Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Briggss & stratton/samankaltaisten moottoreiden kunnostusta ja korjausta.

Viestiketju osiossa 'Pienkoneet' , aloittaja Ferkuman, 21.1.2014.

  1. DjEzgo84

    DjEzgo84 Härvelisti
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    13.9.2012
    Viestejä:
    469
    Saadut tykkäykset:
    64
    Pelastin tänään romumiehen kasasta tuommoisen Clinton 900 moottorin, saman lainen kuin tuolla netissä, mutta hiukka käytetymmässä kunnossa: maalit hilseilee, pakoputki ruostunut irti ja kampiakseli on poikki heti koneen kyljestä. Kone pyöri käsin melkein koko kierroksen, yhdessä kohtaa vähän kanitti. Pari kertaa kun koitti, niin pääsi kiertämään koko kierroksen. Puristukset oli kateissa, koska pakoventtiili oli jämähtänyt auki.
    Purkailin kannen ja kaasarin poikkee, irrotin pakoventtiilin ja putsailin karstat pois. Kasauksen jälkeen pilottia tulpan reikään ja nykimään: parit käyntitahdit saatu ilmoille! Huomena olisi tarkoitus putsata tankki ja laittaa käymään bensalla, sekä uppia kuvia laitteesta.
     
  2. AJS

    AJS Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    13.11.2013
    Viestejä:
    1 355
    Saadut tykkäykset:
    101
    Leikkurissa aikoinaan kokeiltiin jotain perämoottorista otettua pientä kaasaria.
    Saatiin toimimaan hyvin ainakin aspera moisella virityksellä.
    Pakoventtiilin välys monesti noissa leikkurien koneissa liian pieni.
     
  3. DjEzgo84

    DjEzgo84 Härvelisti
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    13.9.2012
    Viestejä:
    469
    Saadut tykkäykset:
    64
    Noniin, nyt on saatu videota romislöydöstä.

    Myös muutama lisäkuva photobucketissa.
     
    #23 DjEzgo84, 14.8.2014
    Viimeksi muokannut: ylläpitäjä: 13.9.2016
  4. casappa

    casappa Kansalainen

    Liittynyt:
    18.2.2014
    Viestejä:
    17
    Saadut tykkäykset:
    0
    moro.murray 5/25 mallisella leikkurilla tuli viime kesänä ruohot katkottua,mutta pitäs konetta rempata tai vaihtaa koko motti koska öljynkulutus ja savuaminen on aivan älytöntä.ei paljo itikat vaivaa kun murrikan käyntiin nykäsee :)
     
  5. casappa

    casappa Kansalainen

    Liittynyt:
    18.2.2014
    Viestejä:
    17
    Saadut tykkäykset:
    0
    pääsiäisruohokausi lähenee niin piti murrikka ottaa pois talviteloilta :) m525b.jpg m 525.jpg
     
  6. Lättäpää

    Lättäpää Tulokas

    Liittynyt:
    24.7.2015
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Morjens!
    Olisi entisöitävänä vanha 3 hv Clinton, 400-sarjaa. Tämä on ensimmäinen iäkkäänpi päristin jota kunnostelen, ja päätä raavituttaa kannentiivisteen kohtalo. Avasin kannen putsailua, tarkastusta ja venttiilityötä varten ja alkuperäinen tiiviste on vielä kiinni lohkossa. Niin että kuulostaako raadin korviin toivottomalta jättää vanha tiiviste käyttöön? Jos olen oikein tajunnut, ei vanhoihin clinttoneihin ole enää juuri saatavilla osia, paitsi ehkä ebayn kautta jostain huitsin kukkasesta. Kuuluvat myös kuparilevystä leikkaavan ja hehkuttavan omia tiivisteitä, liekö joku kokeillut moista paikallismoottoreilla?
     
  7. Ferkuman

    Ferkuman Pientilallinen.

    Liittynyt:
    23.12.2011
    Viestejä:
    2 077
    Saadut tykkäykset:
    4
    Túollainen tuli pelastettua eräästä jyrsimestä. Tällä näkymin varaosiksi vesipumppu projektiin.
     

    Liitetyt tiedostot:

  8. alfred_j_kwak

    alfred_j_kwak Kansalainen
    KK Plus pack Betatester

    Liittynyt:
    18.8.2014
    Viestejä:
    441
    Saadut tykkäykset:
    34
    Tää on kovin myöhässä, mut nyt vasta näin ton Lättäpään postin. Yhteen vanhaan International kuorma-autoon tilasin pakosarjantiivisteen. Cadilla kuva ja taisi olla englantilainen kaveri Indonesiassa tai Taiwanissa jonka paja valmisti osan. Oikein tiivistelevystä pellitetyillä aukoilla. Hinta ei ollut ihan kohtuuton. Voin kaivella lisätietoja jos kiinnostaa.
     
  9. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    24 276
    Saadut tykkäykset:
    599
    "Lättäpää" ei ole toviin ollut ainakaan foorumille kirjautuneena ???

    " Täällä viimeksi22.11.2015 16:54 "
     
  10. Ferkuman

    Ferkuman Pientilallinen.

    Liittynyt:
    23.12.2011
    Viestejä:
    2 077
    Saadut tykkäykset:
    4
    Miten mul on jäänyt tää huomaamatta. Ilmeisesti ollut kesälomakuukausi sillon tms.:ohhoh: Hieno moottori ja kiva käyntiääni:peuk:
    Mul oli joskus clinton,mut oli uudempi. Menin sen myymään kun ei ollut silloin oikeen intoa alkaa laittaan. Tainnut edes tätä foorumia olla,kun masissa tuli notkuttua.
     
    #30 Ferkuman, 27.3.2016
    Viimeksi muokannut: ylläpitäjä: 13.9.2016
  11. alfred_j_kwak

    alfred_j_kwak Kansalainen
    KK Plus pack Betatester

    Liittynyt:
    18.8.2014
    Viestejä:
    441
    Saadut tykkäykset:
    34

    No kappas. Eipähän sitten pahastu myöhästyneestä vastauksesta... :what:
     
  12. hessu

    hessu Kylähullu
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    6.3.2013
    Viestejä:
    292
    Saadut tykkäykset:
    17

    Tällä foorumilla roikkuu kavereita joilla on hyvinkin harvinaisia koneita. Niihin kun ei tiivisteitä saa kuin teettämällä.
    Jos mahdollista laittaa yhteystiedot tuollaiselle kaverille niin laita ihmeessä. Siitä saattaa olla jollekin suurikin apu...
     
  13. alfred_j_kwak

    alfred_j_kwak Kansalainen
    KK Plus pack Betatester

    Liittynyt:
    18.8.2014
    Viestejä:
    441
    Saadut tykkäykset:
    34
    Tuossa firman nettisivut: http://www.gasketstogo.com/
    Ei ehkä ihan luotettavimman näköinen, sivusto, mutta homma toimi. Kysyin ensin kuparista tiivistettä, mutta heppu vastasi postiin ja kysyi että eikö ihan virallinen tiiviste kävisi. Tilasin sitten pari kappaletta ja sieltä ne suomeen tullin kautta löysivät.

    EDIT: Tuossa vielä hinnat. En pitänyt kalliina 25 dollarin pakosarjantiivistettä 30-luvun kuorma-autoon :D

    Description Unit price Qty Amount
    -Exhaust gasket, Armstrong 1.8mm, steel flame rings $24.95 2 $49.90
    -Shipping by registered airmail $16.95 1 $16.95
    Subtotal $66.85
    Total $66.85 USD
    From amount €52.51 EUR
    To amount $66.85 USD
     
  14. Lättäpää

    Lättäpää Tulokas

    Liittynyt:
    24.7.2015
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eipä hätää, joudun nyt itse pahoittelemaan passiivisuuttani tällä sivustolla. On ollut kaikenlaisia tekosyitä ja elämänvaiheita. Onneksi kevään ja kesän mittaan olen taas ehtinyt koneen kimppuun, parempi myöhään kuin ei koskaan...? Kiitokset toki vastauksista!

