Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Caravan 4300 / Norlett XX / Solett XX jyrsimen vetohihnan kulku

Viestiketju osiossa 'Pienkoneet' , aloittaja Rumpu-Jussi, 13.8.2014.

  1. Rumpu-Jussi

    Rumpu-Jussi Tulokas

    Liittynyt:
    13.8.2014
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Moi,

    Sattuisiko jollakulla olemaan kuvaa siitä, miten otsikon mukaisessa laitteessa vetohihna ja vedon päälle laittava telapyörä on asennettu?

    Aloin moottorinvaihto-operaatioon ja vaihtovimmassani unohdin ottaa kuvaa siitä, miten hihna ja erityisesti se ajokytkimen virkaa toimittava tela sijoittuu :(

    Ohessa erittäin, erittäin, yksinkertaistettu kaavio ongelma-alueesta:

    hihnakaavio.jpg

    a, b, ja c ovat pultinreikiä, d on akselissa kiinni oleva kiilahihnapyörä, e on iso pyörä, joka siirtää voiman jyrsimen terille, f on se kohta jossa vaijeri tulee käsikahvalta voimansiirron lähistölle.
    Kuvassa 'kytkin' on se osa, joka kiristää hihnaa käsikahvaa painettaessa. Kytkimen pieni ympyrä on semmoisessa holkki-prikka-rakenteella varustettu ja isompi ympyrä on tela, jonka kautta kiilahihna kulkee. Kytkimen oikeassa reunassa oleva nuolenkärki kuvastaa sitä kohtaa, johon käsikahvan vaijeri kiinnittyy.

    a:n ja b: välillä oli, muistaakseni, semmoinen taivutettu rautatankoviritys, jolla pidetään hihna paikoillaan. Kysymys on: kiinnitetäänkö 'kytkin' b- vai c-reikään? Toiseen niistä sen pitäisi mennä, koska ne ovat ainoat paikat, joista f:stä tuleva vaijeri voidaan ujuttaa kytkimessä olevaan vaijeripaikkaan.

    Että näin, kiitoksia mielenkiinnosta.
    --
    jussi
     
  2. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    16 243
    Saadut tykkäykset:
    2 709
    No tuotaa noinikään....en oo koskaa tollasta purkanu saati kasannu, mutta loogisesti ajatelle, joka tietysti voi olla ihan erilailla ajateltu kuin kyseisen härpäkkeen suunnittelija sen on ajatellut, asia menisi näin.
    Kun se vaijeri tulee sieltä käsikahvasta ja sitä käsikahvaa käännät siihen "työ"asentoon, katsot sieltä vaijerin päästä kumpaan suuntaan vaijerin pää liikkuu. Nyt sitten fundeeraat että kun se "kytkin" pitää saada kiristämään sitä hihnaa, kummalle puolelle hihnaa (eli kumpaan pultinreikään) "kytkin" on laitettava että vaijeri liikkeellään saa sen "kytkimen" liikkumaan siihen suuntaan että kyseinen kiristyminen tapahtuu....ei se mun mielestä ton vaikeempaa ole.
    Eli tosta ny kuvasta päätellen tulisi cee reikään koska yleensä vaijerilla "kiristetään" eli vaijeri lyhenee kun työasento laitetaan tollasessa päälle...
    Varma en oo mut näin mä sen ekaks kokeilisin...
     
  3. DjEzgo84

    DjEzgo84 Härvelisti
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    13.9.2012
    Viestejä:
    962
    Saadut tykkäykset:
    776
    aika lailla samalla tavalla noissa jyrsimissä se hihna menee. Googlaamalla löytyi tällainen kuva
    10316141.jpg
    Peesaan V361 ja vastaan myös C.
     
  4. HL-Zetor

    HL-Zetor Raakki
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    9 484
    Saadut tykkäykset:
    2 367
  5. Jurpolukki

    Jurpolukki Syytinkiläinen

    Liittynyt:
    23.11.2013
    Viestejä:
    2 251
    Saadut tykkäykset:
    349
    tuko.JPG

    Olisko mitään apua? Ristoräppääjä moottori.
    Tuko merkkisenä on elämänsä elänyt. Toi kanttisessa putkessa oleva kiristyspyörä on pakki remmin kiristäjä ja alhaalla näkyvä etiäppäin. Ennen olivat vaijerilla nytten mun mettärattorissa poljin käyttöisenä.
     
  6. DjEzgo84

    DjEzgo84 Härvelisti
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    13.9.2012
    Viestejä:
    962
    Saadut tykkäykset:
    776
    Sitten löytyy vielä kuva omasta norlett 6005 jyrsimestä, jossa hihnoja menee hiukka enemmän
    [​IMG] tuossa mallissa kiristetään joko tuota ylintä rueskeaa ylöspäin, jolloin mennään eteenpäin, tai keskellä olevaa kiiltävää rissaa alaspäin, jolloin peruutetaan. Eteenpäin menossa on sitten vielä periaatteessa portaaton vaihteisto, tosi hankala selittää, kun siinä on vain tuota ylintä hihnapyörän paikkaa vaihdetaan, niin välitys muuttuu. Pitääkin viikonloppuna ottaa kamera mukaan ja räpsiä muutama kuva ja vaikka videota, on meinaan sen verran ovela systeemi.
     
  7. Rumpu-Jussi

    Rumpu-Jussi Tulokas

    Liittynyt:
    13.8.2014
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jees, kiitoksia vastauksista. Tuo "Minkä merkkinen jyrsin"-jutun kuva on erittäin lähellä sitä, miltä muistan tuon oman Caravaanini näyttäneen ennen purkua. Hihnan ylihyppysuoja on hieman toisenlainen kuin omassani (mulla on se mainitsemani taivutettu rautatankohässäkkä ja tuossa kuvassa on taitettua levyä).

