Belarus 520 muutostöitä

Viestiketju:
Belarus 520 muutostöitä

oppes

Kansalainen
Liittynyt
6 Helmikuu 2014
Viestit
276
3 vuotta on ollut työn alla Belarus -73 kun moottori hajosi. Perässä on vähän yläsuuri kaivuulaite eikä etupää meinannut pysyä maassa. Vaiheiden jälkeen päädyin Perkins puimurin moottoriin ja täyshydrauliseen voimansiirtoon. Moottori on sijaansa edessäpäin ja etuakseliksi vielä vanha Volvon etuakseli.
Kytkin jää pois ja sen virkaa hoitaa suuntaventtiili. Eteen työnnettäessä kone liikkuu eteenpäin ja taakse vastaavasti taakse. Vaihde valitaan tietenkin ensin.
Ajo ja kaivuu toimii samalla pumpulla suoraan moottorin perässä. Virtauksen jakoventtiili jakaa öljyn 50 / 50 % paineista riippumatta.

Ohjaus on myös suuntaventtiilillä eikä ohjauspyörällä ole muuta käyttöä kuin siitä voi pitää kiinni. Ojauksen öljy otetaan moottorissa olevasta erillisestä pumpusta. Öljytilavuus on lähellä 100 itraa.

Kun nyt näyttää että saabń koneen valmiiksi pistän muutaman kuvan. IMG_2939.JPGIMG_2941.JPGIMG_2937.JPG
 
Hmmmmmm, erittäin mielenkiintoinen rojekti!
 
Juu, mielenkiintoinen on, vaikken itäraudan miehiä olekkaan ( ainakaan vielä toistaiseksi :baghead: )
 
Oma moottori kävi tosi huonosti, savutti eikä meinannut lähteä käymään lämpösenäkään. Asensin kuitenkin kaivurin perään. Se on vanha ruotsalainen. Purin nostolaitteet ja muut pois.
Vaihteistossa on ohjekirjan mukaan 40 litraa öljyä. Ajattelin vaihtaa sen ja otin pohjaropun pois. Sieltä tuli kahvikupillinen vettä. Kaikki on kuitenkin kunnossa siellä. Nostelin kantoja ja tasotin pari laania hakkuuaukealle. Kone kävi aina vain raskaammin. Viimeisillä voimilla ajoin sen tekeillä olevaan katokseen.
Puretusta puimurista oleva Perkins käy tosi hyvin. Nyt siinä on 100 litrainen kiinteätuottoinen pumppu. Jos kone käy 1500, öljyä tulee 150 l / min. Parempi olis ollut säätyvätilavuuksinen vaikka vakiopaineella mutta sellanen on uutena tosi kallis. 5000 ainakin.
Nyt vaihteisto ei pyöri ollenkaan kuin vain ajaessa.
 
Onkos tämä ollut alunperin neliveto? Jos on ollut niin olisiko jäänyt ylimääräisiä etuaksilan osia tai eturenkaita?
 
Kytkinakselilla on gerottori moottori. Oli vai 1/2 " venttiili ja se on liian ahdas. Lämpiää ja rasittaa pummpua o,asvirtauksilla. Voi kyllä ajaa mutta venttiili on avattava suoraan kokonaan.

Oli 4 vetoinen. Akseli on kannon päällä kokonaisena. Tee tarjous.
 
Ajoin vehkeen ulos ja otin muutaman kuvan. 1/2" venttiili ajossa on liian ahdas ja öljy kuumenee. Kun se täytyy avata suoraan auki isommilla vaihteilla liikkeet on nykiviä. Ykkönen on tosi hidas eli hyvä käytössä tarkassa paikassa. Nopeus on varmaan 10 m / min. Täytyy hankkia 3/4" venttiili. Peruutus oli ennen kauhean nopea mutta nyt sama vaihde toimii eteen ja taakse.
Myös ohjaus toimii hyvin. Kaivuulaite on painava ja voimakas. Etupää ei meinaa pysyä maassa.
Moottori toimii hienosti ja käy siististi ja lähtee hyvin käymään. Kaasua ei ole vielä edes kytketty kun tyhjäkäynti on aika kova.
Kuvassa on myös etuakseli täydellisenä ja kunnossa. IMG_2952.JPGIMG_2953.JPGIMG_2954.JPGIMG_2955.JPGIMG_2962.JPG
 
Sehä vaikuttaa ihan hyvälle vaihtoeholle tuo hydraliveto, saa tosiaan aika varovasti tarvittaessa liikuteltua ja samallaha siinä on nyt suunnanvaihto , vai tarviaako vielä käyttää laatikon omaa pakkia ?
 
