Automaaliruiskun paineensäätö

Viestiketju:
Automaaliruiskun paineensäätö

Yleisajattelija

Kansalainen
Liittynyt
3 Joulukuu 2011
Viestit
898
Käyttöauto pääsi juuri museoikään niin arvelin 30v synttäreiksi vetäistä uuden maalin pintaan. Maaliruiskuna DeVilbiss FLG-5 ja Sagolan paineensäädin kahvassa sekä kompurassa toinen.

Paineensäätö on nyt hakusassa, kompurasta luultavasti n. 4-5 bar ja ruiskun ohje kertoo kahvan paineasetukseen 2.4 bar. Sitä ei vain ole kerrottu säädetäänkö kahvapaine ruiskun omasta säätöruuvista (flg5:ssa kolmas säätöruuvi paineelle) vai kahvan painemittarin säätöruuvista.

Mikähän tuossa on oikea taktiikka? Olettaisin, että kahvan paineruuvi kokonaan auki + säätö 2.4b painemittarin ruuvista ja sitten pisarakoon hienosäätö ruiskun omalla ruuvilla. Ruikkiminen aloittaessa voisi olla pienintä noin, en tiedä sitten pelaako säätö kunnolla maalattaessa.

Uskoisin, että tiedän kyllä vastauksen viimeistään kun puolet autosta on maalattu, mutta olisihan tuo hyvä olla molemmat puolet museoautosta samannäköisiä...:)
 
Tuosta pruutasta en tiedä mitään, ite käytellyt noita parinkympin halpisruiskuja. Letkupaineena vähän maalista ja paikasta riippuen, käyttänyt 1.5-2.2bar lukemia
 
Selittäisikö tuo letkupaineesta. Mä ymmärtäisin, että letkussa saa olla mitä vain 12 bariin asti.

https://www.automaalit.net/WebRoot/...9FA/3D22/8E9F/DeVilbiss_FLG5-Gravity_eng_.pdf

Maximum static air inlet pressure - P1 = 12 bar (175 psi)
Nominal gun inlet pressure with gun triggered - 2.4 bar (35 psi)

Tuo 12 bar on ruiskun kestämä max. paine, käyttöohjeen mukaan käyttöpaine on 2.4 bar.

Tuo letkupaine ilmeisesti ei kannata olla liian suuri, tuolla kaupallisen toimijan selitys aiheesta:



Em. videossa kerrotaan, että liian suuri letkupaine aiheuttaa liian suuren ilmanopeuden ruiskuun. Tosin firma myy noita paineensäätölaitteita, joten oma lehmä ojassa. Ilma on viskoosi kaasu (=ei käyttädy minkään nomaalilaskukaavan mukaan), joten vaikea päätellä teoriassa miten käytännössä toimii. Itse "mutuilen" että paineiskut ovat myrkkyä maalauksessa joten asiassa voi olla hyvinkin perää koska paineensäädin estää paineen äkillistä nousua liipasinta painettaessa. Ruiskussa ilma virtaa ensin ja maalia tulee vasta kun liipasin on yli puolenvälin, ja tuo ruikkiminen intuitiivisesti selvästi lisääntyy jos paine heittelee koska maalia imee ilmavirtauksen venturipaine.
 
Viimeksi muokattu:
Tallin ovessa on melkoisen monta eri värisävyä kun siihen on eka ruiskua testattu.
Oma paineenalennin/vedenerotin jolla säätäny paineet 2 barin tienoille, joillain pohjamaaleilla tartti laittaa enemmän
Suihkun muotoa sitten haettu ruiskun omilla säädöillä kohdilleen.
Jotenkin noin. Viime maalauskerrasta jokunen vuosi aikaa.
Minkäsmoiset maaliut muuten on kyseessä??
Akryyliä vai massa ja lakka??
Ruiskut alasäiliöllisiä devilin ja satan ruuttia.
 
