Autosähkö for dummies

Viestiketju:
Autosähkö for dummies

3.152

Ikijäässä
KK Plus ADpack
Liittynyt
3 Kesäkuu 2020
Viestit
5,769
Perustetaan tämmönen vitja tyhmille kysymyksille jossa ei varmaan montaa kysyjää itseni lisäksi ole:rolleyes:

Mutta...transit -09 ja kaksi akkua. Voisko joku ystävällinen kertoa tuon logiikan kun ei meinaa aueta tyhmälle.
Eli mulla on pistoke ylläpitolaturille konehuoneessa ja akusto penkin alla. Mittaisin että jännitettä on etuakussa 14v (kun laturi kiinni) mutta siinä hupiakussa vain tyyliin 8v...kun laitoin virran päälle ja mittasin uudestaan niin lukema hupiakussa olikin 12,4v?
Onko tuossa joku rele välissä vai miksi tuo ero?
Jos lataan akkua tuolta konehuoneen navoista niin lataantuuko tuossa molemmat vai pelkästään starttiakku?
Laitoin laturin hauenleuoilla hupiakkuun kiinni niin ei huoli latausta vaan menee mykäksi, miksi?
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta voisi päätellä seuraavaa:
  • Etuakku on kunnossa
  • Hupiakku on syväpurkautunut - siksi nykyaikaiset laturit eivät pidä sitä oikein minään
  • Virrat päällä jokin rele kytkee akut yhteen - siksi jännite hupiakun navoissa näyttää nousevan
  • Todennäköisesti ulkoisella laturilla ladattaessa pelkästään starttiakku latautuu silloin kun virrat on pois päältä
 
Tuosta voisi päätellä seuraavaa:
  • Etuakku on kunnossa
  • Hupiakku on syväpurkautunut - siksi nykyaikaiset laturit eivät pidä sitä oikein minään
  • Virrat päällä jokin rele kytkee akut yhteen - siksi jännite hupiakun navoissa näyttää nousevan
  • Todennäköisesti ulkoisella laturilla ladattaessa pelkästään starttiakku latautuu silloin kun virrat on pois päältä
Tähän keksintöön vaihdettiin uudet akut pari kuukautta sitten.
Voiko tuon purkaantuneen akun vielä elvyttää vai onko dööd?
 
Kannattaisi etsiä "älytön" laturi ja sillä kokeilla kerran ladata se hupiakku. Jos ei tule sillä kuntoon, sitten takuuvaihtoon.
 
Kannattaisi etsiä "älytön" laturi ja sillä kokeilla kerran ladata se hupiakku. Jos ei tule sillä kuntoon, sitten takuuvaihtoon.
Joo soitin pajalle ja onneks on takuukeissi vielä. Mut kai se on se rele pimee kun ei homma pelaa. Ihmetelly kun ei toimi avain eikä eberi yms häikkää....
 
Voiko tuon purkaantuneen akun vielä elvyttää vai onko dööd?
Ellei laturi suostu lataamaan sitä, niin sille voisi annostella sähköä siitä terveestä akusta kytkemällä ne rinnan. Silloinhan se purkautunut akku latautuu, ellei se ole aivan kaputt.

Ei kannata antaa sen terveen akun purkautua liikaa, vaan ladata sitä aina välillä.
 
Ellei laturi suostu lataamaan sitä, niin sille voisi annostella sähköä siitä terveestä akusta kytkemällä ne rinnan. Silloinhan se purkautunut akku latautuu, ellei se ole aivan kaputt.

Ei kannata antaa sen terveen akun purkautua liikaa, vaan ladata sitä aina välillä.
Kiitos vinkistä pitää kokeilla näitä.
 
Ellei laturi suostu lataamaan sitä, niin sille voisi annostella sähköä siitä terveestä akusta kytkemällä ne rinnan. Silloinhan se purkautunut akku latautuu, ellei se ole aivan kaputt.

Ei kannata antaa sen terveen akun purkautua liikaa, vaan ladata sitä aina välillä.

Mä oon joskus laittanu syväpurkautuneen ja kunnossa olevan rinnan ja pistäny älylaturin lataamaan. Hetken kuluttua pystyi pudottamaan terveen akun pois ja lataus jatkui.
 
Yksinkertaisimmillaan siellä on jakodiodit, jotka estää purkaantumisen ristiin, mutta aina lataa molempia, tosin diodin kynnysjännitettä alemmalla jännitteellä. Tällöin ei kumpikaan akku välttämättä lataudu täyteen. Sitten on erilaisia jakoreleitä, osa vain erottaa akut ja lataa molempia, osa ymmärtää priorisoida mitä halutaan ladata. Voi olla, että aina lataa ensin käynnisrysakun täyteen, ennen kuin alkaa lataamaan hupiakkua. Voi olla myös, että lataa aina tyhjempää. Maasähköt laittaisin kyllä lisäksi, niin olisi aina täydet akut, kun roikasta irroittaa.
 
Mu n puoliälykäs laturi väitti 12v 100Ah:n akkua 6 voltin ja kaiken lisäksi mopoakuksi, oli pakko laittaa 12v 7Ah:n hauenleukapiuhoilla kiinni siihen sataseen. Jo vartin päästä kun tarvitsin sitä pikkuakkua muuhn puuhaan (passatin käsijarrumoottoreiden taakseajoon ku vaihdoin jarrupaloja) niin osas jo laturi tietää että on auton akku ja 12 volttia...
 
Joo soitin pajalle ja onneks on takuukeissi vielä. Mut kai se on se rele pimee kun ei homma pelaa. Ihmetelly kun ei toimi avain eikä eberi yms häikkää....
Kun on noin uusi auto, että on takuun alainen, niin todennäköisesti priorisoi jotenkin latausta. Jos priorisoi käynnisysakun (kuten on oletettua) ja ajetaan vain lyhyttä ajoa, ei järjestelmä välttämättä ehdikään lataamaan hupiakkua juuri lainkaan.
 
Ellei laturi suostu lataamaan sitä, niin sille voisi annostella sähköä siitä terveestä akusta kytkemällä ne rinnan. Silloinhan se purkautunut akku latautuu, ellei se ole aivan kaputt.

Ei kannata antaa sen terveen akun purkautua liikaa, vaan ladata sitä aina välillä.
No ny sinne läks menee virtaskaa, ans kahtoo nyt että tuleeko eloon?
Sais ny vähän eloa siihen ku pitäis reissuunki lähtee...
Ens viikolla on aikaa latailla paremmin...
 
Tähän keksintöön vaihdettiin uudet akut pari kuukautta sitten.
Voiko tuon purkaantuneen akun vielä elvyttää vai onko dööd?
Död kun lepojännite laskee alle 10V. yksi kenno pimeänä ellei jopa kaksi.
 
mutta siinä hupiakussa vain tyyliin 8v...kun laitoin virran päälle ja mittasin uudestaan niin lukema hupiakussa olikin 12,4v
Voisihan sen Transitin laittaa hetkeksi käydä rotkottomaan tai tehdä pieni ajelukierros, jossa hupiakku lataantuisi sen verran, että älylaturikin sen tunnistaisi.

Edti: Jahas, ongelma saatiinkin jo hoidettua.
 
No ny sinne läks menee virtaskaa, ans kahtoo nyt että tuleeko eloon?
Sais ny vähän eloa siihen ku pitäis reissuunki lähtee...
Ens viikolla on aikaa latailla paremmin...
Eivät sitten ole laittaneet edes hupiakkua vaan starttiakun. Tuossa häätyis olla jo hupiakkua.
 
Takaisin
Ylös