    Ongelma omassa puntaroinnissani oli siinä, että yritin tunkea kytkimen siihen d:n, e:n ja kiilahihnan sisään jäävään tilaan. Olisi pitänyt tehdä hieman enemmän kuin V361 sanoi, eli miettiä vähän miten se nyt oikein pitää laittaa, jotta hihna kiristyisi kunnolla.

    Jos saan viikonlopun aikana aikaiseksi toimivan installaation, niin laitanpa kuvan siitä tänne, jotta tulevat sukupolvetkin tietävät mistä oikein olikaan kyse :)
     
    #7 Rumpu-Jussi, 14.8.2014
    Viimeksi muokattu: 14.8.2014
  8. DjEzgo84

    DjEzgo84 Härvelisti
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    13.9.2012
    Viestejä:
    962
    Saadut tykkäykset:
    776
    Hyvä että saadaan möyhimet taas kasaan.
    Nyt kun on asia esillä niin voisin hieman esitellä tuota oman jyrsimen hihnaviidakkoa. Omassa laitoksessani on siis 3 hihnaa, 1 peruutukselle ja 2 eteenpäin menolle. Tuo ylin hihnapyörä on kahdelle hihnalle, ja sehihnojen väliin jäävä osa pääsee liikkumaan sivusuunnassa. Pienimmällä vaihteella yläpyörä on lähempänä moottorin akselia, jolloin 1.hihna on "löysällä" ja 2. hihna on "tiukalla". Koska yläpyörässä hihnojen välinen seinämä pääsee liikkumaan, painuu 2.hihna syvemmälle ja 1. hihna nousee ulkokehälle.
    [​IMG] [​IMG]

    Isoimmalla vaihteella yläpyöra on lähempänä takarissaa, jolloin 1. hihna painuu syvälle ja 2. hihna nousee ulommas.
    [​IMG] [​IMG]
    Toivottavasti tuo video selkeyttäisi vielä lisää
    [video]http://s1104.photobucket.com/user/DjEzgo84/media/Tallihommia/P8140111_zpsb551d220.mp4.html?sort=2&o=45[/video]
     
  9. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    51 567
    Saadut tykkäykset:
    4 272
    Tuohan on ihan normi variaattori - veto. Käytetty puimureissa ajonopeuden, kaatokelan, ja puintikelan sekä puhallinkoneiston nopeussäätöön yleisesti.
    Skoottereissa, moottorikelkoissa ja joissain autoissakin tuollaista on ollut.
    Eli sen välipyörän välityssuhde on muutettavissa portattomasti (tietyissä rajoissa tietty..... )
     
  10. DjEzgo84

    DjEzgo84 Härvelisti
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    13.9.2012
    Viestejä:
    962
    Saadut tykkäykset:
    776
    Ok, eipäs ollu minulle tullut vastaan tuollaista toteutusta aiemmin. Mopojenkin vairiaattorit kun on yhdellä hihnalla, niin ei oikein osannut yhdistää, mutta kyllähän siinäkin samaa tekniikkaa käytetään. Välityssuhde on niissä vaan riippuvainen kierrosnopeudesta ja tuossa se riippuu kahvan asennosta.
     
  11. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    51 567
    Saadut tykkäykset:
    4 272
    Kahdella remmillä toteutettuna on laajempi välityssuhdealue käytettävissä pidon kärsimättä kuin yhdellä hihnalla toteutetuissa ratkaisuissa, ja pienemmillä ( moottorin/voimansyöttö ) kierroksilla.
    Sekä kevyemmällä rakenteella.
    Puimurin puintikelan variaattori on yleensä yhdellä hihnalla, ja remmin leveys 50+mm ja pirun piukalla pitää olla. Ajopuoli yleensä kahdella hihnalla, leveyttä niillä luokkaa 30-45mm, mutta koko laitos liikkuu silti vaikka akselia myöden olisi upoksissa ( jos pyörä pitää )
    Autoissahan oli DAF 66 mallissa joka sen toi autopuolelle -70 luvulla ( myöh Volvo osti jutun ja siittä tuli Volvo 343 malli )
     
  12. Spama Melebuzor

    Spama Melebuzor Kansalainen

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    190
    Saadut tykkäykset:
    0
    Meikäläisen kampehan tuo punaruskea sekasikiö-jyrsin tosiaan on, voin käydä räpsimässä siitä lisäkuviakin jos on tarvetta.
     
  13. Kontsa

    Kontsa Orja

    Liittynyt:
    12.6.2016
    Viestejä:
    2 477
    Saadut tykkäykset:
    558
    Moi, vasta hiljakkoin löysin tämän mainion sivuston, ja nyt olisi kysyttävää. En viitsinyt uutta viestiketjua laittaa, kun kyse on samanlaisesta koneesta kun aloittajalla.
    Kummitädin jyrsin tuli korjattavaksi ja siinä tuo variaattori jotenkin jumittaa, eli kun vetää ajon päälle niin etummainen(moottorilta) remmi jää löysälle eikä jyrsin pyöri. Vähän kun potkii rullalle vauhtia, niin sitte se asettuu paikalleen ja lähtee pyöriin. Remmit ei ihan kauheen kuluneita ole, mutta ehkä se eturemmi vois olla vähän kuluneempi, voisko se vaikuttaa vai mistä pitäis lähtee vikaa etsimään?
    T: Kontsa.
     

Jaa tämä sivu