Ei tarvi pakkia käyttää. Laatikko pyörii vain ajettaessa. Kaikki alkuperäinen hydrauliikka on possa.
Belarus on metsäpalstalla. Siinä on oma sorakuoppa ja nyt alkaa hehtaarin hakkuuaukean laikutus. Hallin lattia pitäis vielä valaa.
 
Paino taitaa loppua kaikissa kaivureissa etupäästä kesken. Oma Nuffi Ukkomestari on varsinkin siirtoajossa helposti etupyörät ilmassa.

Jaa se akseli oli noin täydellinen paketti, ensimmäinen tarjous tuli vähän pieni, kun luulin, että pelkästä akselista oli kyse. Voitko vaikka yksityisviestillä kertoa paikkakunnan missä akseli sijaitsee, niin voisi suunnitella parempaa tarjousta.
 
Portaaton Belarus. :)

Loppuukohan voima ajomoottorista jos juuttuu oikein kunnolla?
 
Telat päällä puolimetriä upoksissa meinaa minun viistonnisen 83hv loppua kesken kersantin alla. Siksi kiinnostaa. No, liikkuuhan kauhakuormaajia ja ympäripyöriviä kaivinkoneitakin hydraulimoottorin varassa. Moottorin koostahan se vääntö riippuu.
 
Moottorin kierrostilavuus on 250 kuutiosenttiä. Pumpusta tulee 1000 moottorin kierroksilla 50 l/min. Moottori pyörii siis 1/5 osan moottorista eli 200 / min. Ohjekirjan mukaan Belaruksen nopeus moottorin suurimmalla kierrosluvulla on pienimmälä vaihteella 2 km/h. Hydralivälitys pudottaa sen 1/5 osaan tästä eli on 400 m/h. Polttomoottorin voima ei siis lopu. Paine on nyt rajoitettu 140 bar. Venttiili on vain liian pieni ja karakin väärä. Tosin hydraulimoottori toimii myös jarruna koska yhteys porttien välillä on tukossa venttiilin keskiasennossa.
 
Aivin, aivin. Mutta joku vääntömomenttihan hydraulimoottorissa on, eli se pinta, johon pumpun tuottama paine voi vaikuttaa. Vähän kuten hydraulisylinterin männän pinta-ala.
 
50 litran tuotto ja 140 barin paine tekee pumpun tuottamaksi tehoksi 11.67 kw.

Kierrosnopeudella 200 rpm/min tulee tuolla 11.67 kw teholla vääntöä 557.70nm.

Vääntöä on enemmän kuin Belastuksen moottorissa, mutta teho jää alas.
 
Ihan oikein. Tuollaisia arvija olen odottanutkin. En nyt muista mikälaisia momentteja mootorista voidaan ottaa mutta tuokin riittää. Pienillä vaihteilla tehoa ei tarvitsekaan kun pyörät ei pidä kuitenkaan. Momentti on tärkein. Belaruksen vääntömomentti on vain 300 Nm. Kovaa tällä ei tarvi päästäkään kun siirto tehdään aina perävaunussa. Seuraavaksi siirrän tämän Sysmän kirkonkylään näytille. Kiinnostusta on kovasti.
Jos haluais hyvän hydrauliikkavedon se maksaa enemmän kuin tämä koko yhdistelmä. Tarkoitus oli tehdä rumusta satunnaiseen käyttöön kaivinkone. Suunnitelmissa on keventää kaivurin puomistoa. Sitä on vahvistettu 20 mm levyillä joka puolelta. Lujuusopista ei ole ollut käsitystä ja suurimmaksi osaksi vahvikkeet on vain painona. Osan jo poistin mutta loppuja ei saa rälläköityä irti. Kauha on myös tavattoman massiivinen.
Kiitos mielenkiinnosta
 
WP_20151025_09_07_20_Pro.jpgWP_20151025_09_07_20_Pro.jpgWP_20151025_11_38_21_Pro.jpg Tässä pari kuvaa laikutustyömaalta. Konepelti on vielä asentamatta.
 
Takaisin
Ylös