Viestiketju:
EPÄTOIVOISET KATSASTUSREMONTIT

Soon kans vähä tuurikauppaa, minkä merkkisen valmisteen sieltä milloinkin saa..... Koskee kyllä useampaakin varaosanimikettä......
 
Välillä esim jakopääsatseissa olen kysellyt mitä merkkejä tarjolla. Voi olla FAG, SKF tai jokin muukin merkki, ja hinta kutakuinkin sama ja kaikkia monasti löytynyt varastosta......
Ja vielä samaan hintaan, tosin sitä huonointa vaihtoehtoa yleensä ensin tyrkytetään.......
 
Välillä esim jakopääsatseissa olen kysellyt mitä merkkejä tarjolla. Voi olla FAG, SKF tai jokin muukin merkki, ja hinta kutakuinkin sama ja kaikkia monasti löytynyt varastosta......
Ja vielä samaan hintaan, tosin sitä huonointa vaihtoehtoa yleensä ensin tyrkytetään.......

Just näin. Ostin muutama vuosi sitten W202 Mersuun alatukivarret. 130€/kpl hintaa. Ei ollut varastossa silloin, joten kaveri kysyi, että minkämerkkiset haluaisin. Luetteli 8 eri valmistajaa ja kaikilla sama hinta. Siinä oli Espanjalaista, Italialaista, Saksalaista ja jotain muuta. Otin Saksalaiset.
 
Joskus tarvikelämppärin moottorit tehottomia, moottoriosa 2/3 alkuperäisen koosta.
Kyse nyt yleisesti tarvikeosista,ja joissain autoissa ne tietty alunperinkin tehottomia.
 
Välillä esim jakopääsatseissa olen kysellyt mitä merkkejä tarjolla. Voi olla FAG, SKF tai jokin muukin merkki, ja hinta kutakuinkin sama ja kaikkia monasti löytynyt varastosta......
Ja vielä samaan hintaan, tosin sitä huonointa vaihtoehtoa yleensä ensin tyrkytetään.......

Aikoinani itsekin varaosatiskin takana palvelleena, keskivertopulliaiselle myytiin niitä "välimallin" osia, autojobbareille halvimpia ja korjaamoille laatukamaa, paitsi jos asiakas vaati halvinta. Ja monesti sai sisäänostohintoja vertailla eri tukkurien välillä, ja myyntihinta sit tietysti kalleimman vastaavan mukaan. Huikeat oli erot mutta sillähän sitä katetta tehtiin. Kyseessä oli yksityinen varaosamyymälä, ei mikään mätänetti.

Itse olen oppinut sen, että kun omaan autoon niitä osia hakee, ei edes kysy halvinta vaihtoehtoa vaan ostaa suosiolla hieman kalliimman niin sen tietää että se kestää käytössä myös paremmin. Onneksi jäi tuolta ajalta tuttuja alalle joilta voi osia kohtuuhintaan hakea, entiseen duunipaikkaan en ole edes ajatellut meneväni asioimaan sen jälkeen kun oven takanani suljin.

Toki jotkut autot vaan syö niitä osia vaikka kuinka olisi laadukas tuotte, esim hiivatti dukaton alapallot ja yläpään laakerit oli menevää tavaraa, mersuihin narinahelat ja takatukivarret, volvoihin etualatukivarret, tojotaan koiranluut jne jne.. Joka koslassa on ne omat heikkoutensa.
 
Miten se T4 oirehti, olen kerran haksahtanut pääsylinteri vikaan jos ei sitten semmoinen ollutkaan.

Poljin menee pikkuhiljaa kohti lattiaa, ja missään muualla ei ole vuotoja.

Nyt sain siihen leiman ku katsuri vaan kerran polkaisi jarruja todetakseen sen että takajarrujen liiallinen heitto % on korjattu, kun taas se pompauttaja katsuri piti sitä poljinta painettuna niin kauan että sai sen menemään pohjaan, tosiaan menee se vieläkin pohjaan kun tarpeeksi kauan pitää paineessa, ja tällä hetkellä sielä on kiinni kakskytä vuotta vanha purkuosa ja on kymmenen kertaa paree ku se mätänetin uus osa.
 
