Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

  1. Käyttökatko foorumilla torstaina 27.2.2020 klo 19 alkaen.

    Lisätietoja tässä viestiketjussa.
    Sulje ilmoitus

Briggss & stratton/samankaltaisten moottoreiden kunnostusta ja korjausta.

Viestiketju osiossa 'Pienkoneet' , aloittaja Ferkuman, 21.1.2014.

  1. Ferkuman

    Ferkuman Pientilallinen.
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    23.12.2011
    Viestejä:
    2 440
    Saadut tykkäykset:
    71
    Aikoinaan ostin muun romun ohessa kauan seisoneen brigss stratton vesipumpun, jonka ajattelin ottaa tarkistukseen/tutkiskeluun ja pitihän pumppu aukasta ensimmäisenä,että miltä näyttää.
    Suunnitelmissa putsausta ja yleistä kunnostusta. Hieman on kaasarissa hapettumaa eli pitänee putsata niin kun koko moottorikin ulkoa. Jotain tee se itse korjaustakin tehty. Pieni hiusmurtuma tullut lohkoon,mutta liekö vaarallista:confused:
    Öljyt olivat koneessa todella hyvät.
     

    Liitetyt tiedostot:

    #1 Ferkuman, 21.1.2014
    Viimeksi muokattu: 23.1.2014
  2. Spama Melebuzor

    Spama Melebuzor Kansalainen

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    190
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ryöväänpä oman riksrattonin röyhkeästi tähän samaan ketjuun :vislari: On tuollainen MGT-merkkinen aggregaatti 5 hevosvoiman B&S I/C-koneella. Moottori on ilmeisesti lopettanut käynnin karstoittumisen takia, männänlaki ja venttiilit ovat vahvan kökön peitossa. En kokeillut konetta käymään koskapa joku aikaisempi omistaja oli aloittanut purkamaan sitä ja irti on mm. bensatankki ja kaasuvivusto ja kierrosten säätövivut ovat kokonaan hukassa. Sitten kysymys: miten saisi helpoiten irti tuon ankkurin koneen päästä? Kampiakseliin ym. ei pääse käsiksi muuten kuin koneen pääty avaamalla mutta generaattorin ankkuri on tosi lujassa kiinni. Toisesta samanlaisesta koneesta katsomalla akselissa on luultavasti kiilaura, mutten ole siitäkään varma. Ankkurin ja kotelon välissä on vielä ohut alumiininen siipipyörä joka hajoaa varmasti jos pakettia innostuu kovemmin murjomaan.

    20140120_193132.jpg 20140122_214251.jpg
     
  3. Ferkuman

    Ferkuman Pientilallinen.
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    23.12.2011
    Viestejä:
    2 440
    Saadut tykkäykset:
    71
    Juu tähän saa jokainen laittaa omista brikseistä ja muista samankaltaisista laitoksista korjaus ja kunnostus kuvia ja kertomusta ihan vapaasti. Oletko muuten kattonut onko siel jossain genun ja siipipyörän läheisyydessä akselin lukitus tappia tai vaikka kuusiokoloruuvi,kun ilmeisesti jotenkin akselit yhdistetty toisiinsa,eikä oikeen ulosvetäjääkään mihkään saa et pysyis paikat ehjänä.
    Tuossa toisessa kuvassa näkyy päällä genun ja siipipyörän päädys jokin reikä...?
     
  4. Pyttylä

    Pyttylä Kansalainen

    Liittynyt:
    3.12.2011
    Viestejä:
    444
    Saadut tykkäykset:
    32
    Yleensä nuo pikkugenujen ankkurit on kartioliitoksella kampiakselissa kiinni. Osaa olla lujassa, mutta esim. kumivasaralla varovasti muksimalla oon noita irroitellut.
     
  5. Spama Melebuzor

    Spama Melebuzor Kansalainen

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    190
    Saadut tykkäykset:
    0
    On väännetty, käännetty ja hakattu mutta ei irtoa :sad: Mitään lukitustappia ei näy joten kartio/kiilaliitos tuossa luulisi olevan. Loppuu konstit kesken, kai tuon joutuu siirtää nurkkaan odottelemaan parempia aikoja tai työkaluja. :evil:
     
  6. carina 2

    carina 2 Kansalainen

    Liittynyt:
    16.12.2012
    Viestejä:
    297
    Saadut tykkäykset:
    26
    Voisko olla aksila jengalla.Mulla polttomoottori vesipumpussa pumpun akselissa jenka ja kampurassa reikä johon sopii.
     
  7. Ferkuman

    Ferkuman Pientilallinen.
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    23.12.2011
    Viestejä:
    2 440
    Saadut tykkäykset:
    71
    Niin jos kierteillä niin saattaa olla vielä lisäks kierrelukitetta.;)
     
  8. Jurpolukki

    Jurpolukki Syytinkiläinen

    Liittynyt:
    23.11.2013
    Viestejä:
    2 074
    Saadut tykkäykset:
    297
    Mulla olis pari ruohonleikkurin moottoria ja häätyis tehä näppäistä ruumiinavaus...enke niistä voisi saada käyttökelpoisen.

