Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

DAVID BROWN 996 -79

Viestiketju osiossa 'Traktorit' , aloittaja jusape, 23.10.2016.

  1. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    54 086
    Saadut tykkäykset:
    4 851
    Tehdään nyt tästäki koneesta oma pikku juttunsa.

    Eli tuotiin perjantai ehtoona tämä, toki matkalla meni vasen etunen hapesta heikoksi, niin piti tienposkesta käväistä pelastamassa ajokuntoon, eli nyt tuossa kuvassa on Nuffin toinen, vanha etunen tilapäisesti.

    Oireet on olleet seuraavat: Joskus kuukaus sitten lopetti likimain kokonaan käynnin, samaa teki jo alkukesästä isoilla kierroksilla, ilmaus auttoi joksikin aikaa, klapikoneen edessä pienillä kierroksilla ei mitään oiretta, mut tieajossa jätti kahdesti tielle.
    Ja syyksi paljastui polttoinepumpun kulunut käyttötappi, eli kalvo ei liikkunut enää juurikaan ollenkaan, eikä pumpannut ainetta.
    Tapin uusimisen jälkeen pelasi sitten, ja aiemmin teki kerran sen, että vaihteistoon siirtäjille menevä tappi muljahti pois hahlostaan, ja piti käväistä sitten kansi avaamassa ja arpomassa tappi haarukan loviin, oikealle kohdalle....
    5-6 kertaa se otti, kun osui lotto kohdalleen.

    Eli nyt sitten kun tuo pumpun käyttötappi on kunnossa, ja kalvo liikkuu sen mitä pitääkin, niin vanha väsynyt kalvo ei siittä enää tykännyt, vaan alkoi valskaamaan pöötä moottoriöljyn sekaan.

    Elikkä ihan ensihommina seuraavat toimet:
    Öljyn ja suodattimen vaihto, siirtopumpun vaihto, ja sitten tarvii hyttiä vähän nostaa ylös, että sen vaihteiston käyttötapin kotelon saa pois sieltä, ihan irti ja kouraan....
    Pallopään täyttöhitsausta ja hioa se oikeaan muotoonsa.

    Sekä mahdollisesti, kun oli alkanut valskaamaan kampuran takatiivisteestä, kun öljypinta koneessa oli 5-6cm yli ylämerkin, ja käytännössä 50/50 seosta öljyä ja pöötä, niin mahdollisesti kampiakselin takatiivisteen vaihto olisi kans tehtävä.

    Tämähän vaatii sitten koneen katkaisun ja kytkimen purkamisen, sekä vauhtipyörän irroituksen.

    Aikataulu tälle : Ei mitään kovaa kiirettä ole, siellä on kuitenkin toisena pihatraktorina 185 verkusonni.
    Mut varmaan tossa viikolla aloitan kuitenkin, ni saa poiskin joskus, ettei kevääseen jää.........

    Kuvahan tuolla toisaalla jo oli, mut pistetään uudestaan:

    [​IMG]
     
    #1 jusape, 23.10.2016
    Viimeksi muokattu: 23.10.2016
  2. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    54 086
    Saadut tykkäykset:
    4 851
    Muoksittu hiuka tekstiä, ei kovin olennaisesti kuitenkaan
     
  3. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    26 318
    Saadut tykkäykset:
    5 051
    Mikähän tuo koppi on merkiltään? Ihan kuin olisin Natikassa nähnyt hyvin samanlaisen. Nuo alumiinilistat näyttää tutuilta.
     
  4. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    54 086
    Saadut tykkäykset:
    4 851
    Tanskalainenko se oli tuo Sekura, tai ehkä tutummin "korkea Sekura" - koppi . Käytetty Taavetis ja jontikas ainaskin, natikas ainaski hyvin saman tyyppinen "comfort" ohjaamo .....
    Natikan X84 sarjan brittikoneis oli Sekura myöskin
     
    #4 jusape, 23.10.2016
    Viimeksi muokattu: 23.10.2016
  5. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    26 318
    Saadut tykkäykset:
    5 051
    Muistinpa sitten varmaan ihan oikein.
     
  6. Tunkki

    Tunkki Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    6.2.2012
    Viestejä:
    4 307
    Saadut tykkäykset:
    618
    Kyllä vanhuksista pitää pitää huolta. Tuokin vaatii omat toimenpiteensä mut on sitten taas pitkään hyödyllinen käyttäjälleen
     
  7. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    54 086
    Saadut tykkäykset:
    4 851
    Näinpä. Tälläkin kun veljekset klapeja tekevät ja ajelevat, ja toinen omistajista kun asuu siittä kotopaikasta, jossa tää kone pääasiassa on,
    n.17km päässä, niin kyllä tää välillä maantietäkin näkee, vuosittain varmaan luokkaa 150-200km ....
     
