Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Case mxm 140 PC vaihteisto pudottaa vapaalle

Viestiketju osiossa 'Traktorit' , aloittaja mikar, 11.2.2018.

  1. mikar

    mikar Kansalainen

    Liittynyt:
    11.2.2018
    Viestejä:
    10
    Saadut tykkäykset:
    2
    Onko kellään tietoa mistä löytyisi vikaa? Traktorin käynnistettyä ja liikkeelle lähdettäessä vaihteisto pudottaa vedon "N" vapaalle. Vaihdetta ei saa jäämään päälle, muuten kuin heti liikkeelle lähdössä vaihtaa isomman/pienemmän vaihteen. Sen jälkeen voi ajaa normaalisti seuraavaan käynnistykseen asti. Vetolevyn nopeusanturi on vaihdettu, niin vika ei ainakaan sillä korjaantunut. Vaihteisto on myös kalibroitu.
     
  2. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    32 699
    Saadut tykkäykset:
    1 881
    Nyt ei osaa suoraan sanoa. Sama tekniikkahan tossa on ku NH TM koneissa.
    Pitäisi kirjoista vähäsen tutkia. Onko @Forssoni lla ideoita ?
     
  3. Forssoni

    Forssoni Kansalainen

    Liittynyt:
    30.9.2016
    Viestejä:
    276
    Saadut tykkäykset:
    59
    Liikkumattomuus vaivaa siis molempiin suuntiin?
    Jos vikakoodeja ei tule niin kokeilisin katsoa tuleeko pakkojen testinippoihin painetta.
    Nipat on oikean hytin korvan juuressa ainakin hollanneissa. Olikohan niitä kaikkiaan 5kpl (a-e). Mitään muistikuvaa ei ole miten niihin tuli paine, mutta kun jonkin alueen kaikki 6 vaihdetta vaihtelet läpi niin kaikista pitäisi roiskahtaa jossain vaiheessa.
    Aluevaihteen nipat on sitten sen siirtokotelon päällä.
    R= pakki
    L= a alue
    M= b alue
    H= c alue
     
  4. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    32 699
    Saadut tykkäykset:
    1 881
    Tuohon liikkeellelähtöön vielä, vaihdehan on vakiosti B1 ja taakse R3 ? Mikäli oikein muistin....
    Jos ennen suunnanvaihdon vivun liikautusta esivalitsee pykälää suuremman vaihteen liikkeellelähtöön, niin mitä tekee silloin ?
     
  5. mikar

    mikar Kansalainen

    Liittynyt:
    11.2.2018
    Viestejä:
    10
    Saadut tykkäykset:
    2
    Molempiin suuntii sama juttu ja kaikilla vaihteilla tekee saman. Vikakoodeja ei myöskään tule. Vaatii traktorin liikkumisen, että pudottaa vaihteen vapaalle. Kytkin pohjassa suunnanvaihtaja "päällä" pitää vaihteen päällä. Kytkimen kun vain vapauttaa, niin noin 2 kekuntia, niin vaihde putoaa vapaalle.
     
  6. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    32 699
    Saadut tykkäykset:
    1 881
    Kytkimen virkaahan noissa hoitaa vaihteistossa levypakka, perinteistä kytkintä ei ole.
    Tuo saattaisi kyl viitata mekaaniseen vikaan lootassa, en nyt ulkoa muista mikä/mitkä pakat kytkimen virkaa hoitaa.
    Että siis kytkimen virkaa hoitavan pakan huulitiivisteet vuotaisi, eli ei pidä ja ohjelmisto luiston takia tipauttaa lootan vapaalle sitten lisävaurioiden välttämiseksi ( palaneita kytkentälevyjä )
     
  7. Forssoni

    Forssoni Kansalainen

    Liittynyt:
    30.9.2016
    Viestejä:
    276
    Saadut tykkäykset:
    59
    Koitas vedättää jarrua vasten. Sammuuko vai vapautuuko vai luistaako
     
  8. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    32 699
    Saadut tykkäykset:
    1 881
    Juu paikoillaan vedättää siten ettei kone pääse liikkumaan. Ja jalkajarruilla jarrutus, ei käppärillä.
     
  9. mikar

    mikar Kansalainen

    Liittynyt:
    11.2.2018
    Viestejä:
    10
    Saadut tykkäykset:
    2
    Traktori toimii hyvin, kun vain heti liikkeelle lähdössä vaihtaa isomman, tai pienemmän vaihteen, jotta saa pysymään vaihteen päällä. Sen jälkeen toimii aivan normaalisti, kunnes sammuttaa traktorin. Se on vain jostain syystä aina moottorin käynnistämisen jälkeen. Kylmänä ja lämpimänä tekee saman. Samanlaisista vioista olen lukenut muistakin keskustelufoorumeista, mutta kukaan ei ollut lopulta vastannut mistä moinen johtui. Viime viikolla jostain syystä tätä "vikaa" ei yhtenä päivänä tehnyt kertaakaan, mutta seuraavana päivänä vika taas palasikin.
     