Mulla tekee t4 transporterissa saman todella hitaasti kylläkin, polkimen saa varmaan pohjaankin asti jos tarpeeks kauan painaa poljinta, pääsylinteri on vaihdettu muutama vuosi sitten ja epäilen ton ominaisuuden olevan pääsylinterissä. Kelvannut katsastuksissa joten saa toki kelvata kun ei tolla ole mitään merkitystä käytännössä. Pääsylinterin ostopaikkaa/merkkiä en tiedä, ihan "kunnonkorjaamossa" vaihdettu ja ne hommas sen osan.




Mutta tossa pääsylinteri vaihdettiin eri syyn takia. Tossa kiusas sellanen vika/ominaisuus kun joka nurkka veti ajossa täysin jumiin. Matkan teko kerta kaikkiaan loppui, autosta loppui voima liikkua kun jarrut veti jumiin, jos todella jumiin anto mennä vaan ajamalla ja ajamalla eteenpäin kunnes 3 vaihteella ei jaksanu kulkea niin puolisen tuntia kun anto jäähtyä niin jarrut aina aukes, jos oli vaihde vapaalla hiukan epätasella niin hetken seisomisen jälkeen kuulus naps ja lähti liikkeelle ja jarrut ei laahannu enää ollenkaan.. Kunnes lähti ajamaan ja sama toistui.. 50km matkalla sai ainakin 1 pysähdyksen tehdä..


Tota jarrujen outoa jumittaista edelsi 2kk auton seisominen kun mulla oli kortti hyllyllä 5 -6 vuotta sitten. Auton Seisontaa edelsi auton katsastus, tuli hylky ja vaihdettiin etujarruletkut ja takajouset, sain leiman ja sitte kävin poliisilaitoksella ja luovutin korttini - auto jäi seisontaan ja parin kuukauden päästä alkoi ongelmat..


Huomasin pääsylinterin vaihdon jälkeen, todennäköisesti olisi edelliselläkin pääsylinterillä voinut auttaa: Jarrupoljinta jalalla nostamalla ajon aikana ongelma lieveni huomattavasti, "rajuhkon" lisäjousen virittely polkimeen oli ainakin kuukauden jollei kahdenkin ratkaisu kun vitutti rahanmeno/auton korjaamoilla seisominen ja kun ongelmaa ei vaan löytynyt.. Lopulta alko tosissaan vituttaa jarrutukseen tarvittava poljinvoimakin sen lisäjousen takia ja aloin käymään taas itse jarruja läpi..

veikkauksia mikä oli vika/mikä lopulta auttoi?
 
Jarrunesteen vaihto? Jarrunesteessä tarpeeks vettä jä jarrujen lämmetessä käytössä, ni vesi supes höyrystymään ja jumitti jarrut.
 
Taka-akselin jarrupaineen säädintä lopuks herkistelin ja se auttoi.. Tai mä kiilasin sen kokeeks tuolloin pohjaan niin kuin olis reilusti kuormaa kyydissä - ajamaan ja ongelma oli tiessään. Tienpäällä meinasin kokeeks ottaa kiilat pois ja ne oli jo tippuneet pois..

Eli kai toi kun vaihdoin jouset ja auton perä nousi melko paljon niin se vaikutti jotenkin tohon säätimeen , hiukan omituinen tapaus, mutta yhteys ongelmaan oli tolla jarrupaineensäätimellä päivänselvä. Kun mitään muuta en enää tehnyt kuin tuon testin..
 
Tota tuolloin selvitellessäni löytyi toinenkin tapaus samasta automallista johon auttoi takajarrujen paineensäätimen tai kuormaventtiilin vaihto. Varmaankin sen takia mä sitä kopistelin vaikken todellakaan uskonut syyn ongelmaan olevan siellä.
 
Se kuorman säätöventtiili ei oo kallis alkuperäisenäkään, hinta ehkä parikymppiä enemmän kuin tarvikkeella.
Etujarrusatuloiden liukutapit jumissa, monesti silleen että vain toinen jumissa.
siis toinen tappi per satula, vetää satulan kieroon ja tulee pitkäliikeinen lötkö poljin vaikka tuntuisi pääsyltty olevan syyllinen.
Pääsylinterin käyttötapin välys puuttuu, ja sylinteri ei palaudu kunnolla.
noita on saanut t4 portterista joskus korjailla.
 
No ny ei oo kyse katsastuksesta, mut himppusen epäileväinen olo iski eteen....sokota octavia 2.0 dieseli ei pörise eikä haise käytetylle dieselille.
Vika ilmaantui yön aikana, eilennä sillä ajeltiin toistasataa kilsaa pois tiehensä.
Tossa joku tunti sitten piti lähtee kaupassa käväisemään niin olinko hätäinen, istahdin jakkaralle, avanen lukkoon ja samantien kääntö starttiasentoon, kone kyllä pyörii mutta eipäs lähde käyntiin.:eek: :tuplahäh:
Siinä sitten "rauhoituin" ja otin startin uusiksi kaikkien taiteen sääntöjen mukaan niin kas, hehkun valo ei syty, eikä toinenkaan siinä vaiheessa yleensä syttyvä valo, muut kyllä palaa. Ohajustehostimen valo palaa jopa punaisena ja kuuluu piippausta ku hetken starttaa...samoin lamppujen "epäkunnon" merkkivalo palaa jatkuvasti kun on virta päällä, vaikka pitäisi sammua testauksen mentyä läpi...
Aiemmin ollut pikkuvika eli ilmoitellut oikeanpuoleisen parkkivalon epäkunnosta vaikka ko. valo onkin toiminut.
Mistähän lähtis vikaavikaa haarukoimaan, :epätieto::epätieto: ei muuten mut olis huomenna öljynvaihto koslaan ja olishan se ny hieman noloo mennä hinauksessa......:redface:
Sen mä siinä huomasin että akun lepojännite on siinä 11.7 volttia, siis lepojännite. Pistin akkulaturin ny siihen antaan poveria patteriin...akkukin on vanha ja se kyl tarttee uusia, ei kestäny kauaa sahata kun alkoi hyytyyn...eli onko ny sitten semmonen juttu että akusta tuli entinen, startissa haukkas niin koville alijännitteille että joku otti ihteensä....pidin akkuukaapeliakin irti jonkun aikaa ja pistin sitten takasi eli se ei auttanu....sitten vasta huomasin että pyörii hittaasti ja hyytyy pyörntä hetkessä...ja laitoin lataukseen.
 
akku ku sippaa ni kaikki voi sekoo.. hehkut ottaa aika paljonkin virtaa.. voisko jopa olla et ei anna hehkuttaa jos jännite tippuu liikaa.. suojaa hehkuja.. broidil jäi audin parkit vilkkumaan ku oli akku tyhjä ja vissiin rele ei jaksanu vetää tms.. huonol akul ku pulaa niin rikkoo kyl äkkiä muutakin.. laturikin joutuu koville..
 
Juu ei oo tarkotus pulata huonolla akulla, se sippas ns. kerrasta toi battery.
Kyllä siellä nyt yön latauksen jälkeen on 12,4 volttia lepojännitteenä, mutta ei se vikaa korjannu.
Kait se tarttee narun päässä viedä öljynvaihtoon:äh:, saavatten samalla pulikan kiinni koneeseen ja vikalistaa luettua..meneekö remontinkorjaus heitillä vai tarvitaanko marmoripalatsin apuva....
 
Ootpa onnekas, kun nyt hajos! :D

VAG vehkeistä ei oo sen syvällisempää kokemusta, mutta epäilisin: virtalukon pohjaa, maadoitusvikaa ja ohjausakselin (rattipylvään) johtopistoketta. Perinteiset päärelehässäkät ovat sitten oma lukunsa.

Serkun avopuolison A3 TDi kyykähti mystisesti pesuhalliin 2 vuotta sitten. Vikaa kuulemma etsivät kissojen ja koirien kanssa. Vikakoodeina oli useampi ohjainlaite. Sanoin, että ei se vika ainakaan niissä ole. Joku dieselsähköpaja ensin sitä turas, veivät lopulta merkkiliikkeeseen. Sielläkin olivat jonkin aikaa ihmetelleet. Lopulta diagnoosi: ohjausakselin moninapapistoke hapettunut toffoksi...

Virtalukko petti viimeksi talvella siskon 300Tkm ajetusta IV-golfista, tosin tämä oli bensa. Maadoitusten kanssa ollut jumppaa useammankin VAG laitteen kanssa.
 
Juu siinä mielessä onnekasta etä oon lomalla tän viikon...:D.
No, kohtsillään tulee naapurin setä (korjaamon työntekijä) ja iskee läppärin kiinni ja sit ihmetellään....
Yleensä mulla on jokainen kosla tehnyt yhden "mitä v*ttua kysyy epätietoinen lapista" tempun, enempi tai vähempi, yleensä enempi käytettyjä nää kun on.
Tähän mennessä olleet suhtkoht edullisa vikoja, joista suurin osa on sitten ilmennyt ihan huollon puutteesta johtuviksi, joku anturi tms. oireillut mutta ei oo korjattu.
Sit kun olen sen vaihtanu/vaihdattanu tai muun vian korjannu, on saanut ajella huoletonta ajoo mutkaista tietä näkymättömiin....
Osa on ollut ihan loppuunkuluneen akun aiheuttamia....
Noo, johan tolla olen 25 tonnia rullannutkin......
 
Tämä ei ihan täytä epätoivoisen katsastusremontin kaikkia piirteitä mutta mutta jotain sinne päin. Pojan ameriikanrauran (ainakin runko rautaa) otteen tekniikkaosaan oli merkitty yhden lampun korjauskehotus. No sehän korjattiin just ennen katsastusta niinku asiaan kuuluu ja kaik ol kunnossa kun katsurille lähettiin. Siellä hallissa ootettiin kun katsastusinssi tuli pihakierrokselta ja voi harmaa talous, se sama lamppu oli taas pimeenä. Auto ensin sille vapisuttajalaitteelle ja ihme. Lamppu syttyi just siks hetkeksi kun inssi merkkas siihen käpälään lamppujen toiminnan. Hetken päästä lyhty taas sammui mut leima tuli kumminkin. Kyllä oli.
 
Juu kyllä sokotaa naapurin sedän kanssa ihmeteltiin.....eipä saanut Boschin pulikkakaan yhteyttä mootoriohjausyksikköön.....sulakkeet kyl kaikki piipperillä katottiin että on ehjiä, vaihdoin kojelaudan alla olevien kahden "470" releen keskenään ym.
Eipä vaikutusta. Huomattiin se, että ottaa starttausyrityksessä ihan mielettömästi virtaa, akku on hetkessä tyhjä, samoin oli korjaamon "starttiapu" boxin akku hetkessä tyhjä.
Onkohan siellä ny iskeny joku piuha maihin startin likellä....tai startti sökö. On kyllä tähän asti pelannu hyvin.
No, kohta tulee hinuri ja meneepi sokota merkkiliikkeeseen ihmeteltäväksi.....
 
Onkos siinä akunkengän vieressä joku sulake, siiton juttua jossai sokota ja vw sivuilla?
 
Onkos siinä akunkengän vieressä joku sulake, siiton juttua jossai sokota ja vw sivuilla?
Ei ny ainakaan kovin pikasella katselulla eli akunkengät muutamaan kertaan irti sellaista löytynyt.....
Se sulake onpi yleensä "apulaitesulake" eli lähinnä lisävaloille yms. Kyllä itse paksumpi kaapeli menee ilman sulakkeita etiepäin varsinaiselle sulake- ja releboxeille.
Ainakin tossa...
 
Takaisin
Ylös