E85 polttoainekokeilu

Viestiketju:
E85 polttoainekokeilu

harriveikko

Kansalainen
Liittynyt
16 Tammikuu 2015
Viestit
4,271
EDIT (by borg):
muutettu otsikko kertomaan, mistä viestiketjussa on kyse
(oli: ”No on sekin sit koitettu”)


Tankkasin eilen ja aamulla kaks tankillista metanoolia,eli 85.Muuton meni ok,mutta voimaa ei juur ollu ja kulutus huikea,eli halvemmaks tulee vaan ajella bensalla.Audit on sellasia epeleitä,kun laitat etanoolia,ei tarvi mitään säädellä,eikä mitään muutakaan tehdä,on ne niin viisaita laitteita.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
On taas joo otsikon aihe, josta ei selviä hevon sontaa jälleen, mitään itse aiheesta .....

RE 85 ( bensaa n.15% seassa ) vaatii noin 20-30% enemmän ruokaa, raakaan bensaan verrattuna, saman tehon saamiseksi.
Lisäksi metanoli ja etanoli , ne on 2 täysin ihan eri asiaa.

Metanoli on CH3OH ( myrkyllinen alkoholi jota nauttimalla 4millilitraa voi viedä näön ja 15 millilitraa on tappava annos yleisesti )

Ja taasen , etanoli C2H5OH ,eli primäärisiin alkoholeihin kuuluva neste, jota on kaikissa viinaksissa ym prosenttijuomissa .....
 
Viimeksi muokattu:
Audit on sellasia epeleitä,kun laitat etanoolia,ei tarvi mitään säädellä,eikä mitään muutakaan tehdä,on ne niin viisaita laitteita.

Tarvii säätää, ellei ole flexfuel. Eka osittain seos tankillinen toiminee vielä kohtuu ok.

Voisin tästä kirjoittaa aika paljon kun pelkästään itellä on omista, itse softalla E85 kelpoiseksi muutetuista likemmäs 100tkm kokemusta ja tiedän miten tuo tapahtuu "missäkin kohdassa". Lisäksi useita autoja mennyt oman kaapelin ohi vastaavia muutoksia.

Virittämättömissä vapareissa ei mitään järkeä muutokseen. Siinä kohtaa kun vaparin luonne alkaa vaatia puristuskestävyyttä, niin siihen tuo on helppo ja toimiva lääke (versus viribensat). Ja kaikkein paras, johon käyttöön itse noita oon softannut, niin ahdetut bensakoneet. Itelle ainakin pitää olla perusteltu syy miksi ajaisin ahdetulla bensakoneella bensalla (98e5) kun etanolia on tarjolla ja ohjelmoida voi.

Ja muutosbokseihin en lähde. Riittävää etua ei saa jollain muutosboksilla joka ei puutu sytkäennakoihin. Lisäksi muutosboksit ovat tunteettomia suuttimien aukiolo-%:lle, jolloin ecu ei voi korjata tilannetta kun mennään mahdollisesti liian laihalle.

Tuo +20-30% ei riitä, toisaalta tehoalueella bensakoneen normaalia turvarikastusta voi pienentää.

Talvella tulee sitten kylmäkäynnistysongelmia, jonka vuoksi oon esimerkiksi koodannut vanhempaan Boschilaiseen ecuun kylmäkäynnistysrutiiniin jatkeen/laajennuksen, jolla saadaan minimoitua kylmällä kelillä sivuoireita. Vähän uudemmilla ecun omat roippeet yleensä riittää, etenkin kun noita omia kylmäkäynnistyksen säätöjä on koeajanut kohtuu riittävästi eri kokoonpanoissa.


Eka oma kokeilu joskus kauan sitten, pelkäsin liikaa talven vaikutusta enkä osannut siihen täysin reagoida karttojen puolelta. Vaihdoin 98e5:t tankkiin talveksi ja ekasta tankillisesta aloin odottaa sitä päivää kun saa kevään toisen tai kolmannen e85 tankkauksen suorittaa (jotta tankissa on riittävän puhdas e85). Joku karvan alta 100Nm vääntöä hävis 2500-5000rpm alueelta e85->98e5 tuon ajankohdan vireillä. Tuli itku ja itsevarmuus onnistumisen mahdollisuuksiin kasvoi per het.
 
Takaisin
Ylös