Belos rojekti.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paalari
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Paalari

Kansalainen
N. 45-vuotias nuorentui.

IMG_7367.webp


IMG_7383.webp


IMG_7406.webp


IMG_7407.webp


IMG_7409.webp
 
Joo takapyörät kääntyy. On siellä tietty myös runkonivel kärryn ja rattorin välissä.
Pirun ketterä, eikä sarvet karkaa kauas sivulle jyrkässäkään käännöksessä.
Runkonivelen saa myös lukittua jolloin ajo takapyöräohjauksella ja silloin käyttäytyy vähän kuin trukki tai puimuri.
 
Viimeksi muokattu:
Naapurikylästä löytyi kiitoshinnalla kuusenalta 125cm ruohonleikkuri.
Ihme kyllä pyörii kevyesti.
Pitää antaa tuolle sama kuuri kuin itse rattorille.
Terämutterit pikkasen tiukassa, pitänee halkaista ne ennen kuin järki vähenee niin paljon että järeillä kaluilla akseli katkiaa.

IMG_7413.webp


IMG_7420.webp
 
Ei löydy kuin iso toho ja kuumailmapuhallin.
Vähemmällä pääsi kun hajotti mutterit. Näytti olevan 3/4" unc jenka akselin päässä.
Ennenvanhaan kaikki tehtiin hieman toisin.
Aika vauraita rakenteita, purettavia laakeripesiä, rasvanippoja, yhtään säilykepurkkipellistä prässättyä hihnapyörää ei ole.

IMG_7423.webp
 
Kulmavaihteen ulostuloakselin ja hihnapyörän liitoksessa hieman sanomista.
Joku neropatti oli sen hitsannut kiinni, tosin kehnolla menestyksellä kun ei ollut kunnolla tarttunut valusiivaan.
Akselinpää ollut alunperin 20mm, nyt kulunut jonkun kympin ohuemmaksi ja kiilaura kulunut holoksi.
Siivan reikä väljistynyt n. 21 milliin.
Ehdotuksia miten tuota rupeaisi parsimaan .

IMG_7424.webp


IMG_7425.webp
 
Koska kiilauran korjaaminen vaatii joka tapauksessa täyttöhitsausta, niin samalla voisi akselin halkaisijaa kasvattaa vaikka 22 milliin. Vastaavasti sitten hihnapyörän muutos.

Saattaa kuitenkin olla helpompi laittaa uusi hihnapyörä kartioholkilla. Ei tarvitse akseliakaan kuin sorvata täyttöhitsin jälkeen.
 
Koska kiilauran korjaaminen vaatii joka tapauksessa täyttöhitsausta, niin samalla voisi akselin halkaisijaa kasvattaa vaikka 22 milliin. Vastaavasti sitten hihnapyörän muutos.

Saattaa kuitenkin olla helpompi laittaa uusi hihnapyörä kartioholkilla. Ei tarvitse akseliakaan kuin sorvata täyttöhitsin jälkeen.
Mitenkäs jos ohentamalla oikaisee akselin ja uusi hihnapyörä taberlockilla?
 
Miten vaatiiko tapperloc kiilauran. Sellaisten tekemiseen ei löydy kaluja.
Muutenkaan ei ole tarkoitus tuohon isosti pääomia käyttää, kun raato oli niin kalliskin..:)
Taitaa tuo siivakin olla vähän omanlaisensa. 2-uranen, uran leveys nafti 9mm, halk 170mm.

Toimiskohan seuraava. Oikasee siivan reijän pyöreäksi. Hitsaa akselinpäähän lisää ja sorvaa sen jämptiksi.
Laittaa lujaa liimaa kasausvaiheessa. Poraa päästä saumakohtaan reijän ja tekee siihen 8mm jenkat ja kiertää sinne lujan pultin. Navan läpi menee myös 3kpl lukituspulttia. kinnaa nuokin piukkaan.
Lopuksi hitsaa päästä yhteen. Nyt voisi hitsi pitääkkin, kun ei ole välyksiä osien välillä.
 
Tuon akselin saisi oikaistua 19 milliin kartioholkille.
Nuo remmit on 9mm leveitä.
Mahtaako 10mm siiva olla liika leveä ja remmit pohjaa?
 
Nuo vehkeet oli ennen yleisiä turkistarhoilla, en tiedä käytetiinkö puutarhoilla.
Oma retro Agria tuli lopettavalta puutarhalta, siihen ei saa nurmipuimuria vain niityleikkurin lumilingon kultivaatorin kyntöauran vakoauran peräkärryn penkillä. 4 vaihdetta eteen 1 taakse ja kulkee niin kovaa että Lasse Vireenilläkin olisi tekemistä pysyä perässä.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös