Briggss & stratton/samankaltaisten moottoreiden kunnostusta ja korjausta.

Viestiketju:
Briggss & stratton/samankaltaisten moottoreiden kunnostusta ja korjausta.

Briggsi on ihmekone toimimaan väljänä loppuun ajettunakin. Meillä oli Green Acers (Murray) 5 hp takatuuppari aikanaan. Kummenkunta vuotta leikattiin tätä hehtaarin nurtsia niin kului niin harvaksi, että piti tankkausten välillä käydä öljyä lisäämässä. Hyvin lähti kuitenkin käyntiin ja voimaa oli jäljellä ehkä 3 heppaa ennen kuin peruskone uusittiin. Vanhalla koneella ei oikein voinu peruuttaa, kun meinas tukehtua savuun.
 
Briggsi on ihmekone toimimaan väljänä loppuun ajettunakin. Meillä oli Green Acers (Murray) 5 hp takatuuppari aikanaan. Kummenkunta vuotta leikattiin tätä hehtaarin nurtsia niin kului niin harvaksi, että piti tankkausten välillä käydä öljyä lisäämässä. Hyvin lähti kuitenkin käyntiin ja voimaa oli jäljellä ehkä 3 heppaa ennen kuin peruskone uusittiin. Vanhalla koneella ei oikein voinu peruuttaa, kun meinas tukehtua savuun.
Ja tuntuu ettei vanhat briksit ollut nuukia polttoaineellekaan. Joskus painin erään suzuki 125 ts:ssän kanssa joka oli muistaakseni vm80 kun oli hetken seissyt ja ei yrittänytkään käyntiin. Bensa haisi ja näytti normaalille (sitä vanhaa 95 ei tätä nykyistä) uudella bensalla toimi. Ne vanhat ukko heitti leikkuriin ja ajattelin, että tuosta se vielä sota tulee mut paskan marjat. Niin käynnistyi ja kävi ettei mitään
 
Nyt alkoi loma! Tänään ei sen koommin tehdä mitään, mutta töistä tullessani laitoin verstaan lämpiämään ja kaivoin sen pöydälle aiemmin 40€ hankkimani B&S agrekaatin. On kuulemma jäänyt toimivana lämpimään varastoon 10v sitten, ei mitään käryä iästä eikä tehoista, en ole koekäynnistänytkään mutta ei ole jumissa eli tällainen keksintö kyseessä.
20230105_152244.jpg

20230105_152154.jpg

20230105_152132.jpg

20230105_152342.jpg

Vaikeiden puiden kaatoa talja-tunkki zydeemillä 5kpl mökin pihapiiristä jalostettuina klapeiksi on ykkös homma, mutta jos pakkanen äityy yli -20°c rupean tihnehtimään tämän keksinnön parissa. Ei ole tulossa tarpeeseen kun noita generaatoreita jo on, ihan vain harrastepohjalta pyritään saatamaan taas toimintakuntoon. Jos tulee hyvin toimiva niin lahjoitanpa vaikka johonkin Ukraina keräykseen.
 
Jos mäntyjä tai kuusia vaikeat pihapuut ovat, en suosittele - 20 pakkasella niitten kaatoa. Nopeasti kasvaneen havupuun pitopuu katkeaa luvattoman herkästi kovalla pakkasella, varsinkin nopeasti kasvaneen männyn. Koivu kestää vähän paremmin pakkasellakin. Taitaa kyllä olla huominen ja lauantai kylmimmät päivät, josko sitten taas lauhtuu.
 
Jos mäntyjä tai kuusia vaikeat pihapuut ovat, en suosittele - 20 pakkasella niitten kaatoa. Nopeasti kasvaneen havupuun pitopuu katkeaa luvattoman herkästi kovalla pakkasella, varsinkin nopeasti kasvaneen männyn. Koivu kestää vähän paremmin pakkasellakin. Taitaa kyllä olla huominen ja lauantai kylmimmät päivät, josko sitten taas lauhtuu.
Koivuja ovat, silti jänskättää kun ovat mökkiin päin kallellaan ja tietysti oksatkin sillä puolen. Täytyy saada kaatumaan 90° sivulle luontaisesta kaatumis suunasta, eli tarkoitus on rakentaa siihen suuntaan veto. Tikapuilla liina niin ylös kun saa ja siihen pitkä köysi taljaan jonkin puun tyveen, kunnon kaatokolo ja sahaus jättäen n,50mm,ä pitopintaa. Sitten veto taljalla nurin, voiko silti mennä vituiksi ja mökki säpäleiksi?
 
