Bosch VE ruiskutuspumppu, vakiokierrokset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuhtaaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Tuhtaaja

Tulokas
Pihakuormaajaan on tulossa Peugeot 306:sta purettu PSA:n XUD9 dieselmoottori, 1.9 TD (SRTD), pyörittämään pumppupakettia. Moottorissa on Bosch VE jakajapumppu. Olen yrittänyt etsiä netistä tietoa miten pumppua saisi muunneltua paremmin työkoneeseen soveltuvaksi, kuitenkaan löytämättä yksiselitteisiä ohjeita. Toimintaperiaatteen ymmärrän, mutta en tiedä mistä ja millaisen säätimen jousen (governor spring) tähän hankin, jotta kierrosvaihtelu olisi tasaisempaa kuorman muuttuessa. Onko täällä tietoa ja kokemuksia kyseisestä asiasta?

IMG_20191219_195032.webp IMG_20191219_195050.webp
 
Säätimen rukkauksella, jäykemmälle jouselle yleensä ajoneuvosäätimet muutetaan vakiokierros - työkonesäätimiksi.
 
Onko tuo sama pumppu kuin vw 1.6 D? Häevelit-palstalla oli joskus tuo muutos tehty. Otin muistaakseni kuvat jemmaan pitääpä tonkia arkistoja. Mulla olis sama homma pariinkin koneeseen edessä.
 
Volkkarin 1.6d pumppuun useempi vuosi takaperin olis diisselipajassa osat maksanu 250e
Paikallismoottori käyttöön kyselin. Syötöt täysillä kun kierrokset putoo 200 kierroksen verran. Sitä ennen lievempi lisäys.
 
Ihan oikein Borg muisti. Vakiojousi Biltsun lajitelmasta ja vähän iterointia sen pituuden kanssa.
 
Sikäli kun ymmärrän, niin siinä alkuperäisessä asetelmassa on puristusjousia, joka on asennettu levystä leikattuun pitimeen ja toimivat siinä vetojousen tavoin.

pump spring 1.webp
 
Vanha aihe, mutta vee ee possiin liittyy.

Eli minkälainen homma on laittaa ilman ahtopainekelloa olevaan pumppuun kellollinen kansi?
Tasainlaitevivusto ainakin pitää uusia LDA malliseksi, mutta sitten itse kansi? Onko niitä montaa eri mallia ja kätisyyttä?
Ajatukseksi vain heräsi, että kannen saisi jostain vanhasta autosta, mutta tuleeko tässä jo jotain sopivuusongelmia vastaan?

Niin ja @jusape pistin sulle yv.tä pari päivää sitten aiheeseen liittyen, mutta silloin ei ollut kannen vaihto vielä mielessä.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös