Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Auton pohjan "oikeaoppinen ruostesuojaus"

Viestiketju osiossa 'Henkilö- ja pakettiautot' , aloittaja jussi, 1.6.2012.

  1. tommi

    tommi Kansalainen

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    1 558
    Saadut tykkäykset:
    121
    Mullla on tuo mainittu kohta ainoa varsinainen ruosteläiskä, eikä sekään varmaan olisi jos en olisi pöljäillyt. Alustassa on pari alas pystysuoraan sojottavaa pokkausta, niistä kivet iskee aina maalit ja massat pois, mutta nuo lärpäkkeet eivät ole kantavia, eikä niillä ole oikein muutakaan virkaa, ovat saanet olla rauhassa minun massapensseliltä. Auto on 17 vuotias.

    Tuota lyijykonsitiahan voisi kokeilla sinne sinkkapsrayn alle kun tulee oikein kuiva ilma joku päivä.

    Mitä merkkiä Borgin sinkkispray on? Sitruunaa suhuutin Mastonin maalilla, olisiko merkissä vikaa?
     
  2. VMX

    VMX Kansalainen

    Liittynyt:
    28.7.2013
    Viestejä:
    147
    Saadut tykkäykset:
    7
    Nostan vanhaa ketjua kun omakin ongelma vähän aihetta sivuaa. Puolen miljoonan huollossa huomasin kynnyskoteloissa uuden pellin tarvetta, ja tarkoitus olisi pistehitsata alasaumat. Sauman väliin on kuulemma saatavana hitsattavaa pohjamaalia. Onko noista kokemuksia ja minkä merkkisiä maaleja löytyy?
     
  3. Woima

    Woima Mielensäpahoittaja

    Liittynyt:
    16.2.2013
    Viestejä:
    1 411
    Saadut tykkäykset:
    347
  4. Jarkko

    Jarkko Aboriginaali
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    2 670
    Saadut tykkäykset:
    186
    Tuossa on varmaan perää. Omalla työpaikalla käytetään aika paljon ruostumatonta ja mustaa rautaa sekaisin samoissa koneissa ja ei ole mitään ongelmia, koska kaikki osat on maalattu. Esim. kone voi olla mustaa rautaa, mutta kaikki avattavat luukut ruostumatonta terästä. Maalaus estää galvaanisen parin syntymisen. Eli sinkkispray ei pääse toimimaan kuten sen pitäisi, jos se maalataan peittoon.
     
  5. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    39 710
    Saadut tykkäykset:
    2 466
    Saman olen huomannut tuon sinkkisprayn kans. Sillä suihkittu ei välttämättä vuosienkaan päästä ole lainkaan ruostepilkuissa.....
     
  6. VMX

    VMX Kansalainen

    Liittynyt:
    28.7.2013
    Viestejä:
    147
    Saadut tykkäykset:
    7
    Tämäkin sopii ketjun aiheeseen.
    Mitäs mieltä olette alle 10 vuotta vanhan auton "virallisesta" ihan liikkeessä tehdystä ruostesuojauksesta? Kannataako tehdä? Tutuilla -07 Passatti, ja kyselivät vinkkiä. Autolla ajettu vasta rapiat 100 t kilometriä, ja päällisin puolin pirun siisti. Meinaavat ajella vielä pitkään tuolla. Autoon ei ole tehty muuta suojausta, kuin mitä liikkeestä ostettaessa on ollut. Homma kustantaisi noin 600-700€, mutta luulisi tuolla ainakin muutaman lisävuoden saavan? Liikkeessä on kuitenkin kunnon pesurit ja kuivaimet, joten lopputulos on varmasti parempi, kuin itse tai ranen tekemänä pihamaalla.
     
  7. 2xford4000

    2xford4000 Kansalainen

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    2 030
    Saadut tykkäykset:
    91
    mutsil aina kans tullu vanhana autot ja aina on massauttanu alan liikkeessä.. ja kyllä ne vähemmän on ruosteesta kärsineet.. esim vm 95 corollakin oli jo muutaman vuoden vanha kun hälle tuli ja heti massautti.. liikkuu kylil vieläkin eikä muuten ois ruostees mut on uus omistaja ajanu kiinni johonkin vähä joka puolelta.. iso auto vissiin.. et kyl jos autoa pitää niin kannattaa massata.. johan se hiljenee ajoltaakin.. nyky autot kyl tuntuu kestävän kovaa ajoa ja huonoa huoltoa.. mut jos massaa ja pesee ja pitää maalipinnan ja muut puhtaana niin varmasti pysyy parempana vuosia
     
  8. kkuula

    kkuula Kansalainen

    Liittynyt:
    8.1.2012
    Viestejä:
    343
    Saadut tykkäykset:
    27
    Kyllä se passatti kannattaa ruostesuojata ja tarkkaan kaikki kiveniskemät ja ruosteenalut paikkamaalata, vaikka ei tuon ikäisessä autossa PITÄISI vielä mitään paikattavaa maalissa olla varsinkaan noilla kilometreillä.
     
  9. Carpower

    Carpower Kansalainen

    Liittynyt:
    21.9.2015
    Viestejä:
    15
    Saadut tykkäykset:
    0
    Omia kokemuksia tästä asiasta on, että jos ruostuminen on jo alkanut vähän sieltä sun täältä niin on helekkarinmoinen homma tehdä oikea oppisesti suojaus. Kun käytännössä vaatimukset ei ole sen isommat kun, että kaikki ruoste on saatava pois ja kosteus koteloista ja vanhan massan alta poikkeen, helppoa eikö? Ruostumistakuun annan niille jotka vetää vähän lisää massaa tms pohjaan aina kun johonkin tulee massaan repeämä tai on lähössä irti. Aikanaan pajalla töissä ollessa, tehtiin niin että kun jouduttiin paikka pohjaan hitsaamaan, niin päälle vedettiin sikkensin happopohjamaali pensselillä reilusti, sitten hetken kuivuttua perinteinen massaus. Nyt käytän kotosalla muuten samaa metodia, mutta happomaalin päälle veden vasaralakan. Ja jossain vaiheessa oli puhetta tuosta maalauksesta, niin kyllä sen puhtauden kanssa saa olla tarkkana, kun paineilmalinjassa pitää olla vedenerotin, sekä öljynerotin. Auto pyyhitään yleensä kaiken muun paskan putsauksen jälkeen vielä M600 rasvanpoistajalla, sekä PUHTAASSA kammiossa vedin vielä "liimarätillä" eli siihen tarttu kaikki pöly yms paska mitä vielä oli tullut juuri ennen maalausta. Ei sillä olen itsekkin katsonut vierestä kun eräs ylimaalasi pakettiautonsa ulkona avokatoksessa perinteisellä pikkukompuralla ilman sen suurempia vermeitä ja parempi pintatuli kun huonolle maalarille puhtaassa kammiossa.
     
  10. refy

    refy Kasvis
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    4.12.2011
    Viestejä:
    1 925
    Saadut tykkäykset:
    828
    Käytettiin viime talvena Saksasta uitettu 2007 etuvetotransit suojattavana, kun oli invavehkeiden ja lattiakiskojen ym. asennuksen jälkeen jätetty käsittelemättä. Ilmeisesti ollut koko 8 v Tanskassa tuossa kunnossa. Paristakymmenestä kohdasta oli vanhan massan poiston jälkeen puhallettu ruosteet pois, sitten joku epoksi tms. (vaimo ei osannut tarkemmin sanoa) alle, kotelosuoja saumoihin ja massa päälle. 790 euroa tuli maksamaan. Yksi reikä löytyi pelkääjän persauksen takaa, käytetään vielä ensi viikolla paikattavana.
     
  11. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    39 710
    Saadut tykkäykset:
    2 466
    Ne on nää kohtuu uudet ( jopa alle 5v ) pakut usein jo aika yllättävänkin ruskehtavia pohjastaan.....
     
  12. refy

    refy Kasvis
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    4.12.2011
    Viestejä:
    1 925
    Saadut tykkäykset:
    828
    Tuosta transitista on ylipäänsä syntynyt kuva että Tanskan maassa on jotain mätää. Meni heti aluksi kaikki jarrulevyt ja pyöränlaakerit korroosion takia vaihtoon. Muutenkaan autoa ei näy huoltamalla pilatun. 160 tuhatta oli mittarissa, jos nyt siihenkään on uskominen.
     
  13. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    39 710
    Saadut tykkäykset:
    2 466
    Tanskahan on siittä paha maa auton tuonnille, että on pinta-alaltaan melko pieni ja pitkälti vesistöjen ympäröimä .... Eli kosteutta kenties ilmassa riittävästi läpi vuoden.......
     
  14. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    14 565
    Saadut tykkäykset:
    2 229
    Tanskassahan on myös ollut korkea autovero. Olisikohan tuo laitos ollut sitten jotenkin verovapaa siellä, kun on Saksaan hävitetty. Saksassa on ollut myynnissä myös Tanskaan ensirekisteröityjä maastoautoja aika paljon.

    Tanskassa on tietääkseni halvat käytetyt traktorit. Mut ne ovat kyllä niin karmeassa kunnossa, että vain jobbarit niitä tänne raahaavat.



    Hyötyajoneuvot ovat kyllä järjestään todella ruosteherkkiä. Poikkeuksia ovat ehkä Trafik/Primastar/Vivaro. No, niissä sitten vähän muuta jumppaa, mutta ei mitään sellaista, jota ei mies korjais.
     
  15. Tunkki

    Tunkki Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    6.2.2012
    Viestejä:
    3 835
    Saadut tykkäykset:
    561
    Tässä oon asetellu jalkateriä siihen asentoon jotta Patrollin pohjaa jotenkii suojaisin. Aika paljon on vielä ruosteetonta pintaa mutta alkavia rapeita jo näkyvissä ihan takimmaisten korinkiinnityskorvakkeitten kohalla ja numerosarjan vieres runkopalkis. Mikähän siihenkii on syynä, ei ole edes alkanu numeroista vaan on niistä muutaman sentin päässä. Varmaan karsastaa numerointia, haluais olla vapaa yksilö:)

    No tervaa, kotelonsuojaa ja ehkä öljyävaseliinia johonkin kohtaan oon aatellu kokeilla. Tuolla ylläällä oli hyvä tieto tuo, ettei sinkkimaalin pääle kannata muuta maalia ruikkia.

    Tuoskii on noita muovikontturoita lokasiipien reunoilla ja silleen. Oottako niitten alustoja miten suojannu, kait sinnekkii voi kotelonsuojaa suihkaista kun tekee omat uuvet reiät sopiviin kohtiin. Nehän normaalisti on altaan aivan ruosteessa sit vanhemmiten
     
  16. harriveikko

    harriveikko Kansalainen

    Liittynyt:
    16.1.2015
    Viestejä:
    3 746
    Saadut tykkäykset:
    77
    Kyllä vanha konsti on ihan toimiva homma tänäkin päivänä.Suihkuttaa puhdasta moottoriöljyä ja lenkkeilee hetken pölyävällä tiellä.
     
    • Eri mieltä Eri mieltä x 2
  17. JiiPee

    JiiPee Kansalainen

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    452
    Saadut tykkäykset:
    56
    Parhaat kokemukset itsellä on kotelonsuoja-aine pohjalle ja massa päälle. Pohja pitää olla suunnilleen puhdas, myös irtoavasta ruoste- ja maalilastusta ja ehdottomasti kuiva. Muovihärpäkkeiden alle kotelosuojaa vaan.

    Öljyt ja vaseliinit ovat aina enemmän tai vähemmän haihtuvia ja veteen liukenevia, yleensä enemmän kuin olisi suotavaa.

    Terva ei myöskään ole hyvä, kuivaa, halkeilee ja varisee pois.
     
  18. Ultimate Welder

    Ultimate Welder Satulapummi
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    18 309
    Saadut tykkäykset:
    4 191
    Vaseliini + öljy + parafiini (juu, niitä suksivoide"palikoita"), tarjoillaan kuumana, jäähtyessään jässähtää joustavaksi.
     
  19. topik

    topik Väsyttää
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    4 135
    Saadut tykkäykset:
    595
  20. Roope

    Roope Kansalainen

    Liittynyt:
    23.3.2013
    Viestejä:
    460
    Saadut tykkäykset:
    22
    Eikö bitumimössöjen tehtävänä ole vain maalipinnan suojaaminen kolhuilta ja kulumiselta? Maali varsinaisesti estää ruostumisen.
     

Jaa tämä sivu