    Generaattori sellainen yks kilowattinen tarvisi käynnisstys juttua helepottaa,,,ryypytin ei taida olla sellainen jees... Siinä on myös 12v 4A vaan ei lataa akkua ei sitten minkään vertaa..


    http://wainanjutut.blogspot.fi/
     
  9. DjEzgo84

    DjEzgo84 Härvelisti
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    13.9.2012
    Viestejä:
    851
    Saadut tykkäykset:
    562
    Youtubessa on tällainen kaveri kuin 805ROADKING, joka on jatkijalostanut näitä pystymallisia riksrtaattorin koneita. Aikaisempia projekteja on ollut liittää 2 moottoria yhteen, sekä modifioida hit and miss moottori brigsin lohkosta. Tällähetkellä pojilla on työn alla 4 sylinterinen briksin moottori!
     
  10. pouhe

    pouhe Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.12.2011
    Viestejä:
    108
    Saadut tykkäykset:
    10
    Ainakin yhdessä Hondan agrigaatissa oli ankkuri kartiolla ja pitkä pultti ankkurin läpi kiinnityksenä.
     
  11. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    45 829
    Saadut tykkäykset:
    3 085
    Vastaavanlaisesti tuossa (toistaiseksi projektiasteella) olevassa -80alun agrissa on kiinni 7,5hp briksin perässä olevassa ankkurissa kiinnitys...
     
  12. Spama Melebuzor

    Spama Melebuzor Kansalainen

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    190
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kierre+kartiohan siellä loppujen lopuksi oli, enpä ihan äkkiä olisi uskonut :facepalm: Eikä ollut edes lujassakaan, taisi edellispäivän tempominen gummivasaralla auttaa kartion löystymisessä. Toivottavasti en vaan piessyt kampuraa mutkalle :D Tuossa vielä muutama kuva koneen karstaisuudesta, eipä ihmekään että käynti on hiipunut.

    20140124_195729.jpg 20140120_202920.jpg 20140124_204008.jpg
     
  13. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    8 274
    Saadut tykkäykset:
    1 144
    Brigsin kampiakselia kestää oikoa aika rajusti, ainakin pystyakselikoneissa. Valmistaja antaa luvan oikaista akseli kahdesti, mutta tiedän sellaisia leikkureita, joista on akseli oiottu ainakin kuudesti. Ja yleensä kantoonajossa akseli saattaa vääntyä jopa 1-2 cm.
     
  14. Ferkuman

    Ferkuman Pientilallinen.
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    23.12.2011
    Viestejä:
    2 440
    Saadut tykkäykset:
    71
    Pitäisköhän aukaista huomenna ton pumppu brigsin kansi,että miltä näyttää:mitenlie:. On sitäkin aikast taval päristelty.
    Mul on viel kaksi muistaakseni 3hp.pysty jyrsin konetta odottelemas ja kotopaikal kans agri mut varmaan ukon projektia. Täl hetkel laittelee hondan jyrsimiä ja tarkoitus tällänäkymin tehdä sarvitraktoreita niistä tai ainakin toisesta.
     
  15. Roope

    Roope Kansalainen

    Liittynyt:
    23.3.2013
    Viestejä:
    595
    Saadut tykkäykset:
    26
    http://i1.ytimg.com/vi/NDMR--XhC8g/maxresdefault.jpg

    Otin kuvan netistä, kun ei ole kameraa. Suunnilleen vastaava moottori kummiskin kyseessä, joten kuva ajanee asiansa. Ja kysymys kuuluu: Mikä on tuo kaasuttimen vasemmalta puolelta lähtevä putki? Se on tuolla kumimutkalla kytketty kaasuttimen ja ilmanputsarin väliin. Siitä putki menee moottorin toiselle puolelle venttiilitilan kanteen. Kannen sisällä on jokin muovilärpäke, joka pääsee ainakin vähän liikkumaan.
     
  16. DjEzgo84

    DjEzgo84 Härvelisti
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    13.9.2012
    Viestejä:
    851
    Saadut tykkäykset:
    562
    Putki hoitaa moottorin öljytilan huohotuksen.
     
  17. Roope

    Roope Kansalainen

    Liittynyt:
    23.3.2013
    Viestejä:
    595
    Saadut tykkäykset:
    26
    No niinpä tietysti. Olisihan tuo pitänyt itse tajuta. :yesey:
     
  18. Roope

    Roope Kansalainen

    Liittynyt:
    23.3.2013
    Viestejä:
    595
    Saadut tykkäykset:
    26
    Google kertoo ruohonleikkurin moottorin kierrosluvuksi 3600 rpm. Mahdetaanko sillä tarkoittaa koneen vakiokierroksia vai maksimia? Niistähän saa melkoisesti enempi kierroksia irti kaasaria käsin räpläämällä.
     
  19. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    45 829
    Saadut tykkäykset:
    3 085
    Se on se mihin ne on "säädetty" sen vetojousen kanssa, ns vakiokierrosmoottori
     
  20. Roope

    Roope Kansalainen

    Liittynyt:
    23.3.2013
    Viestejä:
    595
    Saadut tykkäykset:
    26
    Korjasin vanhasta raadosta tuon huohotinputken ja kaasarilta sylinterille menevän putken. Rupesi käymään, mutta välillä aina köhäisee. Ei kummiskaan kokonaan sammu. Ideoita millä saa pätkimisen pois? Sytys noissa kaiketi toimii tai ei toimi? Eli sen ei pitäisi aiheuttaa pätkimistä?
     

Jaa tämä sivu