Viestiketju:
CHEVY/GMC VAN , kysymykset, ongelmat ja neuvot kootusti

Moottorissa käytin 10w-30 ja 15w-40 kumpaa nyt sattu oleen.
Periin meni 80w90 ls litkut tais siihen aikaan olla castrollia ja laatikkoon castrollin dextron 3 oli sopivasti saatavilla noita öljyjä.

Pienet noi tilavuudet on kun vertaa tohon nipponin jossa moottoriin menee reilu 6L ja 15tkm vaihtoväli, laatikkoon kaikkiaan reilu 11L ja helppo huuhdella kaikenlisäksi. Vaihtoväli 30tkm laatikko ja akselit.
 
Takaperä toin mukaan vaatinee kyllä just ihan oikean luokituksen lukkoperä ( limited slip ) öljynsä ( mielellään GM oma LS-öljy ) + mielellään GM:n oma lukkkoperälisäaine vielä senkin lisäksi
Sitten kun asiaan jaksaa perehtyä, niin kitkalukon pitoa saa säädettyä mieleisekseen öljymerkkiä vaihtamalla ja lisäaineen määrällä. Esim isäukolla oli aikanaan uutena Isuzu Trooper ja paikallinen merkkiliike käytti Shellin öljyjä. Lukosta tuli huollossa niin tiukka, että alkoi normaali kadunkulmassa ym. paukkumaan. Vaihdettiin Teboilin lukkoperäöljyt, niin hiljeni perä, mutta silti lukko piti ihan riittävästi. Shellin öljyllä taas jostain vanhemmasta jenkistä saatiin luistava lukko vielä pitämään.
 
Liian hyviä öljyjä noissa moottoreissa ei kannata käyttää, vaihtoväli sen verta tiuha, jos noudattaa suosituksia.
Ittellä 4x ollut 6.2diisseli toistaiseksi , montaa lajia moottoriöljyä tuli kokeiltua, ittellä ei kyllä särkynyt synteettistä öljyä käyttäen yksikään kone.
 
Onkos täällä muuten tietoa tuon Silveradon lämmityslaitteen sielunelämästä. Ongelma on, ettei tuulilasin puhallus lopu, kun kääntää puhalluksen esimerkiksi vaikkapa lattialle. Eli siellä tuulilasilla jää läppä auki, vaikka säätää puhallusta minne muualle tahansa ja siksi muualle suunnattu puhallusteho ei tahdo riittää.
Eli onko noissa minkälainen ohjaus / toimilaite läppiä kääntelemässä jossa voisi olla vikaavikaavikaa.
 
Nyt on muuten paikoillaan "hinauspeilit" Chevyssä. Nyt niistä peileistä jopa näkee jotain. Mutta olisi noihin pää peileihin voinut kuitenkin pikkuisen tehdä laajakulmaa...
Peilien käännöt toimii nyt noissa. Vielä pitää peruutusvalot, vilkut ja peilien lämmitykset kytkeä.
20200422_212503.jpg
 
Eiköhän tuossakin ole ilmaläppien ohjaus osittain alipaineella, kuten vanhemmissakin malleissa, joissa ilmastointi.
Myös se, läppien tiivistys, jokin kapea tiivistenauha, ikäänkuin vaahtomuovia, voi olla sökökaput .....
 
Täysin sähköinen ohjaus on ainakin se säätötaulu. Liekkö sitten itse läpätkin kokosähköiset ?
 
Täytyy sanoa, etten noista , noin uusista niin tiedä ..... Saan kyllä tarvittaessa huomenna selville, en tähän aikaan viiti käyttää oljenkortta - "kaverille kilauttaa"
 
Youtubesta kun vilikuiloo nii näyttäs jotta siellä on jottii askelmoottorit kääntelemässä läppiä
 
Youtubesta kun vilikuiloo nii näyttäs jotta siellä on jottii askelmoottorit kääntelemässä läppiä
Hyvin mahdollista, kun oli noin "uusi" kapine kyseessä ...... En sitä nyt taas het tässä muistanut, kun äkkiseltään ekavastauksen laitoin, joka siis pätenee sinne -88 saakka oleviin .... Ehkä vielä -88-93 pikuihin ja subbeihin ?
 
Takaperä on ainakin Dana 35. Sellainen pitäis jostain löytää, on aika helkutin kiven alla. Siis Wranglerin perät. XJ Cherokeehen löytyis, mutta noita Wranglereita ei lie paljoa purettu. Kyselty on Suomesta, Ruotsista ja vissiin jotain kyselyitä meni Jenkkeihinkin. Jenkeistä varmaan löytyis tai sitten pitää Cherokeen perään vaihtaa Wranglerista korvalliset. Jarrut on isommat, mutta se ei haitanne. Takapyörän laakeri on ajettu niin pashaks, että ulkokooli on pyöriny urakalla akseliputkessa ja sorvannu sen ihan ovaaliks. Metallimujua pyöriny perässä niin paljon, että välitys ja laakerit on poreilla. Lopulta on ollu laakeri niin huono, että jarrutkin menis kilpeä myöten toiselta puolelta kokonaan uusiks. Kaveri ei ollu huomannu kuulemma mitään outoja ääniä :eek:.
Eikös tämä Jeep JK ole Wrangler?

Screenshot_20200914-162349.png
 
Kerrankin hieno Vani, ei oo mikään starcraftbaroncruiseri muovilevikkeillä, kromimangelseilla ja kokriitin kumeilla ja lasikuitu kattokorokkeella. Ehta kromikeula Beauville. Jos on oikeasti hyvin tehty, eikä mikään kittikasa, niin hintakaan ei ihan järkyttävä ole. Noita ei tuollaisia oikeasti montaa ole Suomessa, eikä entisöitynä liikaa jenkeissäkään.
https://m.tori.fi/vi/74464503.htm
 
Beauville varusteinen pikkubussimalli, bensakone 305cid ( vaiko 350cid ) + TH350 + 10bolt ?
Sportsvan mallit ainakin oli 350cid koneella +TH350? vaiko TH400 ? + 14bolt Full Floater perällä ( 8 - pulttiset navat )
 
Kuorma-auto? Huomaa piirturi vänkärin puolella kojelaudassa. Noihin joihinkin joutuivat laittamaan piirturin, syytä en muista.
 
Kuorma-auto? Huomaa piirturi vänkärin puolella kojelaudassa. Noihin joihinkin joutuivat laittamaan piirturin, syytä en muista.
Kas, niinpäs olikin ..... Jos kuorkki, niin silloin lie moottori 350cid ja peränä 14bolt.
-79 Sportvan 14bolt F-F perä löytyy varastoista ( 4.10 välitys, alle 80tkm ajettu, "käkikellolla " )
 
Onko 70-, 80- tai 90-luvun G-vaneista joku muu kuin bussimalli nimetty yleisesti "Sportvaniksi"?
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös