvuonna1985 sekä telttamajoitusta ilman mitään makuupusseja puolustusvoimain leivissä, kaikki rytkyt oli päällä ja koivet sojotti kohti keskellä teltaa punaisena hehkuvaa kaminaa. Mantteli toimitti peitonvirkaa ja kuusenhavut oli patjana, pakkanen paukkui yli -30°c ja oltiin jossain keskellä Suomea. Paskalla käynti oli vaikein suorite ja kylmintä oli tavaravaunussa matkustaminen kun sen kamina oli tilaan nähden alimitoitettu.

Carinthiahan noissa intin pusseissa valmistajana onkin. Juuri olin muutama viikko takaperin kertaamassa, ja sielä kattelin pussista tuon valmistajan nimen kun totesin että onhan tuo perkele hyvä pussi.

Pitäisköhän nyt ottaa vaan sitten ja tilata tuolta varustelekasta tuo maastokuosilla oleva...Varuste.net myy samaa pussia vähän halvemmalla, mutta siinä on se perusväri, ei sisäpussia mukana eikä myöskään kipinäsuojaa...
Kyllä se Carinthia ihan hyvä pussi on. Mulla on Carinthia Defentia 1 kesäpussi. Riittävän kevyt ja menee pieneen tilaan. Kestää vähän kosteuttakin, kun ei ole untuvapussi. Se malli on kuitenkin vain ihan kesäpussi, vaikka mulla on siinä sisäpussikin.

Retkikaverilla on fjellun pussi. Vituttaa kun tuolta karvatuhjon seasta alkaa kuulua kuorsaus melko nopeasti. Ennen oli paremmin kun silläkin oli välillä kylmä.
Oon sanonu sille että kohta saat mennä kuusen alle yöksi jos tuo leuhotus ei lopu 🤭

tuleeko tuommosista kaasupatruunoista kaasu pihalle talvella mitenkään päin?
Retkikamu päivitti myös kaasukeittimensä.
Siinä se leuhotti keittimensä kanssa ja minä kiemurtelin kateellisena. Kyllä vitutti.
On mulla vanha jetboili ja ihan hyvä sekin vielä on.
Mutta kaverin oli pakko taas keulia tolla uutukaisella.
Sillä oli vielä jotain uutta primuksen talvikaasua ja täytyy kyllä myöntää että hätäseen tuli veset 10 asteen pakkasessa. Noissahan sitä keittoaikaa voi lisätä lämmittämällä sen kaasun vaikka takin sisällä tai makuupussissa.
Toimii välittömästi ja paremmin kun on lämmin patruuna.

Illalla kaivoin rinkasta pakin ja keittelin tulilla rommitotiin vettä.
Kelpasi se kaverillekin :virnpeuk:

Ite oisin kiinnostunut 250km säteellä Keravasta hyvistä talviretkeilypaikoista. Sais olla jonkunlainen laavu tms ja tulistelupaikka.
Viimeks oltiin Padasjoen Taruksen vuokralaavulla.

Ite oisin kiinnostunut 250km säteellä Keravasta hyvistä talviretkeilypaikoista. Sais olla jonkunlainen laavu tms ja tulistelupaikka.
Meillä olis laavu. Ja yksi kotakin... Vois vaikka hiihtää järven toiselta puolelta, jos olis sopivasti sohjoa jäällä ja se jäätyis suksenpohjaan (ja ahkioon). Toki isäntä täys mulukku, joten oisko tämä teidän juttu:

Meillä olis laavu. Ja yksi kotakin... Vois vaikka hiihtää järven toiselta puolelta, jos olis sopivasti sohjoa jäällä ja se jäätyis suksenpohjaan (ja ahkioon). Toki isäntä täys mulukku, joten oisko tämä teidän juttu:

Joo oon muutaman kerran ollu jutulla isännän kanssa eikä se ny ihan mulqwistilta vaikuttanut, leppoisa kaveri.
Sohjot suksen pohjissa kuulostaa hyvältä.
Repovesellä ollaan oltu ja hieno on paikka. Kiitoksia vinkeistä :peukku:

Linnuntietä 5 kilsaa meiltä.
Käyn kyseisellä lutakolla uistelemassa melko säännöllisesti, viimeksi pari viikkoo sitten tuli kaksi kuhaa ja hauki...

@3.152 jos oot joskus kesällä siinä laavulla tai vastakkaisella puolella järveä olevalla Hämeenlinnan kaupungin leirintäalueella ja näet ison Päijänveneen jossa ukko istuu punaisella tuolilla, sähköperä kuskaa ja neljä vapaa nii huula ku susi...poikkeen sitte rantsuun...

Taruksella kävin partioleirillä joskus 2000 xxx, se jäi siitä keisistä mieleen että vttä satoi niin maan perkeleesti, kaivettiin ojia urakalla leiritontilla ettei vesi tulisi telttoihin, sitten tehtiin laudoista pitkospuita.

Taruksella kävin partioleirillä joskus 2000 xxx
Joo siellä oli jamboree, oli sellalnen "keskikostea" viikko. Yks naapuri persveivarilla kaiveli kunttaa poies että saivat soran esille jotta vesi juoksis vähä paremmin.
Kaksi tytärtä oli leirillä, ite olin valmistelemassa ja purkamassa leiriä ja sitte brittiläisten kanssa oltiin Päijänteellä risteilyllä.
Briteille oli suunnaton ihmetys kun he ihmettelivät miten iso homma oli ollut kysyä kaikilta maanomistajilta lupa liikkua metsässä...me oltiin että häh, mikä ihmeen lupa....selitettiin sitten suomen jokamiehenoikeudet liikkua maastossa niin olivat ihan suu auki. Toinen ihmetys oli kun mentiin sitten leirin jälkeen laivalla yhteen saareen ja laivan kippari koukkasi laiturin päästä kaffepannuun veden johon kahvi keitettiin.....

Takaisin