  10. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    32 699
    Saadut tykkäykset:
    1 881
    Ahaa, siis ekan liikkeellelähdön jälkeen ei uusi saman ajorupeaman aikana enää....
    Koneen vuosimalli on ?
     
  11. Forssoni

    Forssoni Kansalainen

    Liittynyt:
    30.9.2016
    Viestejä:
    276
    Saadut tykkäykset:
    59
    Haiskahtaa magneettiventtiili vialta.
    Kara jumii ja vaihteen vaihdon yhteydessä se alkaakin liikkua painevaihtelun takia.
     
  12. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    32 699
    Saadut tykkäykset:
    1 881
    Tuollaiseen kyllä voisi hyvinkin viitata, sullahan karat jumitteli kelan ja mekaanisen putkikaran pesän välisen ruosteen takia
     
  13. mikar

    mikar Kansalainen

    Liittynyt:
    11.2.2018
    Viestejä:
    10
    Saadut tykkäykset:
    2
    Jos heti käynnistyksen jälkeen vedättää, niin pudottaa kyllä vapaalle. Riittää kun ottaa vain kytkimen tuntumaan. Tämän isomman/pienemmän vaihtamisen jälkeen, jotta saa pykälän pysymään niin silloin vaihteisto kyllä pitää. Vedän päivittäin raskasta kärryä ja silloin vaihteisto kyllä pitää.
     
  14. mikar

    mikar Kansalainen

    Liittynyt:
    11.2.2018
    Viestejä:
    10
    Saadut tykkäykset:
    2
    Kiitos vinkeistä. Täytyykin purkaa huomenna karat ja kertoa mitä löytyi.
     
  15. Forssoni

    Forssoni Kansalainen

    Liittynyt:
    30.9.2016
    Viestejä:
    276
    Saadut tykkäykset:
    59
    Mutta kun muisti ei pelaa missä vaiheessa alkoi N vilkkua.
    Mutta muistaakseni A nippaan tulee paine 1,3 ja 5 vaihteella. B nippaan 2,4ja 6. Tai sitten toisinpäin.
    Sitten loput kolme nippaa taisi olla
    1 ja 2 vaihteella c
    3 ja 4 d
    5 ja 6 e
     
  16. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    32 699
    Saadut tykkäykset:
    1 881
    Voisi siis hyvinkin olla kytkimen propoventtiili ( magneettiventtiili ) syyllinen, joko kelan sisäpinnan ja kararungon välistä ruostetta tai sitten karan itsessään jumittelua rungossa.

    En kyllä silti välttämättä kokonaan pois sulkisi huulitiivisteen vuotoakaan.
    Sitä nyt ei oikein muuten saa selville, kuin ajonaikaisella painemittauksella.
    Tosin tällöinkin pitäisi olla "painekartta" että missä milläkin vaihteella on paineet, ja ( olikos nyt 9kpl ) riittävästi painemittareita kytkettynä mittausnatsoihin.....
     
  17. Forssoni

    Forssoni Kansalainen

    Liittynyt:
    30.9.2016
    Viestejä:
    276
    Saadut tykkäykset:
    59
    Taitaa nuo a ja b venat olla kytkin pakoille.
    Ikinä yhtäkään nappilootaa en ole suolistanut joten vähän arvailuksi menee.
     
  18. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    32 699
    Saadut tykkäykset:
    1 881
    Tuohon ekariviin en ilman kirjoja kans sano mitään varmaa.
    Toisen rivin lause, en minäkään ole päässyt/joutunut DC/RC/PC askeja aukomaan..... Joten vähän mutuarvailuilla täälläkin mennään.....
    Missäpäin @mikar vaikuttaa ?
     
  19. mikar

    mikar Kansalainen

    Liittynyt:
    11.2.2018
    Viestejä:
    10
    Saadut tykkäykset:
    2
    Nilsiässä olen ja koneen vuosimalli on 2004 ja ajettu .9000h.
     
  20. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    32 699
    Saadut tykkäykset:
    1 881
    Ton ikäisis nyykkäreis oli ainakin johtosarjojen liitoksissa pinnien karkailua, eli ne pikkunatsat ei ollut kunnolla liitinrungoissa paikoillaan. En tarkemmin tiedä oliko punaisella puolella miten samoja ongelmia
     

Jaa tämä sivu