  8. Tunkki

    Tunkki Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    6.2.2012
    Viestejä:
    4 307
    Saadut tykkäykset:
    618
    Eipä sitä tuommosen traktorinkaa arvoo ymmärrä ennenko alkaa huonovartisel kirveel talven puita katkoo ja halkoo. Sen jos tekee niin ymmärtää iäkkäänkii konevoiman arvon
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  9. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    54 086
    Saadut tykkäykset:
    4 851
    Nonii, tänäpä iltapäivällä aloitin sitten.
    Eturengas vaihtaen, vanhat öljyt ja suodatin pois ja uutta tilalle, konepelliä pois kajuutan nostamista varten, ja näky siellä jäähynestevuotoakin ilmeisesti olevan kajuutan tolpan sisäisissä rautaputkissa.
    Samalla kun tunkilla etuset oli ilmassa, kokeilin etukummeja tuljuttaa, ni laakerit tarvii ainakin kirraamista ......
    7 kuvaa ->

    [​IMG]
     
  10. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    54 086
    Saadut tykkäykset:
    4 851
    Siirtopumppu ja öljyt vaihdettu, samoin lisätty pakkaslientä reipas litra

    [​IMG]

    [​IMG]


    Eilisetkin kuvat tosta:

    [​IMG]
     
    #11 jusape, 30.10.2016
    Viimeksi muokattu: 31.10.2016
  11. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    54 086
    Saadut tykkäykset:
    4 851
    Pikku puuhastelua taasen, osa kuvista kopin ja rungon välissä summamutikalla otettuja, ja lähinnä ne on omiksi tarpeiksi napattuja......
    Tosta taasen ->

    [​IMG]
     
  12. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    54 086
    Saadut tykkäykset:
    4 851
    Tää pikkutaavi alkaa nyt olla tolta osin kunnossa.
    Katkaisuhoitoa ei ole vielä tehty, pitää vähän käytellä ja seurailla, tuleeko vielä takatiivisteestä ölppiä pihalle, sekä myös se, lisääntyykö moottoriöljy vielä ??
    Toinen vaihtoehtohan on naftan ja öljyn sekoittumiselle, on syöttöpumpun akselin stefa.....

    Mutta erittäin todennäköisesti se katkaisuhoito on kuitenkin tehtävä.

    Lisäksi käytän takaset viel tänään irti, kun kastelee vähän takavanteita, ni josko koittais pyöränlaakerien välykset, varmasti sellaista löytyy, ja josko hiukka shimmejä ottelis napalaipan alta pois.
    Suorahampainen "porttaali"-välitys ei kauheesti tykkää, josko isoratas kuleksii vähän vinossa hammaskosketukseltaan. Sillähän näihin on saatu hammaspeikkoakin aikaiseksi .....
    Ja tietty ne pyöränvälitysten öljyt pitää tarkistaa, vajetta on taatusti .....

    Mut kattellaan ja tarkistellaan, nyt kun tuo kerran tuossa on, en edes kysele, tehdäänkös näille jotain, vaan niille tehdään tarvittava, kyselemättä. Jotta pikkutaavi pelikunnossa pysyy....
     
  13. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    54 086
    Saadut tykkäykset:
    4 851
    Joops..... Tosta vasemman puolen laipan alta löytyi 0.30mm shimmit, ne poistamalla on jo melkein välyksetön, hiukkasen jäi kuitenkin .....
    Eli tarttis oikeastaan uudet laakerit .....

    Oikealla oli kans vähäsen välystä, mut rakosessa ei ollu enää mitään poistettavaa, eli sinnekkin oikeastaan tarttis uudet laakerit ...
    Mut välykset on nyt kuitenkin aika pienet, vähäisellä käytöllä mennee vuosia noineenkin ....

    4 kuvaa ->

    [​IMG]
     
  14. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    54 086
    Saadut tykkäykset:
    4 851
    Tilasin osasia taaviin, eli nuo ohjaussylkyn pallonivelet. Niissä kun on välystä ..... Etummaisessa liki 3mm ja sylkyn takapään pallossakin likimain milli .....
     
  15. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    54 086
    Saadut tykkäykset:
    4 851
    Ja senverran lisää selvinnyt, että katkaisuhoito tälle on tehtävä vielä.
    Öljyvuotoa ei ilmennyt vuorokauden seisokin jälkeen, mut eilenehtoolla kun vielä käytin, niin alla olleelle sanomalehdelle oli sitten ilmestynyt tänäpäiseksi kämmenen kokoinen märkä läntti.
    Ja sama paperi oli edellispäivän laitettu, eilen illalla oli vielä täysin kuiva, sitten päivän lopuksi eilen illalla käyttelin ja tänäpä kattelin, niin yön aikanana oli se jälki paperille valunut
     
  16. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    54 086
    Saadut tykkäykset:
    4 851
    Hmm..... Taavin kierrosluku/tuntimittari .....

    [​IMG]
     
  17. Tunkki

    Tunkki Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    6.2.2012
    Viestejä:
    4 307
    Saadut tykkäykset:
    618
    Tyylikäs, komee mittari, vähän ajettu kone
     
  18. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    54 086
    Saadut tykkäykset:
    4 851
    Varvikellos oli ulos ajaessa lukema 0680.0 ja puolisen tuntia kävi reipasta joutoa ulkona, ni oli tuo lukema. Mittarivaijeri tehtaan punaoranssissa maalissakin vielä .....
     
  19. 2xford4000

    2xford4000 Kansalainen

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    2 507
    Saadut tykkäykset:
    195
    onko tuossa kaikki tunnit? vai onko jo toisella kierroksella..
     

Jaa tämä sivu