Tallin ovessa on melkoisen monta eri värisävyä kun siihen on eka ruiskua testattu.
Oma paineenalennin/vedenerotin jolla säätäny paineet 2 barin tienoille, joillain pohjamaaleilla tartti laittaa enemmän
Suihkun muotoa sitten haettu ruiskun omilla säädöillä kohdilleen.
Jotenkin noin. Viime maalauskerrasta jokunen vuosi aikaa.
Minkäsmoiset maaliut muuten on kyseessä??
Akryyliä vai massa ja lakka??
Ruiskut alasäiliöllisiä devilin ja satan ruuttia.

Akryylimaali pinnnassa ja välimaalissa. Tai itse asiassa tuo 2k-välimaali on myös primeriksi sopivaa, jonka takia katsoin väärän maalin ohennussuhteen ja meni kaikki ruiskun säädöt ns. perseelleen. Luovasti löysin puolen tunnin kokeilun ja monennäköisen appelsiinipinnan jälkeen oikean ohennussuhteen ja säädöt ruiskuun. Oli onneksi vain desin satsi, arvasin oikein tuon säätöhomman vaikeuden. Sitten olikin jo kiire ruiskun pesuun, tuo 2k tavara jähmettyy ruiskuun aika hanakasti. Tuo vei ruiskun pesuineen niin paljon aikaa että auton maalaus jäi huomiseen. Huomaisin myös että ruiskun puhdistussarja on välttämätön, ei noita röörejä saa muuten pestyä, kerrankin oikea ostos.

Ruiskutusetäisyys on muuten yllättävän olennainen HVLP-ruiskussa, oikealla etäisyydellä 15-20cm suihkupaine "pesee" appelsiinipinnan pois ilman valumaa.

En ennättänyt juuri kokeilla tuota ruiskun/paineensäätimen asetusta, pikakokeilussa en huomannut eroa (tosin liian paksu maali ja liian monta muuttujaa kokeilussa), joten käytin paineensäätimen ruuvia.

Huomenna pitääkin taas käydä maalikaupasta lisää ohennetta ja auto on tietenkin "maalauspaketissa", just-silleen...
 
Aplarihan tulee liian paksusta kertavedosta ku liuottimet pyrkii ulos.
Ite duunaillu paksunkin lakka- tai maalikerroksen (tosin huonekaluihin, mutta esim. Iskulle myös automaalilla maalattiin, kaikki ruiskun läpi lykkäämäni on ollu happokovetteisia...) periaatteessa kolmella ruiskutuksella. Siis samalla kerralla, kun on pitänyt saada äkkiä riittävä maalivahvuus kun ei ole ollut aikaa tehdä kahdella-kolmella pintamaalikerroksella.
Ensin kauempaa "harso" jonka läpi pohjamaali vielä kuultaa reilusti. Hieman kuivumisaikaa (huonekalut kun on suht pieniä verrattuna esim. autoon) toinen kerros paksumpana. Jälleen hieman kuivumisaikaa, ei siis saa kuitenkaan kuivua. Ja sitte se pintakerros.
Eli 3 kertaa "märkää märälle" tyylillä. Jos sitte tulee appelsiini, on seossuhteissa/kuivumisnopeudessa sanomista, sitä maalia on oikein holvattu siihen pintaan eikä liuotin pääse "pintanahan" alta enään haihtumaan.
Jos on oikein kuuma keli kun maalaa, kannattaa hiukan vähentää kovetehappoo tai ottaa "nopeempi" liuotin, muuten ehtii pinta nahoittumaan ja hidas ohenne ei kerkee haihtua pois sieltä nahan alta ja aplari valmis.
 
Tuolla hionta/-pohjamaalilla ei saanut kunnon pintaa eikä varmaan saakaan ainakaan 320P hiotulle pinnalle. 1.8mm suutin joten maksimiohenteet ja kaksi kerrosta 10min kuivahtamisella jättää karkean pinnnan, kuten varmaan pitääkin. Ruiskuttaessa tuntui epäonnistuvan järkyttävien valumien takia pystypilareissa. Konepellissä tein virheliikkeen kun ruiskutin edestä jolloin ruisku jää liian kallelleen ja yläosa suihkusta kuivaa pahannäköisesti ja tuloksena karmea appelsiini.

Mielestäni appelsiini syntyy kun maali on liian jäykkää ja/tai suihku liian kuiva. Ilmeisesti jos/kun viskositeetti ja pisarakoko on oikea niin appelsiini katoaa vasta pienen ajan jälkeen, joten ruiskuttaessa on vaikea päätellä milloin maalia on riittävästi. DIN4 viskositeettikuppi tuli vasta tänään, onneksi kuitenkin ennen pinnanvetoa, joten saa ainakin tuon kohdalleen. Ammattimaalarithan noita ei tarvitse kun luottavat kokemukseen, mutta ompahan aloittelijalle yksi muuttuja vähemmän kokeiltavana.

Suurin syy valumiin itselläni oli ikkunatiivisteen muoto, jossa on varsin vaikea saada maalia kertavedolla koko pystypilariin ja kaksi vetoa ei mahdu -> valuma. Sama ovien välisessä raossa, jossa hyvin vaikea saada molemmat reunat peittoon yhdellä vedolla. Molemmissa täytyy olla täsmälleen oikea kulma ruiskussa ja veto riittävällä peitolla ja nuo reunat täytyy vetää aina ensin jolloin viuhkaa ei voi lomittaa. Hommassa varsin sama tunnelma kuin betonia kärrätessä lankkutelineitä pitkin, jarruttelu ei koskaan kannata...

Maalin kuivuttu nuo järkyttävät valumat oli kadonneet ihmeellisesti jonnekkin ja muutaman pienen valumakohdan hiontaan meni n. varttitunti. Konepellin hionta oli isompi juttu, appelsiiniin poistamiseen konepellistä meni 20min.

Tuolta löytyi hyvä video hieman myöhään ruiskun säädöstä:



Ruiskun oma paineruuvi kokonaan auki ja paineensäätimestä 1.5-2bar. 1.5 bar antoi ehkä paremman suihkun kun konepellin pohjamaalasin varmuuden vuoksi uudestaan. Tuon huomasin "luovasti itsekin", 2k -maaleilla ei ole peliaikaa turhiin hienosteluihin.

Muoks: Tuossa videossa paine1.5bar (22psi) ja alussa maaliruuvi ja viuhkansäätöruuvi myös kokonaan auki. Maaliruuvia pienentämällä viuhkan 8-muoto muuttuu enemmän ovaaliksi ilman viuhkan säätöä.

Muoks2: Tuossakin videossa mainitaan tuo ruiskun puhdistus, ruiskua puhdistaessa huomasin että ilmasuutin oli jo osittain tukossa 2k-pohja-/hiontamaalilla yhden auton maalauksen jälkeen. Varmaan syytä pestä ainakin tuo ilmasuutin aika usein. Myös noiden ilmasuuttimen reikien puhdistus on mahdotonta ilman puhdistusvälinesarjaa, ja hankalaa silläkin. Siksi aika monet säilyttääkin ilmasuuttimen ja maalisuuttimen tinnerissä väliajat.
 
Viimeksi muokattu:
20190819_171514.jpg
Tuo oli tarpeen, vedenerottimen säiliössä on pari teelusikallista vettä joka olisi tehnut ikävää maalatessa. Pinnan ruiskutus onnistui jo paremmin, hiontamaalille ei selvästi riitä 1.8mm suutin ei saa ruiskua säätöihin vaikka maalivalmistajan ohjeiden mukaiset maksimiohenteet. Lopputulos oli varsin hyvä, tosin viimeisen lokasuojan välihaihdutus jäi ilmeisesti liian lyhyeksi kun klo. oli jo puoliyö ja lämpötila kylmeni. Valahti koko alalla. No, tinnerillä maalit veke ja uusiksi...
 