    Clintonin tiivisteasia ratkesikin osin sattuman kautta ja lopulta pienellä salapoliisityöllä, laitettavana kävi 3-heppainen Briggsi jonka kannentiiviste oli "riittävän" lähellä oikeaa. Riksuttimen tyyppinumeron kautta löytyi tiiviste (Briggsin osanumero 272167 siis sopii). Kaksi pultinreikää venttiilien ja sylkyn välillä jää hieman epäkeskeisiksi mutta muuten istuu hienosti. Samalla tuli tilattua uudet stefat kampiakseliin, vauhtipyörän päätyyn meni kai jonkun sahan stefa mutta väliäkös hällä kun kerta sopii :ilo: Katkojan kärjet ja kondensaattori on todennäköisesti samat kuin Tecumsehin pikku koneissa, pitää vielä varmistaa se asia.

    Sylinterin hoonasin kevyesti ja putsailin palotilat. Vauhtipyörän, äänenvaimentimen, tankin sun muuta rautatavaraa liottelin sitruunahappoliuoksessa jonka jälkeen pesut ja uutta maalia pintaan. Puhallinkopan kimppuun pitäisi käydä seuraavaksi, kami kerrallaan tätä tulee laiteltua. Jospas syssymmällä pääsis kasailemaan konetta siivoista osista :cool:

    Leluset.jpg Kansi.jpg Tankki.jpg
     
  15. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    24 276
    Saadut tykkäykset:
    599
    Hyvän ja siistin näköiseltä näyttää ...... :peuk: Toki me toivomme hieman enemmän aktiivisuutta ( ketään ei silti pakoteta ) foorumilla, mutta parempi tilannepäivitys myöhään kuin ei millonkaan .....
     
  16. caravan69

    caravan69 Kansalainen

    Liittynyt:
    12.6.2015
    Viestejä:
    27
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuli tuossa otettua taloyhtiöltä muutama toimimaton ruohonleikkuri huoltoon. Mikä noissa yleensä aiheuttaa käyntihäikän? Ne missä on tankkiin integroitu kaasari taitaa olla monesti kalvo vikaisia mutta entäs tommonen ohv kone missä on oikean näköinen kaasari. Mtd Thorx35ohv oli koneen malli (lieneekö omansa edes). Käy kylmänä mutta sitten lämmetessä sammuu ja ei käyntiin enää millään.
     
  17. pajs

    pajs Mutunvilkku Pietarsaaresta
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    25.1.2012
    Viestejä:
    3 181
    Saadut tykkäykset:
    235
    Oliko nois ne kantavat venttiilit murheena.
     
  18. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    5 673
    Saadut tykkäykset:
    592
    Suattaapi olla tai olla olemattkin, mut venankantoo epäilisin jos kylmänä lähtee hyvin ja lämpöisenä ei millään. Sama vika oli omassa halpisnelriperärutkussakin...reippaasti smirgelillä venanpäästä poies niin ongelma poistui....
     
  19. caravan69

    caravan69 Kansalainen

    Liittynyt:
    12.6.2015
    Viestejä:
    27
    Saadut tykkäykset:
    0
    tuossa tuntuu kuitenkin olevan puristuksia mutta pitääpä mitata ne ekana. nyt ei lupaa edes kylmänä. kaasari jopa liian puhdas noin vanhaksi koneeksi. tulppa oli öljyinen niin pitää se ekana uusia
     
  20. Kontsa

    Kontsa Kansalainen

    Liittynyt:
    12.6.2016
    Viestejä:
    55
    Saadut tykkäykset:
    16
    Myös tankin imuputki voi olla murtunut, eli imeskelee täydellä tankilla bensiiniä, puolikkaalla hörppii ilmaa.
     

Jaa tämä sivu