Eli taitaa loppiainen mennä pakkasten johdosta tämän keksinnön tutkailuun?
Tuossa välähti mieleen että varaston nurkassa on vielä yksi käämivikainen kiinan agrekaatti, jotkut hölmöt osti näitä kulkukauppiailta joilla oli kiire mukamas lentokentälle. Ne oli markkinoilta takaisin veto tuotteita kun käämit paloi alle 1/2h käytöllä, ostin pari tällaista romua todella halvalla niiden uusien polttomootoreiden takia. Toisesta tein 12v latausgeneraatorin ja jos saan tämän jekkasemaan voin istuttaa sen toisen putkikehikkoon kun puran ensin sen kiinanromut vex. kiinan romussa on kehikon päällä iso polttoainesäiliö ja sen moottori saa jäädä varastoon varaosiksi ja loput romunkeräykseen, vai olisiko noin kantokahvalla ihan hyvä?
 

Ihan ei näy kokonaan ja riittävän tarkkana tuo meistattu B&S mallinumero, josta saisi selville koneen rakenteen. Mutta silleen hiha-arviona se perus noin 230cc ~5hv.

Se mitä tuosta näkyvästä pystyy tietämään on se, että kone on vaaka-akselinen, kuulalaakeroitu, roiskevoideltu, kampikammion kyljessä kiinnitysreijät ja siinä on itsestään kelaava naruvetokäynnistys. Ilmeisesti mallisarjaa 0. Kuutiot rajautuu kuvasta ulos.

Valmistuspäivä 17.9.71 tehdas/linja 7 (tästä mun mielestä puuttuu yksi numero).
 
Äkiseltään tuntuisi kun kuivassa tilassa ollut, säilynyt kunnossa. Polttoaine, jos sitä on tankissa voi olla jo hivenen heikommin syttyvää. Vaan senhän saa tyhjättyä ja laitettua uudempaa.
 
Ihan ei näy kokonaan ja riittävän tarkkana tuo meistattu B&S mallinumero, josta saisi selville koneen rakenteen. Mutta silleen hiha-arviona se perus noin 230cc ~5hv.

Se mitä tuosta näkyvästä pystyy tietämään on se, että kone on vaaka-akselinen, kuulalaakeroitu, roiskevoideltu, kampikammion kyljessä kiinnitysreijät ja siinä on itsestään kelaava naruvetokäynnistys. Ilmeisesti mallisarjaa 0. Kuutiot rajautuu kuvasta ulos.

Valmistuspäivä 17.9.71 tehdas/linja 7 (tästä mun mielestä puuttuu yksi numero).
Mootorin pellissä on no: 100232 10394-01 7109177
Purin aamulla tankin sen pesua varten ja voin sanoa että polttoainepuoli on sitten vipu - jousi hässäkkää! Epäilenkin että kaikki ei ole oikeilla kohdillaan? No sen näkee toisien aamukahvien jälkeen kun menen taas verstaalle ensimmäistä käynnistys yritystä kokeilemaan, tankissa on uutta ainetta ja kalvomallin bensapumppun kalvot wd-40 notkistettu. Öljyt on vaihdettu ja kipinäkin tuli, tulpanreiästä on annettu kunnon Wd-40 kylpy sylintereille/ ventiileille.

Eli jos tuo on v1971 sehän on sitten yli viisikymppinen, voidaanko puhua jo museonti arvosta eli ei modifioida vaan pyritään käyttö kunnostuksessa alkuperäisyyteen? Ei maalata ei laiteta häkkiin tjms viritystä.
 
No niin moottori toimii mutta virtaa ei generaatorista ei tule, kone paukutti ainakin 1/2 h pihalla ihan hyvin.
Kun kyselin toimivuudesta siltä jolta sen ostin, hän sanoi että joskus oli täytynyt painaa ruuvimeiselillä vähän hiiliä että lähtee virtaa tulemaan, hiilien suojapelti on täten hävinnyt. En uskaltanut niitä painella, täytyy joskus purkaa koko generaattori, se ymmärränkö sen päälle mitään on? Jotkut puhui joskus että pitkän seisokin jälkeen on magnetointi kadonnut ja se pitäisi elvyttää syöttämällä virtaa pistokkeesta generaatoriin päin, tähän operazioneen tarvitsisin kyllä vähän neuvoja?

Nyt lähden kuitenkin tamppaamaan mootorikelkalla mökin pihasavotan kaatosuuntaan jälkiä ettei tarvitsisi umpihangessa kahlata sekä muutenkin valmistelemaan taistelutannerta tulevia koitoksia varten.
 
Mootorin pellissä on no: 100232 10394-01 7109177

Jees, eli 10 kuutiotuumaa, eli 164cc, eli 4hv, vähän vaisumpi kuin tuo oma veikkaukseni. 0232 olikin tuossa jo viestissäni.

Valmistuspäivä on tuo 17.9.1971. Ilmeisesti tehdas 7 on vain yhdellä linjastolla kun koodissa ei ole viimeistä merkkiä.
 