Oletuslämpötila ruiskutukselle on vissiin +20 ast ohjeissa, ilmankosteuden ollessa alle 50% ja kuivumisaika tällöin esim 20-40min uudelleenruiskutukselle. 10ast lämmössä kuivumisajan saa kertoa 2-4 lukemalla, ennen seuraavaa kerrosta.
Ite joskun kun jotain maalaillut, talviaikaan ja paja vähän viileänä, eli luokkaa 15ast, yöllä n.10ast, , olen jättänyt illalla ruiskutetun pinnan päällemaalauksen jopa seuraavaan aamupäivään
 
Oletuslämpötila ruiskutukselle on vissiin +20 ast ohjeissa, ilmankosteuden ollessa alle 50% ja kuivumisaika tällöin esim 20-40min uudelleenruiskutukselle. 10ast lämmössä kuivumisajan saa kertoa 2-4 lukemalla, ennen seuraavaa kerrosta.
Ite joskun kun jotain maalaillut, talviaikaan ja paja vähän viileänä, eli luokkaa 15ast, yöllä n.10ast, , olen jättänyt illalla ruiskutetun pinnan päällemaalauksen jopa seuraavaan aamupäivään

Tuolla maalilla haihdutusaika vain 5-10min:

https://t4w.eu/wp-content/uploads/2015/04/Technical-Data-Sheet-TDS47.pdf

Appelsiinipinnan välttämisen takia haihdutusaika ei ilmeisesti voi olla kovin pitkä. 10% ohentimen lisäyksellä DIN4 viskositeetti oli n. 15-16s kun suositus on 22-24s mutta tuolla tuli parempi pinta (tai sitten ruiskun säätö ei ollut optimaalinen). Hyvin tuo kyllä tasottui, varsinkin verrattuna hiontamaaliin.
 
Hiontamaali on tarkoitettu aina hiottavaksi, eikä oikein ikinä tasoitu kuten pintamaali. jollei ohenna reilusti ja ruiskuta ihan riskirajoilla valumien suhteen ( vaikka ihan vaakapinnalle ), muttei silloinkaan tasoitu niinkuin pintamaali
 
Hiontamaali on rakenteeltaan erilaista ja vaatii aina hionnan ennen pintamaalia. Kysyin automaalausta harrastavalta kaverilta, hiontamaalille 2,2 tai 2,4 suutin.
Ite ajellut lähinnä noita kalusteiden maaleja, siellä pohjamaali joka AINA välihiottiin, meni kyllä samalla suuttimella ruiskusta läpi mutta laite olikin Kremlin pumppuruisku ja letkupaineet siellä 70 bar...
Suodattimia sai kyllä vaihtaa pohjamaalin jälkeen, jos päivän ruiskutteli pohjaa..
 
Hiontamaali on rakenteeltaan erilaista ja vaatii aina hionnan ennen pintamaalia. Kysyin automaalausta harrastavalta kaverilta, hiontamaalille 2,2 tai 2,4 suutin.
Ite ajellut lähinnä noita kalusteiden maaleja, siellä pohjamaali joka AINA välihiottiin, meni kyllä samalla suuttimella ruiskusta läpi mutta laite olikin Kremlin pumppuruisku ja letkupaineet siellä 70 bar...
Suodattimia sai kyllä vaihtaa pohjamaalin jälkeen, jos päivän ruiskutteli pohjaa..

Tuon on selvästikkin totta, tuohon omaan ruiskuuni olisi tainnut saada 2.0mm suuttimenkin joka olisi ollut parempi. Onnistui tuo 1.8mm suuttimellakin koska oli päällemaalaus eikä hiontavaraa juurikaan tarvinnut.
 
Takaisin
Ylös