Jees, eli 10 kuutiotuumaa, eli 164cc, eli 4hv, vähän vaisumpi kuin tuo oma veikkaukseni. 0232 olikin tuossa jo viestissäni.

Valmistuspäivä on tuo 17.9.1971. Ilmeisesti tehdas 7 on vain yhdellä linjastolla kun koodissa ei ole viimeistä merkkiä.
Taidat olla B&S asiantuntija? Kitoksia tiedoista!
 
Tuo numerointi tulee vasta 1965 käyttöön. Sitä ennen löytyy sarjanumerotaulukot jos konemallin tietää (https://www.briggsandstratton.com/c...ratton_Antique-Engine-Manufacturing-Dates.pdf).

Mut on myös mahdollista, että uudemman mallin numerosarja on stanssattuna eri paikkaan tai kyseessä on esim. tyyppikoodiltaan sellainen kone, että koodi pitäisi löytyä alkuperäisvalmistajan (ei-b&s) konekokonaisuudesta. Numero voi myös olla tarrassa. Koneistettuna kanteen/lohkoon ja sopivasti jonkun ilmanohjurin takana piilossa kun moottori on asennettuna.
 
Tuo numerointi tulee vasta 1965 käyttöön. Sitä ennen löytyy sarjanumerotaulukot jos konemallin tietää (https://www.briggsandstratton.com/c...ratton_Antique-Engine-Manufacturing-Dates.pdf).

Mut on myös mahdollista, että uudemman mallin numerosarja on stanssattuna eri paikkaan tai kyseessä on esim. tyyppikoodiltaan sellainen kone, että koodi pitäisi löytyä alkuperäisvalmistajan (ei-b&s) konekokonaisuudesta. Numero voi myös olla tarrassa. Koneistettuna kanteen/lohkoon ja sopivasti jonkun ilmanohjurin takana piilossa kun moottori on asennettuna.
Kyseessä siis "ONNI" n orkkismoottori, laite, joka siis rakennettu siellä n. -50 puolivälissä - ja sen moottorin ikä ei ole selvillä.
 
Kyseessä siis "ONNI" n orkkismoottori, laite, joka siis rakennettu siellä n. -50 puolivälissä - ja sen moottorin ikä ei ole selvillä.

Jos se on aidosti siis -50 luvun puolivälin moottori (eli ei ole esim. vaihdettu 70-luvulla), niin sitten selaamaan sarjanumeron kanssa tuota Anttikki-kirjastoa. Nykymuotoista koodia siitä ei löydy.
 
Löytäis nyt edes jotain numerokoodia moottorista ensin ......
Tätä aikanaan koitettiin selvitellä, en muista oliko itse laitteen ketjussa - vaiko missä ketjussa ....
 
No niin B&S / Boch agrekaatti projekti v1971 on tältä erää valmis, kone viety varastoon missä muitakin historiallisia pienkoneita säilytetään. Koneen mukaan laitoin minicrip pussin jossa on tietoa tehdyistä toimenpiteistä päiväyksellä se tuo muisti kun on mikä on?

Eli mootorri toimii ja virtaakin alkoi tulla kun mangnetoin generaattorin, eli syötin 12v virtaa homoroikalla generaatoriin. Sitten rasitin generaattoria1900w kuumailma puhaltimella noin 15min sulatellen sillä verstaan oven jääpolannetta, yksi seikka kannattaa aina muistaa. Ei ole koskaan hyvä sammuttaa agrekaattia kun virran kulutusta on päällä, se edesauttaa mangnetoinnin katoamista.

Vikojakin jäi, kaasutin vuotaa kun kone sammutetaan. Epäilen bensapumpun kalvoventiilin vuotavan eli vaatii uuden kalvon, tankki tyhjättiinkin ennen säilytystä lappoilmiön takia. Stten kierroksien säätö rasituksen mukaan ei toimi kunnolla, eli käsin on säädettävä kierrokset. Joku vipu - jousi voi olla väärin asennettu tai uupuu.

Mutta kaikin puolin yli 50v laitetta voi kuitenkin esitellä käyntikunnossa, tai jopa käyttää tarvittaessa virrantuotossa mutta vaatii vain käyttäjältä taitoja. Merkille patavaa oli laitteen äänimaailma, paljon mielyttävämpi sekä hiljaisempi oli saundi kun nykyaikaisissa vehkeissä.
 
Samanmoinen aggregaatti savukoskella ei tehnyt myöskään virtaa. Lähetin kyselyn genun valmistajalle, joka sanoi, että kondensaattori voi olla viallinen. Homma jäi hiukan kesken kun tuli lähtö etelään. Eli en tiedä tuliko sillä kuntoon. Tuo hiili kuulostaa todennäköisimmältä syyltä kyllä.
Taisi olla kyllä uudempi kone.
 
Takaisin
Ylös